Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

23-09-2009 om 19:29

Kosten schoolreisjes/kamp

Mijn man zit in de OR en daar zitten ze met de vraag; wat kan je aan de ouders vragen als bijdrage voor schoolreisjes/kamp? Wij betalen in de groepen 1 t/6 15 euro, in groep 7 is het 25 euro (1 overnachting) en in groep 8 kost het 60 euro (2 overnachtingen en allerlei activiteiten). Er komt verder geen geld bij van school of uit de jaarlijkse ouderbijdrage. Maar dat betekent bv dat vanaf groep 4 iedereen zelf een lunchpakket mee moet nemen, dat het vervoer door ouders gebeurd (bus is te duur) en dat er voor de zomervakantie, toen het erg heet was, geen geld was om de kinderen op een ijsje te trakteren (in sommige klassen hebben begeleidende ouders dat toen maar gedaan).

Nu vroeg ik me dus af; wat wordt er op andere scholen voor bijdrage gevraagd aan de ouders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

bijdrage is op twee verschillende scholen zo rond de 20 euro. Dit is inclusief eten en drinken tijdens het schoolreisje en dus ook een ijsje.

groetjes van Purk

p.s. mijn kinderen zitten nu in groep 5 en 3

Nasha 1st

Nasha 1st

23-09-2009 om 20:52

Vraag

eens bij wat busmaatschappijen of ze speciale arrangementen hebben. Dat is namelijk vaak het geval en dan zijn de toegansprijzen veel goedkoper. Bij ons ook en daardoor kunnen wij het met ongeveer 27,50 redden, wat hier wel in de ouderbijdrage zit.

marie

marie

23-09-2009 om 22:58

Twee scholen

Hallo
Omdat we vrhuisd zijn hebben wij ervaring met twee scholen die daar verschillend mee omgaan. Ik heb even wat uit de betreffende schoolgidsen gekopieerd. Het gaat beide keren om een pcbo-school
School A
- Ouderbijdrage
De ouderbijdrage is vastgesteld op € 7,- per leerling. Dit is een vrijwillige bijdrage. Het stelt ons in staat bij speciale gelegenheden iets meer te doen dan van ons schoolbudget mogelijk is. De verenigingscontributie(€ 2,50 per lid) is hierbij inbegrepen. Deze contributie komt volledig in het schoolfonds. Van uw ouderbijdrage kopen we kaarten en kleine cadeautjes als er bijzonderheden zijn in een gezin. Bij sporttoernooien krijgen kinderen een traktatie en op bijzondere dagen ook. Bij het afscheid van groep 8 krijgen de leerlingen een liedboek of een bijbel. Bij Kerst ontvangen alle kinderen een aandenken. Met Sinterklaas koopt de school voor de kinderen van groep 1 t/m 3 een cadeautje. Daarvoor vragen we van u een bijdrage van € 3,50. Elke groep mag één keer per jaar bakken. U begrijpt dat daar nog geld bij moet. Dat komt dan van de oud papierpot en rente die we krijgen.

- Schoolreisjesgeld
De kinderen van groep 1 en 2 gaan naar de kinder-boerderij. Dat kost € 5,50 per leerling.
De kinderen van groep 3 en 4 gaan een dag met schoolreisje. De kosten hiervoor zijn € 26,00. Voor groep 5 t/m 7 is de bijdrage € 28,00. Groep 8 gaat op kamp. De kosten daarvoor zijn € 50,00 per leerling. (vervoer met auto's)

- Zwemgeld
Het vervoer van en naar het zwembad moet door de ouders betaald worden. Dit jaar is dat door de gemeente vastgesteld op € 34,15 per leerling. Leerlingen uit de groepen 3 en 4 volgen de zwemles.

Hoeveel moet u in totaal betalen per leerling?

Groep 1 en 2
Ouderbijdrage, Sinterklaasbijdrage en schoolreisjesgeld
In totaal € 16,-

Groep 3
Ouderbijdrage Sinterklaasbijdrage, zwembijdrage en schoolreisje
In totaal € 70,65

Groep 4
Ouderbijdrage, zwembijdrage en schoolreisje
In totaal € 67,15

Groep 5, 6 en 7
Ouderbijdrage en schoolreisjesgeld
In totaal € 35,-

Groep 8
Ouderbijdrage en schoolkamp
In totaal € 57,-

School B
** Hier hebben ze geen schoolzwemmen en gaat groep 8 met de bus op kamp.
Ouderbijdrage
Doelstelling: het hanteren van een systeem, waarbij we de ouders zo weinig mogelijk belasten met geldzaken en waarbij we voldoen aan de wettelijke voorschriften.
Achtergrondinformatie:

De ouderbijdrage is bedoeld om allerlei activiteiten en uitgaven ten behoeve van de kinderen te kunnen bekostigen, die niet gefinancierd worden door het Ministerie van O, C & W.

Het bevoegd gezag (lees: de schoolcommissie) stelt het beleid en de hoogte van de ouderbijdrage vast.

De oudergeleding van de MR heeft instemmingsrecht bij het vaststellen van de hoogte en de besteding van de ouderbijdrage.

De directeur organiseert de inning en bepaalt de besteding van de ouderbijdrage. De inning is gedelegeerd aan een lid van de klankbordgroep .

De ouderbijdrage is vrijwillig. Indien u genegen bent deze ouderbijdrage te betalen sluiten wij met u een overeenkomst en bent u verplicht te betalen. Deze overeenkomst wordt aan het begin van het schooljaar uitgereikt en is geldig zolang u kinderen op ...... hebt.
Wilt u geen ouderbijdrage betalen dan worden de kinderen uitgesloten van een aantal activiteiten dat met het geld van de ouderbijdrage betaald moet worden.

Op de jaarlijkse ledenvergadering wordt op de reeds gebruikelijke manier verantwoording afgelegd over de besteding van de ouderbijdrage.

Uitwerking:

Alle uitgaven die vallen onder de ouderbijdrage, het schoolfeest, de schoolreis, het schoolkamp enz. worden per jaar bij elkaar opgeteld en verdeeld over alle kinderen. We rekenen zo elk gezinsbedrag uit dat u voor het hele jaar betaalt. We gaan er in deze filosofie van uit dat elk kind de hele school doorloopt en zo van alle activiteiten gebruik maakt (of kan maken). Op deze manier creëren we tevens een manier van ‘sparen’.

Groot voordeel: u weet precies waar u elk jaar aan toe bent en u heeft slechts met één betalingsactie te maken.

De ouderbijdrage bedraagt ten gevolge hiervan € 45,00 per kind. Alle bovengenoemde geledingen hebben hiermee ingestemd.

U krijgt de keuze uit betaling in 1,2 of 3 keer. (oktober, februari, mei)

Er is een kortingsregeling voor meerdere kinderen.

De hoogte van de bijdrage is :

Voor het eerste kind € 45,00
Voor het tweede kind
€ 41,00

Vanaf het derde kind
€ 36,00

Er is een regeling voor ouders van kinderen die tijdens het schooljaar komen of gaan. We gaan hierbij uit van 10 schoolmaanden (september t/m juni) waarbij elke maand 10% van de ouderbijdrage vormt.

marie

marie

23-09-2009 om 23:00

In april op schoolreis

Hallo
Nasha begon over arrangementen. Ik weet dat er ook scholen al in april op schoolreis gaan omdat de bussen dan veel goedkoper zijn.
groetjes

jippa

jippa

24-09-2009 om 11:36

Groep 4 hier

en wij betalen 25 euro inclusief bus en lunch.

mar-ank

mar-ank

24-09-2009 om 12:45

Grote variatie

Ik zie het al; er is grote variatie (had ook niet anders verwacht), maar wij zitten op onze school niet hoog.

Even over de bus. Ik heb wel eens gehoord dat dat iets van 300 euro kost, en met gemiddeld zo'n 22-25 kinderen is dan al een groot deel van je budget op. Terwijl de meeste ouders die rijden daar niets voor willen hebben (is de ervaring bij ons op school, meestal gaan ze niet heel ver weg). En als ze wel een vergoeding willen wordt dat niet uit het schoolreisjesgeld betaald, maar uit de pot van de 'gewone' ouderbijdrage (beetje scheef eigenlijk nu ik er over nadenk)

Er wordt hier ook gemiddeld over de groepen 1 t/m 6. Dwz dat groep 1 t/m 3 wat meer geld uit de pot krijgen (omdat ze met de bus gaan), maar dat er dus voor groep 4 t/m 6 nog minder dan 15 euro overblijft.
Verder ligt het er natuurlijk ook aan wat je gaat doen. 1 t/m 3 gaan naar een speeltuin, 4 t/m 6 naar een museum (openlucht museum, afrika museum) Daarvoor moet je natuurlijk entree betalen. Kost toch al gauw 8 a 9 euro. En dan moet er ook nog voor de begeleidende ouders worden betaald. Dan hou je nog maar een paar euro-tjes over voor de rest van de dag. Dus ik snap wel waarom dat ijsje er niet af kan.

Probleem wat je dan als OR hebt; als je de bijdrage verhoogt krijg je een hoop klachten. En als je het niet doet krijgt de school ook klachten over het feit dat de kinderen niet eens een ijsje krijgen! Je kunt het dus eigenlijk nooit goed doen...

mar-ank

mar-ank

24-09-2009 om 15:24

Pelle

Het is niet dat er niet meer kinderen in de bus kunnen, maar dat er niet meer kinderen in de klas zitten! Groep 1 t/m 3 gaan gezamenlijk op schoolreisje, dus dan kan het uit. Maar de hogere groepen gaan allemaal apart, naar iets wat aansluit bij hun leeftijd en waar ze op school mee bezig zijn. En de groepen bij ons op school zijn gewoon niet groter (normaal gesproken wel fijn trouwens!).

En wij betalen hier nu dus 15 euro voor het schoolreisje. Dus om naar 25 euro te gaan is wel een hele grote stijging. Maar misschien is een enquete niet zo'n gek idee.

mar-ank

mar-ank

24-09-2009 om 15:59

Bij ons

op school vinden ze dat het schoolreisje ook (voor een deel) een educatief karakter moet hebben (groep 1 t/m 3 nog niet). Vandaar dat ze vanaf groep 4 naar een museum gaan en dan daarna speeltuin oid.

Verder gaan ze 1, hooguit 2 x per jaar iets doen buiten school. Een les in het park (naast school), of de kinderboerderij of zo. Maar echt niet naar een museum. Het moet vooral niets kosten!

Ze doen hier sowieso erg weinig op school (als ik het vergelijk met scholen in de buurt). Dat is begonnen toen we vier jaar geleden een andere directeur kregen. Die wilde het allemaal vooral zakelijk houden, en zeker geen dingen die buiten schooltijden lagen. Maar goed, dat is een ander (lang!) verhaal. Misschien komt er verandering in nu we een nieuwe directeur hebben...

Hoe meer hoe goedkoper

Die bus, pretpark, museum etc. wordt gewoon goedkoper naarmate er meer kinderen komen, zijn. Hier gaan groep 7 en 8 sámen naar een groot pretpark (en dat zijn totaal 4 klassen!!!!) omdat dat de prijs drukt.Meer dan 100 kinderen is het goedkoopste hebt ik begrepen. Ik organiseer voor mijn werk veel reisjes en wij doen ook veel samen met de buren omdat we dan meér deelnemers hebben. Maar met meer dan 50 kinderen ben je ook al stúkken goedkoper uit(is in jullie geval 3 klassen). 100 kinderen kunnen in 3 bussen. 50 kinderen in 1 grote en 1 kleinere bus. En bij zoveel kinderen krijg je óók op de bus weer korting.
Dat die reisjes bij jullie niet uit kunnen en er dus ouders moeten rijden komt enkel en alleen omdat jullie met zo weinig kinderen gaan.
Niet zo zakelijk lijkt me. Zulke dingen hoort een directeur te weten en ook de o.r.
Je kan het trouwens zo nazoeken, bij elk museum.pretpark etc. etc. staat wel een onderdeeltje 'schoolreisjes' of 'groepsbezoek' of iets dergelijks.Kan je zo zelf de prijzen bekijken.Wedden dat 3 klassen in bus en museum nét zo duur is als die 22 met auto's en toegang. En dan kan er bij die eerste optie óók nog een ijsje en misschien zelfs patat bij!
groeten albana

marie

marie

25-09-2009 om 10:05

Inderdaad met meer klassen

Hallo
Op de vorige school van mijn kinderen deden ze het zo:
groep 1 en 2 samen naar de kinderboerderij (ouders zelf halen en brengen). Kleine groepjes met begeleiding van juffen en ouders.
Groep 3 t/m 7 allemaal tegelijk op 1 dag op schoolreisje met de bus.
Groep 3 en 4 samen en groep 5 t/m 7 samen.
Alle leerkrachten gaan mee als begeleiding en zijn groepen 1,2 en 8 die dag vrij.
Groep 8 gaat dus op kamp met de eigen leerkrachten en nog 2 leerkrachten (beetje afhankelijk van de grootte van de groep).
groetjes

Caro

Caro

25-09-2009 om 16:54

En bij ons

is de ouderbijdrage iets van 35 euro.
Dat is voor schoolkampen,sint,avondvierdaagse enz enz.

Groep 1-2 gaat met de bus naar het bos, en blijven op de kampeerboerderij slapen ( 1 nacht)

Groep 3-4 gaat volgende dag met de bus naar hetzelfde bos, blijft ook slapen en de bus neemt groep 1-2 weer mee terug.

Groep 5-6 gaan altijd op de fiets naar locatie met tenten. Blijven ook 1 nachtje

Groep 7 gaat 3 nachten, maar weer op de fiets.

Groep 8 gaat 4 nachten naar Vlieland, en daar moet je 70 euro (ongeveer uit mijn hoofd) voor bijbetalen.

Groet Caro

p.s. Bij al deze kampen verzorgt de ouderraad het eten en drinken. Dus zelf frietjes bakken, ijsjes van de lidl enzo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.