Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

30-08-2011 om 09:04

Kinderen gaan naar nieuwe school

Hallo,

Binnenkort gaan mijn twee kinderen naar een andere basisschool, in een ander dorp. De bso verandert ook, zowel de locatie als de organisatie die de opvang verzorgt.
Ik probeer een soepele overgang te organiseren. Dus natuurlijk gaan ze op hun huidige ('oude') school en bso afscheid nemen. Ik neem aan (dat horen we vandaag) dat ze op de nieuwe school mogen komen wennen.

Maar zijn er nog zaken die de overgang naar een nieuwe school gemakkelijk maken voor zoon van 5 en dochter van 7? De kinderen staan er positief in, ik voorzie geen grote problemen, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van andere ouders en kinderen.

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even denken

Mijn oudste is bijna 2 jaar geleden ook van school veranderd. Ze werd gelukkig snel geaccepteerd in de nieuwe klas, dat ging vanzelf. Afscheid van de oude klas was wel lastig voor haar, we hebben toen vergeet-me-nietjes gekocht en uitgedeeld.

Het enige wat ik nu een tegenvaller vind is het contact met de ouders van de nieuwe school. Omdat mijn dochter in groep 5 instroomde waren alle contacten tussen ouders al lang en breed 'gesetteld.' Ik hoor er nog steeds niet echt bij. Ik ken ondertussen wel wat ouders maar niet zoals bij jongste dochter die vanaf groep 1 op deze school zit. Geen idee wat je daar aan zou kunnen doen, maar misschien ken je al ouders op de nieuwe school?

Mamvantwee

Mamvantwee

30-08-2011 om 15:08

Ouders

Deze nieuwe school is een kleine dorpsschool. Ik ken er niemand. Maar ik hoef ook niet zo te socializen met andere ouders, ook op de huidige grote school ken ik er maar een klein handje vol. Dus dat zal voor mij niets uitmaken.

We kregen ook het advies om niet te beginnen met ochtenden wennen, maar gewoon direct vol te starten op de nieuwe school. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groet, Mamvantwee

ayla

ayla

30-08-2011 om 15:18

Mamvantwee

Onze oudste is eind groep 2 van school veranderd, drie weken voor het einde van het schooljaar en meteen volledige dagen. Het was niet makkelijk voor haar, dat geef ik meteen toe, ze heeft maanden nodig gehad om aan de nieuwe school te wennen, ook kwamen na het eerste half jaar pas de speelafspraakjes los. Afgelopen weekend heeft ze haar eerste feestje gehad. Ze wennen maar het heeft tijd nodig

Wennen

Dochter is 1 keer een middag gaan wennen. Was wel fijn, want daardoor wist ze waar ze terecht zou komen na de kerstvakantie.
En ik ben ook niet een enorme socializer, maar ik merk wel dat het lastig is om weinig ouders te kennen op het moment dat we even qua logistiek omhoog zitten. Bij jongste in de klas ken ik veel ouders, ze kan altijd wel met iemand mee als het nodig is.

Mamvantwee

Mamvantwee

30-08-2011 om 20:09

Tja

Het zijn wel wat onvoorspelbare factoren natuurlijk: of wij aansluiting met andere ouders vinden, of de kinderen snel kunnen wennen...maanden vind ik wel erg lang, en dat verwacht ik echt niet. Toen ze van de crèche naar groep 1 gingen, was het ook direct hele dagen naar school, en overblijven en bso. Dat was een week wennen en daarna gewoon. Nu
Zitten we nog aan het begin van het schooljaar, dat helpt ook.

Ze willen allebei erg graag. Ik hoop maar dat ze daardoor snel hun draai vinden.

Groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

31-08-2011 om 10:00

Wat we gaan doen

We hebben besloten om de kinderen direct vanaf de maandag de hele week naar hun nieuwe school te laten gaan, maar de eerste week zonder bso. Die dagen nemen wij wel eerder vrij. Dat geeft een beetje tijd om bij te komen van de nieuwe indrukken. We zien wel hoe het gaat....

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.