Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Appeltaart

Appeltaart

04-06-2020 om 10:49

Kinderen deeltijd naar school

Afgelopen maanden heeft mijn dochter natuurlijk thuisonderwijs gehad. Dat ging heel prima, school deed al veel digitaal en dochter kon zo verder met haar werk.
Gezellig, maar ik merkte ook dat het haar heel veel goed deed. Ze heeft het niet altijd makkelijk thuis (gedoe met vader) maar is afgelopen maanden veel uitgeruster en veerkrachtiger geworden.

Ik heb de vraag bij de juf neergelegd of ze, als ze het nodig heeft, vaker thuis mag werken (max 1 a 2 dagen per week). De juf was hier niet heel happig op, maar zou gaan overleggen.

Zijn er meer ouders die hiermee bezig zijn? Zijn er scholen waar dit mogelijk is/wordt?

Het lijkt mij zo'n positieve uitkomst van deze crisis als onderwijs nog meer op maat zou kunnen zijn


Ja jammer

Ondanks dat op veel plaatsen kinderen blijken op te leven bij verminderde schoolgang, wil men op school er niet aan. Te lastig, geen tekst bij, geen belang om kinderen die anders leren bij de les te houden, de middenmoot regeert nou eenmaal, er is al teveel belasting in het onderwijs, passend onderwijs lukt al niet. En dan de grote dooddoener: het is belangrijk voor de 'sociale ontwikkeling'. Terwijl de sociale ontwikkeling bij een aantal kinderen juist ernstig te lijden heeft onder de schoolgang door pesten, uitsluiting of overbelasting door overprikkeling.

Soms heb je individuele leerkrachten en in een enkel geval hele scholen die snappen dat kinderen niet allemaal hetzelfde leren en die ook bereid en in staat zijn om een kind dat maatwerk te leveren. Helaas is dat geen standaard.

Hier heb ik al die jaren moeten knokken, om dochter standaard deels thuis te kunnen houden en thuis te laten leren. Meestal was het een kwestie van overmacht: dochter was toch al thuis en ik zorgde zelf dat ze doorleerde.

De laatste jaren op het speciaal onderwijs had ze een vaste thuisleerdag op woensdag en dat bleek soms ook niet genoeg, maar al doorrommelend heeft ze de HAVO uiteindelijk gehaald.

Maar wie weet, er zijn in elk geval berichten verschenen over de positieve effecten op sommige kinderen. Zonodig kun je die 'opgraven' en laten lezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2020 om 11:33

Deeltijd

Ik vond die om de dag oplossing persoonlijk wel prettig uitwerken voor mijn jongste. De ene dag huiswerk en de andere school. Het scheelt natuurlijk als je zelf thuis bent.

Thuis inderdaad

Inderdaad Ad. Je moet wel de mogelijkheid hebben om iemand thuis te hebben.

Nog beter zou dan ook zijn als er op scholen meer individuele rust voor een kind mogelijk zou zijn en meer bescherming bij pesten en uitsluiting.

Dan zouden ongetwijfeld meer kinderen het op school volhouden. Soms zijn er ook initiatieven. Kinderen mogen in de pauze in de bieb rustig even lezen. Maar dan speelt vaak een gebrek aan personeel dat al overbelast is.

En ook uiteraard, de inrichting van de scholen. Zelfs het speciaal onderwijs gebouw van mijn dochter begon uit te puilen, nadat de mooi gemaakte kleine klasje voor groepen van maximaal 8 ineens 13 tot 16 kinderen bleken te moeten gaan huisvesten. Met gevolgen voor de bestaande timeout ruimten en de bieb die al minimaal waren. En de mix van kinderen die ineens niet meer beperkt bleek tot kinderen met autisme.

Appeltaart

Appeltaart

04-06-2020 om 13:22

Toch inzetten...

... heb ik me voorgenomen.
De juf had er niet een heel duidelijke reden voor, leek meer dat ze het zelf lastig vond.
Toch is dit (toevallig) juist een school die heel individueel naar kinderen kijkt. Ook zijn er fulle-time HB klassen, juist een populatie waar schoolgaan niet vanzelfsprekend is.
Mijn plan was om eerst zelf eens te inventariseren of het op andere scholen al gedaan wordt, of goede argumenten.

Je moet er inderdaad zelf wel de ruimte voor hebben, maar ik denk dat genoeg ouders die ruimte willen geven.

Om de dag is inderdaad heel prettig, toch de sociale contacten, instructies en structuur, maar toch de rust.
En, niet te vergeten, de ruimte om zelf ook te kunnen werken

Ik hoor graag meer reacties

Tango

Tango

04-06-2020 om 20:51

Hier ook

Zoon is dan al wel ouder, 15, maar hij heeft de afgelopen periode ook geprofiteerd van het thuisonderwijs. Hij was al twee weken voor de corona-periode niet meer op school en deed toen al wat thuiswerk. Op het moment dat iedereen thuis bleef kreeg hij hetzelfde werk als iedereen en eigenlijk deed hij dat best goed. Ik zie dat nu terug in de mails die hij krijgt, met overzichtjes van wat iedereen uit de klas heeft ingeleverd. Hij levert meer opdrachten in dan de meeste anderen. We begeleiden het thuis wel, maar op dagen dat ik werk doet hij ook gewoon netjes de opdrachten die hem wel zelf lukken.
Het naar school gaan lukt hem echter nog niet. Hij zit op Praktijkonderwijs en hij mag ook maar 1 halve dag. Hij ziet er de meerwaarde echt niet van in, want wat hij dan op school doet kan hij ook thuis doen. Behalve dan de opdrachten van techniek.
Deze week komt er ineens minimaal weinig thuiswerk, blijkbaar is dat nog niet opgestart. Zoon ging echter uit zichzelf verder met wat hij wekelijks kreeg en wat hij kon maken.
Sommige dingen gaan vanuit school ook niet handig. Vandaag een mail van de coach met daarin de mededeling dat er woordenschat gedaan moest worden, maar zonder lijstje erbij van de woorden. Zoon mailt netjes terug dat hij het lijstje niet ziet. Mailt coach weer dat de docent Nederlands dat al gestuurd had. Maar dat was dus niet zo.
Scholen zijn echt niet ingericht voor thuisonderwijs, en 2 dingen combineren gaat al helemaal niet. Maar zoon hier blijft voorlopig nog gewoon thuis. We wachten nu op overleg met school, hulpverlening heeft aangegeven dat dit nodig is. Nu is school dus aan zet...

MC

MC

18-06-2020 om 15:31

thuiswerken tot 1 januari

Hier willen ze doorgaan met thuis onderwijs tot minimaal 1 januari. Leerkrachten zelf zijn sceptisch, zij vinden al die vrije tijd met een 20 minuten roostertje tussen 9 en 12 wel lekker, zonder toetsen nakijken omdat die niet worden gegeven. Maar of dit nu in het belang van de leerlingen is....
Mijn zoon volgt die lessen vanuit zijn bed (of niet), dus thuisonderwijs is totaal niet voor hem weggelegd. Zo zullen er meer zijn.

Ze kunnen zo veel willen. Als woensdag bekend wordt gemaakt dat de scholen gewoon open mogen, dan moeten ze open.
Overigens is er nog een ander bezwaar tegen de wildgroei aan hoe scholen dit oplossen, en die zie ik ook terug in jouw bericht: op sommige scholen geven docenten inderdaad in de ochtend een paar lesjes en de rest van de tijd hebben ze vrij.
Bij mij op school betekent de combinatie van thuis en school dat ik eerst in de ochtend (tot kwart over 1) online lessen geef volgens rooster. Vervolgens nog een aantal hulplessen. Mentorles ook nog. Verder maken de leerlingen veel opdrachten, waarvan ik het grootste gedeelte moet nakijken. Daar bovenop komt de administratie: logt iedereen wel in bij de lessen, hoe zit het met huiswerk. En dan nog het zo inrichten van je lessen dat ze ook online nog enigszins effectief zijn. En het beantwoorden van een eindeloze stroom aan mails, chats, telefoontjes van ouders die zich zorgen maken etc. Ik heb serieus sinds de boel dicht ging alleen maar overgewerkt. Onbetaald, uiteraard. Dat kan wel voor die drie en een halve maand, waar ook nog de meivakantie in zat, maar dit kun je niet maanden en maanden van je docenten vragen. En al helemaal niet als dat per school zo verschillend is.
Overigens zou ik het prima vinden als leerlingen de mogelijkheid kregen om een deel van hun werk thuis te doen in hun eigen tempo. Maar ik zou het niet de standaard maken, want de meeste leerlingen kunnen die verantwoordelijkheid toch echt niet zo goed aan.

Voorbereiden

Ik denk dat online lesgeven een andere en grondiger voorbereiding vraagt waar je aan moet wennen. De klas instappen kun je nog weleens zaken op je af laten komen, dat kan online veel minder. Ook leerkrachten kunnen last hebben van zelfmotivatie en zelfstarten, net als pubers, om het eens op een nieuwe manier te doen.
Dat vereist wel focus en inzet.
Misschien is het handig als sommige docenten daar wat meer hand-in-hand begeleiding bij kunnen krijgen. Net zoals leerlingen soms nodig hebben, om ze vlot te krijgen.

AnneJ

Dat laatste ben ik met je eens, en net deze luwte zou misschien gebruikt kunnen worden om daar wat meer begeleiding en training in te geven. Ik heb het zelf vrij vlot opgepakt en ik had er ook wel lol in, maar ik heb collega's echt zien worstelen om het onder de knie te krijgen. En natuurlijk help je dan waar mogelijk, maar je bent zelf ook net bezig je hele manier van werken om te gooien dus heel veel tijd was er niet.
Ik hoop wel dat er als deze crisis achter de rug is ruimte is voor scholen en schoolleiders om goed te evalueren: wat willen we houden, wat is er nog nodig aan scholing en materiaal, wat doen we anders als het nog een keer moet etc.

Tamar

Tamar

21-06-2020 om 11:48

onze school

Onze dochter heeft als thuiszitter haar diploma gehaald. De laatste maanden was iedereen dus thuiszitter, maar daar heeft ze niet van kunnen profiteren (paar Zoomlessen, dat was alles).

Ik was echt ontroerd door een zin in de mail van haar mentor: door het thuisonderwijs dat we nu geven vanwege corona weten we in het vervolg beter hoe we moeten omgaan met kinderen in haar positie. Ik hoop dat dit voor meer scholen geldt en dat scholen nu eens eindelijk uit de "kan niet, mag niet" modus kunnen komen. Er kan heel veel, als men maar wil.

Angel

Angel

19-09-2020 om 17:31

Ik wou dat onze school ook mee zou doen met deeltijdonderwijs

Voor ons was het thuis leren een geschenk uit de hemel, maar ook een zeer intensieve tijd dat veel inzet vergde. Mijn dochtertje van 5,5 jaar heeft astma en veel last van kou en vocht. In het voorjaar was ze keer op keer ziek (waarschijnlijk door een kind dat voortdurend hoest en daar niet tegen behandeld wordt, plus doordat mijn kindje voortdurend naar buiten moet van de school, ook als ze ziek aan het worden is of net geweest is). Toen de scholen dicht gingen en wij de lessen thuis kregen, kreeg mijn dochtertje eindelijk de kans om op te knappen en kreeg ik de ruimte om met haar rustig te oefenen met het lezen en rekenen (dochtertje gaf regelmatig aan dat ze zich verveelde op school want thuis was ze al spelenderwijs bezig met letters, tellen, etc.). Het thuis lesgeven gaf veel rust en zorgde voor een goede vooruitgang, maar er was ook een gevoel van gemis van de hele lieve juf en het vele spelen op school.
Nu is alles bij het oude en de school houdt opnieuw geen rekening met de astma van mijn dochtertje. We hebben ook net uit de persconferentie vernomen dat zieke kinderen gewoon naar school moeten. Dit is voor ons dramatisch omdat we weer in een spiraal van ziek zijn en weer opknappen terecht komen (door het zieke klasgenootje). Ik wou dat onze school zou zeggen dat ze nu in het vervolg beter zouden weten hoe om te gaan met mijn kindje, maar dat zie ik nog niet gebeuren. De school wil geen extra werk of (naar hun gevoel) uitzondering maken voor mijn dochtertje. De school is zeker niet van plan de ouders van het zieke klasgenootje aan te spreken, ook niet ten tijde van Corona. Ook de schoolarts meent dat het niet haar zaak is. Ik ben verbijsterd en terneergeslagen. Niets kan en niets mag. Uit nood heb ik maar zelf afstandsonderwijs geregeld voor mijn kindje voor als het niet anders kan, want ik zie dat de situatie steeds moeilijker wordt voor ons gezin (ook door Corona) maar dat iedereen in onze omgeving onze situatie negeert of bagatelliseert. Stiekem hoop ik dat de scholen weer dicht gaan en wij (via de laptop) weer volledig mee kunnen doen met de rest en geen buitenbeentjes meer zijn. Ook ben ik bang dat de school straks gaat zeggen dat mijn kindje niet over mag gaan naar groep 3 omdat ze te weinig heeft meegedaan met de rest (er wordt nu al steeds geschermd met achterblijven van sociaal-emotionele ontwikkeling, als mijn dochtertje ziek is, waardoor ik steeds in de stress schiet). Ik vrees dat mijn dochtertje zich doodverveelt als ze groep 2 nog een keer moet overdoen en haar vriendinnetjes wel overgaan. Ik sta met mijn rug tegen de muur. Heeft iemand goede raad voor ons?

Kiezen voor welzijn

Ik zou in eerste instantie kiezen voor het welzijn van je kind.
Verder zorg je dat school zo min mogelijk last heeft van de eventuele afwezigheid van je kind.
Met mijn kind haalde ik de zelfde dag dat ze uitviel op de basisschool al huiswerk op dat ik met haar ging maken.
We kregen, vanwege door de juf geconstateerde achterstanden extra taaloefeningen mee naar huis.
En verder heb ik me altijd zoveel mogelijk schrap gezet want je krijgt die shit toch wel over je heen, dus als het zover is blijf je kalm, je dient klachten in, je gaat (alleen!) gesprekjes aan en blijft je verhaal over je dochter 'pitchen'.

Overigens ben ik het niet met je eens wat betreft asthma. Dat is veel naar buiten in de frisse lucht. Maar goed, bij mijn dochter werd de asthma altijd erger in de winter als alle ramen dichtzaten en er veel stof in de klas was vanwege de feestjes met Sinterklaas en Kerst, misschien wel de kerstboom. Dus ja, thuis gingen we ook zoveel mogelijk naar buiten en ik luchtte veel (beddegoed).

Kinderen steken elkaar aan, dat hoeft niet de schuld van 1 kind te zijn, maar kan ook van de juf komen of van kinderen waarmee ze buiten speelt. Maar inderdaad, zo'n hutjemutje klas zorgt voor verspreiding van infecties.

Aan de andere kant bouwt dat ook de weerstand op van een opgroeiend kind.

Probeer zo goed mogelijk een vriendelijk maar zakelijk contact op te bouwen met de school op het gebied van het onderwijs aan je kind. Deel verder niets, het zijn je vrienden niet.

Piep

Piep

19-09-2020 om 19:06

Astma

Ik heb twee kinderen met astma. Je moet juist veel naar buiten met astma en zorg dat je kind de juiste medicatie gebruikt. En de ramen open, dag en nacht.

Loop je bij de kinderarts? Dat is een stuk beter dan de huisarts, want de kinderarts kan veel meer verschillende soorten medicatie uitschrijven. Probeer je kind verder niet teveel thuis te houden van school. Astma is niet ziek. Mijn kinderen sporten er gewoon mee, dat is juist goed. En kinderen worden niet ziek van corona, ook niet als ze astma hebben. Dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn.

Zonnehoed

Zonnehoed

19-09-2020 om 20:27

Kindje

Why?

Angel

Angel

21-09-2020 om 05:21

Dankjewel

Dank jullie wel voor je reacties. Ik geef inderdaad al les aan mijn dochter als ze op school afwezig is, waardoor ze al leest en de juf tevreden is. Qua lesstof redden we het dus wel. Ook sport mijn dochter normaal gesproken zo veel mogelijk om de longen zo groot mogelijk te laten groeien (in het afgelopen jaar ging dat dus niet meer). Maar de school kan het altijd wel over de sociaal-emotionele boeg gooien. Wellicht hebben jullie daar tips over?

Zowel ik als mijn kindje hebben last van astma bij kou en vocht. Ik dacht dat wij een uitzondering waren, tot ik op verzoek van mijn huisarts op zoek moest naar wetenschappelijke bewijzen hiervoor. Hier zijn de artikelen die ik heb gevonden.

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150105170014.htm
Bron: Yale University
Inhoud: De gewone verkoudheidsvirus is veel actiever in koude omstandigheden. Daarbij komt ook nog dat hoe lager de temperatuur hoe lager onze immuunreactie (verdediging) tegen de virus. Wat als “oudewijvenpraat” geldt is dus waar, kou is van invloed op verkoudheidsklachten.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180911152502.htm
Bron: Yale University
Inhoud: De gewone verkoudheidsvirus veroorzaakt ernstige ademhalingsproblemen bij kinderen met astma. Het is de hoofdoorzaak van astma aanvallen (veel vaker dan bijvoorbeeld pollen of allergieën, welke in Nederland gelden als de hoofdoorzaak).

Het zieke kindje uit de klas is recent bij ons geweest (zonder dat de ouders mij hadden ingelicht over haar gezondheid en haar hoest) en nu heb ik zelf keelpijn. Gelukkig zijn de Corona regels nu versoepeld en hoef ik mijn kindje niet thuis te houden. Pluspunt is ook wel dat ik, door dit voorval, nu beter begrijp waarom het nu zo veel slechter met de gezondheid van mijn dochter gaat, dan bij het KDV waar de kinderen af en toe ziek waren (en mijn dochter ook, maar dat hoort erbij).

@ Piep
Ik begrijp het niet helemaal. RIVM geeft recent aan dat kinderen wel ziek worden van Corona, maar dat de kans daarop klein is. De regels voor kinderen worden versoepeld zodat teststraten worden ontlast, heb ik begrepen. Maar de WHO is het daar volgens mij niet mee eens. Zij schrijven eigenlijk mondkapjes voor aan alle kinderen. Maar dat is toch niet te doen, dat erkennen zijzelf ook. Maar dat terzijde.

Als je ziek wordt, dan ben toch extra vatbaar voor andere virussen (ook voor Corona, die maakt echt geen uitzondering) en extra kwetsbaar, omdat je lichaam al verzwakt is. Dat is ten minste mijn ervaring. In het afgelopen jaar waren we dus alle vakanties ziek geweest en ook daarbuiten. Ik ben totaal uitgeput en heb een hernia in mijn nek opgelopen door het vele tillen (als mijn dochter ziek is en bijvoorbeeld gedoucht moet worden).

Nog vervelender is, dat mijn dochter dan niet naar school kan (ondanks de hele goede medicatie, welke steeds weer helpt, maar dat duurt even). Het is nu nog warm en de gevolgen zijn nog te overzien. Maar als het koud wordt begint de ellende weer.

@ AnneJ
Ik denk dat je gelijk hebt, ik moet me minder zorgen maken om de school en kiezen voor het welzijn van mijn dochter. Ik zal mijn verhaal blijven pitchen. Wellicht lukt het mij om mijn dochter volgend jaar in een andere klas te plaatsen dan het zieke kindje. Ik heb begrepen dat de groepen dan gehusseld worden.

Sociaal emotioneel

Dat is een hardnekkig dingetje.

https://wonderyearsschool.com/2018/10/06/do-homeschooled-children-lack-social-skills-and-emotional-intelligence/

Kinderen die thuis onderwijs krijgen hebben juist meer kans op een goede sociaal emotionele ontwikkeling. Het is deze week de 'week van het Pesten' en meer dan de helft van de kinderen heeft daar last van. Dat heb je thuis toch echt een stuk minder.

Verder zijn er meer mensen op de wereld dan een klas vol kinderen. Ze heeft haar moeder, buurtgenootjes buiten, neefjes en nichtjes, vader, familie, kinderen van vriendinnen. Kinderen op zwemles of clubjes of muziek.

Dat is nu tijdens corona wat minder, of wat meer via sociale media, maar zonder andere mensen hoef je niet te zijn.

Dat overtuigt de gelovigen in school toch vaak niet, maar evengoed. Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat kinderen juist evenwichtiger opgroeien.

Ziek en onder stress kun je niet leren, dan gaan de oren dicht. Eerst komt gezondheid en welzijn en dan leren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2020 om 09:42

Maar dat zieke kindje?

Is dat dan altijd ziek? En wat verwacht je dan van de ouders van dit kind?

Angel - tikkie ot

Angel, doe ermee wat je wilt, maar mijn tip zou zijn om het niet te hebben over ''mijn dochtertje' en ''kindje'. Laat die verkleinwoorden vallen. Je dochter is geen baby meer.

Als jij dingen wel of niet wilt vanwege de ziekte van je kind en je daarover van mening verschilt met school, is de kans toch al groter dat je het etiket "overbeschermend" opgeplakt krijgt, en die indruk kan worden versterkt als je je kind met een verkleinwoord aanduidt.

Groeten,

Temet

Piep

Piep

21-09-2020 om 13:45

Medicatie

"Nog vervelender is, dat mijn dochter dan niet naar school kan (ondanks de hele goede medicatie, welke steeds weer helpt, maar dat duurt even). Het is nu nog warm en de gevolgen zijn nog te overzien. Maar als het koud wordt begint de ellende weer."

Hele goede medicatie werkt niet maar even. Medicatie voor astma moet je dagelijks nemen en dat werkt juist niet zo snel, maar wel op de lange termijn. Je bent dan veel minder snel ziek ook (juist) in de koude maanden. Maar daarvoor moet je wel naar de kinderarts, via de huisarts.

Angel

Angel

23-09-2020 om 12:54

Goed idee

Je hebt helemaal gelijk. iK zal eens wat wetenschappelijke artikelen daarover gaan zoekn om wat sterker te staan.

Angel

Angel

23-09-2020 om 13:07

Goed idee

@ AnneJ
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal eens wat wetenschappelijke artikelen daarover gaan zoeken om wat sterker te staan.

@Temet
Een goede tip

@ Ginny
Ja, het zieke kindje is altijd ziek en hoest. Ik had verwacht dat de ouders mij zouden waarschuwen zodat ik kon beslissen of hun kind bij ons kon komen spelen of niet. Ook had ik het fijn gevonden om het van te voren te weten dat er een probleem was, toen mijn dochter bij het zieke kindje in de klas kwam. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen daar niet altijd aan denken.
In ieder geval ben ik van plan om een verzoek in te dienen voor volgend jaar om mijn dochter in een andere klas te plaatsen.

@ Pietp
Mijn dochter loopt al bij een longarts heeft volgens mij goede medicatie. Echter, haar groei vlakte af en de medicatie kon niet nog meer worden opgehoogd. Nu ik weet wat er speelt zal ik kijken of daar wat aan te doen valt op termijn.

Angel

Angel

23-09-2020 om 13:45

Goed idee

@ Ginny
Voor nu heb ik, in verband met Corona, het wetenschappelijke artikel “Super-spreaders in infectious diseases” gestuurd naar onze huisarts. De huisarts kan dan een afweging maken of zij de school gaat informeren over de risico's van het zieke kindje voor anderen.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971211000245

Volgens het artikel worden kinderen met (onbehandelde) longklachten superspreaders van ziektes die normaal niet door kinderen worden verspreid, wanneer nóg een besmetting, zoals die met Corona, plaatsvindt. Zelf ben ik door het meisje ook (gelukkig nog niet ernstig) besmet geraakt nadat zij bij ons thuis is geweest.

Wellicht kunnen wij dan ook advies krijgen over onze persoonlijke situatie. Ik heb begrepen dat zowel Duitsland als VS met nieuwe ventilatie voorschriften komen met Hepa filters en zo, voor scholen, omdat Corona zich verspreidt middels aerosolen:

https://www.researchgate.net/publication/267907280_The_Effect_of_Temperature_Humidity_Wind_Speed_and_UV-Light_on_the_Recovery_of_Aerosolized_Influenza_Virus
Inhoud: verspreiding van virussen geschied middels kleine vochtdruppeltjes aanwezig in de lucht in het virusseizoen (dat is van oktober t/m april, met hoge concentratie in afgesloten ruimtes).

Ik heb ook begrepen dat in klaslokalen CO2 meters aanwezig horen te zijn en een waarde van onder de 1000 moeten aangeven, anders hoort een klaslokaal gelucht te worden. Maar ik weet niet of onze school dit gaat doen.

Angel

Ik heb zomaar het idee dat je niet helemaal in de gaten hebt hoe 'de hazen lopen' op school.

Je huisarts gaat zich niet bemoeien met de school van jou kind. Dat is niet zijn of haar taak. En over gezondheid gaat de school zelf, zonodig bijgestaan door de GGD, c.q. de jeugdarts.

Je bedenkt iets dat in de praktijk niet of nauwelijks ingevuld wordt. Soms wel, maar het spreekt niet vanzelf.

Je kunt de school wel op de vingers gaan tikken over de CO2 meter en de ventilatie, maar dat gaat je geen punten opleveren voor je kind en voor jezelf.

Kortom.

Doe het niet. Trek je eigen plan, hou vol, maar betrek de school er niet bij op deze manier, houd de verantwoordelijkheid bij jezelf. Scholen voelen zich toch al slachtoffer van de pandemie en de nieuwe eisen, dan gooi jij daar nog even een schepje bovenop.

Niet handig.

Ook de gezondheid van zo'n meisje in de klas van je dochter ga jij niet over. Hoe graag je ook zou willen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-09-2020 om 19:32

Altijd ziek

Of ook astma?

Marit

Marit

23-09-2020 om 23:23

hier

een ouder kind met astma, heel vervelend, maar wel mee te leven, al realiseer ik me zeker dat ons kind waarschijnlijk een relatief milde variant heeft en dat dit dus per persoon kan verschillen. Voor ons bleek het belangrijkste dat kind (veel) sportte: 2x training, 1x wedstrijd. Nou is jouw dochter nog jong, dus wellicht is dat veel, maar zoals anderen ook al zeggen juist de conditieopbouw van het sporten, het bewegen, dat is wat zo enorm helpt. Mijn kind kwam 4 jaar geleden in het ziekenhuis terecht met astma, een bacterie en een virus, ze was echt goed ziek, maar is ongelofelijk snel hersteld, wat ik echt wijt aan het regelmatige sporten en bewegen. Wel met puf, en sinds kort ook weer een ontstekingsremmer, helaas bleek deze toch weer nodig. Maar daarmee redt ze het wel. Heeft jouw dochter alleen de luchtwegverwijder (ventolin oid) of ook de ontstekingsremmer? Anders zou ik zeker bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben zelf eerlijk gezegd nog geen moment bang geweest rondom die hele corona, ondanks dat ze in een risicogroep valt. We houden ons aan de maatregelen, maar zijn ook erg blij dat de scholen weer open gingen (in tegenstelling tot jouw dochter is mijn kind doodongelukkig geworden van die hele situatie). Probeer te kijken wat kan. Wees constructief met school, duidelijk in wat je wilt (weet je zelf wat je wel en niet wilt?) en handel daarnaar in het belang van de gezondheid van je dochter, maar wees ook kritisch naar jezelf, want soms moet je sommige dingen ook loslaten.

Daarnaast lees ik dat je bang bent vanwege het sociale stuk dat je dochter niet over kan naar groep 3 straks. Als zij voldoet aan de leervoorwaarden voor groep 3, en je zegt zelf al dat ze bezig is met letters en cijfers, dan zal dat hopelijk niet zo'n vaart lopen. Maar is dat op basis van iets wat de leerkracht gezegd heeft of heb je zelf dat gevoel? Scholen adviseren dat soms, zeker, maar ook echt niet altijd. ik denk dat je je er dus goed in moet verdiepen waarom je denkt dat jouw dochter niet moet blijven zitten (want dat is het), en vooral heel zakelijk, vriendelijk en duidelijk daarin zijn mocht school daarover beginnen. En anders zou ik daar zeker niets over zeggen.

Succes en hopelijk krijg je de astma onder controle

Marit

Piep

Piep

23-09-2020 om 23:50

Astma en corona

Kinderen met astma vallen niet in de risicogroep voor corona.

Alleen hier in Nederland

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/asthma.html

"Risk of Severe Illness from COVID-19

People with moderate to severe asthma may be at higher risk of getting very sick from COVID-19. COVID-19 can affect your nose, throat, lungs (respiratory tract); cause an asthma attack; and possibly lead to pneumonia and acute respiratory disease.
Treatment

There is currently no preventive treatment or vaccine for COVID-19. The best way to prevent illness is to avoid being exposed to the virus (SARS-CoV-2) that causes COVID-19."


https://www.youtube.com/watch?v=-xOO9t5HWYs

dr John Campbell: children are significant drivers of infection.

Hier in Nederland worden beiden niet onderschreven. Kinderen zouden niet (zo) besmettelijk zijn.
En met asthma hoor je niet in een risicogroep als je maar goed ingesteld bent.

Dan vraag ik me af of dat het Nederlandse 'mondkapjesbeleid' is. En de aerosolen. We blijven het bagatelliseren maar wijzigen wel overnacht het beleid zonder dat aan te kondigen als blijkt dat kinderen wel heel besmettelijk zijn en een belangrijke oorzaak voor de huidige stijging van de besmettingen en volwassenen met asthma die op de IC terecht komen.

Piep

Piep

24-09-2020 om 00:51

Nee

Kinderen met astma lopen geen risico. Je moet geen mensen onnodig bang maken AnneJ. Lijkt me dat ts zich zo al genoeg in de nesten werkt.

Lezen Piep

Kinderen met asthma mogen dan weinig kans lopen ziek te worden van het virus, als je als volwassene, als Angel, zelf matig tot ernstig asthma hebt heb je wel een hoger risico om ernstig ziek te worden van het coronavirus.

Haar kind neemt het dan mee van school waar we kinderen zonder noemenswaardige maatregelen bij elkaar zetten en alleen de juffen en meesters proberen op afstand te houden. Kinderen zouden niet zo besmettelijk zijn, terwijl aangetoond is dat ze een hoge virusload kunnen hebben zonder klachten en dus nogal besmettelijk kunnen zijn als je daar geen afstand van houdt.

Dat is geen onnodig bang maken, dat is de (huidige) realiteit.

Hoe denk je dat die besmettingen zijn gaan stijgen?

Piep

Piep

24-09-2020 om 07:08

Kans

De kans dat mensen onder de vijftig ernstig ziek worden van corona is heel klein. Ook voor de risicogroepen. Je kunt daar geen kleine kinderen voor thuis houden. Lees de tabellen maar van het rivm. Er zijn nu rond de 40 mensen onder de 50 overleden vanaf het begin eind feb. Inclusief risicogroepen. Het rivm denkt dat een miljoen mensen het virus hebben gehad. Reken maar uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.