Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
LaMama

LaMama

07-04-2009 om 17:57

Kinderen komen te laat op school

Mijn dochter zit in groep 3, met een stuk of 30 kids. Ik erger me er werkelijk kapot aan dat gemiddeld een derde van de klas (!) dagelijks te laat komt. En ik erger me er nog het meeste aan, dat niemand dat een probleem lijkt te vinden. De juf zucht, maar spreekt niemand erop aan.
Toch maar eens met de onderdirecteur erover gesproken. Die zucht, want ja, wat moet je. Ik zei: je moet zorgen dat de kinderen het erg vinden om te laat te komen. Hij moest lachen: moeten we ze dan op hun kop geven? Dan gaan ze straks huilend naar huis als ze te laat komen.
.....
Ik wist niet wat ik hoorde. NATUURLIJK moet je ze op hun kop geven! Het is toch ongewenst gedrag?! Wat denk je dat je baas later zegt als je te laat komt?
Soms twijfel ik echt aan ons onderwijssysteem. Zo soft, zo lief. Soms moet je toch gecorrigeerd worden?
LaMama


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

07-04-2009 om 18:46

Maar

Je hebt het over groep 3 dus die kinderen zijn gemiddeld zes jaar oud. Het grootste gedeelte zal van de ouders afhankelijk zijn om op tijd op school te komen. Dan kan je wel als onderwijzer heel boos worden op die kinderen maar die kunnen er op die leeftijd nog weinig aan doen. Dan kun je beter de ouders vragen of ze op tijd willen komen. Niet dat ze het dan meteen zullen doen waarschijnlijk maar de kinderen zijn in deze nog niet een volwaardige partij.

reina

reina

07-04-2009 om 19:06

Inderdaad

In groep 3 ligt de verantwoording echt nog bij de ouders, ik denk dat die zich niet op de kop laten geven.... 'K vind het wel een slecht voorbeeld naar de kinderen toe.

LaMama

LaMama

07-04-2009 om 19:14

Natuurlijk zijn het de ouders!

Dat staat buiten kijf. Maar toen ik vandaag een meisje uit mijn dochters klas erop aansprak (joh, schiet op, ze zijn al naar binnen!) keek ze me aan of ik gek was. Nou en? zei ze. Ik stond met mijn mond vol tanden. De lerares kan toch op zijn minst duidelijk maken aan de kinderen dat het niet goed is om te laat te komen.
LaMama

Cindy

Cindy

07-04-2009 om 19:49

Hier wel

De kinderen wordt vriendelijk gevraagd of ze aan hun ouders willen zeggen dat ze echt op tijd moeten komen, zodat de juf op tijd kan beginnen. En verder worden de ouders er op aangesproken. Bij ons komen er overigens ook nog steeds kinderen te laat (en steeds dezelfde), maar dat zijn er hooguit 2.

Ik vind het ook zo'n raar signaal naar de kinderen: op tijd komen is niet belangrijk...

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 20:38

Lamama

Ik ben het met je eens dat het beleid van de school wat vreemd is. Er moet toch wel iets op te verzinnen zijn lijkt me, zonder dat de kinderen meteen aan het huilen slaan.
Ik snap alleen aan de andere kant weer niet waarom je je er kapot aan ergert. Juist omdat niemand anders het een probleem vindt - wat voor last heb jij er dan van?

Wilma

Wilma

07-04-2009 om 20:55

Bel

Bij ons op school is na jaren van stukjes in de nieuwsbrief en verzoeken van de leerkrachten om op tijd te komen, de bel weer ingevoerd.
De deuren van de school gaan om 8.20 uur open. Ouders mogen ('s ochtends) mee de klas in en om 8.30 gaat de bel. De deuren van de lokalen gaan dan dicht. Laatkomers moeten in de gang wachten tot ze worden opgehaald door de leerkracht. Werkt goed. De eerste weken stonden er soms groepjes kinderen (en ouders) op de gang, nu nog maar af en toe iemand.
Voor de bel en de deuren die dicht gingen was het voor steeds meer ouders de gewoonte om rond half negen de school binnen te lopen leek het wel. Trouwens vooral in de onderbouw waar de kinderen nog gebracht worden.

Groet, Wilma

Wilma

Goed idee van de school om de deuren 10 min. eerder open te doen. Wij moeten buiten blijven wachten tot de deuren om 8.30 open gaan. Wie eerder komt moet buiten in de kou blijven wachten en dat maakt toch dat je eerder geneigd bent om precies op tijd (of net te laat) te komen.

LaMama

LaMama

07-04-2009 om 22:21

De bel gaat al

Hier gaat de bel om 8.25 uur, dan moeten de kinderen in de rij en vervolgens gaat de bel om 8.30 uur, dan gaan de rijen de klas in.
Waarom ik me eraan erger? Omdat het stoort. De juf wil dat de kinderen rustig de klas in gaan en dan gaat de les beginnen. Maar de eerste 10 minuten druppelen er nog steeds kinderen binnen, dus echt met de les beginnen gaat niet.
Het is trouwens niet zo dat het niemand wat kan schelen, maar het lijkt wel zo te zijn dat ze er niets tegen durven te doen. Omdat we in een klein dorpje wonen, kent iedereen iedereen. Direct op ouders afstappen lijkt daardoor te eng, denk ik.
Ik zal wel een zeur zijn, maar ik vind dat een school een kind opvoedt, ook op dit gebied. Het 'grappige' is dat ik met sommige ouders op school gezeten heb en zij waren ook altijd te laat. Een of twee kinderen in de klas die altijd te laat komen is normaal volgens mij, maar 10?
LaMama

Zou mij ook behoorlijk storen

Volgens mij is er best iets aan te doen. Maar dan moet de school dat wel willen. Te laat? Neem kind maar weer mee naar huis en meld aan de leerplichtambtenaar dat het kind er niet is. Wel erg rigoreus, maar je moet toch wat?
Hier is een buurt school onlangs op de vingers getikt door de inspectie, omdat ze standaard een kwartier te laat begonnen door de laatkomers. Daarna werden ze erg streng en kon het ineens wel! 99 procent kwam ineens op tijd!

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 23:08

Toch snap ik het niet helemaal

Dat is dan toch meer iets voor de juf om zich aan te ergeren? Als ik zo'n laatkomer was zou ik toch vinden dat het meer een zaak tussen mij en de school was, dan dat alle andere ouders daar ook iets van moeten vinden.

Emmawee

Emmawee

07-04-2009 om 23:09

Te laat komer...

Ik ben zelf iemand die het erg moeilijk vindt om op tijd te komen. Vooral 's morgens. Vooral in de periode dat we 's nachts slecht sliepen. Vooral in de winter. Vooral als ik 's morgens alleen ben en vooral als ik direct door moet naar mijn werk en vooral als mijn zoon geen zin heeft om naar school te gaan en mijn jongste nog even een poepbroek krijgt, of een dwarse peuterbui.
Toch zet ik alles op alles om niet te laat te komen en maak ik er echt een punt van als we wel te laat zijn. Eén juf van Stoffer zei een tijdje terug (in de slechte slaapperiode) steeds heel nadrukkelijk: "Ha Stoffer, wat fijn dat je zo op tijd bent." Dat motiveerde mij. En het feit dat de deur gewoon dicht is om 8.30 motiveert mij ook om op tijd te zijn. Als het allemaal niet uitmaakt, ach... waarom zou je dan zo rennen en vliegen? Dus ja, het zou mij ook storen als heel veel kinderen stelselmatig te laat komen en daar door school nauwelijks op gereageerd wordt. Werkt demotiverend voor degenen die er hard voor moeten werken om op tijd te zijn.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

07-04-2009 om 23:13

Asa

Het probleem is dus dat de juf zich daar duidelijk niet aan ergert, of in elk geval: geen actie onderneemt. Ik ben het met jou eens dat het niet iets van ouders onderling moet zijn. Ik erger mij dan ook niet direct aan ouders (kinderen) die te laat komen. Ik vermoed dat zij daar (net als ik) heel goede redenen voor hebben. Ik erger mij wel wanneer de boodschap van school (impliciet) is dat het niet uitmaakt.
Groeten, Maw.

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 23:41

Emmawee

Ja, ben het helemaal met je eens (al hoop ik evengoed dat ik me er nooit enorm over ga ergeren). Ook ik ben trouwens heel goed in te laat komen... dus misschien heb ik wel te veel begrip voor die andere ouders - ik ben altijd vooral erg blij, stiekem, dat het mij WEL gelukt is om op tijd te komen. (gaat gek genoeg heel goed bij school).

T Slingerland

T Slingerland

08-04-2009 om 11:08

De manier waarop

Bij ons op school lijkt het ook de normaalste zaak van de wereld om te laat te komen. Iedere dag weer zie ik ouders hun kinderen de school in brengen terwijl de bel al lang gegaan is. En het zijn altijd dezelfde ouders. Waar ik me dan vooral aan erger (want ik erger me er ook aan!) is de manier waarop dat gaat. Op het dooie gemakje. Niks niet, van schiet op, we zijn al te laat. Nog rustig met andere ouders gaan staan praten, terwijl de deur van de klas al dicht is. En dan ook nog uitgebreid afscheid gaan nemen (IN de klas!). Dat stoort dus. En ieder jaar begint de school weer met de mededeling dat ze er dit jaar streng op zullen toezien, maar in de praktijk merk ik daar helemaal niets van.

Dus waar ik me het meest aan erger is niet zozeer dat iemand te laat komt (kan de beste overkomen), maar dat niemand dat erg schijnt te vinden!

LaMama

LaMama

08-04-2009 om 11:38

Precies!

Dat is helemaal wat ik bedoel! Ik kom terugrijden van school, onderweg kom ik ouders met kinderen tegen en die lopen met een gangetje dan alsof ze zeker nog een half uur de tijd hebben, terwijl de lessen dan al zijn begonnen.
Zitten onze kinderen soms op dezelfde school?
LaMama

T Slingerland

T Slingerland

08-04-2009 om 12:00

Dat vroeg ik me ook al af

Wilma

Wilma

08-04-2009 om 14:04

School

De leiding, team van de school kan hier iets aan doen. En jij kan het aankaarten, als de irritatie groot genoeg is. Maar als de school het niet belangrijk genoeg vindt, tja.
Wat bij ons overigens het meest heeft geholpen hoorde ik van verschillende kinderen die vaak aan de late kant waren, dat je op de gang moet wachten tot de leerkracht je even snel naar binnen laat.
De bel werkt ook goed in de onderbouw bij het uit de klas vegen van ouders die soms wat lang aan het voorlezen waren maar vaak ook gezellig met elkaar stonden te kletsen.

Groet, Wilma

amk

amk

08-04-2009 om 15:05

Overgang

het is voor de ouders ook zo'n overgang van het kinderdagverblijf waar je nog een kopje thee erbij krijgt ook, naar school.

Op het kdv kun je rustig even blijven hangen. En dan moet je nu je kleine kind zomaar helemaal alleen achterlaten bij die enge boze juf.

En op mijn werk hoef ik ook niet strak om 9 uur binnen te zijn wij mogen tussen 7 en 9:30 beginnen en kunnen onze uren draaien tot 19:00, dus iedereen loopt ook idd gewoon in en uit. Als je zo'n werkomgeving hebt waarom zou je je kind dan wel strak optijd in een lokaal hebben. Zelfs afspraken beginnen hier standaard 5 minuten te laat. Je gaat pas lopen als het belletje van je agenda begint te mekkeren. Dan kan het gebeuren dat je nog naar de andere kant van het terrein moet en de dienstfiets net weg is.....

Ik weet niet of ik mij zal gaan ergeren eraan. Ik weet wel dat ik na september stinkend mijn best moet gaan doen om mijn dochter optijd in een lokaal te hebben, want als ze eerder als 8 uur wakker moet worden heeft ze een vreselijk ochtendhumeur. Dat botst erg met die van mij.

Angela

(let wel, neem vooral de eerste 2 paragrafen niet al te serieus.)

maan.

maan.

08-04-2009 om 16:15

En het zijn altijd dezelfden..

Tja hier ook een aantal kinderen dat standaard te laat lijkt te komen.. of ze er werkelijk zelf ook wat aan kunnen doen is de vraag.

Hier op school is de ongeschreven afspraak dat de les begint als het tijd is, de leerkracht doet de deur dicht en gaat ook werkelijk beginnen. Degene die te laat is krijgt niet op zijn kop, mag rustig naar binnen en op-de-tenen naar zijn/haar plek.

Juf van oudste wist het ongeveer zo te bewoorden: Ik ga ervan uit dat er een goede reden is voor het te laat komen, en als dat niet zo is dan weet diegene dat best wel die gaat zich dan maar in een hoekje zitten schamen of wat dan ook maar ik ga er niet mijn les door laten verstoren door er aandacht aan te schenken.

Janna3

Janna3

08-04-2009 om 21:32

Wilma

Grappig Wilma, we hadden het er net aan tafel over of je een dergelijke maatregel als school kunt nemen. Jannus vond het namelijk een heel goed idee om kinderen met hun ouders in de hal te laten wachten tot de dagopening voorbij is. Zo straf je de ouders en niet de kinderen. Ik zal het eens voorstellen bij ons op school!

LaMama

LaMama

08-04-2009 om 22:09

Ja, waarom?

Waarom erger ik me eraan? Eh...omdat ik vind dat het 'fout' gedrag is. Je hoort op tijd te komen op school. Toch? T Slingerland beschreef het perfect, lees haar posting maar eens na.
Maar het ligt ongetwijfeld aan mijn karakter dat ik me erover opwind. Dat doe ik ook over mensen die rotzooi op straat gooien, bedrijfsbusjes die op de stoep parkeren en mensen die kleine kinderen 's avonds laat meenemen met boodschappen doen. Zie je wel, het ligt aan mij
LaMama

Irma2

Irma2

09-04-2009 om 14:31

Wel last van

waarom zouden andere ouders er gen last van hebben, het idee dat de les dus blijkbaar steeds onderbroken wordt het eerste kwartier, elke dag, dag in dag uit, kan voor een kind heel storend zijn! bovendien geef je je kind de boodschap mee dat het gewoon kan, en zit je dus later op je werk met diezelfde laatkomers. Zelfs op geplande gezamelijk ouderavonden zijn het altijd dezelfden!!! Als iets om 20.00 begint, dan zorg je toch dat je er VOOR 20.00 bent? (ergens tussen 10 voor en 5 voor, zodat het ook echt om 20.00 kan beginnen???

Bikkel

Bikkel

09-04-2009 om 14:47

Eeuwige discussie over tijd

Dit is al een hele lange discussie tussen mijn man en mij. Mijn man komt uit een familie die weinig met tijd en de klok heeft. Als je met hen afspreekt, dan komt het rustig voor dat mijn schoonfamilie 2 uur later aan komt zetten dan de afgesproken tijd en verbaasd is dat je daar wat van zegt. Ik kom uit een familie die liever 5 minuten te vroeg dan te laat is. Mijn man snapt niet dat ik loop te stressen om op tijd te komen, ondanks argumenten als dat je een ander dus wel laat wachten, als je te laat bent en dus jouw tijd belangrijker vindt dan die van een ander etc.Maar hij werkt tegenwoordig wel mee. Een van onze kinderen heeft ook weinig gevoel voor tijd, maar ik probeer haar dat wel bij te brengen.
Op school is het vervelend door dat de les onderbroken wordt, dat men (nog) niet kan beginnen, dat er veel onrust is etc. Hier is een docent geweest die de notoire te laat komers op de gang liet wachten tot een lesblok was afgelopen. En toen konden ze wel op tijd komen.

LaMama

LaMama

09-04-2009 om 18:41

Maar ook

Ik ben het helemaal eens met de voorgaande schrijvers: natuurljk heeft niet alleen juf er last van, mijn dochter (en haar op-tijd-zijnde klasgenootjes) hebben net zoveel last van een rommelige start van de les.
En net als mijn andere erger-voorbeelden is het normaal vinden dat kinderen te laat komen een vorm van verloedering. Sorry, ik kan het niet anders zien. Als de school start, hoor je binnen te zijn. Als je een papiertje weg wilt gooien, doe je dat in de prullenbak. Als je je auto wilt parkeren, doe je dat op straat (ook als dat betekent dat je een stukje moet lopen). Als je in een winkel komt, wacht je op je beurt, enz enz. Wormen en naarden
LaMama

Asa Torell

Asa Torell

09-04-2009 om 20:58

Men neemt de ruimte die men krijgt

... ook als je het als kind wel netjes geleerd hebt, kun je later heel slordig worden hiermee als je een werk hebt (of school van je kinderen, of etc etc) waar te laat komen gewoon is. En al die vuilnisgooiers, die volgen ook gewoon elkaars slechte voorbeeld. Zoiets moet echt van bovenaf duidelijk gemaakt worden - en inderdaad, een school zou gewoon een aanpak moeten kiezen die werkt, het kan blijkbaar wel zoals hierboven wordt beschreven. Ook bij het werk overigens: bij ons is de handhaving van de begintijd bij een bepaalde wekelijkse lezing ineens veel strakker geworden, de spreker begint gewoon ook als er nog bijna niemand is. En nu na een paar weken lukt het ineens bijna iedereen WEL om op tijd te komen.
Waarmee ik maar wil zeggen, dat het volgens mij een praktisch probleem is om NU op te lossen als je er NU last van hebt (wegens storend in de les bijv) maar niet iets om van te denken dat het nooit meer goed komt als ze het nu niet leren, echt niet.

siem

siem

10-04-2009 om 11:34

School is ook regelmatig te laat

Daar kan ik mij als op tijd komer aan ergeren.
Hier zijn de deuren vanaf 8.15 open en moeten de kinderen om 8.30 in de klas zitten. Dit lukt ons eigenlijk altijd. (op echt verslapen, lekke banden etc na)
Ze hebben continurooster en ze zijn om 14.30 weer vrij. Maar het komt vaker voor dat het 14.15 of zelfs 15.00 word dan dat ze gewoon optijd de klas uit mogen. Daar erger ik me aan.
Vooral eigenlijk omdat een kind dat wel een keer te laat de klas in komt daar redelijk streng op aan gesproken word, ook als dat maar zelden gebeurt bij dat kind.
meerdere malen heb ik dat besproken maar dan krijg je een excuus als: ze hadden hun werk nog niet af of iets derelijks. Maar dat komt op mij hetzelfde over als mijn kind een halfuur te laat brengen omdat zijn kamer nog niet opgeruimt was en hij eerder niet de deur uit mocht.
Als ik dus afspraken of plannen heb waarbij een strak tijdschema nodig is dan pluk ik de kinderen om 14.30 uit de klas als ze nog niet klaar zijn. Is dat op jullie scholen beter geregeld? Verder is het een prettige school hoor ik vind het alleen vervelend dat ze met 2 maten meten.

siem-p

siem-p

10-04-2009 om 11:37

Foutje

14.15 moet zijn 14.45

LaMama

LaMama

10-04-2009 om 11:45

Raar!

Dat vind ik net zo raar als zelf te laat komen. Je moet er toch op kunnen rekenen dat je kind op een bepaalde tijd uit school komt (uitzonderingen daargelaten). Hier komt het een enkele keer voor dat mijn dochter 10 minuten later is, maar dat heeft meer te maken met haar tempo van aankleden dan met de les. Ik vind dat je alle recht van klagen hebt, Siem. Wat zegt de MR of Ouderraad ervan?
Grt!
LaMama

Lpa

Op de school in Rotterdam moesten we alle kinderen die te laat waren (dus na de bel binnenkwamen) noteren in opdracht van de leerplichtambtenaar. Was een heel protocol met ouders bellen, ouders schrijven, lpa inschakelen tot aan boetes toe.

Blijkbaar is het in andere regio's weer anders?

maan.

maan.

10-04-2009 om 19:29

Uit is niet buiten.. (siem)

Een heel ander probleem wat aangekaart werd kan ik me wel in vinden.. de tijd dat de kinderen uit school komen. Hier sta ik ook nog weleens tot een kwartier te verregenen. Erg leuk inderdaad als je daarna moet haasten om op tijd op sport te komen..

Schijnt door diverse ouders te zijn aangekaart want een poosje geleden stond in het weekbericht een stukje hierover.

Het komt erop neer dat de eindtijd van school de tijd is dat de les is afgelopen.. dus daarná is het een kwestie van je stoel aanschuiven, je buro'tje leegruimen, je jas aantrekken en dán pas naar buiten.. en ja dat kan vertraging opleveren.

Wel raar om dan te zien dat de kleuters die op BSO zitten vijf minuten vóór tijd de school al onder begeleiding verlaten..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.