Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pollewop

Pollewop

08-03-2009 om 16:32

Kind in groep 5 met slecht rapport.

We weten even niet meer wat we met onze jongste aan moeten. Het is een leuk kereltje, wat volgens ons best slim is. Op de kleuter-cito scoorde hij steeds een hoge A, in groep 3 ging het ook nog goed met hem, allemaal ruim voldoendes. Maar vanaf groep 4 is het hopeloos! Van ruimvoldoende zakte hij naar cijfers als een 6 en 6,5. Hij werd thuis steeds rustelozer, was druk, continue aan het bewegen. Aan zijn toenmalige juf hebben wij gevraagd of zij hem a.u.b. extra werk wilde geven want wij hadden het idee dat hij zich verveelde, en dat klopt ook wel aangezien juf onderaan het rapport schreef: je kletst teveel en het kletsen ben je nog niet verleerd. Juf zou hem in de gaten maar heeft er nooit wat mee gedaan. Nu zit hij in groep 5 en tot onze schrik zakt hij steeds verder af, heeft inmiddels al 5-en op zijn rapport staan!!! Ook zijn nieuwe meester hebben wij gevraagd of hij a.u.b. extra werk geeft. Hij geeft wel extra werk maar het is niet veel. Morgenavond moeten we weer voor de 10-min gesprekken en ik zou wel eens willen weten wat wij van school mogen en kunnen verwachten t.a.v. het slechte rapport en de houding van onze jongste. Hij wordt met de dag drukker, en dat is niet omdat hij ADHD heeft, maar puur omdat hij energie teveel heeft.
Iemand nog ideëen en/of suggesties voor ons? Vragen die wij kunnen stellen morgenavond?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bikkel

Bikkel

08-03-2009 om 17:28

Herkenning

Dat gedrag vertoonde zoon ook: hoge A's in groep 3 en afgezakt tot C in groep 4. Ook best een slimme jongen. Hij zei dat hij zich verveelde, maar was niet bereid zich in te spannen. Bij onze zoon speelde ook mee dat hij zich slecht kon concentreren, afgeleid door het minste of geringste. Vertoonde vluchtgedrag als vaak naar de wc gaan, boek of schrift zogenaamd kwijt.
Vlgs zijn leerkracht was hij wel erg ongeconcentreerd, onrustig en erg snel afgeleid en zou hij zeker meer moeten kunnen presteren. Maar niets leek te helpen.
Conclusie: nader onderzoek nodig.
Daar is uitgekomen dat hij hij ad(h)d heeft. We hebben nog een tijdje doorgeklungeld (zoon heeft oa concentratiecursus gehad), maar uiteindelijk de knop om: medicatie. En sindsdien gaat het bergopwaarts ipv bergafwaarts. Hij is nog steeds niet helemaal op zijn niveau, maar er worden in ieder geval b's en hier en daar een a gescoord.
Ik zou toch morgen goed doorspreken met school wat vlgs hen de reden is van de teruggang en wat daar aan gedaan kan worden en waar ze aan denken. Waar komt "maar puur omdat hij energie teveel heeft" vandaan en hoe kan men jouw zoon daar bij geholpen kunnen worden. Veel kletsen kan ook op adhd wijzen, trouwens. En wij hebben er nooit aan gedacht dat onze zoon ad(h)d zou hebben, voordat school opperde dat daar wel eens sprake van zou kunnen zijn, maar er komt meer bij kijken dan "alle dagen heel druk", want dat is zoon niet.
Voor meer info over adhd: http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=49 en http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=53 en voor add http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=1657
Misschien toch handig om dit te lezen, misschien herken je iets of juist helemaal niets, maar ben je wel wat meer gewapend morgen. Succes morgen!

Bikkel

Bikkel

08-03-2009 om 17:34

Oeps

Excuses voor de niet zo goed lopende zinnen in mijn stukje, maar een ruziende dochter, die bij mij komt klagen, terwijl ik aan het typen ben, draagt niet bij aan een goede leesbaarheid

Pollewop

Pollewop

08-03-2009 om 19:45

Bikkel

Via wie is jullie zoon onderzocht? Via school of hebben jullie het zelf geregeld?
Als ik die site zo lees heeft onze zoon bijna alle kenmerken Hij is een huilbaby geweest, heeft tot zijn 1ste verjaardag zo'n 16 tot 18 uur per dag gehuild. Allerlei onderzoeken gehad maar KA kon geen oorzaak vinden.

anna van noniemen

anna van noniemen

08-03-2009 om 19:54

Adhd

vroeger zei men wel, Alle Dagen Heel Druk....inmiddels weet ook ik dat dat niet zo hoeft te zijn. Bij elke ADHD-er uit het zich op een andere manier...Mijn ADHD-er is een echte kwebbel.....bladiebladiebladie, de hele dag, dat kwettertje staat maar niet stil. En druk in zijn hoofd, snel ook, doet eerst en denkt dan, of zo lijkt het, maar soms is hij in zijn hoofd al 5 stappen verder met denken....

Niet om je zoon nu meteen een ADHD-er te noemen hoor, maar sluit het nog niet uit zou ik zeggen, laat er gedegen onderzoek naar doen....

Bikkel

Bikkel

08-03-2009 om 20:37

Pollewop

Ik wil niet zeggen dat je zoon adhd heeft, maar zet het ook niet zomaar opzij, zou ik zeggen. Pin je ook niet teveel vast aan dergelijke rijtjes, maar luister ook goed naar wat de leerkracht te melden heeft of dat hij aan iets specifieks denkt of juist helemaal niet. Onze zoon was verre van een huilbaby, bijvoorbeeld, maar hij overstrekte zich veel.
Wij hebben zoon niet via school laten testen, maar bij een particulier bureau (via de ziektekostenverzekering vergoed).

m@

m@

08-03-2009 om 21:08

Onderpresteren

Klinkt mij meer in de oren als een kind dat onderpresteert, omdat hij niet voldoende wordt uitgedaagd. Dit komt vaak voor bij (bijna) hoogbegaafde kinderen. Ik zou hem inderdaad in overleg met de school laten testen.

Pollewop

Pollewop

09-03-2009 om 14:39

Reactie

In Anna's verhaal herken ik wel onze dochter, die staat pratend op en stopt pas weer met praten als ze naar bed gaat ;0) Die praat om te praten. Maar niet onze zoon, het is ook geen geen kind wat eerst doet en dan pas nadenkt. Het enige wat hij teveel heeft is energie.
Bikkel, leerkracht van vorig jaar en dit jaar hebben nog geen enkele keer de term ADHD laten vallen. Ik ga hem vanavond in ieder geval vragen om actie te ondernemen, intern of extern.
M@, dat hebben we vorig jaar ook al geopperd naar zijn juf toe maar die heeft er niets mee gedaan. In groep 1 hebben wij al gevraagd of hij niet kon versnellen omdat hij altijd als 1ste zijn weektaak af had, en het was dan een weektaak voor 2 weken die hij in de 1ste week al af had. Volgens juf was dat niet aan de orde, met moeite hebben we voor elkaar gekregen dat hij wat extra werk kreeg. In groep 3 geopperd dat het werk misschien te makkelijk voor hem was maar ook hier weer negatief advies, hij moest eerst netter leren schrijven! Hopelijk kom ik vanavond wat verder.

Bikkel

Bikkel

09-03-2009 om 16:02

Precies

" Ik ga hem vanavond in ieder geval vragen om actie te ondernemen, intern of extern."
Precies, dat lijkt mij ook, een grote val moet wel nader bekeken worden, wat de oorzaak ook wezen moge (verveling, ad(h)d, ga zo maar door) of in ieder geval mogen ze wel met een plausibel verhaal komen. Maar scholen en sommige leerkrachten zijn nog wel eens wat dwars op dat gebied ) Onze oudste dochter had een leerkracht die haar geen extra werk wilde geven totdat ze de tafels kende, terwijl ze op alles een hoge a scoorde, ze vertoonde wel kliergedrag. Het volgend jaar bij een andere docent werd ze meteen opgenomen in een plusgroep, kliergedrag grotendeels verdwenen en nu zit ze in gym 1.
Succes in ieder geval.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-03-2009 om 18:53

Praten om het praten

Ja, zo noemen wij dat hier ook ))

Goed dat je actie laat ondernemen, ben benieuwd!

Pippin

Pippin

09-03-2009 om 21:49

Pollewop

Maak niet onze denkfout. Wij dachten dat leerkrachten het wel zouden signaleren als er sprake was van adhd bij onze zoon. Zij hebben immers met zoveel kinderen te maken....
Niet dus. Ze hebben er GEEN verstand van. Op de Pabo komen stoornissen nauwelijks aan bod en de gemiddelde leerkracht weet net zoveel van adhd, ass of dyslexie, als de gemiddelde libelle lezeres.
Stel je niet te afhankelijk van school op. Ik zou het heft in eigen handen nemen en naar een deskundige buiten de school zoeken. Een kinderpsycholoog bijvoorbeeld. Waarschijnlijk heeft je huisarts wel suggesties.
Pippin

Pollewop

Pollewop

09-03-2009 om 22:16

Gesprek gehad

Heb hem verteld dat wij onze zoon niet terug herkennen in het rapport, wel in de werkhouding die niet goed is. Heb ook gezegd dat wij niet goed weten wat we er mee moeten, dat hij sinds groep 3 aan het afglijden is en thuis steeds drukker wordt.
Deze leerkracht is nieuw op school, het eerste jaar voor hem, hij komt van oorsprong uit de zorg. Hij had eigenlijk geen idee wat hij hier mee moest, ik moest zelf aangeven wat wij graag zouden zien. Op zich is het ook wel weer positief dat hij deze situatie nog niet eerder heeft meegemaakt, hij doet er nu tenminste wat mee. De andere leerkrachten van voorgaande jaren wilden niet naar ons luisteren. We hebben afgesproken dat hij met de IB-er en RT-er gaat praten om te kijken of zij samen met ons rond de tafel willen gaan zitten en te zoeken naar een “oplossing”. Hopelijk lukt dat, ben er nog niet helemaal gerust op want de IB-er was zijn juf in groep 3 en zij wilde toen ook al niets. Wij wachten eerst op dat gesprek en komen we er niet uit dan stappen we naar de HA.

Gerry

Gerry

10-03-2009 om 09:23

Verveling

Dit klinkt als een kind dat zich verveelt omdat het niet voldoende uitgedaagd wordt. Ga eens googelen op onderpresteren en laat je niet te snel een stoornis aanpraten. Blijf ook niet te lang hangen op school. Die zijn al bezig sinds hij 4 is en zijn blijkbaar hardstikke blind. Onderpresteren en verveling kunnen exact dezelfde kenmerken geven als ADHD. Maar het zijn toch echt verschillende dingen.

Wat doet hij thuis? Geef je hem daar wel eens extra uitdaging? Zet hem eens achter sommenplaneet of woordkasteel (even googelen voor de links, het is gratis) en kijk dan eens of hij de stof echt niet beheerst.

Kijk eens op hiq.nl en op het forum. Daar staat een heleboel informatie. Met extra werk ben je er namelijk niet. Extra werk dat ook saai en stom is, helpt namelijk niet tegen verveling. Denk eerder aan doortoetsen, compacten en verrijken.

Bikkel

Bikkel

10-03-2009 om 14:40

Pollewop

Goed dat de school wil gaan nadenken over wat er aan de hand kan zijn. Als er niets uitkomt of als het te lang duurt, dan zou ik inderdaad buiten school gaan zoeken. Succes met alles. Wat gaat de leerkracht doen, zolang de gesprekken met IB'er etc nog niet geweest zijn?

Bikkel

Bikkel

10-03-2009 om 14:47

Gerry

Precies, er kan van alles aan de hand zijn, en zoals al eerder gezegd, de oorzaak dient gevonden te worden, welke deze ook is.
Onze zoon gleed ook af, was heel duidelijk aan het onderpresteren (van hoge A naar lage C). We hebben onderzoek laten doen, daar is wat uitgekomen en daar is hard aan gewerkt. Zoon presteert nog steeds onder, maar wel een stuk minder dan eerst en het niveau begint weer meer bij hem te passen.
Vandaar dat ik steeds zeg dat kind van pollewop nader onderzocht moet worden, hetzij intern, hetzij extern, hetzij door doortoetsen, hetzij door een psychologisch onderzoek en ga zo maar door.
Gelukkig lijkt dat nu opgestart te zijn.

Pollewop

Pollewop

10-03-2009 om 22:14

Gerry

Ik heb die site eens bekeken en ik herken hem wel gedeeltelijk in. Hij was wel bijzonder vroeg met "praten", zo'n 5 maand(ongelogen waar). Hij kent ook alle dinosaurussen bij naam. Hij is wel van de mopjes, maar dat was mijn opa ook dus daarbij dnek ik eerder aan een familietrek. Lego zette hij op zijn 3de al inelkaar. Leren zwemmen was een crime!! Heb hem een keer naar een ander zwembad overgeplaatst in de hoop dat hij weer geprikkeld zou worden. Dat is wel gelukt want met een week mnocht hij dsaar afzwemmen. B heeft hij ook nog geprobeerd maar na 4 maand heb ik hem er maar afgehaald. Zo gauw hij iets kan verslapt zijn belangstelling daarvoor en doet hij niet meer zijn best, heeft me weleens gevraaagd waarom, hij kon het toch al!? Gek genoeg herken ik zijn broer er wel helemaal in!! En bij hem hebben we nog nooit aan HB gedacht Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hij zoveel serieuzer is dan zijn broertje en veel meer inzet toont.

Pollewop

Pollewop

10-03-2009 om 22:17

Bikkel

Ik heb hem gevraagd om hem in ieder geval aan het werk te zetten, met wat dan ook. Volgende week wil ik informeren hoe het er voor staat. En dan wil ik ook de afspraak maken om eens in de 3 à 4 weken te informeren bij elkaar hoe het gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.