Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ici

ici

28-03-2012 om 12:50

Klok kijken

We zijn bezig om onze zeer dyslectische zoon (gr 6) te leren klokkijken. We hebben gemerkt dat hij alles kan leren en dat ik hem ook de goede hulp geef maar alles blijft steeds maar wegzakken als we het niet blijven oefenen.

Rond de kerst kon hij bijna feilloos een digitale tijd omzetten in een analoge tijd. Daarna bleek weer dat hij de analoge tijd kwijt was dus zijn we daar mee gaan oefenen en net te laat hoorden we dat hij vorige week weer de digitale klok kreeg op school.

Omdat we ook pas zijn begonnen het met het hele dyslexieprogramma kunnen we niet alles kwijt in een week. Nu wisselen we af met topografie en de klok.

Omdat we vorige week topo hadden konden we de digitale klok niet weer herhalen en hoopte ik dat hij met ons hulpmiddel (mocht hij gebruiken op school) het een beetje zou redden.

Verkeerd gedacht want hij moest de digitale tijd schrijven en DAT was ik nog vergeten te oefenen. Dus van analoog naar digitaal.

Ok, dan hebben we deze week weer geoefend maar zo blijven we bezig. Mijn vraag is:

Kan iemand tips geven hoe we verder moeten vanaf nu? We hebben dus steeds een week met 5 oefenperiodes per week maar wat doe ik dan want volgens mij vergeet ik zo weer een ander klokonderdeel en het blijft maar wegzakken... Elk van die 5x iets anders oefenen betekent dat hij dat onderdeel maar eens per 2 wk krijgt. Welke onderdelen van de klok zijn er eigenlijk?

Wij werken met http://www.klokkijker.nl/ maar die werkt dus niet van analoog naar digitaal.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

28-03-2012 om 15:14

Wij..

Wij doen 1 ding thuis. Anders blijven we aan de gang: tafels, klok, lezen, spelling. En op een gegeven tijd moet je het accepteren dat het niet wil. In de vakantie zaten alle tafels erin en ze zijn binnen een paar weken weggezakt. Okee, dan gaan we over op een andere strategie. Tafelkaart e/o zo snel mogelijk uitrekenen. Ik snap heel goed dat klokkijken heel handig is in het dagelijkse leven, dus ik snap je zorg. Maar klokkijken is blijkbaar ook van een hoog abstractieniveau. Het kan zijn dat hij het over twee jaar zo oppikt.

Chippie

Chippie

28-03-2012 om 15:14

Wij..

Wij doen 1 ding thuis. Anders blijven we aan de gang: tafels, klok, lezen, spelling. En op een gegeven tijd moet je het accepteren dat het niet wil. In de vakantie zaten alle tafels erin en ze zijn binnen een paar weken weggezakt. Okee, dan gaan we over op een andere strategie. Tafelkaart e/o zo snel mogelijk uitrekenen. Ik snap heel goed dat klokkijken heel handig is in het dagelijkse leven, dus ik snap je zorg. Maar klokkijken is blijkbaar ook van een hoog abstractieniveau. Het kan zijn dat hij het over twee jaar zo oppikt.

Waarom?

Waarom wil je dat je zoon analoog en digitaal leert klokkijken? Mijn dyslectische dochter kan wel digitaal klokkijken maar niet analoog. Ze heeft dus een digitaal horloge. Veel openbare klokken en klokken op apparaten zijn digitaal, dus ze weet altijd hoe laat het is. Die enkele Cito-vraag over analoog klokkijken had ze fout. Ik vond het echt de tijd en moeite niet waard om voor school zoveel tijd te steken in het leren analoog klokkijken. Ik zou dus kiezen voor het een of het ander.

skik

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2012 om 15:29

Smart chute

Misschien is dit ding iets voor jullie?
http://www.leestotaalshop.nl/smart-chute.html
kan je ook het klokkijken mee oefenen

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-03-2012 om 07:26

App

Onze zoon oefent met een app klokkijken, jungle tijd heet het geloof ik. De klok kan op diverse niveaus worden ingesteld en zowel analoog als digitaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.