koentje
06-12-2010 om 10:02
Kind naar vo/pijn in je buik.......
...Wie kent dat gevoel?
Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het VO...
Maar ik vind het nog zo'n basisschool jongetje!!
Het is zo herkenbaar voor mezelf dat ik al toen hij naar de basisschool 'moest' ik het gevoel had dat hij beter op zijn plek was op de peuterspeelzaal. Toen was hij inderdaad niet goed op zijn plek; hij heeft een achterstand door zijn adhd en ? en is hij uiteindelijk naar het speciaal basis onderwijs gegaan. En nu wortd hij van de zomer 13 maar.... hij is klein, (1.46) gedraagt zich klein. speelt met autootjes en garages.... wat moet zo'n kind op het VO?
Ik heb dan echt een naar gevoel, buikpijn..., bij het idee; wat overkomt mijn kind daar straks. Echt een gevoel van dat hij daar niet thuishoort. Zelfs tussen andere kinderen met stoornissen e.d. heb ik toch het idee dat hij daar niet hoort. Maar ja, waar wel?
ishtar
06-12-2010 om 10:35
Yep!
en dan is het nog 'mijn eigen schuld' dat hij as jaar al gaat ook (uit groep 7 naar praktijkonderwijs) Maar ik kan er nu al mee zitten dat het zo ver weg is, ik er minder zicht op heb, ik hem wat meer moet loslaten, hoe dat geregeld moet worden met vervoer ( want no way dat ie dat alleen gaat kunnen, en ik heb dan 3 kinderen op verschillende scholen die allemaal nog niet alleen kunnen),of ie met 'houtbewerken' niet op zijn vinger slaat etc
(en ja, dat laatste is wat overtrokken, maar geeft wel aan dat het bij mij 'diep' zit. Alles is eng, en toch is het nodig)
Ook hier is zoon klein, net 1.40, en net 12 als hij daar gaat beginnen.
Maar weet je, ik zou er nog meer pijn in mijn buik van hebben als hij hier nog groep 8 zou moeten doen. Met al die beginnende pubers die steeds meet anders dan hij zijn, met puberdingetjes, verliefdheden, toekomstplannen, citotoets etc (hij gelooft zelfs nog half en half in sinterklaas)
Waar gaat jouw zoon heen? (schoolsoort)
koentje
06-12-2010 om 10:53
Dat weten we
nog niet: het gaat spannen of het VMBO met leerwegondersteuning en /of rugzak en structuurplusklas kan gaan worden of toch praktijkonderwijs.
Waar ik ook mee zit is dat zoon erg onhandig is maar ook verbaal op laag gemiddeld zit. Ik heb het gevoel dat praktijkonderwijs; veel doen dan een soort pesterij is. Maar, ja het is toch een kind wat op simpel werk aangewezen is. Een dokter gaat het niet worden...☺
Yura
06-12-2010 om 10:59
Hier een dochter, jonge leerling, nog 11 als ze op de middelbare school komt. Verder niets aan de hand met haar, dus dat maakt het wel iets makkelijker, maar toch, ze is nu al van de meisjes veruit de kleinste van de klas, ze is nog druk aan het wisselen, vrouwelijke vormen zitten er totaal nog niet aan, ze zou niet misstaan in groep 5 of 6. Ze kan ook nog helemaal opgaan in het sinterklaasfeest en ze kan nog heerlijk spelen, bijvoorbeeld met de barbies, maar ja weinig vriendinnetjes voorhanden die dat nog leuk vinden. Vrijdag wou ze zelfs als Zwarte Piet naar school, heb haar toch maar voorzichtig uitgelegd dat sommige kinderen dat misschien toch wel een beetje raar vinden voor een kind uit groep 8. Over het leren maak ik me geen zorgen daarvan ben ik ervan overtuigd dat ze klaar is voor de middelbare school, ach er zijn vast meer kinderen zoals zij.
Elisa Gemani
06-12-2010 om 11:19
Dubbel
Ik heb er een heel dubbel gevoel over. Zoon is relatief klein, jong (10,5 als hij naar het vo gaat) en heeft ADHD. Daarnaast is hij hoogbegaafd.
Aan de ene kant zie ik een jongen die echt meer dan klaar is om naar het VO te gaan en daar waarschijnlijk veel beter op zijn plek is, ook sociaal-emotioneel. Aan de andere kant is het natuurlijk een enorme overgang met veel drukte en wisselingen; nieuwe patronen, huiswerk, leren plannen, meer zelfstandigheid.
Maar ieder kind moet wennen en zich dat nieuwe leventje eigen maken en je weet toch niet vantevoren hoe eea zal gaan lopen.
Er zijn kinderen die zonder enig probleem de basisschool hebben doorlopen en op het VO in de problemen komen en andersom.
Dus we doen nu maar wat we kunnen doen om zoon een zo solide mogelijke basis te geven voor de start van de middelbare school en verder wachten we maar af en laten het gebeuren.
Wij allebei zullen in ieder geval heel blij zijn als we de basisschool vaarwel kunnen zeggen. En ach, er zit nog een hele zomer tussen en in die tijd kunnen kinderen nog zo groeien; in alle opzichten![]()
Het is gewoon spannend maar het is wel even slikken als ouder... Je kleine kindje wordt nu echt groot en gaat straks puberen!
Wilma
06-12-2010 om 11:25
En waarachtig, 't komt goed!
Ik zat vorig jaar dus écht precies zo. Vroeg me ook af wat mijn zoon in hemelsnaam op het VO moest doen, op de basisschool zat ie nog in de zandbak bij wijze van spreken.
Maar tegen de zomervakantie, hij zat nog in de zandbak en speelde héél graag, had ik er een beetje meer vertrouwen in. Bij zo'n open dag gaat er al een wereld voor je open, er lopen dan héél veel van die knulletjes of meisjes rond waarvan je denkt "ach gosj...".
Nu zit mijn zoon dus in de brugklas, hij is net twaalf en is nogsteeds een speels, jong jong. Maar hij heeft z'n draai gevonden en samen met z'n vrienden die ook niet al te puberachtig zijn, doet ie 't goed. Hij valt er niet op als zijnde te jong ofzo.
Ik herken dus jullie gevoel heel erg, maar écht, 't komt goed. En dat loslaten ... denk daar nog maar even niet aan
.
Groetjes,
Wilma
Yura
06-12-2010 om 11:59
Ook brugklas
Haha ik heb er ook een in de brugklas dus kan ook met jou meepraten Wilma. Maar oudste vond ik er in groep 8 al heel erg aan toe, hij was ook een stuk ouder dan dochter (12,5), veel groter en veel minder naief. Maar ja ook hij kwam in het begin met een volle broodtrommel thuis omdat het in het gedrang pas heel laat lukte om aan zijn brood te beginnen en de pauze dan om was. En als de bel gaat stormt in een keer de hele kantine leeg en: "je moet dan heel erg duwen mam, want je wordt helemaal geplet". Dus houd mijn hart vast hoe dat straks met dochter gaat, maar komt vast ook wel weer goed hoor. Zoon is in ieder geval helemaal happy, is elke dag vrolijk en ik ben in positieve zin verbaasd over de betrokkenheid van de school naar de kinderen, had verwacht dat ze daar veel meer een nummer zouden zijn dan op de basisschool, het tegendeel blijkt waar. Ach en dochter heeft het geluk dat ze heel veel stoere jongens uit de tweede kent straks, broer zal haar wel negeren, maar zijn vriendjes mogen haar wel, die laten haar altijd mee playstationnen als ze met zijn allen hier zijn.
Elisa Gemani
06-12-2010 om 14:19
Op naar het vo
... net afspraak gehad met de schoolarts oftwel GGD verpleegkundige (alles prima) en zij heeft me ook een hart onder de riem gestoken. Wat nuttige tips gegeven mbt de keuze van een geschikte middelbare school en gewezen op meer adviesbronnen om die lastige keuze te maken, zeker met een zorgenkind.
Oh en ze heeft laten zien dat zoon (1.34) heus nog de 1.80 kan halen als hij zo lekker gestaag op zijn lijn door blijft groeien. Dat vond vooral zoon erg prettig om te horen![]()
Tot slot nog het pubergroeiboek meegegeven. Het is zover: ik heb straks een puber in huis
En weet je, ik word er steeds geruster op dat het allemaal goed zal komen. We zijn al zo ver gekomen. Go with the flow, erachteraan blijven zitten, vinger aan de pols blijven houden maar volgens haar schuifelt zoon zo wel fijn verder. Maar wat fijn om even wat steun en begrip te krijgen, zeker van zo iemand.
Zoon gaat trouwens straks met zijn vrienden wat "rondhangen". Het blijft toch geweldig om dat ukkie te zien tussen al die grote jongens en te merken dat ze hem volledig opnemen en zelfs respecteren... Zucht. M'n kleine jochie wordt echt groot...
reina
06-12-2010 om 16:02
Koentje (beetje ot)
"Ik heb het gevoel dat praktijkonderwijs; veel doen dan een soort pesterij is" Waar ben je bang voor? Dat er van hem verwacht wordt dat hij heel handig is? Echt niet alle kinderen op het pro zijn handig, maar de dingen worden wel veel meer door doen aangeleerd, al zal hij ook gewoon leervakken hebben. Juist op het pro zitten veel meer leerlingen die erg kinderlijk voor hun leeftijd zijn.
anna van noniemen
06-12-2010 om 22:22
Pijn in de buik
ja, dat heb ik ook gehad. Zoon, 11 jaar, naar het Voortgezet Onderwijs dit schooljaar. Toch gaat het bijzonder goed. We hebben een paar hobbels moeten nemen tot nu toe, maar over het algemeen houdt hij zich prima staande. En het is ook echt zo'n kind waarbij je denkt, jeetje, is ie niet wat jong??
ishtar
07-12-2010 om 10:56
Koentje
ik had ook allerlei ideeen (eh, vooroordelen dus) bij praktijk. En toen zijn we eens gaan kijken. Er wordt heel veel op het niveau van het kind gedaan, ook de praktijkvakken. Heel veel rust en structuur, wij vonden het (bij 2 van de 4 scholen waar we geweest zijn dan) heel prettig aandoen. Er wordt ook veel gedaan aan (uiteindelijke)zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn, hoe ga ik later om met mijn vrije tijd, wat kan ik voor de maatschappij betekenen ed.
Niet dat ik verwacht dat zoon ooit echt zelfstandig zal kunnen wonen, maar misschien wel zelfstandiger dan ik nu denk.
Misschien moet je eens gaan kijken, bij verschillende scholen van beide opties. Maar dan niet op een open dag, dan zie je nog niks, maar gewoon een afspraak maken, nu al, en je vragen en bezorgdheden er op tafel leggen.