Sinilind
08-10-2008 om 15:26
Kind weren van de overblijf? onder welke voorwaarde mag dag?
Dag
er zijn 2 incidenten geweest in de afgelopen week tijdens de overblijf, en alleen van de 2de ben ik op de hoogte gebracht. Mijn zoon is boos geworden en heeft met een vriend gevochten. Door een klacht van de moeder die de overblijf op de dinsdag verzocht wordt mijn kind nu op deze dag van de overblijf geveegd. Mag dat? Is dat niet in strijd met de verplichting van school om te zorgen voor opvang? Ik betreur het zeer en mijn zoon heeft ook straf gekregen maar ik vind het ook zwaar overdreven. Een tijdelijke schorsing had me beter op zijn plaats geleken. Ik heb het geluk dat ik voornaamelijk thuiswerk en mijn zoon zonder te veel problemen kan opvangen tussen de middag, maar het betekend eigenlijk dat ik niet meer buitenshuis "mag" werken van school.
Heb ik iets te zeggen/in te brengen?
Sini
Mover
08-10-2008 om 16:57
Enkele vragen
Ik zou heel snel aan de bel trekken bij de overblijf en navragen wat is er de eerste keer gebeurd? En gelijk vragen wat de regels van de overblijf zijn bij conflicten.
Even ter vergelijk bij ons: ik als overblijfmoeder kan nooit een kind weren. Ik kan aangeven bij de overblijf-leiding, dat er een incident is geweest. Dat wordt genoteerd en gevolgd. Komt er nog een klacht over dat kind dan wordt er met de leerkracht gesproken. Ik ben even kwijt wie vervolgens de ouders op de hoogte brengt: de ovb-leiding of de leerkracht. Maar het moet wel de spuigaten uitlopen, dwz er moet heel wat overleg zijn geweest en contact met de ouders eer een kind bij ons wordt geweerd van de ovb.
Dus, heel snel contact opnemen met de overblijf!!! Het is geen excuus dat je thuiswerkt en dus wel voor opvang kan zorgen. Je hebt niet voor niets ovb geregeld, toch!?
Jvo
08-10-2008 om 17:44
Bij ons..
Bij ons op school hebben ze een kaarten systeem. Je krijgt bij de eerste zware overtreding een gele kaart, en bij de tweede een rode kaart. Dan volgt er een gesprek en aan de hand daarvan wordt een kind wel of niet geweerd van de overblijf (voor 1, 2 of 3 weken.. mijn zoon weet dat niet zeker).
Maar in hoeverre het mag.. dat weet ik niet. Mijn kinderen roepen altijd dat ze NOOIT een kaart willen krijgen, dus wat dat betreft werkt het systeem wel.
Jvo
Tango
08-10-2008 om 19:42
Lijkt me niet...
dat je op basis van een of twee incidenten meteen een kind mag weren van de overblijf. Want dat zijn vechtpartijtjes toch, incidenten. Niet ernstig genoeg om iemand te weren. Ik heb weleens gehoord dat een kind geweerd werd bij de overblijf, maar dit was echt een kind met gedragsproblemen dat al vele malen gewaarschuwd was. Het ging daarbij echt over grensoverschrijdend gedrag.
Ik zou inderdaad naar de leiding van de overblijf stappen ofwel naar de directie van school, afhankelijk van wie de overblijf organiseert.
Mmm ben toch wel blij met onze school met continurooster (ot).
albana
09-10-2008 om 08:54
Klopt het wel?
ik weet niet hoor, maar ergens krijg ik een onderbuikgevoel dat er iéts niet klopt. hoe weet je het sini? kwam je zoon zomaar thuis tussen de middag op dinsdag? kreeg hij een briefje? ben je gebeld? ze kunnen toch niet zomaar kinderen 'weg' sturen? dat is toch raar? als het hier zou gebeuren zou er niet eens iemand thuis zijn! en dan zou dochter dus gewoon voor een dichte deur staan! kan e.a. niet iets anders zijn gegaan? dat zoon b.v. niet meer 'durft' over te blijven op dinsdag en daarom dit verhaal vertelt? dat ie bang is voor die andere vechtersbaas ofzo? bij kinderen kunnen zulke dingen raar in hun hoofd zitten, zodat ze een goede 'reden' verzinnen om niet meer te hoeven met instemming van hun moeder. ik zou het mijn dochter zó zien doen.....terwijl die over 't algemeen ook best betrouwbaar en eerlijk is. maar als ze écht bang zou zijn.....zou ze best in staat zijn het verhaal íets anders te maken voordat ze de waarheid zou vertellen, zo dat ik achter haar sta en haar dus toe zou staan thuis te blijven, zoiets?
voordat je naar school gaat....laat zo'n optie ook door je hoofd gaan.
groeten albana
Jose van Polanen
09-10-2008 om 11:11
Hysterie
Dit komt mij bekend voor. Ook hier zie ik soms tamelijk hysterische overblijfmoeders die geen enkel incident tolereren en tegelijk een groot deel van de overblijf staan te kletsen in een hoekje terwijl ze geacht worden op de kinderen te letten. Waardoor de kans dat er vechtpartijen etc. ontstaan, alleen maar groter wordt. Overblijfmoeders zijn geen professionele krachten en dat is goed te merken. Het hanteren van een groep kinderen is echt iets anders dan het hanteren van een gezin. Als je dan toch groepen schoolkinderen ineens anderhalf uur onder toezicht van vrijwilligers plaatst, krijg je dit soort dingen. Raar is hier de houding van de school. De school hoort ervoor te zorgen dat kinderen kunnen overblijven. Als een kind naar de mening van een vrijwilliger niet te handhaven is, dan is het dus in eerste instantie de taak van de school om uit te zoeken wat er is gebeurd. Pas daarna kan school beslissen of het kind niet meer wordt toegelaten, niet de overblijfmoeder. Want in de huidige wetgeving is de school degene die moet zorgen dat er gelegenheid is tot overblijven. Voorheen hoefde school alleen de ruimte te leveren, tegenwoordig ook het toezicht. Nu wekt de school van Sinizoon de indruk dat ze zich voetstoots neerleggen bij een overblijfmoeder die uit haar dak gaat. Zonder te kijken of de maatregel wel proportioneel is, of de overblijfmoeder haar taak wel aankan enz. enz. Er zijn bovendien tal van andere oplossingen te bedenken waarbij het kind niet gelijk wordt buitengesloten. Is er wel een achterwacht van leerkrachten die het kind kennen als overblijfouders dat nodig hebben? En dan nog wat: is er vooruit betaald voor het overblijven? Zo ja, wordt er dan geld terug gegeven nu de dienst niet wordt geleverd? Is de schade van vervanging van de opvang (Sinilind moet werken ook al werkt ze thuis dit is toch een onderbreking) op school te verhalen?
Ik zou het toch nog eens ter discussie stellen allemaal, als de brief binnen is.
groet,
maan.
09-10-2008 om 11:39
Waarschuwing
Lijkt mij op zijn plaats om eerst een waarschuwing te geven: dit gedrag tolereren we niet en een volgende keer zal zoon (tijdelijk) geschorst worden van overblijf. Als inderdaad al reden is voor een waarschuwing want daar zet ik toch een beetje mijn vraagtekens bij; het hele verhaal is niet echt bekend want de overblijfmoeder constateerde alleen het eindresultaat?
Bovendien is het naar mijn idee niet de taak van de betreffende overblijfmoeder om dit mee te delen, dit lijkt mij meer een taak voor de coordinator of de school.
noname
09-10-2008 om 13:33
Overblijfmoeders
Op de vorige school van mijn zoon waren de overblijfmoeders buitengewoon goed op de hoogte van alle roddels van het schoolplein, maar inhoudelijk wisten ze nergens van. Mijn zoon werd daarom behandeld als de dader in plaats dat ze zagen (wisten) dat hij het slachtoffer was. Uiteindelijk is hij van de overblijf verwijderd omdat ze hem niet wilden beschermen en hij dagelijks werd afgetuigd, terwijl zij (inderdaad) koffie aan het halen waren en er helemaal geen toezicht was.
Ik ben zelf ook overblijfmoeder geweest en ik weet hoe moeilijk het is om te opereren zonder enige kennis van de achtergronden van de kinderen. Ik ben dan ook een hartstochtelijk voorstander van continuroosters olv de juf/meester.
noname