Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vraagteken

Vraagteken

15-02-2019 om 15:02

Klopt dit schooladvies?

Mijn zoon zit in groep 7 en vandaag zijn voorlopig schooladvies gehad. Vmbo kader. Op zich prima maar we zijn wel een beetje verbaasd. Hij scoort begrijpend lezen en rekenen vrij zwak, de rest altijd hoog. Bv de laatste cito’s van januari waren:
Begrijpend lezen IV
Rekenen IV
Tempo test rekenen I
Avi I
DMT I
Spelling I
Woordenschat I

Is kader advies terecht?

Pirata

Pirata

15-02-2019 om 15:16

Jawel

Het gaat vooral om de scores voor BGL en rekenen namelijk. IV, daar past kader bij.

Pluk

Pluk

16-02-2019 om 00:09

Dat klopt.

Spelling, DMT etc doen er eigenlijk niet toe. Begrijpend lezen en rekenen is leidend.

Mooie scores

Spelling, leesvaardigheid en woordenschat zijn natuurlijk wel degelijk heel belangrijke vaardigheden om straks verder te leren, daar heeft je kind toch heel mooi de hoogste scores laten zien!
Het klopt dat het advies vooral op begrijpend lezen en rekenen/wiskunde wordt gebaseerd. Ik zou de leerkrachten nog wel om een toelichting vragen, vanwege het grote verschil tussen IV en I.

V@@s

V@@s

16-02-2019 om 14:41

kind kan net zo goed heel slecht zijn in meerkeuze

De meeste eentjes zijn voor toetsen die juist niet meerkeuze zijn volgens mij. In dit geval zou ik echt willen weten hoe bijvoorbeeld methodegebonden toetsen gaan.

Mia9

Mia9

16-02-2019 om 15:03

V@@s

Bij rekenen zitten ook veel open vragen.
Navraag doen is natuurlijk prima, dat hebben we zelf ook gedaan toen rekenen veel zwakker was dan de rest. Toen konden we de toets even inkijken, ik ging er nl ook vanuit dat alles meerkeuze was
Voor BL is het heel belangrijk om te weten dat je het beste antwoord moet geven, er zijn nl vaak antwoorden best logisch en oppervlakkig gezien goed, vaak antwoord A of B bvb en dan leest kind niet verder. Echt even alle antwoorden lezen en dan het beste antwoord kiezen.
Ik zou idd even navragen hoe de methodegbonden toetsen gaan. En wijken deze citoscores af van de afgelopen jaren?

Vraagteken

Vraagteken

16-02-2019 om 15:57

Methodegebonden toetsen

De methodegebonden toetsen van rekenen zijn meestal niet zo erg goed. Denk wel vergelijkbaar met Cito. Begrijpend lezen gaat heel wisselend. Soms een 8 en soms een 6. Probleem bij zoon is dat hij soms heel haastig werkt en idd als hij denkt ‘oh dit klopt wel ongeveer’ niet meer verder leest of een ander antwoord beter past. Ook vergeet hij soms (vroeger wel meer dan nu) opgaven te maken, slaat bv de eerste of de laatste vraag over. Hier wordt al 2 jaar ofzo op school en thuis aandacht aan besteedt, maar het verbetert nauwelijks. Hij doet wel zn best maar geordend en zorgvuldig werken is echt lastig voor hem.

Andere jaren waren zijn cito’s voor rekenen meestal IV (geloof 1x V), voor begrijpend lezen heeft hij II, III of IV gescoord de laatste jaren.

Nanda

Nanda

17-02-2019 om 12:42

nog een jaar

Zoals Bermbrand zegt, heeft hij echt hele mooie scores! Je hebt nog een jaar, dus ik zou gericht gaan oefenen met rekenen en begrijpend lezen. Misschien zit een VMBO-T advies er dan gewoon wel in. Dat biedt qua scholen net wat meer mogelijkheden.

Vraag aan de juf de cito informatie per rekenonderdeel. Dat geeft inzicht in hoe zijn vaardigheden zijn op het gebied van cijfermatig rekenen, breuken, meten, geld, procenten, etc. Wat snapt hij wel en wat niet? Je kunt hem hier zelf een heel eind mee helpen.

Terecht

Dat kader-advies lijkt terecht. Als BL en rekenen allebei zwak zijn, is er niet veel reden om te denken dat het aan hiaten of een een specifiek leerprobleem (zoals dyslexie) ligt.

Technisch lezen (AVI en DMT) en woordenschat zijn deelvaardigheden van begrijpend lezen. Als die scores slecht zijn is dat heel interessant, want dat vertelt je hoe je begrijpend lezen kunt opkrikken. Maar als ze goed zijn, doe je er niets mee. Je kind heeft geen dyslexie en meer voorlezen / meer praten thuis zal ook niet uitmaken als er al een I voor woordenschat staat. Dan blijft over toetsstrategieën en "intelligentie". Spelling vind ik opmerkelijk uit dat rijtje I'en. De reden dat het niet meetelt voor het advies is vooral de grote verschillen tussen scholen onderling (het vak is nogal gevoelig voor goed onderwijs), maar ik vind zo'n I toch een opmerkelijk hoge score en ook niet passen bij het plaatje van 'haastig, onzorgvuldig werken' dat Vraagteken schetst.

Hoe vind je dat het gaat met methodegebonden toetsen en werkstukken?

Je zou verder kunnen werken aan die strategieën bij toetsen. Of je zou een capaciteitenonderzoek (IQ-test) kunnen doen en kijken wat daar uit komt. Als daar uit komt dat er toch meer in zit dan kader, dan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.