Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kleuterverlengen

Een vraagje, mijn dochter van eind januari (net 5 dus)zit nu in groep 1. Ze hebben haar getest, cito groep 2 waar ze allemaal A scores op heeft gehaald. Ze willen haar nu op vrijdag laten proberen mee te draaien met groep 2 ( op andere dagen is dit een combinatiegroep) en wanneer ze dit leuk vindt en goed doet te laten doorgaan in groep 2 en na de zomer dus na groep 3.
Ik geloof dat mijn dochter dit cognitief en sociaal emotioneel wel aan kan maar heb ook nog twijfels omdat ze nog zolang "moeten" leren en mijn dochter ook het spelen nog leuk vindt. Juf gaf aan dat wanneer we toch kiezen voor gewoon volgend jaar groep 2 dat dit kleuterverlengen is en dat dat van invloed is op evt later een keer kunnen doubleren of niet.
En dat is nu mijn vraag klopt dit????Want dit heeft evt wel invloed op mijn keus.
Groetjes, Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn idee

is dat het geen kleuterverlengen is. Nou ja misschien noemen ze het zo maar het is best ongebruikelijk om een eind januari kind te laten doorstromen naar groep 3. Ik moet er niet aan denken dat ze dat met mijn jongste van eind januari willen doen tzt (ze is 4).

Mijn oudste is ook een vroege leerling (dat ze ze dan zijn) maar van oktober. Bijna altijd A op de cito's maar dat wil niet zeggen dat school een makkie is.

Oh ja, over he doubleren: wettelijk ligt de grens volgens mij op 1 december dus kan het nooit doubleren zijn wat ze zou doen als ze gewoon naar groep 2 gaat.

In het archief is er veel info te vinden trouwens.

Lol!

Deze juf slaat een beetje door volgens mij
De Wet Primair Onderwijs verplicht scholen om leerlingen een ononderbroken schoolloopbaan _binnen_ 8 jaar te bieden.
Ergens in een stokoude memorie van toelichting bij de wet moet staan wat die 8 jaar betekent. Zijn het schooljaren of kalenderjaren?
Het beleid van de inspectie en onderwijsachterstandenbeleid is steeds uitgegaan van kalenderjaren.
Neem je dat als uitgangspunt, dan ontstaat er een eenvoudig sommetje: Jouw kind is in 2005 geboren. Gaat in 2009 voor het eerst naar de basisschool en verlaat de school acht jaar later (2017) weer.
Tel op je vingers na en ze kan naar groep 2 zonder dat dat zittenblijven is. Zou ze in december geboren zijn, dan zou er met dit model wel sprake zijn van verlenging van de basisschooltijd (meer dan 8 jaar).
Maar nu: als je schooljaren als uitgangspunt neemt, dan ontstaat er een andere som. Dan zouden alle leerlingen die in schooljaar x instromen (voor jouw kind is dat schooljaar 2008-2009) in schooljaar x + 3 naar groep 3 moeten (voor jouw kind schooljaar 2010-2011).
Ik sluit niet uit dat de memorie van toelichting dat beschrijft. Vooral ook niet omdat er ook een wetsartikel is dat gaat over het verlaten van de school en waarin ouders expliciet een stem wordt gegeven om kind nog een jaartje op school te houden.
Maar ik heb nog nooit een beleidstekst gezien van welke instantie dan ook die de wet op deze manier interpreteert. Er zijn wel teksten die uitgaan van het kalenderjaar.
Maar dan: Als jouw dochter 'klaar' is met de kleuterslesstof, dan is het niet zo verkeerd om haar door te laten stromen. Het is geen bittere noodzaak, maar als het kan, waarom dan niet?
Dat spelen, dat doen alle kinderen van groep 3 nog. Alleen niet zo vaak meer in de klas. Tegelijkertijd is het spelen in de kleuterklas een stuk minder vrijblijvend dan het lijkt. Het is een beetje verplicht. Een werkje, dat je aan moet tekenen op een of andere kaart.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca33

Bianca33

18-03-2010 om 20:28 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee.
Groetjes, Bianca

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.