Vic
12-03-2011 om 15:47
Kosten middelbare school (2)
Een tijdje geleden heb ik al iets gevraagd over de kosten voor de middelbare school. Mijn dochter is inmidels ingeschreven bij de school waarvoor het lesgeld (ouderbijdrage) 300 euro is. Omdat er misschien geloot moet worden voor de plaatsing heb ik maar eens gekeken op de website van onze tweede keuze. Daar is de bijdrage 195 euro, maar voor tvwo komt er nog eens 370 (!) euro per jaar bij. Plus nog een bedrag voor buitenlandse studiereizen, variërend van 60-400 euro per jaar.
Misschien ben ik een beetje een zeur, maar ik vind dit toch behoorlijke bedragen. Zijn alle scholen zo duur? Als je twee of drie kinderen tegelijk op het v.o. hebt kun je dat toch niet betalen met een 'normaal' inkomen?
rodebeuk
12-03-2011 om 17:12
Vic
Sterker nog, je bent een rechtse zeur!
eerst bezuinigen en dan weer piepen?
Of eigenlijk een linkse, want die vinden dat dit soort zaken uit de algemene middelen moeten komen.
Waarom moet de belastingbetaler eigenlijk opkomen voor alle schoolkosten? Ook het huidige kabinet knipt en scheert het onderwijs weer aan alle kanten, misschien moeten we blij zijn dat we voor een paar tientjes per maand net wat meer franje aan de opleiding van onze kinderen krijgen.
In Engeland is het heel normaal dat je dit soort bedragen maar dan zeker nog met een of zelfs twee nullen erachter ophoest. Lekker liberaal!
Even serieus, zowel in Engeland als in NL wordt nu in de literatuur beschreven dat er een nieuwe tweedeling en een nieuwe elite ontstaat. In de zeventiger jaren werd het mogelijk om onafhankelijk van je afkomst verzekerd te zijn van een hoge opleiding. Nu iedereen toegang heeft zie je dat de elite met bijbetalen voor beter onderwijs opnieuw een kloof schept. In het nieuwe kabinet van David Cameron heeft bijna iedereen op particuliere scholen gezeten. In NL zie je dit terug in de run op gymnasia en in de trend voor rijke Nederlanders om hun kinderen naar Cambridge of een andere sjieke buitenlandse universiteit te sturen.
Er is dus meer aan de hand dan alleen die paar tientjes die ze bij jou uit de knip willen vissen. Het is een grotere beweging.
Wij zitten er ook mee doordat nu onze jongste vastloopt in het reguliere onderwijs. Zoals je weet hebben mijn kinderen een zegening die hun schoolloopbaan soms wat bemoeilijkt waarbij geen subsidies mogelijk zijn, dus wij zitten nu te dubben of we die 9000 euro ervoor over hebben om hem zijn hele verdere basisschooltijd op de Leo te zetten... tzijn idd bedragen...
Oh en er zullen nu heus nog wel mensen komen in dit draadje die suggereren dat je de bijdrage kunt weigeren. Zeker de normale ouderbijdrage, bij tvwo gaat het geloof ik anders, toch?
Vic
12-03-2011 om 17:43
Denk je?
Volgens mij proberen scholen gewoon hun voordeel te halen uit het feit dat schoolboeken nu gratis zijn. 'Ha, dan hebben ouders weer honderden euro's over dus het lesgeld kan wel omhoog!'.
(Oh, en eigenlijk ben ik misschien wel links want ik heb ook nog gekeken naar mogelijkheden bij DUO om in aanmerking te komen voor een of andere vergoeding ![]()
Fiorucci
12-03-2011 om 17:44
Hier...
Mijn zoon zit op een scholengemeenschap met vmbo-t, hvo en vwo, en ik betaal 15 euro ouderbijdrage, en verder per excursie 15 euro ofzo. De reizen in de bovenbouw zijn tussen de 300- 600 euro, afhankelijk van je keuze.
MvrKoekepeer
12-03-2011 om 17:54
Hier
Hier zitten alle scholen rond de 100-125 euro. Voor speciale klassen komt er nog wel een extra bijdrage bij (165 voor technasium, 425 voor TTO, maar die laatste is inclusief stedentrips). Ik heb niet het idee dat dit absurde bedragen zijn. Het kleine categoriale gym zit in dezelfde prijsklasse.
Elisa Gemani
12-03-2011 om 18:30
Schoolkosten
Hier gaat het eerste jaar VO 250 euro kosten inclusief ouderbijdrage (10 euro), introductie-activiteit, huur kluisje, schoolpas etc. Daarnaast 200 euro voor de extra activiteiten (schoolreisjes, uitstapjes en excursies) in het kader van het Gymnasium en 150 euro voor extra activiteiten in het kader van het Plusprofiel.
Ik heb een inkomen op bijstandsniveau dus ik ga maar vast wat opzijleggen
Fiorucci
13-03-2011 om 07:57
Elisa
Met een laag inkomen heb je recht op een tegemoetkoming in de kosten, vraag eens na!
Groetjes, Fiorucci
Lieke
13-03-2011 om 08:57
Hier tvwo
Hier een kind op tweetalig VWO, jaarlijkse extra bijdrage €450, daar komt dit jaar een reis naar Engeland à €350 bij... Die mogen we dus dan nog eens extra betalen.
Tjonge, dat wordt wat als straks misschien de rest van onze kinderen daar ook heen gaan.
Nikus
13-03-2011 om 10:07
Bah elite
Ik vind het behoorlijke bedragen Vic maar ben het eens met de redenatie van Rode Beuk hooewel ik Elite een hoop blabla vindt en absolute gebakken lucht. Elite is een wanhopige poging om meer te zijn dan de mens is.
Vic
13-03-2011 om 13:16
Fiorucci
Welke dan? Ik heb ernaar gekeken maar ik vind alleen dat de oude regeling is gestopt i.v.m. de invoering van het kindgebonden budget.
Fiorucci
13-03-2011 om 14:16
Vic
Ik heb het over een tegemoetkoming in studiekosten. Een kindgebonden budget heeft toch te maken met kinderopvang?
Fiorucci
13-03-2011 om 14:19
Inderdaad
Ja, ik zie het al staan op de site van IB groep, je hebt gelijk.
Monet
13-03-2011 om 21:07
Fiorucci
Een kindgebonden budget heeft alles met een kind te maken, maar niets met kinderopvang. Daarvoor bestaat de kinderopvangtoeslag 
Fiorucci
14-03-2011 om 07:13
Monet
Dank voor de uitleg. Ik verdiep me niet meer in toeslagen, ik moet altijd alles terug betalen dus ik wil geen toeslagen meer..