Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hannes

Hannes

07-04-2009 om 14:14

Kind van vijf naar groep 3

Op advies van school gaat mijn dochter na de grote vakantie naar groep 3 (jarig in februari, slaat groep 2 over). Hun observaties en argumenten sluiten goed aan bij hoe ik haar zelf zie dus ik vind het een goed idee. Maar toch: wiens kind heeft diezelfde overstap gemaakt? Hoe is dat bevallen? Zijn er dingen waar ik op kan letten?
Groet, Hannes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dorle

dorle

07-04-2009 om 18:10

Ook gedaan

Mijn dochter, in februari 6 geworden, is versneld naar groep 3. In groep 1 is getwijfeld of ze in september naar groep 3 zou gaan ivm ontwikkelingsvoorsprong. Dat is toen niet gebeurd omdat ze toch graag wilde blijven spelen en bij haar vriendinnen wilde blijven.
Maar ondanks extra werk in groep 2, begon ze zich te vervelen. Afgelopen februari is ze alnog naar groep 3 gegaan. Ik heb dus nog maar weinig ervaring , maar tot nu toe is het goed bevallen en pakt ze het prima op.

ano9

ano9

07-04-2009 om 20:12

Bij ons

onze dochter zit nu in groep drie (aug word ze 7) wij hadden haar miss beter nog een jaartje kunnen laten kleuteren. ze kan het gewoon nog niet aan. vindt alles erg moeilijk. ik denk dat het gewoon aan het kind ligt en hoe de leerkrachten er tegenover staan. lukt het niet kan groep 3 toch nog een keertje worden overgedaan? bij ons zal dat waaschijnlijk wel gebeuren.

Doen wat nu als beste keuze voelt

Onze zoon (ook februari) heeft ook groep 2 overgeslagen.
Wij zagen wel dat hij sociaal de beste aansluiting had met kinderen die een of twee jaar ouder waren. Maar we hadden niet zo door hoe ver hij cognitief al was. Onze dochter was op die leeftijd bijvoorbeeld al veel verder (en veel bezig) met lezen en de echte schoolse dingen.

Wij hadden dus zelf niet echt aan versnellen gedacht, maar daar kwam de school mee. Toen ze hem de cito's van eind groep 2 lieten doen en hij die vrijwel foutloos maakte, hebben we besloten het advies van de school te volgen.

Vanaf de eerste dag is dat op alle fronten super gegaan. Hij loopt nu ook alweer in de voorhoede van de klas mee en krijgt hij verrijking, maar omdat het best wel een goede klas is valt dat gelukkig niet zo op. Wat we bij hem ook belangrijk vinden is dat hij nu in ieder geval wel zijn best moet doen. Op sportgebied is hij nogal goed, maar daar zie ik echt het gevaar dat hij er gewend aan raakt dat hij alles kan en wel even doet.

Sociaal is hij nu ook helemaal op zijn plaats. Zijn echte vriendjes zijn ook nog de ouderen van de groep en niemand heeft ooit het idee dat hij zoveel jonger is. We (inclusief juf) kunnen ons nu nauwelijks meer voorstellen dat hij in groep 3 zou zitten.

Dat sociale vind ik persoonlijk nog wel het belangrijkste. Onze dochter (groep 5) loopt cognitief veel verder voor dan onze zoon, maar zij hoort sociaal echt in de klas waar ze nu zit. Ze heeft gelukkig een brede interesse waarmee ze zich van school volop mag uitleven.

Geen idee hoe het later uitpakt, maar voor nu denken we de juiste keuzes gemaakt te hebben. Volgens mij is dat ook het enige dat je als ouders kunt doen: doen wat je denkt (en voelt!) dat het beste is.

Zit nu in groep 4

... ik vergat te vermelden dat hij nu in groep 4 zit.

Jolanda

Jolanda

08-04-2009 om 10:41

Mijn zoon

is iets eerder op school begonnen, mei/juni/juli groep 1 gedaan en toen een jaar groep 2
en nu groep 3 (september 5 geworden)
Het is hartstikke goed voor hem geweest. HIj doet het prima.
Mijn dochter van acht heeft anderhalf jaar gekleuterd en ging toen ook naar drie, die zit dus nu in vijf, ook prima op haar plek!
Jolanda

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2009 om 10:29

Hier anders

Gisteren heb ik een overlegje met de juf gehad en mijn dochter (van maart, nu 5) zit nu in groep 1 en gaat de rest van dit jaar meedoen met groep 2. Volgend schooljaar begint ze wel in groep 2 en houden we het samen met school goed in de gaten: als blijkt dat het allemaal te gemakkelijk blijft gaan, kan ze in januari naar groep 3.

Ik vraag me wel af hoe ze dat nou willen gaan inpassen, zo'n verandering van groep midden in het jaar. Dan mis je toch een heleboel van de stof, lijkt me?

Dit plan lijkt mij wel een goed plan, ook omdat wij graag willen dat ze sociaal/emotioneel goed in haar vel blijft zitten. Maar toch twijfel ik een beetje, als ik jullie verhalen zo lees. Er zijn altijd zulke wisselende ervaringen en meningen, ik blijf het lastig vinden om de juiste keuze te maken.

groet, Mamvantwee

En hier...

Is dochter (wordt 7 in juni) vorig jaar gefaseerd van groep 2 naar groep 3 over gegaan, ze zit nu in groep 4. Het gaat prima, het enige is dat ze nog wat moeite heeft met het automatiseren van rekenen. Ze kan wel goed rekenen maar is erg langzaam. Daar zijn we nu wat meer mee aan het oefenen. Ik denk dat dit komt doordat ze het grootste deel van het rekenen in groep 3 gemist heeft. Dus wat dat betreft is het goed om groep 3 wel helemaal mee te maken.

Hannes

Hannes

11-04-2009 om 07:53

Dank

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het zo vaak gewoon goed gaat.

Groet, Hannes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.