niesje smit
21-06-2011 om 14:34
Klas overslaan?
ik heb een dochter van 7 jaar, die lekker een jaartje extra gekleuterd heeft omdat ze sociaal emotioneel nog niet aan groep 3 toe was.
opzich ben ik daar heel erg blij mee, maar nu heeeft ze dus het probleem dat ze zich verveelt in de klas, en de vraag is dus ook moet ze groep 4 overslaan, de school twijfelt weer niet omdat ze het qua intelligentie niet aan zou kunnen, maar sociaal emotioneel zou ze nog niet zo ver zijn.
zelf geeft ze aan wel graag naar groep 5 te gaan omdat ze zich zo verveelt, ik merk ook aan haar dat ze het steeds minder naar der zin heeft op school, vaak last van buikpijn, hoofdpijn enzo.
ik weet gewoon niet meer waar ik goed aan doe, het belangrijkste is, wat is het beste voor mijn kind?

ayla
21-06-2011 om 15:11
Verrijken
Als je niet meteen een klas wilt overslaan zou je ook eens kunnen kijken hoe je dochter het doet met compacten en verrijken. Dus minder van de basisstof en daarnaast uitdagender extra werk geven. Bij taal kan dit met slimme taal en bij rekenen met Kien maar zelfs buiten deze dingen om kun je nog met veel thema’s verrijken, werkstukken over dieren, spreekbeurten houden etc

Annet
21-06-2011 om 18:23
Naar je dochter luisteren
Je dochter wil het zelf, ze kan het cognitief aan (een beetje inhalen is toch geen probleem), ze past qua leeftijd bij die groep.
Ik zou niet weten waarom ze niet zou versnellen. Heb vertrouwen in je dochter, ze heeft de ruimte gekregen om te vertragen, nu moet ze ook de ruimte krijgen om te versnellen.

kakelot
22-06-2011 om 18:15
Hoezo versnellen?
Je maakt gewoon een kleuterverlenging ongedaan die achteraf bezien toch niet zo goed is uitgepakt. Dat sociaalemotionele argument vind ik altijd een beetje lachwekkend, net of het sociaalemotioneel wel aan te bevelen is om dochterlief de rest van haar basisschooltijd door te laten brengen in een groep waar ze zich de blubber verveelt. Vergeet ook niet dat lang niet elk kind het leuk vindt om de hele tijd maar in zijn eentje aan de verrijking te zitten.

dorle
23-06-2011 om 09:28
Inderdaad
naar groep 5 gaan is niet versnellen!
Van welke maand is ze? Ik zou goed aangeven dat ze lichamelijke klachten krijgt misschien wel omdat ze zich verveelt en dat ze het niet meer zo naar haar zin heeft.
Sociaal emotioneel is zo een vage term.
Kom op, opkomen voor je kind.

niesje smit
24-06-2011 om 01:55
Toetsen
ze is van december, we hebben de school nu zover dat ze haar groep 4 toetsen gaan afnemen en als ze die goed doet gaat ze gewoo lekker naar groep 5. ze is al goed begonnen trouwens, piccolo groep 4 had ze 0 fouten.
merk aan haar dat ze het wel heel spannend vind al die aandacht en toetsen ( ze is een beetje een piekeraar) maar dat ze op het moment weer zingend naar school loopt, en daar gaat het natuurlijk allemaal ook om!

kakelot
24-06-2011 om 12:30
Fijn
dat jullie (en school) meteen zo doorpakken! Die dochter van jullie komt er wel