Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
yelle

yelle

04-12-2008 om 09:25

Kleuters en ochtendritueel

Hoe verloopt bij de meesten het afleveren van kleuters 's ochtends op school?
Aan de schoolpoort?In de gang?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In de klas

Mijn zoon zit sinds dit schooljaar in groep 1. We mogen de kinderen in de klas wegbrengen. De kinderen van groep 2 (zitten in dezelfde klas) mogen ook in de klas worden gebracht. De juffrouw geeft wel aan dat als de kinderen het kunnen en willen, de voorkeur wordt gegeven dat zij zelf de klas in komen. Dat is wel wat rustiger, ook voor de andere kinderen.

Sommige ouders zijn standaard te laat en blijven standaard hangen in de klas. Ook van kinderen die al 6 zijn, hebben iedere dag iets te melden bij de juf. (irritatie!) Ik breng mijn zoon weg, laat hem op een stoeltje zitten, kus en weg.

Linda

Jvo

Jvo

04-12-2008 om 10:17

Bij ons..

..breng je kleuters tot in de klas. Ze kiezen een werkje, gaan zitten en dan kan je als ouder nog even meekijken of ze op gang helpen.

Dat gaat zo trouwens tot aan groep 8! Al gaan bij de bovenbouw de meeste kinderen alleen naar binnen en blijven de ouders wat korter in de klas.

Jvo

-Wendy-

-Wendy-

04-12-2008 om 10:44

Tot aan de deur

Hier worden de kinderen bij de deur van de klas afgeleverd. Hoewel het ook geen probleem is als je een keer mee de klas ingaat. Daarnaast zijn er (in groep 2) ook kinderen die alleen de school ingaan.

Ik vind het wel prettig zo, het lijkt me zo onrustig, al die ouders in de klas.

Wendy

angel3

angel3

04-12-2008 om 12:20

Hier...en vraagje

Hier mogen de ouders mee de klas in (groep 1 en 2 zit bij elkaar). Kinderen gaan in principe op hun plek zitten maar soms laat zoon even zien wat hij allemaal gemaakt heeft. De werkjes staan uitgestald met naam/fotokaart van kind dus ouders kunnen dan zien wat de kinderen maken.
Als je wat te melden hebt aan de juf kun je dat opschrijven in schriftje op buro, tenzij heeeeeel belangrijk dan kan het mondeling maar de dingen als (pietje blijft dit keer niet over... dat kan in het schriftje)
Juf is er voor de kinderen dus geen gebep.
Ik vind het wel heel gezellig even en hij laat dan trots zijn werkjes zien.
Hier is er geen bel maar juf laat echt wel merken wanneer ze gaat beginnen. Ouders gaan vanzelf weg. Gaat heel gemoedelijk.
Ben dus benieuwd hoe dat op andere scholen gaat? dan kom je dus eigenlijk nooit in de klas als je kind bij de deur aflevert? mis je dat dan niet?

groet

Bastet

Bastet

04-12-2008 om 12:29

En hier

Gedurende de hele basisschool mag je hier je kind tot in de klas brengen.Dat zie je natuurlijk in de bovenbouw wel minder worden,trouwens.
Groetjes,Bastet

Asa Torell

Asa Torell

04-12-2008 om 12:48

Voorlezen in de klas

Hier breng je de kleuter in de klas en leest een boekje voor (als je wilt; meteen weer weg mag natuurlijk ook). Kan hier van 8.35 tot 8.55. Dan zegt juf/meester 'we gaan beginnen' en vertrekt de laatste ouder. Het voorlezen is zittend in de kring dus redelijk rustig. Praten over overblijf e.d. kan wel, omdat de meeste ouders en kinderen aan het lezen zijn is er evengoed geen grote drukte bij de juf/meester.
Ik vind het wel fijn zo, ook de ruime aankomsttijd omdat ik nogal een laatkomer ben, bij heel strakke deadlines. Terwijl binnen 20 minuten mikken me wel lukt.

Hier

Hier is van dinsdagochtend t/m vrijdagochtend spelinloop bij de kleuters. Dus kind in de klas, kan vanaf 8.20, samen spelletje doen, kleien, kleuren oid. Om uiterlijk kwart voor 9 moeten alle ouders weg zijn en begint de normale dag. Alleen op maandagochtend hebben groep 1 en 2 samen weekopening en dan is het niet de bedoeling dat je blijft hangen.
In groep 3 wordt het in-de-klas-brengen afgebouwd en eigenlijk is het niet de bedoeling dat de kinderen in groep 4 nog de klas in gebracht worden, tenzij je iets met juf wilt bespreken ofzo.

Gewoon

op de speelplaats, of in de winter de binnenspeelplaats. Rond 8.35 worden er rijen gevormd, en gaan de kinderen naar de klas.
Een kind wordt enkel tot aan de klas gebracht als het te laat is.

mijk

mijk

04-12-2008 om 16:46

Boekje lezen in de kring.

Heel gezellig. Zoon zit in groep 3 en daar kun je ze ook nog in de klas brengen..

Roos

Roos

04-12-2008 om 21:13

Voor de tv

Bij de sbo school (groep 2) van mijn dochter breng je je kind naar binnen en daar zitten ze in een kring(etje, 5 kinderen) voor de tv...
Moet er nog steeds aan wennen dat ze zoveel tv kijken op school. Bij het tien-uurtje, de lunch en voor het naar huis gaan zitten ze ook voor de tv namelijk.
Roos

yelle

yelle

04-12-2008 om 21:16

Verschil...

Ik merk een groot verschil met hoe het er in jullie scholen aantoe gaat en hier bij ons.Vroeger was het ook bij ons zo dat ouders hun kleuters tot in de gang/klas begeleidden,jasjes hielpen uitdoen,ouders onderling een gezellig babbeltje sloegen,iets vragen of melden aan de juf.Iedereen (juf/kind) ondervond er echter meer nadelen dan voordelen aan.Ouders die het bleven uitleggen,vaak ook te laat kwamen en dan het ochtendritueel in de klas verstoorden...Heel veel jonge kindjes werd op die manier het afscheid van mama of papa ook veel te moeilijk gemaakt.Ervaring leerde ons dat een kort afscheid nog altijd in het voordeel van het kind speelt.
Resultaat werd dat ouders voortaan beleefd worden verzocht hun kleuters aan de buitendeur af te zetten.
Een paar juffen ontfermen zich dan over de aankomende kindjes.Het gaat er in ieder geval veel rustiger aantoe 's ochtends,hetgene het voor de kinderen zelf veel aangenamer maakt.Geen overrompeling meer in de gangen.
Ook 's avonds moeten de ouders aan de schoolpoort wachten tot de tweede bel gaat.Pas dan mogen ze hun kind komen afhalen aan de buitendeur van de kleuterschool.
Werkt prima.

yelle

yelle

04-12-2008 om 21:20

Tv...

Toch even reageren op het feit dat er vaak zoveel tv wordt gekeken op school.Pas op,ook bij ons gebeurt dit wel eens,maar enkel bij speciale gelegenheden,zoals nu bv bij sinterklaas en de aankomende kerst.Het verwonderd me dat de kinderen drie keer per dag voor een tv worden gezet.

Tango

Tango

04-12-2008 om 22:18

Yelle

Bij ons gaat het niet heel anders als bij jullie, hoor. Je brengt hier ook je kind tot de buitendeur of tot de juf die daar in de gang staat. Het kind geeft de betreffende juf een hand en loopt dan zelf naar de klas. Als je iets belangrijks hebt om door te geven doe je dit bij de deurwacht (juf die bij de ingang staat dus).
De kinderen gaan vervolgens hun jas ophangen, geven juf bij de klas ook een hand en gaan dan hun tas uitpakken. Ze hebben verder allemaal een plantje op hun tafel staan dat ze dan water kunnen geven en vervolgens in de vensterbank zetten. De ouders kunnen dit allemaal van buitenaf bekijken door het raam.
Na schooltijd is er de mogelijkheid om werkjes te bekijken en korte vragen aan de juf te stellen.
Overigens mag je in de eerste weken dat je kind op school zit wel mee de klas in totdat je kind het ochtendritueel door heeft, dan gaat hij of zij zelf.

Bij ons

Net overgestapt naar de vrije school. Je brengt de kleuter in de klas. De juf zit in de kring met de kinderen. Je kind gaat naar de juf en geeft haar een hand. De juf houdt de hand even beet en maakt een praatje met het kind. Daarna gat het kind zitten. De ouders mogen in de klas blijven en staan om de kring. Om half negen gaat de juf op de lier spelen en gaan de ouders weg als ze al niet weg zijn. Je hebt als ouder natuurlijk de mogelijkheid om even wat tegen de juf te zeggen. Dit gebeurd opvallend veel minder dan op de vorige school waarbij de juf en ouders heel veel te kletsen hadden voor aanvang van de les. De aandacht gaat hier meer naar het kind.

liora

liora

05-12-2008 om 11:17

Ajjjj

He, heerlijk om iets te lezen over de vrije school wat al mijn vooroordelen weer bevestigt. Vooral dat de juf 'de hand even beet houdt', en de lier!!!

sorry hoor, kan het even niet laten.

Liora

Liora

blij dat ik niet de enige ben die het dacht

yelle

yelle

05-12-2008 om 19:58

Tango

Ja hier ook hoor...de nieuwe kindjes en ouders krijgen ook de kans om even te wennen.Meestal gaat het na verloop van tijd vlotjes en wordt het afscheid kort gehouden.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen he.Ouders die het toch moeilijk vinden om hun huilend kind af te staan aan de deur,durven al wel eens stiekem binnenglippen.Eventuele opmerkingen hierover worden niet altijd in dank af genomen.Meningen over wat het beste is voor het kind,durven al wel eens verschillen.
Toch kunnen we niet anders dan voor iedereen dezelfde regel opleggen.

T&T

T&T

06-12-2008 om 14:41

Heerlijk regenbogie

Mijn jongste is ook sinds een halfjaar op de vrije school (kleuter), het ochtendritueel is hetzelfde als bij jou. Ik vind het heel leuk, het binnekomen in de kring, en even de aandacht voor ieder kind apart door een hand te geven. In ieder geval stukken beter dan de kinderen 's morgens al voor de tv te "parkeren". Hier trouwens zowiezo geen tv of computer in de klassen van de onderbouw, en dat vind ik een prima idee!
En voor iedereen die nu weer allergisch gaat reageren; thuis hebben we wel gewoon een tv hoor! maar die gaat heel selectie aan.
groetjes Tess

Tango

Tango

06-12-2008 om 22:16

T&t

Ik ken geen scholen waar ze de kinderen meteen voor de TV parkeren hoor. Bij ons kijken ze eenmaal per week schooltelevisie en dat is het. Dat er computers op school zijn vind ik de normaalste zaak van de wereld. Kinderen groeien daar gewoon mee op. In de onderbouw doen ze er af en toe een werkje op, vinden ze heel leuk en ze leren er veel van.
Jou verhaal bevestigt weer mijn idee van de Vrije School. Zweverig en een beetje achtergebleven in de tijd. Sorry, maar ik kon dit echt niet laten.

T&T

T&T

07-12-2008 om 20:54

In het berichtje va Roos las ik dat de kinderen elke dag de klas in komen en dan tv kijken, dat vind ik wat veel van het goede.
Computers en tv in de klas zijn tegenwoordig heel normaal ja, maar voor kleuters bepaald niet noodzakelijk, die kunnen beter eerst andere dingen leren.(en dat geld ook voor groep 3 en 4, die kunnen beter eerst zelf leren schrijven voordat ze op een computer beginnen)
Ik ken alle vooroordelen over de vrije school wel, vandaar dat ik even moest reageren op regenbogie. Ik vind het nl heerlijk hou ze daar met de kinderen omgaan, en er wordt bij de kleuters veel aandacht besteed aan de natuur en de omgang met elkaar. Het doet idd een beetje ouderwets aan soms, maar ze staan zeker niet buiten de maatschappij. Voor ons is het echt een toevoeging. En mijn kinderen kijken thuis gewoon t.v. en spelen ook wel eens een spelletje op de computer (net als veel vrije school kindjes hoor, die weten ook best wat een nintendo is)
groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.