Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

17-03-2010 om 22:13

Knutselen met brooddeeg en coeliakie

dochter kreeg deze week ene brief mee naar huis, volgende week is een knutselochtend en ze gaan knutselen met brooddeeg. Heel leuk maar niet voor een coeliakiepatient. Nu heb ik een paar opties, haar met haar eigen deeg laten meedoen als dat lukt wat glutenvrij deeg is toch altijd wat lastiger als gewoon deeg. Maar dan moet ze aan een aparte tafel en mogen de andere kinderen met de gluten niet bij haar komen. Of haar naar een andere klas laten gaan of haar die ochtend thuishouden. Ik neig eerlijk gezegd naar het laatste, dat duwt haar naar mijn idee het minste in een aparte hoek. Een andere klas zal ze helemaal niet leuk vinden en van alleen aan een tafel zitten is ze meestal ook niet gecharmeerd.
Maar mag ik haar vanwege zo'n reden thuishouden of moet ik haar gewoon ziekmelden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

18-03-2010 om 07:23

Thuishouden

In vergelijkbare situaties heb ik kinderen altijd gewoon thuisgehouden. Als er op school iets op het programma staat waar kind ziek van wordt, dan kun je dat gewoon met de leekracht goed overleggen. Ik denk wel dat zij het kind dat toevoegen op de lijst ziekmeldingen.
Overleg je ook met de leerkracht dat daarna goed wordt schoongemaakt? Dat de gluten geen rondedansjes doen op haar tafeltje als ze daarna weer op school komt?

Yta Chalne

Yta Chalne

18-03-2010 om 07:52

Thuis houden

Beslist thuis houden en wat leuks gaan doen. In een andere klas zitten zal ze mss. als straf ervaren, en dat is bepaald niet gepast. Maar ik vind het erg suf van de juf, het lijkt mij dat je dat brooddeeg gewoon achterwege laat als iemand uit de klas niet mee kan doen, het is simpel te vervangen door iets anders. Ik zou dus wel even vertellen waarom je haar thuis houdt.
(Overigens, hier heeft de juf van jongste coeliakie. Dus nog nooit brooddeeg gezien

Lekker thuishouden

School bellen met uitleg en lekker ene dagje spijbelen.

Chippie

Chippie

18-03-2010 om 12:56

Vreemd

Ik zou toch nog eens even er een berichtje aan wagen richting school. Mogelijk hebben ze hier helemaal geen rekening mee gehouden. Jij kunt haar een dagje thuis houden maar dan gaat de juf de dag erna gezellig een cake bakken met de hele klas. Bovendien moet het wel erg duidelijk worden dat de klas uitermate goed wordt schoongemaakt.
Blijft ze wel eens over? Hoe gaat het dan met overgebleven kruimels? Is ook lijm/plaksel gecheckd?

ayla

ayla

18-03-2010 om 13:28

Antwoord

Vreemd vind ik het niet echt, voor sinterklaas hebben ze ook pepernoten gebakken en in het begin van het jaar kreeg de hele school pannenkoeken, ik wist van niets tot dochter ’s middags vertelde dat zij geen pannenkoek had gehad. Dat heb ik dus ’s avonds goed gemaakt. Toen met de pepernoten wilde ze haar ook eerst naar een andere klas brengen. Toen ben ik nog speciaal beslag gaan brengen en heeft ze die toen alleen aan een tafeltje gemaakt. Later zei ze dat ze het niet heel leuk gevonden had. Ik denk dat ik idd juf maar even aanspreek hierover. Ik ga ayladochter dan maar niet gaan.

Chippie, aan het begin van het jaar hebben we bijna alle knutselspullen bekeken en die mocht ze aanraken. Ze blijft normaal 1 keer per week over. Er is ene gesprek geweest met de overblijfmoeders en op haar broodtrommel staat groot geschreven :coeliakie, afblijven!. De kinderen uit haar klas weten ook vrij goed wat er aan de hand is, er is een boekje voorgelezen en de meester heeft vorig jaar uitgelegd wat mag en wat niet mag

Chippie

Chippie

18-03-2010 om 14:57

Niet vreemd?

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet. Jij vindt het niet vreemd dat jouw kind geen pannenkoek heeft gehad en de rest van de school wel. Hoe moeilijk is het om te zorgen voor speciale pannenkoek? Het kind mag geen pepernoten meebakken. Verzin dan iets anders als juf of zorg voor speciaal bolletje pepernotendeeg. Zij kan dan toch - net als bij het boterhammetje eten - aan een tafeltje zitten waar andere kinderen niet mogen knoeien. Maar wel in een groepje. Of je gaat - klassikaal - iets anders doen dan pepernoten bakken. Chocoladeletters of sinterklaasschuimpjes maken (geen idee of dat glutenvrij is). Je kunt ook chocoladeletters en pepernoten bakken van klei. Minder lekker maar wel zo veilig. Dan krijgt iedereen een zakje pepernoten mee naar huis.

Ik denk dat je aan school moet meegeven dat het hun verantwoordelijkheid is om hier vooraf over na te denken. Een kind min of meer naar huis sturen omdat je niet over alternatieven en oplossingen hebt nagedacht vind ik tenenkrommend.

De oplossing kan zo simpel zijn als je er vóóraf over nadenkt.

amk

amk

18-03-2010 om 15:08

Vreemd

als 1 kind niet met gewoon deeg in aanraking mag komen, maar de rest wel met het speciale deeg, dan laat je iedereen toch met het speciale deeg aan de slag gaan. Heb je ook geen gedoe met even overlopen, kruimelen etc.

Idd even van te voren over nadenken.

ayla

ayla

18-03-2010 om 15:15

Chippie

Nee chippie, ik bedoel dat ik het niet vreemd vind dat ze nu met brooddeeg gaan werken gezien het feit dat ze eerder ook gewoon dingen hebben gepland die met haar niet kunnen. Ik ben er niet blij mee maar het verbaast me niets. Dat van die pannenkoek vond ik toen ook echt jammer. Verklaring was toen dat dat het iniatief van een paar juffen was ivm kinderboekenweek, die wisten niet van het dieet af. Als alternatief had ayladochter toen een snoepje uit haar speciale trommel mogen kiezen. Had dan even gebeld dacht ik, dan had ik er 10 minuten later gestaan met een pannenkoek voor haar. Maar met zo’n dieet moeten er wel eens dingen misgaan. Vorige week nog, dochter had een reepje kinderchocola en een yoghurtje mee als ochtendtussendoortje, ze moest die dag ook overblijven. Juf had dat niet in de gaten, zegt dat ze eerst haar broodjes moet eten voordat ze de chocola mag. Dochter zegt niet dat die voor de overblijf zijn en eet de broodjes op. Juf realiseert zich te laat wat er gebeurt en dochter had geen eten voor de overblijf. Ze is het enige kind met coeliakie op school en er is geen leerkracht met coeliakie, dus verder geen brood voor haar. Hebben ze haar wat koekjes gegeven die ze nog van een andere keer hadden liggen. Ik kwam er toevallig achter doordat dochter de dag erna iets erover zei.
Je kunt denk ik een hele klas niet dwingen zich aan te passen aan 1 kind. Alle kleuterklassen doen knutselen met brooddeeg en dan zou deze klas dat niet mogen doen vanwege 1 kind.

ayla

ayla

18-03-2010 om 15:19

Amk

ik weet niet of het gv deeg hiervoor geschikt is, daarbij is het vrij duur voor een hele klas gv deeg te maken

amk

amk

18-03-2010 om 15:47

Kosten

zullen wel meevallen. Hoe vaak moet er iets aangepast worden. Leermiddelen, en daar valt dit onder, kosten gewoon geld. Maakt niet uit of je gewoon deeg maakt of gv deeg. Als het onderdeel is van de les, en ze hebben jou kind met haar beperkingen zonder aanvullende eisen opschool toegelaten moeten ze er ook voor zorgen dat ze de les gewoon kan volgen.

Hoe doen ze dat met andere dingen?

Op dochters school (wat houd ik toch van die mensen) hebben ze van ieder kind opgeschreven waar het allergisch voor is of wat het uit geloofsovertuigingen niet mag eten. Mijn dochter is allergisch voor varkensvlees en die eet dus met de halal-kindjes mee. Haar vriendinnetje is allergisch voor pinda's, die krijgt iets dat helemaal apart van ander voedsel is klaargemaakt. Is een kind allergisch voor gluten, dan wordt er iets anders verzonnen voor de hele klas. Vlak voor de zomer was er een feest voor de hele school. Er stonden kraampjes met eten voor kinderen met allerlei diëten en overtuigingen: kraampje halal, kraampje gluten/noten/lactose intolerantie, kraampje vegetarisch en een grote kraam 'eet alles'. Iedereen vindt dat daar doodnormaal.
Op de oude school waren er altijd knakworstjes (varkensvlees) en hamburgers (gemengd gehakt). Niemand die voor de allergie-klantjes een keer een blik runderknakworstjes haalde of runderhamburgertjes. Er zaten daar ook geen buitenlandse kinderen, en wie ergens niet tegen kon had pech. Maar het kán dus wel heel goed!

Nasha 1st

Nasha 1st

18-03-2010 om 22:18

Ayla

bij ons op school zijn er ook kinderen die bepaalde dingen niet mogen en bij elk feest houden wij (ouderraad en juffen) daar rekening mee. Eén moeder heeft er voor gezorgd dat er voor haar kind inderdaad altijd iets is wat hij wel mag.....Alle juffen weten overigens ook om welke kinderen het gaat en voor de zekerheid checken wij vooraf nog in elke klas of we iets speciaals moeten verzorgen....

Thuishouden

Ik zou dochter thuishouden (anders moet je haar de rest van de week ziekmelkden) en ik zou toch nog eens flink in gesprek gaan met school.
Brooddeeg is nou niet bepaald een essentiele leerbehoefte op een school. Sterker, op de scholen waar ik gewerkt heb hebben we het nog nooit gebruikt.
Wat is er mis met gewone klei? Kun je precies dezelfde fijne motoriek mee oefenen en prullen mee maken.

ayla

ayla

19-03-2010 om 09:26

Misschien oplossing

Manlief heeft vanochtend met juf gesproken en juf vond het erg vervelend, dat begrijpen we. Ze stelde voor om met dochter apart aan een tafel te gaan zitten of haar te laten werken met handschoenen aan. Dat eerste vind ik niet echt een optie, dat laatste zou wel een optie kunnen zijn. Ik heb plastic handschoenen in een S maat maar zelfs dat is voor een kinderhand vrij groot. Ik ben al op mijn werk bij de apotheek en bij de kinderafdeling geweest maar geen kindermaten te krijgen. Nog maar even kijken of we dit idee verder kunnen uitwerken

Thuishouden of ziekmelden

Je vraagt zal ik mijn kind thuishouden of ziekmelden?
Wat je mijns inziens moet doen is even PRATEN. Even overleggen met de juf, dat is toch stap 1! Leg haar het probleem voor, misschien komt ze met een oplossing, misschien niet, dan kun je het erover hebben, wat je wil gaan doen. Ik zou als juf ook absoluut willen dat je even kwam praten in plaats van gewoon thuishouden of gewoon ziekmelden zonder gesprekje. Het is zoooo simpel.

Sorry ayla

Ik had je laatste bericht nog niet gelezen. Fij dta je gewoon even het gesprek bent aangegaan.

Zus

Zus

19-03-2010 om 12:19

Hele domme vraag misschien

Maar ze gaat toch knutselen met dat brooddeeg, niet opeten? Ik dacht altijd dat coeliakiepatienten darmklachten kregen omdat de gluten iets met de darmwand doen. Kan het dan ook via de huid naar binnen?

Puck

Puck

19-03-2010 om 13:04

Zus

Ik heb eigenlijk heel weinig verstand van coeliakie, maar 1 kruimeltje kan volgens mij al doodziek maken. Dus alles moet megagoed schoon gemaakt worden. Als een kind met coeliakie aan een tafeltje zit waar nog een klein miniscuul restje zit dan krijgt ze het misschien op haar handen en dan is een vinger in je mond stoppen of je lippen aanraken al voldoende om toch gluten binnen te krijgen.

Chippie

Chippie

19-03-2010 om 14:38

"aanpassen aan 1 kind"

"Je kunt denk ik een hele klas niet dwingen zich aan te passen aan 1 kind."

Waarom niet? Het alternatief is toch niet zo moeilijk? Er is geen kind die wat mist als hij/zij in de kleuterklas nooit heeft geknoeit met zoutdeeg.

Als een kind een pinda-allergie heeft ga je toch ook niet gezellig pindanootjes rijgen? Als een klasgenootje leukemie heeft ga je toch ook niet je eigen kind met waterpokken naar school sturen.

Ik snap best dat je een heel programma niet om hoeft te gooien. Je kunt niet een hele klas niet laten gymmen omdat er een kind een gebroken been heeft en niet mee kan doen. Maar voor zoutdeeg zijn tig andere activiteiten te verzinnen. Bovendien vraag ik me af of de school realiseert dat ze het echt heel erg goed moeten schoonmaken.

Die juffen die het leuk vinden om pannenkoeken te bakken en niet nadenken dat er misschien kinderen zijn met ei/melk/gluttenallergieen... Belachelijk. Als juf is het je taak om de veiligheid van de kinderen te waarborgen. Dit betekent dus bij alles wat er wordt gegeten na te denken of iedereen het mag hebben en hierop actie te ondernemen.

Mee eens chippie

Het is niet zo moeilijk hoor, om de hele groep zo'n vervangende activiteit te laten doen. Soms kan het inderdaad niet (gymvoorbeeld, en moederdag schrappen als een kind zijn moeder is overleden), maar als het KAN doe je dat toch gewoon als juf.
Als je als juf jarig bent en je hebt kinderen in de klas die geen kleurstof of geen gelatine of zo mogen, dan pas je toch lekker je traktatie daarop aan? Dan zoek je even wat langer, maar je zult wat vinden als je maar wilt!
Brooddeeg is megamakkelijk te vervangen als er niemand allergisch is voor klei nou ja dan doe je dat toch gewoon.
Het is gewoon niet zo moeilijk. ALs je maar WIlT.

Hier

Hier is "dieren mee op dierendag" daarom ook gewoon afgeschaft.
En toen ik een keer een meisje in de klas had die niet tegen hyacinten en ballonnen kon, nou, dat jaar dus geen hyacinten op mijn vensterbank en geen ballonnen in de klas, kan best hoor.

Bastet

Bastet

19-03-2010 om 17:14

Precies

Kleine moeite hoor,ergens rekening mee houden.Ook hier een keer een klas zonder bloemen en weinig prullaria,vanwege een allergisch jongetje.
Bastet

soepstengel

soepstengel

20-03-2010 om 10:37

Geerke (ietwat ot)

ik las je opmerking over moederdag die je niet kunt afschaffen omdat een kind zijn meoder is overleden. nee dat kan ook niet maar vorig jaar toen mijn dochter in groep 8 zat hebben we wel met de 3 kinderen waarvan hun vaders net waren overleden een werk van speksteen gemaakt wat op/bij het graf/urn kon staan. De juf had er helemaal niet aan gedacht en dat stak me wel. De dingen die ze verzon waren echt voor die kinderen niet geschikt om het zo maar te zeggen.Ik heb toen zelf( verzorg de doemiddagen als ouder) het bedacht en had wel zoiets van ..kom op juf! Denk even mee.
De anderen maakten gewoon hun eigen ding wat ze konden kiezen.Niemand die er moeilijk over deed( dacht juf eerst)
En de 3...waren superblij en trots( en daar doe je het voor!)

soepstengel

soepstengel

20-03-2010 om 10:42

Ayla

Ik zat even te denken over je handschoenen-probleem. Je zou een oud overhemd mee kunnen geven en dan de handschoenen aan laten doen en met schildersplakband vast zetten . Zo blijft ze zelf schoon van gluten.
Wie weet kan een badstof elastiekje ook wel maar dat zou ik eerst even uitproberen. dan kan je dochter na het brooddegen alles meteen uit laten doen ( dus binnenstebuiten keren zeg maar, door een ander kind/juf naar voren laten trekken en hup in een tas en mee naar huis.)Juf moet het deeg dan niet te droog maken anders kruimelt het heel erg.
Speciale afbakklei(pakje das of zo) zou ook kunnen en dan toch de voorzorgsmaatregelen nemen. Lijk me nog wat veliger omdat ze het dan zelf al niet aanraakt.

Henriette123

Henriette123

20-03-2010 om 12:12

Samen met vriendinnetje

Als ze toch graag naar school wil, kan ze dan niet samen met een vriendinnetje aan een eigen tafel kleien met glutenvrij deeg?

ayla

ayla

22-03-2010 om 13:37

Kleien

ook even met dochter erover gehad (zij moet het toch doen) en ze durfde niet met gewoon deeg te kleien, ook niet met handschoenen. Speelt mee dat ze zich alweer 2 dagen niet zo lekker voelt. Ze wil liever apart aan een tafel kleien. Dus doen we dat, net met de juffrouw afgesproken dat ze naast haar komt te zitten en dat ze dan met klei ongeveer dezelfde dingen mag doen.

Hanne.

Hanne.

22-03-2010 om 20:58

Fijn en vraagje

Fijn dat het gelukt is om een alternatief te vinden.

En mag ik wat vragen, ik weet wel (min of meer) wat coeliakie inhoud, en heb altijd begrepen dat het gaat om het ETEN van gluten, en niet om het aanraken er van. Ik heb ook nog nooit van een ouder gehoord dat ik bij het knutselmateriaal er rekening mee zou moeten houden. Heb bv ook wel eens met pasta geknutseld.

Heb ik altijd wat gemist en had dat eigenlijk niet gekund of speelt er wat anders?

Yta Chalne

Yta Chalne

23-03-2010 om 07:33

Tja hanne

Ik zou er niet vanuit gaan dat een kind 'netjes' knutselt en dat er dus geen handjes in de buurt van monden komen. Dus gv lijm, klei etc. is wel echt nodig. Of handen bewaken en steeds uitgebreid wassen (maar dat brooddeeg gaat zelfs onder nageltjes zitten, dat werkt niet). Je hoeft niet een flinke hap te nemen om last te krijgen, een piepklein kruimeltje is al genoeg.

ayla

ayla

23-03-2010 om 08:51

Idd

In principe gaat het idd om het eten van gluten, Coeliakie is echter een heel erg gevoelig dieet, sommige mensen kunnen echt van een kruimeltje ziek worden. Dochter is pas 5 en wij kunnen niet voelen wat zij voelt, wij weten dus niet of ze erg gevoelig is of niet. Ze heeft bv nu alweer 2 dagen buikpijn, ik weet niet waarvan, we gaan namelijk ook wel eens de fout in. Vorige week bv gekleid met klei waar ik nu pas op zie staan dat het tarwe bevat. Of ze heeft vorige week cervelaat worst gegeten alleen later realiseerden we ons dat dat cervelaat van de slager was en dat die midden op de dag gesneden is en dus kan het zijn dat er eerst glutenbevattend vlees op gesneden is. Als jij een coeliakie kindje met pasta laat spelen dan is er een risico dat ze gluten binnen krijgt en dan is er de kans dat ze er ziek van wordt. Idem met het brooddeeg, als ze dit onder haar nagels krijgt en die worden niet goed schoongemaakt of er ligt een kruimel op de grond en dat blijft aan haar handen plakken, heb ik de dag erna een kind met buikpijn.

Hanne.

Hanne.

23-03-2010 om 09:06

Bedankt

Bedankt voor de antwoorden, blijkbaar heb ik dan alleen kinderen onder m'n hoede gekregen die er niet 'erg gevoelig' voor zijn, want er heeft ook nog nooit een ouder gevraagd of ik met andere dingen dan eten er ook rekening mee wilde houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.