Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klassenouders voors en tegens

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

09-11-2009 om 10:53

Lijsten van vrije dagen ouders

Dat vind ik nu idd een echte inbreuk op de privacy. Als de klasseouder mij op mijn vrije dag zal bellen om mij op te laten draaven voor ouderhulp, zal ik haar vriendelijk maar vastberaden vragen, mijn gegevens van haar lijst te verwijderen.
Mijn vrije dagen heb ik nodig voor klusjes in de huishouding, waar ik op werkdagen niet aan toe kom.

Toen ik nog thuisblijfmoeder was, hielp ik veel mee op school: elke week zwem-moederen, kraam bij de school-rommelmarkt en noem maar op.

Trouwens is het echt een soort van school-sprookje, dat ALLE kinderen het leuk vinden, als hun ouders op school komen helpen. Dochterlief zal het helemaal niks vinden, en volgens haar is dat bij veel kinderen wel zo. Vanaf een bepaalte leeftijd willen ze het vaak niet meer. Bij mij was het ook zo.

In Duitsland was het al in de jaren 80 zo, dat veel ouderhulp verwacht werd. Mijn moeder was lid in elk comitee en ging altijd meehelpen. Eerst vond ik het leuk, maar vanaf een jaartje of 9 vond ik het belemmerend en genant.
Volgens mijn moeder was de sociale druk om ouderhulp te doen wel erg groot, het ging zo ver, dat kinderen van ouders, die veel ouderhulp deeden, meer aandacht kregen van juf/meester - iets wat de gemiddelte Nederlander nooit zal pikken, maar in Duitsland is dit normaal. de bevolking is in D niet zo doordrongen van "gelijke kansen voor iederen", een bepaalte indeling in verschillende maatschappelijke klassen is algemeen accepteert. Leerkrachten worden in D ook nog veel meer als autoriteit aangezien, ook tegenover ouders.

dynastie

dynastie

09-11-2009 om 11:40

Reina

Ik doel op het fenomeen 'klassemoeder', dat is echt iets nieuws bij mijn weten. Het is gewoon een gratis secretaresse (secretaris zal al wel helemaal niet voorkomen) voor de rotklusjes. Ik kwam dat niet tegen op mijn scholen.

Ouderparticipatie op zichzelf is niet nieuw, maar mijn docenten waren toch echt wel in staat zelf een belletje te plegen of een ouder te vragen. Daarnaast is het takenpakket voor de ouders ook wel uitgebreid, want mijn docenten waren ook prima in staat zelf hun ramen te beschilderen en een slinger in elkaar te knutselen met hun klas.

reina

reina

09-11-2009 om 12:07

Dynastie

Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen. Ik weet dat klassenmoeders op de basisschool van mijn kinderen zijn 'ingevoerd' toen mijn jongste net van school was, ruim 10 jaar geleden.

Balletmama76

Balletmama76

09-11-2009 om 13:20

Knurf

Geetje schrijft: "Ik heb een overzicht van wie welke dagen niet werkt, en dan vraag ik persoonlijk degene die een vrije dag heeft of ze/hij kan helpen."

Uit deze post komt niet voor, hoe Geetje weet, welke ouders op welke dagen vrij zijn. Als de ouders het idd VRIJWILLIG gemeldt hebben, is er niks aan de hand. Maar als een klasseouder zomaar op mij zal afkomen en vragen, waneer ik vrije dagen heb en dus ter vervoeging sta, zal ik me toch onder druk gezet voelen. Vooral als het gebracht wordt in de stijl: "Je MOET mij nog zeggen op welke dagen je meestal vrij bent, zodat ik je voor ouderhulp kan inroosteren."

Klinkt overtrokken, maar is het helaas niet. Ik heb al best wat pushy klasse-ouders beleeft, die van hun eigenen waarden en normen uitgingen en vonden, dat iederen ouderhulp MOET doen.

Als er vriendelijk gevraagt wordt, is het iets anders, maar ik hou niet van opdringerige klasseouders.

Niet doorgegeven

Hier komt ook elk jaar het verzoek om aan de klasseouders door te geven op welke dagen je (niet) werkt, zodat ze je kunnen benaderen voor hulp. Nou, die briefjes vullen wij dus niet in. Als er iets is waarbij ouders nodig zijn, dan meld ik me wel aan als ik daar zin in heb en ook kan. Ze mogen het altijd aan me vragen, maar hoef echt geen inzage te geven in mijn agenda.

Caroro

dynastie

dynastie

09-11-2009 om 14:02

Maar met welk doel...

geven ouders informatie af? Niet iedereen gaat even zorgvuldig om met gegevens, dus het zou ook kunnen zijn dat je de info aan de juf geeft met het oog op bereikbaarheid en ze dan bij de klassemoeder terecht komen dankzij de goedbedoelende juf.

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 16:34

C'est le ton...

... qui fait la musique, kunnen we dat concluderen?
Niemand vindt het prettig om benaderd te worden met de vraag wanneer je (niet) werkt omdát je dan per definitie wel zou kunnen helpen. Als het op zo'n manier gebracht wordt, voelt het als een verplichting en dat zit veel mensen te dicht op de huid.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, eerlijk gezegd.
Maar een 'losse' vraag als "welke dagdelen zou u eventueel berschikbaar zijn"? Is dat wel aanvaardbaar? Met als kanttekening dat je uiteraard altijd nee kunt zeggen wanneer het niet uitkomt of wanneer het een klus betreft die je niet ziet zitten?
Overigens ben ik vrij op vrijdag, maar zou die dag best eens kunnen ruilen met een dinsdag of een donderdag als ik dat op tijd weet. Dus in mijn geval zou de informatie beperkend werken voor school.
Dus waarom niet gewoon een strookje mee (verplicht in te vullen): ik kan die-en-die dag wel/niet helpen bij deze activiteit. Zo gaat het hier, werkt prima.
Wat ik wel jammer vind is dat ik het vaak zo kort van tevoren hoor, maar dat is een ander verhaal.

Vrijwillig

Kan het niet laten om toch weer te reageren, ondanks dat ik besloten had om maar mijn mond te houden door een aantal overtrokken reacties. Tuurlijk vraag ik (vriendelijk!) of mensen vrijwillig hun vrije dagen willen opgeven en tuurlijk kan ik niemand verplichten. En sommige mensen willen dit niet (prima, hun keus, daar reageer ik ook echt niet op) en sommige mensen geven aan dat ze wisselende diensten hebben of dat ze full-time werken. Van de 27 kinderen hebben vier ouders dit niet doorgegeven (zonder opgaaf van reden, hoeft ook niet). Van de andere ouders krijg ik gelukkig alleen maar hele positieve reacties en bereidheid om vrijwillig te helpen (en iemand kan bij mij ook aankomen met de reden dat hij nu gewoon even geen zin heeft. Heb ik ook soms, ik doe dit ook allemaal vrijwillig en vindt meestal wel leuk juist vanwege de positieve reacties).

shalil

shalil

12-11-2009 om 22:03

Klassenouders

Ook ik ben al 2 x zo'n lastige bemoeizuchtige klassenouder geweest. Bij ons gaat het gewoon via de mail en kunnen mensen zich opgeven. Zijn het er te weinig dan spreek je eventueel mensen aan. Dan is het handig om te weten wie er werken op de dag van een uitstapje of andere activiteit. Dan bel je tenminste niet eerst 6 mensen die allemaal werken.

Het is een utopie te denken dat de school het zonder ouderhulp kan. Door hulp van de ouders kunnen veel activiteiten veel leuker verlopen. Ook de school versieren met Sint en Kerst ed doen de ouders en waarom niet?

Sommige ouders helpen graag mee en anderen niet. Iedereen mag dat voor zichzelf bepalen. Bij ons zijn er veel actieve ouders en loopt de hulp prima. Dat alle klassenouders hier in de meeste gevallen als regelrechte akela's afgeschilderd worden vindt ik wel erg kort door de bocht.

Ik weet zelf dat ik altijd de privacy en persoonlijke mening van ouders heb gerespecteerd en denk dat de meesten er ook zo over denken. Bovendien zijn leerkrachten ook niet gek, die hebben bij ons de uiteindelijke keuze voor de klassenouder (in de praktijk meestal een klassenmoeder) en die kiezen ook iemand die geschikt is voor deze diplomatieke functie.

Het heeft zeker voordelen om actief te zijn op school, je kinderen brengen er behoorlijk veel tijd door. Je bent op die manier toch meer betrokken en de meeste kinderen en zeker leerkrachten waarderen het zeer. Vanaf groep 5/6 wordt de behoefte aan hulp steeds minder omdat de kinderen steeds zelfstandiger worden.

Dus, ouders, wie het leuk vindt, veel plezier op school en de tegenstanders: geef duidelijk aan waar je wel en niet toe bereid bent dan hoef je niet elke keer nee te zeggen.

dynastie

dynastie

13-11-2009 om 10:11

Utopie shalil?

"Het is een utopie te denken dat de school het zonder ouderhulp kan."

In België lukt het wel, 't is een wonder.

Balletmama76

Balletmama76

13-11-2009 om 18:04

Shalil...

...ik heb ook niets tegen ouderhulp, heb het vroeger zelfst veel gedaan (kan nu niet meer omdat ik onder schooltijd werk en s'avonds werkt manlief, ik heb dus geen oppas voor activiteiten s'avonds).

Mijn enigste probleem met ouderhulp is, dat er veel sociale druk op liggt om het te doen. Het is vrijwillig, maar SOMMIGE klasseouders/juffen/meesters doen graag alsof het eigentlijk semi-verplicht is voor ouders.

En dat is de punt waar ik ga steigeren. Als het als semi-verplicht gezien wordt terwijl het dat niet is.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-11-2009 om 22:38

Dynastie

hebben belgische leerkrachten ook zoveel niet-schoolse taken te doen als de leerkrachten hier?

dynastie

dynastie

14-11-2009 om 11:18

Ik sluit me aan bij tops...

want ik weet niet wat jij daaronder verstaat. Maar even nadenkend zeg ik: niet-schoolse taken hebben dus niets te maken met het werk waar ze voor aangenomen zijn, anders waren het wel schoolse taken geweest. Dat hoort dus niet bij je werk. Als je met je niet-werk zo druk bent dat je niet aan je werk toekomt, is er sowieso iets grondig mis.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2009 om 11:48

Verkeerd omschreven

ik bedoel eigenlijk niet-lesgevende-taken. formuliertje hier, leerlingvolgsysteem daar, allerlei andere dingen die wel met school, maar niet direct met lesgeven te maken hebben....

dynastie

dynastie

14-11-2009 om 13:02

Nasha

Op de site van de Aob vond ik de normjaartaak van 1659 uur per jaar, op andere sites kwam ik dit getal ook tegen, dus dit lijkt me correct. Daarnaast vond ik op de site van de Aob dat de lesuren en/ of lesgebonden taken maximaal 930 uur bedragen. Dit betekent dat een leraar dan 729 uur overhoudt voor de taken die jij noemt. Uitgaande van 40 schoolweken per jaar is dat 18 uur en iets minder dan een kwartier per week. Als een leraar daar niet mee uitkomt moet hij bij zijn baas zijn, niet bij de ouders.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2009 om 14:17

maar door de jaren heen zijn er wel heel veel administratieve taken bijgekomen, en een beetje administratieve baan kost je zo'n 20 uur.....

Overigen, ik vind het zelf gewoon wel prettig om wat dingen op school te doen, beetje betrokkenheid. Ik ken alle leerkrachten, ik ken het lokatiehoofd. Dat geeft gewoon toch een ander kontakt merk ik....

Katrien

Katrien

14-11-2009 om 15:43

Nasha

"ik bedoel eigenlijk niet-lesgevende-taken. formuliertje hier, leerlingvolgsysteem daar, allerlei andere dingen die wel met school, maar niet direct met lesgeven te maken hebben...."

Ja, daar moeten belgische leerkrachten zich ook mee bezig houden.

Katrien

shalil

shalil

14-11-2009 om 23:22

Dynastie

Hallo, nog even over belgie. Wat doet de leerkracht daar dan extra? Gaat deze met de kinderen (bij ons 28) een paddenstoelentocht doen?

Extra begeleiding bij lezen doen bij ons de ouders ook. Dan zit je met een groepje apart die wat meer aandacht nodig heeft. Ook zo'n lastig iets als je de andere 24 of meer ook moet helpen. Wel fijn als jouw kind het nodig heeft!

Maken de leerkrachten daar een kerstdiner (hier doen we met enkele ouders ieder een gerecht) of bakken ze pannenkoeken met bv carnaval?

Dit zijn wat voorbeelden van wat bij ons door de ouders gedaan wordt. Toch niet echt vervelende dingen die de meeste ouders met plezier doen. Degenen die het niks vinden hoeven het ook niet.

Persoonlijk zie ik niet hoe bovenstaande voorbeelden door de leerkracht erbij gedaan moeten worden. Dit is ook nog maar een kleine greep.

Bv zo'n paddenstoelentocht gaat met 4 kinderen en 1 ouder. Dan kun je tenminste iets doen.

Dit soort dingen wordt dus door de klassenmoeder geregeld. Ik heb liever dat de leerkracht zijn/haar aandacht voornamelijk op het "schoolse" werk kan richten want ik ben echt van mening dat als de leerkracht alles zou moeten wat nu de ouders doen.......
Dat zou niet goedkomen denk ik.

Ben benieuwd hoe dat dan in Belgie werkt.

dynastie

dynastie

15-11-2009 om 15:01

Shalil

Ik kan me uit eerdere bijdragen van Katrien herinneren dat dit soort uitjes in België ook plaatshebben, maar daar een stuk minder inzet van ouders vergen.

Inmiddels is gebleken dat leesouders niet meer nodig zijn, zie bijv. hier: http://www.trouw.nl/onderwijs/article1412553.ece (een link die ik hier in het archief heb gevonden overigens).

Ik kan me zo voorstellen dat de ouderraad inkopen doet voor het kerstdiner in plaats van dat elke ouder 10 poffertjes maakt (bij wijze van).

Maar ik ben an sich niet tegen ouderhulp, zeker niet bij het kerstdiner of andere niet-onderwijsgebonden taken. Ik bestrijd alleen je stelling dat school niet zonder ouderhulp kan. Het kan heus, maar veel scholen willen niet, omdat ouderhulp miljoenen bespaart op jaarbasis. Ik vind dat een school op geen enkele wijze voor zijn normale bedrijfsvoering afhankelijk moet of mag zijn van ouders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.