Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moederijtje

moederijtje

09-09-2009 om 10:25

Kind schrijft in groep 2, maar vermaakt zich prima

Wat vinden jullie, moet ik al vragen of ze mijn dochter moeten testen (avi, cito) nu ze haar eigen zinnetjes aan het schrijven is in groep 2? Ze kan " Niet gemeen doen tegen andere kinderen" schrijven, met een fraaie tekening erbij. Maar snel lezen kan ze niet. Ik heb niet het idee dat ze extra snel kan denken , maar dat ze gewoon vroeg begonnen is. Ze knutselt en tekent ook graag en heel erg veel. In groep 1 gaf ze haar juffen een zelfgemaakt rapport...(hihi)Versnellen vind ik onzin omdat ze zich goed vermaakt en een paar goede vriendinnen heeft. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rustig aan doen

Mijn dochter en haar vriendinnetje zijn op een maand na even oud en zitten ook bij elkaar in de klas. De ontwikkeling van die 2 is dus goed te vergelijken. Zo kon vriendinnetje voor de vakantie haar eigen naam al schrijven, dochter "pas" aan het eind van de vakantie. Vriendin is 'snachts zindelijk, mijn dochter nog niet. Maar zo zijn er een aantal dingen die mijn dochter al doet, kan, meemaakt (zoals 1e tand eruit ed) die vriendinnetje nog niet heeft. Elk kind ontwikkeld zich in eigen tempo. Qua spelen en denken enzo zitten ze gewoon op hetzelfde niveau.
Ik zou niet te snel versnellen. Zeker op die leeftijd is het denk- en speelniveau erg groot tussen de verschillende leeftijden. (is mijn mening en ervaring hoor) Mijn dochter zou zich denk ik doodongelukkig voelen in een klas hoger. Qua leren misschien niet, maar qua leeftijd wel. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als jouw kind zich nu lekker voelt in deze klas, zou ik haar lekker laten zitten.
Wat ik me wel afvraag is waar ze die zin " Niet gemeen doen tegen andere kinderen" vandaan haalt. Mijn dochter zit ook in groep 2, maar is hele andere dingen aan het schrijven. Eigen naam, mama, papa, opa, oma enz. En als ze al hele zinnen wil gaan schrijven, dan zeker niet zoiets. Ik vraag me af waar jouw dochter mee bezig is in haar koppie. En dat is niet negatief bedoeld hoor!! Maar als ze zulke zinnen schrijft zou ik (als het mijn dochter was) graag willen weten wat ze denkt en of er misschien iets gebeurd is op school ofzo.
Sorry, beetje lang verhaal.
Groetjes Ronka

moederijtje

moederijtje

09-09-2009 om 11:20

Geen nare dingen erachter

Mijn dochter is gewoon een zorgzaam gevoelig type, die graag ziet dat er vrede in de klas is en niemand iets gemeens doet, ik zoek daar niets achter, ze zit lekker in haar vel. Ze schreef vorig jaar opa oma en alle namen van de familie, voor haar is dit gewoon een manier om te communiceren. Ze schrijft graag lieve dingen op voor mensen, dat ook. Het is meer de vraag; omdat ze zo gevoelig is, kan ze zichzelf helemaal uiten zoals ze is of houdt ze zich in? (wetende dat haar oudere broer een voorsprong heeft 4,5 jaar- dat maakt het ook zo moeilijk vergelijken! Wat is normaal?)

Tja.......

Inderdaad, wat is normaal. Misschien toch met de leerkracht bespreken? Die heeft er toch een andere kijk op dan de ouders. Ik zeg niet een betere kijk, want je kent je kind zelf het beste. Maar een leerkracht kijkt er anders tegenaan.

De zin

die je dochter schrijft doet mij meer denken aan "het thema van de maand/week" in de klas. Je schrijft dat ze nog niet zo goed leest (niets mis mee, normaal op deze leeftijd) dus het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat ze dergelijke zinnen zelf bedenkt. Als je dochter zich prettig voelt in deze klas en zich niet verveelt zou ik het lekker laten zoals het is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.