Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klankgroepen

Vorige week heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het begrip klankgroep. Mijn zoon, groep 5, kreeg huiswerk mee en moest klankgroepen opschrijven die eindigden op een A, O, E of U. Ik heb het bewuste opdrachtje meerdere keren gelezen en snapte pas na een half uur, toen zoon het me geduldig uit had gelegd, wat de bedoeling was. Struikelblokje van mijn kant was voornamelijk dat ik maar in de war bleef komen met lettergrepen. Inmiddels is het me helemaal duidelijk. Maar het was wel een hele vreemde gewaarwording dat mijn zoon thuis kwam met iets van school dat ik niet begreep (zal straks nog wel vaker voorkomen) en nooit op school heb gehad. Schijnbaar veranderen er toch dingen in ca. 30 jaar tijd. De functie van de klankgroep is voornamelijk om te leren wanneer er een dubbele of enkele medeklinker wordt gebruikt. Maar ik blijf het vreemd vinden, wij leerden vroeger gewoon te 'luisteren' naar de woorden en trokken daaruit de conclusie van wel of geen dubbele medeklinker. De echte meerwaarde van klankgroepen oefenen blijft me dus een beetje onduidelijk.
Wat vinden jullie ervan? Heeft klankgroepen oefenen een duidelijke meerwaarde? En ik vraag me af of me nog meer verrassingen staan te wachten... Zijn er nog meer 'nieuwe dingen' bijgekomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

15-10-2009 om 18:36

In ieder geval

Met lezen weet ik het niet zo, maar rekenen vond ik des te onoverzichtelijker.
De getallen lijn,
Geen staartdelingen meer, maar schattend rekenen, wat resulteert in eindeloos optellen tot je er bent. Ongeveer mag ook
dat laatste vond ik dan ook absurd.

Staartdeling

Hier is de staartdeling weer terug!!! Joepie dan snap ik het namelijk ook weer
Ik was verbaasd toen mijn jongste laatst een staartdeling zat te maken, zijn oudere broers hebben dit nooit geleerd.
Klankgroepen zegt mij ook niets trouwens.

Inge M

Inge M

15-10-2009 om 22:15

Is het niet hetzelfde als rijmen, die klankgroep?

alleen noemen ze het anders?
Iets kan rijmen, zonder dat je het laatste deel hetzelfde schrijft.
Bijvoorbeeld: boot en dood. Dat is denk ik één klankgroep maar niet dezelfde lettergreep. Het rijmt wel.

Hillary

Hillary

16-10-2009 om 09:13

Voorbeeld

Geef eens een voorbeeld, want ik begrijp er echt helemaal niets van. Die van mij zitten zelfs al in groep 7 en 8. Misschien verklaart dat waarom ze geen flauw idee hebben wanneer je een dubbele medeklinker schrijft. Oudste heeft daarvoor nu bijles zelfs. Jongste houd ik nog in de gaten, zou kunnen dat het daar ietsje beter gaat.

duni

duni

16-10-2009 om 10:40

Voorbeeld

Ik denk dat Zorra bedoeld bijvoorbeeld: de 'apenwoorden' dus lange klanken maar 1 klinker opschrijven. Of de 'kippenwoorden' dus korte klanken maar twee medeklinkers opschrijven na de klinker. Er zijn nog veel meer van dit soort afspraken, maar ik kom er niet zo gauw op.

Zorra

Zorra

16-10-2009 om 11:06 Topicstarter

Duni heeft het

Bij een klankgroep breek je een woord niet af bij de lettergreep maar bij de klank, dus daar waar je hem hoort.
Denk aan het woorden klappen van de kleuters, die klappen geen lettergrepen maar klankgroepen

Meer info:
http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/spelling/lettergr.htm

Hillary

Hillary

16-10-2009 om 14:19

Aha

Ja volgens mij is het lastige dat ze er tegenwoordig een naampje aan geven. Wij leerden gewoon volgens mij dat als er 2 medeklinkers achter kwamen dat je het dan kort uitsprak en bij 1 lang. Weinig poespas, maar volgens mij wisten we dat allemaal op het eind van de eerste klas wel. Het lijkt wel of ze er nu opeens een heel groot probleem van maken en dat het daardoor minder blijft hangen. Mijn kinderen leerden destijds (groep 4?) over de letterdief. Hoe dan ook mijn kinderen in groep 7 en 8 beheersen het dus niet. En als ik berichtjes van hun vriendjes op hyves lees zijn zij niet de enigen. Ook bij middelbare school kinderen zie ik het nog gebeuren.
Wat nog meer nieuw is? Nou ik kwam er vorige week ofzo achter op deze site dat Meneer van Dalen is overleden. Vermenigvuldigen en Delen heeft nu hetzelfde niveau en wordt op volgorde gedaan. Optellen en aftrekken heeft ook hetzelfde niveau. Vermenigvuldigen/delen gaat dan wel weer voor optellen/aftrekken. Toch niet te geloven dat niemand dat ons ooit heeft verteld? Dus als iemand van 40 en iemand van 15 dezelfde som doen hebben ze een andere uitkomst.
Wat verder nieuw is (of misschien op onze school) is dat ze ontzettend veel huiswerk hebben, zeker in groep 7 en 8. Continu werkstukken, boekbesprekingen, spreekbeurten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.