Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin

Karin

01-01-2011 om 23:13

Kind van school veranderen, wie heeft dat ook besloten?

Onze dochter groep 7, kan niet wennen op school, ze heeft het er niet naar haar zin, voelt zich er niet thuis, en wordt vaak buitengesloten.
Een andere klas op deze school is geen optie, dat wil ze ook niet.We zijn stadsen' die nu in een klein dorp wonen. Omdat er ondanks gesprekken met ons kind en leerkrachten enz.geen verbetering in de sfeer volgt, overwegen wij haar op een andere school te plaatsen. Maar dat doe je niet zomaar. Wie heeft het wel gedaan en wat is je ervaring daarmee?
Het moeilijke is dat mijn dochter van een vrolijk zelfverzekerd meisje in een onzeker vaak niet vrolijk kind is veranderd. Ze heeft een soort van kameleonhouding aangenomen om maar aardig gevonden te worden, en wringt zich in allerlei bochten. Doordat ze zich dit gedrag heeft aangemeten, ben ik ook bang dat ze zich daardoor op een nieuwe school ook geen aansluiting vindt. Kinderen voelen haarfijn aan dat je erbij wil horen en of je onzeker bent denk ik.
En ze zit al in groep 7 natuurlijk, dat valt ook niet mee, om nog ergens 'tussen'te komen?
Graag jullie ervaringen!
Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij

Wij hebben onze oudste (9) vorig jaar naar een andere school overgeplaatst.

Wat ik me afvraag: hoe lang zit ze al op deze school en waar kan ze precies niet aan wennen? Zijn het de kinderen of is het het soort onderwijs?

Onze dochter is gelukkig heel goed door de groep "geaccepteerd" en is enorm opgeknapt van de wissel. Maar goed, onze redenen waren totaal anders.

Je zou met dochter in elk geval eens op andere scholen kunnen gaan kijken. Eens de sfeer proeven om te kijken of het gras ergens anders groener is

Vera*

Vera*

02-01-2011 om 11:03

Bij ons is dochter in groep 4 overgestapt omdat wij het helemaal gehad hadden met oude school, niet door pestgedrag o.i.d..
Ik weet dat Stoepkrijt en Moppeke wel hun kinderen hebben laten wisselen van school in groep 7 (meivakantie) en dat het op de nieuwe school voor Stoepkrijt's dochter goed is uitgepakt.

Vera

Wij in groep 7

Inderdaad, wij

Wij hebben onze dochter (ook zeker mede op haar eigen verzoek) in maart naar een andere school laten gaan. Ze zat toen in groep 7. Toen ben ik hier ook een draadje gestart met dezelfde vraag. Moet vast nog wel ergens in het archief te vinden zijn.

Anyway: dochter zat in een lastige klas. Geen hechte klas, veel pestgedrag. Dochter was ongelukkig in deze klas en de leerkracht(en) deden er verder ook weinig aan. Daar kwam bij dat wij zelf ook zeer ontevreden waren over hoe dingen werden opgepakt en waren het vertrouwen in de school behoorlijk verloren. Maar ja, als je kind dan ineens aangeeft naar een andere school te willen (in ons geval), wat doe je dan? Je eerste reactie is toch, ze moet nog maar anderhalf jaar. Overigens speelde dit bij ons vorig jaar op precies hetzelfde tijdstip

Maar toch overheerste het gevoel dat we het moesten doen. Want nu geef ik mijn kind nog anderhalf jaar een fijne tijd op een nieuwe school. Ze had er zelf ook helemaal over nagedacht wat het zou betekenen: wennen en vriendjes maken in een nieuwe hechte, bestaande groep, andere methodes, alles anders. Maar juist dat sprak haar aan, ze was helemaal klaar met haar oude school.

Binnen een week hadden we een gesprek op een andere school en na de voorjaarsvakantie heeft ze de overstap gemaakt. Een week voor de vakantie is ze een dagje gaan meedraaien.

Spijt hebben we er nooit van gehad. Ze is goed in de klas opgenomen en heeft het er prima naar haar zin. En voor ons zijn er ook meer dingen helder geworden: ze blijkt dyslexie te hebben, dat is heel goed door haar nieuwe school opgepakt. Zover waren ze op haar oude school nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet.

Natuurlijk is het een moeilijke keuze, maar anderhalf jaar voor een ongelukkig kind is erg lang. Wij zijn blij dat we de overstap hebben gemaakt en dat ze de resterende basisschooltijd met plezier doorloopt.

Stoepkrijt heeft inderdaad ook de keuze gemaakt destijds, zij had goede adviezen voor me toen. Dus zij meldt zich vast nog wel

Nog vragen? Laat maar horen.

Karin

Karin

02-01-2011 om 15:10

Al 2.5 jaar op deze school

Hoi dames,
Het blijft een hele lastige beslissing. Je kunt het zien als nog maar 1.5 jaar/of nóg 1.5 jaar. En ze zit nu 2.5 jaar op deze school maar vind het steeds minder leuk, en dan vooral haar klas maar ook de andere klassen/kinderen vind ze niet prettig. Het is ook een ander type kind en mens wat hier woont, ook met de ouders merk ik dat je er bijna niet tussen komt, ze staan niet echt open voor nieuwkomers. Dat gaat ook wel zo in haar klas. Ze vinden haar te hip? te 'bekakt' praten, en ze wordt vaak genegeerd, en speelt bijna met niemand na school. Het wordt er niet beter op. Hoe dan ook, wat de reden ook is, mijn dochter heeft het helemaal niet naar haar zin, is er echt somber en verdrietig door geworden. Maar ja, hoe weet je ofop het de andere school wel beter gaat?Ze is van zichzelf wel een erg sociaal en zonnig kind, met gevoel voor humor. Als ze dan 4 jaar van haar hele schooltijd het niet fijn heeft, dat vind ik nogal wat. Maar andere scholen liggen hier wel min. 5 km vandaan in de volgende plaats. Het is hier maar een klein dorpje met 2 scholen, en school 2 vinden wij beiden geen alternatief. Ik baal hier wel van, vind het erg jammer dat ze het hier niet naar haar zin heeft. Maar de stap naar een andere school is zo groot omdat je niet weet of het de goede is.
Fijn om te horen dat jouw kind, Moppeke, het wel fijn heeft. Is de nieuwe school in zelfde woonplaats? En wat is er nu precies anders aan de klas? Ging het wennen vrij snel bij haar, en had ze snel vriendinnen? Meestal, en zeker in dorpjes lijkt me, zijn er veel meer 'kliekjes'en al gevormde groepjes.
groeten,
Karin

Re:

De nieuwe school is in dezelfde woonplaats, maar ca. 3 km verderop dus ze moet ervoor fietsen. Dat boeide haar voor geen meter, dat doet ze graag. Ze komt dagelijks nog voorbij haar oude school en zegt nog regelmatig dat ze blij is daar niet meer op school te zitten.

Anders aan deze klas is ook uberhaupt de hele school. Voorheen christelijke school, nu openbare. Dat is een groot verschil. Er heerst een hele andere sfeer binnen de school. Er is meer respect voor elkaar in deze klas, het is een hechtere groep. Natuurlijk moest mijn dochter haar plekje veroveren in de klas. In deze klas is er ook een meidengroepje, maar de samenstelling wisselt nogal. De ene keer zit mijn dochter erin, de andere keer niet maar dat geldt ook voor andere meiden. Feit is dat mijn dochter daar zelf al op een bepaalde manier mee omgaat. Het boeit haar verder niet zo en ze speelt net zo makkelijk de week erna weer met iemand anders.

Het wennen ging supersnel. Ze is door de leerkracht echt als een warm bad verwelkomd, en ook snel opgenomen in de klas door haar klasgenoten. Er was geen sprake van dat ze als een buitenstaander of anders behandeld werd.

Kliekjes en al gevormde groepjes heb je overal. Of het nu een klein dorp is of een stad. Of je nu op een sport gaat, school of wat dan ook. Het zal alleen aan de sfeer en mentaliteit van de school of sportclub liggen.

Hier hebben we bv een sportschool voor de diva's met bepaald gedrag dat wordt gevoed door de sportinstructeurs, maar we hebben ook een leuke, gezellige no-nonsens sportschool waar iedereen hartelijk is en normaal doet. Dus heb je dat eigenlijk niet overal?

Of een stap naar de andere school een goede zou zijn, dat wisten wij ook niet. Wij hadden ook weinig keus omdat dit de enige school was die haar kon opnemen. Anderen zaten vol. Dus dat bleef een gok. Daar hebben we het ook uitgebreid over gehad. Natuurlijk heb je een kennismakingsgesprek en een rondleiding door de school. Maar dat is een momentopname en het is zo verdraaid moeilijk om dan met zekerheid te kunnen zeggen of deze school wel beter is dan de vorige. Want ook al is de eerste indruk positief, je weet natuurlijk niet hoe het zal klikken met de kids in de klas. Dat blijft een gok.

Wij hebben ons denken door een aantal reacties hier op het forum vorig jaar omgedraaid. Door niet te denken dat ze 'nog maar anderhalf jaar hoeft', maar om haar juist die anderhalf jaar nog een kans op een leuke basisschooltijd te geven.

En ons heeft het veel goeds gebracht. Een kind dat beter in haar vel zit, meer vriendinnen heeft. Oog voor leerproblemen die ze wel degelijk bleek te hebben.
En dat ze daar een stuk verder voor moet fietsen, dat doet ze graag

Hier ben ik!

Dochter is inderdaad in mei van groep 7 van school veranderd. De eerste basisschool deed niets aan pesten, dat 'gebeurde daar niet', de klas was los zand en dochter vond het er vreselijk. De nieuwe school was een Jenaplanschool met een stevige juf voor de klas. Dochter moest inderdaad verder fietsen en deed dat fluitend. We hebben er nooit spijt van gehad, het was ook goed voor dochter dat ze eens niet de jongste van de klas was. De sfeer op school was sociaal en open, natuurlijk was er wel eens iets, maar dat werd meteen uitgepraat en opgelost (en niet onder het kleed geveegd met de mededeling dat dochter een sloom schaapje was).
Dochter zit nu op de middelbare school en heeft het in het begin wel moeilijk gehad, omdat er in haar klas nogal wat over het paard getilde rijke meisjes zitten. Juist door de goede ervaring van de laatste anderhalf jaar basisschool heeft ze zich er moedig doorheen geslagen, ze weet immers dat ze in andere groepen wel helemaal wordt geaccepteerd. Zo is ze helemaal zichzelf gebleven en heeft ze in een parallelklas leuke vriendinnen gekregen. In haar eigen klas gaat het nu ook veel beter, ze krijgen niet echt vat op haar. Als dochter de laatste jaren van het basisonderwijs ook in die ellendige klas was gebleven, was haar zelfvertrouwen helemaal stuk geweest. Anderhalf jaar is best lang voor een kind!

Wegwezen!

Ik ben zelf als kind nog voor een kortere periode gewisseld, kun je nalezen in het draadje van Moppeke.

Ik vind 1,5 jaar lang zat. Op deze leeftijd vind ik het anders dan de leeftijd waar Zelazny het over heeft (groep 2/3).

Een kind van 10 kan snel een betere plek veroveren.

Wij zijn net gewisseld voor oudste. Een andere ouder (die juist náár onze oude school is gewisseld) zei dat ouders het wisselen moeilijker vinden dan kinderen. Kinderen zijn flexibel, die vinden hun weg en aanvaarden gewijzigde dingen makkelijker, zeker als ouders er achter staan. Ouders daarentegen blijven denken en draaien en doen of het wel de goede beslissing is.

Doen dus!

Asa Torell

Asa Torell

02-01-2011 om 20:46

Stoepkrijt (ot)

Fijn om te lezen dat het beter gaat met je dochter op school!

Annet

Annet

02-01-2011 om 21:04

Wat wil je dochter?

Als zij naar een andere school wilt, dan zou ik dat zeker doen. Die kans moet zij krijgen!
En dan samen gaan kijken op een aantal scholen. Het liefst een klas waarvan meerdere kinderen naar de gewenste VO-school gaan. En alleen een school uitkiezen waar ze in een fijne klas kan komen.

SjaanBanaan

SjaanBanaan

02-01-2011 om 21:46

Niet te lang blijven doormodderen

Ik heb hier eind vorig schooljaar een draadje gestart over mijn oudste die niet lekker draaide in de klas.

Ik heb toen echt op het punt gestaan om hem op een andere school te doen. Wat me tegengehouden heeft is het feit dat hij dat niet wilde en dat de alternatieve school niet bepaald zat te springen om hem in groep 8 nog op te nemen.

Mijn advies is dus om niet te lang te blijven doormodderen in groep 7. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het namelijk wordt om je kind over te laten plaatsen.

CCBloom

CCBloom

02-01-2011 om 22:28

Doen!

Vorig jaar is mijn dochter, na lang twijfelen over gestapt. En wouw, wat heb ik een ander kind in huis gekregen zeg. Zo zelfverzekerd zoals ze nu rond stapt. En wat een heerlijk, blij en gelukkig kind heb ik nu. Ze zat toen in groep 5. Nu is het een zooitje in groep ivm wisselende leerkrachten, maar het doet haar weinig. Ze heeft het er enorm naar haar zin!

Moek

Moek

02-01-2011 om 23:52

Even checken

Check even of de beoogde nieuwe school je kind wel wil hebben. Bij mij was dat niet het geval (rugzakje). Weer sadder and wiser, en we modderen hier dus maar door.

mar

mar

03-01-2011 om 10:44

Wij

Dochter is begin dit schooljaar op een nieuwe school begonnen. Ze zat vorig jaar in groep 5, is in groep 6b (fasenonderwijs) en gaat in febuari naar groep 7.

Voor de vakantie heeft dochter drie verschillende dagen meegedraaid in de klas. Dit was geen enkel probleem. Ook op haar oude school kwamen er regelmatig kinderen en soms ook ouders meerdere dagen meelopen. Op deze manier heb je de kans om een redelijk beeld van de school/klas te krijgen. Ook krijg je wel een beeld van de sfeer op de school en de manier van met elkaar omgaan. Vaak kun je ook in nieuwsbrieven (staan soms op internet) van de school ook een indruk krijgen hoe een school sociaal in elkaar steekt.
Hoe dan ook, het blijft een gok waarvan je nooit van te voren kan zeggen hoe het uitpakt. Maar als jouw dochter het niet echt naar haar zin heeft, dan zou ik zeker de stap wagen, ook in groep 7.

Overigens, wij veranderden van school vanwege het leerproces, niet vanwege het sociale gebeuren in de klas. Maar ook op de nieuwe school gaat het goed, al blijkt dat het daar wat langer duurt om te integreren.

Annet

Annet

03-01-2011 om 18:34

Pelle

Ik denk dat scholen best eerlijk zijn als je een nieuwe groep 7 zoekt. Het levert een school maar één keer geld op (peildatum 1 oktober) tot en met groep 8. Als er ook geen broertjes of zusjes meekomen, is zo'n verplaatsing voor een school ook riskant.
Nee, ze zullen niet zeggen dat ze een vervelende groep 7 hebben. Maar wel of ze kunnen zeggen dat hun groep 7 bij dit meisje zou passen, of ze voldoende kans heeft op aansluiting. De sociale sfeer is in elke klas anders.

Ja hoor

Mijn dochter had op de nieuwe school een vriendinnetje van dansen. Er waren meerdere bovenbouwgroepen, maar dochter kwam niet bij het vriendinnetje omdat er in die klas volgens de directeur een paar botsende karakters zaten, wat niet zo goed voor dochter zou zijn. Dochter kwam in een sociale klas met een pittige juf en was daar prima op haar plek. De directeur zei niet dat die andere klas een rotklas was, wel dat het geen passende klas voor dochter was.

Karin

Karin

05-01-2011 om 21:40

Plaats

Dag allemaal,
Ik lees jullie berichtjes vol interesse, fijn dat jullie reageren. Ja, voordat je besluit te switchen, is het handig als je weet of er uberhaubt plek is op een andere school! Ik ben al wat rond gaan bellen en helaas, op de leukste scholen geen plek meer.. En dan in een straal van 5km rond huis. Verder vind ik geen optie, dat is al ver genoeg. Het moeilijke blijft, vindt ze daar wel aansluiting, neemt de groep haar daar wel op en vindt ze vriendinnetjes.. Dat weet je nooit zeker, en dat maakt het het allerlastigst voor mij als moeder.Maar buiten dat, er moet wel plek zijn en daar doe je weer niets aan.. Blijf brainstormen en rondkijken. Dus hoor nog graag jullie reacties, ervaringen hier op OOL.

groetjes,
Karin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.