Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moemie

Moemie

21-06-2016 om 20:52

Kosten Mbo als je nog geen 18 bent

Mijn dochters gaan na de zomer allebei naar een MBO4 opleiding. Nu ben ik, samen met de meiden aan het kijken voor studiemateriaal (boeken etc) maar zie nergens wat de kosten voor de opleiding zelf zijn. Ik zie wel dat er vanaf 18 jaar lesgeld moet worden betaald. Hoe zit dat als je nog geen 18 bent? Ik hoop dat jullie dit geen domme vraag vinden....


Kan wel Elinde

Dan leen je die 45 euro en schaft zelf een abonnement aan.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 17:23

Wil

Ik kan me leukere verrassingen voorstellen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 17:28

Elinde

Dat is inderdaad een goeie van AnneJ. Maar weet je zeker dat je zoon niet veel meer gaat reizen dan die 45 euro per maand.
Onze zoon zit op het hbo. Hij reist ook niet enorm ver van huis naar school, maar moet voor stage-oodrachten de ene keer naar plaats x en een andere keer naar plaats y. Toch handig dat dat allemaal kan met die kaart. Scheelt veel geld. En als hij in het weekend een keer wat verder weg uitgaat, krijgt hij met die kaart geloof ik korting op al het ov.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 17:39

Wil, nu echt een verrassing

Spreek net mijn vriendin. Die 97 euro per halve maand is omdat hij ook nog een paar maanden had nagelaten het reisproduct stop te zetten. Dus dat is niet de lening zelf, die hij ook terug moet betalen. Pfff.....ingewikkeld allemaal.

Elinde

Elinde

22-06-2016 om 17:47

Lenen voor OV

Wat een simpele oplossing, Annej. Daar had ik nou nog helemaal niet aan gedacht.
Wilgenroosje, de reis naar school is met de bus sneller en goedkoper. Hoe het gaat met stages weet ik nu nog niet, maar ik verwacht dat hij vooral in het begin stage gaat lopen hier in de stad. Dat is, denk ik, op een MBo toch makkelijker dan op een HBo.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 18:03

Elinde

Dan is de oplossing van AnneJ wel heel goed inderdaad. Zou ik ook nooit aan gedacht hebben. En als je zoon op een gegeven moment misschien toch verder weg stage gaat lopen dan kun je misschien die ov-kaart alsnog aanvragen.

Jo

Jo

22-06-2016 om 20:54

@ Triva

Nee ik bedoel niet VMBO basis, maar nog een niveau lager.

Jo

Jo

22-06-2016 om 21:24

@ Elinde

Sorry, ik ging er vanuit 3 jaar = niveau 3.
Dat is sinds heel recent veranderd dat niveau 4 in 3 jaar kan worden afgerond.

Ik snap je dilemma wel. Mijn dochter komt van VMBO kader en heeft vorig jaar februari (na 3,5 jaar) MBO 3 afgerond en is doorgegaan met niveau 4. In meer dan 1 jaar tijd heeft ze dit nog steeds niet afgerond. Dat zij tot op dit moment een schuld heeft opgebouwd van ruim € 9.000 geeft mij slapeloze nachten. Zij ligt nergens wakker van... Als de school de stekker er niet uit trekt heeft zij in december eindelijk haar niveau 4 behaald. Omdat ze jong begon aan de opleiding heeft ze nog recht op 1 "beursjaar".

P.s. het is niet dat het niveau te hoog is, maar het meisje heeft last van uitstelgedrag. Jij kent je zoon het beste, dus hopelijk maken jullie samen de juiste keuze.

In onderstaande links staat info die voor jou misschien wel interessant is.

https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.jsp

https://duo.nl/particulier/mbo-er/opleiding-volgen/stoppen-in-je-eerste-jaar.jsp

OV moet per direct worden terugbetaald, met een minimaal maandbedrag ad. € 45,-.

Taruh

Taruh

22-06-2016 om 21:47

2 leningen

je hebt infeite 2 leningen:
1 de lening voor je studiekosten die afhankelijk van het opleidingsniveau en het behalen van een studie kwijtgescholden kan worden. Daar begin je terug te betalen 2 jaar na het afronden van je studie, dan wel het stoppen van je studie.

2 de lening voor het ov-reisproduct, die moet je apart stop zetten. Met een aparte terugbetaal regeling namelijk gelijk vanaf het moment van stopzetten. Maar die een gift is als je je studie afrondt.
DUO int een ov-schuld namens de vervoersbedrijven. Je ov-schuld kan daarom niet bij je reguliere studieschuld worden opgeteld. Je moet direct beginnen met betalen. En er is 2% rente.
Als je nog wel studiefinanciering ontvangt wordt het daar mee verrekend.

Triva

Triva

22-06-2016 om 22:29

Nee, dan zit je echt fout. Onder vmbo-basis zit praktijkonderwijs, daarmee krijg je geen echt diploma en ben je aangewezen op een MBO1 opleiding. LWOO, dat noemde je toch echt, staat voor leerwegondersteunend onderwijs en kun je op alle niveaus krijgen.

Met basis kun je naar MBO2
Met kader kun je naar MBO3 of 4

Heeft iemand ervaring..

met achteraf declareren? Zoon woont thuis en wij betalen nu alles. Reiskosten, schoolgeld, schoolspullen enz.
Eigenlijk kunnen we dat over een half jaar ook gewoon, bij leven en welzijn, door blijven betalen.Kan zoon ook niets lenen en na het behalen van zijn diploma de rekening bij DUO presenteren?

Jo

Jo

23-06-2016 om 09:56

OT Triva

Wat is lwoo

Het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) geldt voor een leerling die voldoende capaciteiten heeft om een vmbo-diploma te halen, maar door een leerachterstand of andere omstandigheden extra hulp nodig heeft. De leerling zit op het vmbo en volgt het onderwijs in een van de 4 leerwegen. Na 4 jaar legt hij het vmbo-examen af. Scholen kunnen zelf bepalen of en hoe zij lwoo aanbieden. Dat kan variëren van bijlessen en huiswerkbegeleiding tot trainingen om een leerling beter te laten studeren. Het lwoo hoeft geen 4 jaar te duren; 1 of 2 jaar is ook mogelijk. Scholen in dezelfde regio werken soms samen om leerlingen lwoo aan te bieden.

Ik lees hier niks over HAVO niveau.

In onze gemeente staat 1 school voor voortgezet onderwijs met de richting VMBO. De speciale LWOO klassen zijn op het laagste (basis) niveau. Ze kunnen gewoon een diploma behalen en doorstromen naar MBO. Uit de praktijk weet ik van 2 jongedames dat zij via LWOO naar MBO2 zijn gegaan en na het behalen van dit diploma doorgestroomd zijn naar MBO3.

Je hebt gelijk als je bedoelt dat theoretisch gezien VMBO basis LWOO gelijk is aan VBMO basis. Dus er geen lager niveau is dan VMBO basis.

Triva

Triva

23-06-2016 om 10:10

Ik ga hier geen discussie met jou aan als je tot twee keer toe verkeerde informatie geeft. Ik weet dan niet meer of ik aan discussiëren ben of dat ik jou wijs op fouten.

' Niveau 2 is meer bedoeld als vervolgopleiding voor VMBO LWOO.'

Dat is aantoonbaar onjuist want met LWOO kun je ook vmbot doen en dan gewoon door naar een MBO4 opleiding. Op de school van mijn kind kun je LWOO krijgen op basis en op kaderniveau.

'Nee ik bedoel niet VMBO basis, maar nog een niveau lager.'

Daar zit Praktijkonderwijs (PRO) onder en na Pro mag je soms naar een MBO1 opleiding.

'Het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) geldt voor een leerling die voldoende capaciteiten heeft om een vmbo-diploma te halen, maar door een leerachterstand of andere omstandigheden extra hulp nodig heeft. '

Het is er wel geweest op Havo-niveau, het kan dat dat er niet meer is maar dat staat nog steeds los van wat jij allemaal zei. Er is geen vmbo-lwoo opleiding. https://www.ouders.nl/forum/zorgenkinderen/lwoo-op-havo-niveau

Jo

Jo

23-06-2016 om 10:30

TO Triva

"De leerling zit op het vmbo en volgt het onderwijs in een van de 4 leerwegen."

Begrijpend lezen is schijnbaar erg moeilijk.

Ik heb mijn fout erkent in de laatste alineau, dus weet niet waar je op doelt dat ik tot 2x toe foute info heb gegeven.

Ik heb t over speciale hele kleine klassen en die worden in onze gemeente niet op elk niveau gegeven. Maar daarmee spreek ik niet de tekst tegen die tussen "" staat.

Maar ik heb gereageerd op TO waarom zij denkt dat zoon met VBMO kader naar MBO2 zal moeten gaan (ipv MBO4)?

Bedankt dat je hebt aangegeven dat MBO3/4 aansluit op VBMO kader.

Kosten mbo en minima ouders

Ik ben een alleenstaande moeder met een zoon van 17. Hij start dit schooljaar op het mbo niveau 3 voltijds studie.
Ik krijg voor hem al jaren geen alimentatie. Vader is failliet en zit in schuldsanering.

Dit jaar moest ik voor 150 euro boeken bestellen, kon niet via school, komt nog 95 euro aan licentiekosten online boeken aan, 35 euro aan introductiedagen kosten, 36 euro aan licentiekosten voor microsoft office leerprogramma, een nieuwe laptop, en over het jaar verspreid excursiekosten, stagekosten en werkweek kosten.

Dit jaar omdat hij 17 is geen schoolgeld, maar in mei wordt hij 18 en de angst slaat me om het hart.

Kindgebonden budget en kinderbijslag vallen weg. Dat is bijna 500 euro per maand wat wegvalt.
Hij woont thuis en vanaf 18 jaar kan hij basis en aanvullende beurs krijgen totaal maximaal 420 euro.
Schoolgeld zal ca. 1200 euro zijn plus alle kosten opnieuw voor boeken etc.

Daarnaast moet hij eigen zorgpremie betalen, krijgt dan zorgtoeslag maar ook alle regelingen vanuit gemeente bijzondere bijstand komen te vervallen.
Hij werkt al twee jaar in de weekenden en meer zit er niet in, want hij gaat fulltime naar school. Zijn inkomen 4 euro bruto per uur.

Ik ben volledig arbeidsongeschikt door ernstige afwijkingen aan het skelet en kan onmogelijk werken. Ik leef van een inkomen onder de 1000 euro netto per maand.

nou lees ik net op het forum dat vanaf 18 al lesgeld betaald moet worden, maar hoe zit het als je pas in mei 2019 18 wordt, ga je dan lesgeld betalen in nieuwe schooljaar of al in mei 2019

Zijn er waar dan ook mogelijkheden om voor financiele hulp in aanmerking te komen?
Een tegemoetkoming in de kosten.

Een kind van een minima ouder die zonder eigen toedoen niet kan werken, heeft op deze manier toch geen enkele kans op goede studie.

Mijn zoon heeft autisme, wil absoluut geen stempel en dus geen wajong. Gaat naar regulier onderwijs

DUO

https://duo.nl/particulier/bedragen-studiefinanciering-en-tegemoetkoming.jsp
Ik ben geen held in die termijnen maar kan dat het op de site van DUO wel goed aangegeven wordt.
En anders zou ik een paar van dit soort vragen verzamelen en DUO bellen.
Zonodig nog een keer, want soms heb je nadien weer nieuwe vragen.

De financiering bestaat uit de basisbeurs en ov. Als de studie niet op dat niveau wordt afgerond dien je dat na 10 jaar, naar vermogen, terug te betalen.

Geen kosten dus als de studie wordt afgemaakt.

De aanvullende beurs is een GIFT. Die hoef je sowieso niet terug te betalen. En bij een laag inkomen kan dat wel een aantal honderden euro's zijn.

Wat je dan nog tekort komt kun je lenen. Dat moet altijd later terugbetaald worden.

Het MBO kent een verschil in lesgeld en schoolgeld. Het lesgeld wordt aan DUO betaald. Schoolgeld verschilt per school.

Elk jaar heb je wel aanloopkosten, daar kun je op vooruitlopen.

Ik heb dochter een aantal keer de laatste kinderbijslag zelf gegeven voor de aanloopkosten.

Valkuil bij ons.
Wij hadden een lening voor het lesgeld. Echter dochter is gestopt voor 1 februari (dan houdt je nog steeds de maximale tijd van 7 jaar studiefinanciering).
Omdat dan ook de lening stopt moet je de rest van het schoolgeld in 1 keer zelf betalen.

Het kan dus verstandig zijn om het eerste jaar extra te lenen, om een buffer aan te leggen voor dit soort onvoorziene situaties.

Ook moet je uiteraard na het 18e jaar zorgtoeslag voor je kind aanvragen en daar zelf, of via studiefinanciering een klein deel bijbetalen.
Pas achteraf kun je teruggave vragen als je minvermogend bent.

Lente

Lente

12-09-2018 om 08:39

Volgend schooljaar schoolgeld betalen

Je hoeft niet in mei al schoolgeld te betalen. Schoolgeld is per schooljaar en dat gaat voor jouw kind pas volgend jaar in.

Kosten mbo en minima ouders

Dank jullie wel voor reactie.
School belde net. Er is ook nog een beperkt potje op school voor minima.
Hoe en wat moet ik nog vernemen.

Kosten mbo en minima ouders

Update

De school heeft kontakt opgenomen en er is wel degelijk een minima hulp beleid.

Na veel info ingewonnen te hebben kwam ik er achter dat via wetgeving en gemeente eigenlijk alle mbo en ook middelbaar onderwijs een verplichting hebben naar kinderen uit minima gezinnen.

Je moet met de billen bloot en info overleggen over inkomen en verklaring van bv kwijtschelding of instantie t.a.v inkomen, maar

Dan is er een potje waaruit boekengeld, licentiekosten, excursies etc geheel of gedeeltelijk worden vergoed.

Dit als tip aan andere ouders in vergelijkbare positie.

Fijn

Het kan even een gedoe zijn, allemaal bureaucratie, maar met wat geduld en doorzetting is het fijn dat de gemeente toch veel doet voor jou en je zoon.
Zal per gemeente verschillen, maar blijkbaar is er meer mogelijk dan je eerst denkt.
Gelukkig.

Kosten mbo als je nog geen 18 bent

Niet de gemeente helaas, maar de scholen zelf, die hebben naar blijkt een verplichting welke is op gelegd vanuit overheid en gemeente

Stel

Dat hij 420 per maand krijgt aan studiebeurs en aanvullende beurs.
Dan zou hij daarvan 150 euro moeten sparen om volgend jaar lesgeld en boeken (ga niet alles kopen!!!!) te betalen.
Elke maand is hij ongeveer 35 euro kwijt voor zijn zorgverzekering (na aftrek van de zorgtoeslag).
Hij zou dan nog 100 euro per maand kunnen bijdragen aan eten en drinken. Dan houdt hij nog 145 euro per maand over. Misschien dat hij jou daar toch meer mee kan steunen.
Daarnaast heeft hij het geld van zijn bijbaantje voor kleding etc.
Zou hij het daarmee redden?
Voor jou is het wel veel beroerder, want een gat van 500 euro is niet zomaar opgelost. Ook niet al zou je zoon 200 euro betalen voor kost en inwoning.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.