lisbeth
14-08-2012 om 12:35
Klanken, letters en lezen
kleuterzoon, 5 in groep 2 heeft zich afgelopen jaar alle letters aangeleerd, mooi alleen heeft hij ze zich verkeerd aangeleerd. Hij spreekt ze niet fonetisch uit. Hij probeert nu ook steeds meer te lezen maar blijft hangen in het hakken en plakken. Vooral omdat hij doordat hij de letters verkeerd uitspreekt het woord niet hoort. Frustratie alom bij hem.
Vanochtend juf gevraagd of zij nog tips had en ze gaf aan dat ik alleen maar met letterkaarten de letters opnieuw kon aanleren zodat hij de klanken goed leert.
Ik geloof echter dat dit niet helemaal is wat de kleine man in gedachten heeft, hij wil lezen.
Zou sleeplezen of zingend lezen zoals wij het ook wel noemen hierbij helpen.

Nowee
14-08-2012 om 12:39
Lisbeth
Hij zegt dus "beee" in plaats van "buh"? Dan wordt leren lezen inderdaad wel lastig denk ik. Je zal hem uit moeten leggen dat hij om te leren lezen eerst de letters anders moet leren.

Vic
14-08-2012 om 12:56
Klopt
Met Pee EE Tee kom je inderdaad niet bij pet uit. Je zult hem dus moeten uitleggen dat de manier waarop hij de letters heeft geleerd goed is, maar dat je om te leren lezen de letters ook nog op een andere manier moet kennen. Dat zal geen weken kosten, schat ik zo in.

lisbeth
14-08-2012 om 13:17
Juist zo ja
hij zegt inderdaad err iee kaaa (rik), hij snapt dat het woord uit letters bestaat en dat hij de letters moet samenplakken om een woord te maken, dat probeert hij ook maar hij hoort het woord zo niet. Na een paar woorden is het huilen dat hij het niet kan en nooit leert.
Maar moet ik nu toch bij de basis beginnen en alle letters met hem doornemen of boekjes met hem lezen op de sleeplees methode.

Primavera
14-08-2012 om 13:52
Woord lezen
Hakken en plakken is niet de enige manier om te leren lezen en ook niet voor ieder kind het geschiktst.
Je kunt ook de woorden in zijn geheel aanbieden. Op een gegeven moment ondekt een kind dan uit zichzelf hoe de verschillende letters klinken afhankelijk van de plaats in een woord en de letters die er naast staan.
Op de lagere school wordt Engels vaak ook op die manier geleerd omdat het veel lastiger is om alle verschillende engelse uitspraken van letters eerst aan te leren.
Sleeplezen is weer een andere optie. Probeer gewoon wat bij je kind werkt.

Vic
14-08-2012 om 15:47
Hmmm
Mijn jongste kende de letters wel 'fonetisch' dus we zijn gewoon begonnen met lezen. Het lijkt me dat je ook wel kunt beginnen met samen lezen, heel eenvoudige Avi-S boekjes, en dan al doende de letters nog eens uitleggen. Sleeplezen is volgens mij meer voor als je kind al kan lezen en over de hobbel van het spellend lezen heen moet.

ijsvogeltje
14-08-2012 om 18:43
Lisbeth
"Maar moet ik nu toch bij de basis beginnen en alle letters met hem doornemen"
Je moet helemaal niets hoor. Je mag gewoon wachten tot hij dit op school gaat leren; daar is school namelijk voor Maar als jij (of hij) daar niet op willen wachten, ja, dan zou ik maar gewoon 'opnieuw' beginnen.

Ginny Twijfelvuur
14-08-2012 om 19:35
Sleeplezen?
Ik heb de term al verschillende keren zien langskomen hier. En nu ga ik de vraag toch maar stellen:
Wat is sleeplezen???

Primavera
14-08-2012 om 21:46
Geen eenvoudige boekjes
Als een kind met woordbeeld leert lezen heb je juist helemaal geen eenvoudige boekjes nodig. Die zijn er alleen maar op gemaakt om hakken-en-plakken mogelijk te maken door allerlei korte en klankzuivere woordjes uit te zoeken en daar een (vaak saai) verhaal van te breien. Leren lezen kan prima uit een voorleesboek, Donald Duck of wat de interesse van je kind maar heeft.

Vic
14-08-2012 om 22:03
Primavera
Dan moet dat maar net lukken, dat woordbeeldlezen. Het lijkt mij erg ingewikkeld. Mijn kinderen hadden snel door dat letters bouwsteentjes zijn en hoe je daar woorden van kunt maken.

lisbeth
15-08-2012 om 09:09
Reactie
Gisteren nog wat met hem gelezen en hij leest hele zinnen alleen hakkend hij weet echter wel perfect wat er staat want erna zegt hij de zin op een normale manier.
Misschien is het ook gewoon vaak doen
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

FayW
16-08-2012 om 09:29
Waarom?
Laat het hem lekker zelf uitvogelen. Als hij samen met je wil lezen, prima. Maar ik zou het initiatief bij hem laten. Hij is pas 5, hij hoeft nog niets. Laat hem lekker de Donald Duck lezen ofzo.

Kiki
17-08-2012 om 07:48
Ik snap niet helemaal waarom je dat zou willen
Mijn oudste had zich met anderhalf alle letters van het alfabet aangeleerd en inderdaad niet fonetisch.
Ook heeft hij heeft voordat hij kon lezen in die fase gezeten dat hij de letters anders uitsprak en daarom de woordverbindingen niet kon maken.
Op een gegeven moment viel het kwartje en begon hij te lezen. Dat is helemaal vanzelf gegaan en heeft hij mij niet voor nodig gehad.
Een kind op die leeftijd leert wanneer hij er aan toe is en niet wanneer jij met hem gaat oefenen.
Dat geeft alleen frustratie.

liora
17-08-2012 om 08:35
Kiki
Ayla geeft aan dat haar zoon het zichzelf ook heeft geleerd, is toch niks mis mee om hem te helpen?

FayW
17-08-2012 om 08:53
Liora
Er zijn zoveel kinderen die met 5 jaar alle letters kennen. Als kind er zelf mee komt zou ik best willen helpen. Maar ik zou niet uit mijzelf gaan oefenen met lezen. Alleen als het echt nodig is. Lijkt mij in dit geval niet.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik zie weinig ouders om tips vragen als hun kind van 5 hulp nodig heeft bij het bouwen van een ingewikkeld Legomodel. Maar als het om lezen gaat wel. Waarom is dat zo belangrijk?

lisbeth
17-08-2012 om 09:12
Ondertussen
Zijn juf kwam gisteren naar me toe dat ze in de gaten hadden dat hij nu toch wel veel interesse toonde in letters en lezen en ze gaan het in de klas oppakken.
Zonder me te moeten verdedigen. Niet ieder kind begint pas met lezen als de school eraan begint. Sommige hebben die interesse eerder.
Het feit dat je met je kind samen leest als hij erom vraagt is niet pushen maar gewoon samen iets doen wat je kind leuk vind. Net zoals samen voetballen, zwemmen, knutselen.
Het is in ieder geval zo opgelost, juf pakt het verder in de klas op en ik lees met hem als hij dat vraagt.

Kiki
17-08-2012 om 09:16
Het gaat om het oefenen
het aan willen leren. Als haar zoon die letters zelf heeft aangeleerd komt dat lezen vanzelf wel.
Aangeven dat je kleuter de letters "verkeerd" heeft geleerd vind ik merkwaardig. Hij heeft het niet verkeerd geleerd, hij is gewoon nog niet zo ver dat hij snapt hoe hij van de letters een woord moet maken.
Dat komt vanzelf en heeft geen oefening nodig. En komt het niet vanzelf leert hij dat in groep 3.
Wat ik zou doen en heb gedaan is de enthousiasteling vrijblijvend aanbod geven op het niveau wat hij heeft.
Mijn oudste had zo'n boekje voor zijn verjaardag gekregen met letters en dan plaatjes van voorwerpen die begonnen met die letters of waar die letters inzat.
De ene keer keek hij er twee keer in en ging wat anders doen, de andere keer heeft hij ingespannen al die plaatjes zitten bekijken. "Goh mamma, de Aa is van Aap en van maan"

lisbeth
17-08-2012 om 09:40
Kiki
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Een kind kan zichzelf zeker iets verkeerd aanleren. Of bepaalde stappen overslaan.
Mijn oudste kon totaal niet uit de voeten met hakken en plakken, ook bijvoorbeeld niet met getallenlijnen. Zij zag het woord al en niet de letters. Of moest met getallenlijnen rekenen terwijl ze al alles uit haar hoofd berekende. Terwijl men heel lang dacht dat ze het gewoon niet kon.
Iets verkeerd aanleren is makkelijk. Luisteren naar het scrabbelen bij oma en opa, iets aan grote zus vragen. Of al zoiets stoms als de lokale voetbalclub, emmveeveee. Niemand die mmmvuhh vuhh zegt
Ik vind niet dat je op dat moment kunt zeggen hij us er nog niet aan toe. De interesse is er, de wil is er. Dat is toch alles wat je nodig hebt

Kiki
17-08-2012 om 09:59
Daarin verschillen wij dan van mening
want natuurlijk kan een kind zich iets verkeerd aanleren, ik vind alleen niet dat daar sprake van is van een 5-jarig kind die een B een Bee noemt.
Als de interesse er is komt het heus vanzelf. Dit is gewoon zo'n voorfase voor het lezen begint. Mijn oudste heeft daar ook in gezeten en ik ging echt niet denken dat hij het "verkeerd" had aangeleerd.
En nogmaals denk je nou echt dat als je zoon straks in groep 3 komt hij niet leert lezen omdat hij nu zijn letters niet fonetisch kent?

lisbeth
17-08-2012 om 10:38
Kiki
Tuurlijk leert hij straks lezen. Daar gaat het ook niet om. Het gaat over een kleuter die voordat hij in groep drie zit in die mate interesse heeft in letters en woorden dat hij wil leren lezen. Sommige kinderen leren dat dan vanzelf en bij sommige moet je dat wat begeleiden of helpen.

Rafelkap
17-08-2012 om 18:00
Moeten
"..en bij sommige moet je dat wat begeleiden of helpen.\'
Het zit 'em in de woordje moeten. Niks moet dus. Dat wil jij. Kan je doen dus. Of niet want het komt vanzelf wel op z'n pootjes terecht.
afz. een luie moeder die als kleuter van rechts naar links schreef, zonder enig commentaar van ouders en die het in de eerste klas meteen goed aanleerde.

Ginny Twijfelvuur
17-08-2012 om 19:14
Grappig voorbeeld
Want in het land emveevee spreek je rik toch als riek uit? Dat deed mijn moeder tenminste, vroeger...

Toke
18-08-2012 om 15:51
Maan-roos-vis
ik had ook een kleuter die mede dankzij grote broer al heel snel met letters aan de slag ging. Volgende stap was een boekje, maar daar kwam hij niet uit. Toen kreeg hij met Sinterklaas een maan-roos-viskwartet. Met woordjes die je bijna niet verkeerd kunt lezen, zeker niet met de plaatjes erbij. En toen pakte hij het weer verder op.
Dus zoek een stap tussen de fase waar hij nu is en de volgende stap. Waarbij je uitlegt dat je naast alle letters ook nog leesletters hebt. Dus je hebt de letter Bee, maar als je gaat lezen is dat meestal een Buh. Die leesletters lees je los en plak je pratend aan elkaar en dan is het een woordje. Als je het zo uitlegt, krijgt hij het vast snel onder de knie. Zinnetjes en echt uit een boekje lezen komt dan daarna weer.

dirksmama
23-08-2012 om 02:23
Naam en klank
Je kind heeft niets verkeerds geleerd. Letters hebben namen, zo noemen we ze: er ie ka, en ze hebben ook een klank, zo klinken ze: rrr, in, kuh.
Een kind dat slim genoeg is om zichzelf de namen van letters te leren, is ook slim genoeg om de klanken te leren, en zoals Primavera al zegt, dat hoeft helemaal niet met hakken en plakken. Dat kan gewoon op de manier die het kind akt.