Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind


Ik kreeg veel toeslagen en eenouderkorting. Mijn auto een uur parkeren was daardoor een stuk duurder dan een uur kinderopvang voor mij haha Grootstedelijke parkeertarieven he, dat dan weer wel.

Maar even serieus: een behoorlijk inkomen is een stuk prettiger dan afhankelijk zijn van al die toeslagen, zeker als je kind naar school gaat  En zolang je zelf nog invloed hebt op de kleding en inrichting kamer: gewoon naar de kringloop. Dat scheelt echt heel veel.

Ik vind het wel vreemd dat je hier van te voren niet over nagedacht hebt. 

De jonge jaren vond ik juist vrij duur. Vooral kinderopvang, luiers, speciale voeding, kleertjes waar ze om de haverklap uitgroeien etc. 
Je kunt uiteraard veel tweedehands krijgen. Er bestaan ook wasbare luiers. 
Nu de basisschoolleeftijd vind ik relatief goedkoop, vooral nu ze klaar is met zwemles.
Ze zit wel op meerdere clubjes, maar dat is een keuze van ons.
Ik weet niet precies wat mijn kind kost, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo boeiend, want we wilden gewoon heel graag een kind. Je kunt in ieder geval berekenen wat kinderopvang kost, wat je terugkrijgt van de belasting, wat luiers kosten, wat voeding kost, budget voor kleertjes en dat op de gezamenlijke rekening zetten inclusief de kinderbijslag en kindgebonden budget. 

Bijtje82

Bijtje82

24-09-2022 om 10:29

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 10:15:

Ik vind het wel vreemd dat je hier van te voren niet over nagedacht hebt.

Denk dat er heel vaak pas later over wordt nagedacht. Ik heb me er ook nooit echt mee beziggehouden. 

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 10:15:

Ik vind het wel vreemd dat je hier van te voren niet over nagedacht hebt.

Ze vraagt of 500 pm genoeg is. Wees blij dat ze niet vraagt of 50 euro genoeg is want dán heb je er niet over nagedacht. Ik wist dat ik het kon betalen maar kon geen schatting maken hoeveel precies. Kan niemand. Ligt er echt aan of je krijgt, leent, koopt, nieuw of tweedehands etc.

Wat wil je betalen van die rekening? Opvang, luiers, kleding? Of ook bv de babyvoeding?  Als er een ouder 2 dagen minder gat werken  en de ander 1 dag minder, zou het best uitlegbaar zijn dat dat verschil ook in het potje gaat, want het zijn tenslotte kind gerelateerde kosten. 
Maar de belangrijkste vraag, niet voor het forum maar voor jezelf, waarom wil je een aparte kind rekening? Is dat omdat je niet samenwoont, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar als je samenwoont en/of getrouwd bent, ben ik vurig pleitbezorger van het zakgeld model, waarbij beide partners evenveel geld tot hun beschikking hebben voor hun eigen bestedingen en de rest op een gezamenlijke hoop gaat. (behoudens wellicht spaargeld van voor de relatie of geld uit een erfenis) 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-09-2022 om 11:38

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 10:15:

Ik vind het wel vreemd dat je hier van te voren niet over nagedacht hebt.

Nu is het voor mij al weer een paar decennia geleden. Maar ik heb destijds geheel niet over de kosten nagedacht (ook niet over de opvoeding, ai ontaard mens ben ik..) De kinderen schoven er financieel gewoon tussen. Ja, ze kosten geld, maar zeker in het begin echt niet veel. Kinderopvang kan duur zijn, maar dan heb je ook een fors inkomen. Voedsel kostte het eerste jaar vrijwel niets (borstvoeding). Kleding en uitzet was gekregen, geleend of tweedehands. Luiers was denk ik de grootste kostenpost.

Toch vreemd, dat je er niet over na denkt. Als iemand geen eten of kleding kan kopen voor een kind, dan is dat maar vreselijk en niemand hier die eerst niet nadenkt wat het allemaal kost.  als je een riant salaris hebt, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar als je dat hebt, stel je hier de vraag niet, denk ik. Zou goed zijn, als er meer over nagedacht wordt. 

ief

ief

24-09-2022 om 11:58

Decembermamma schreef op 24-09-2022 om 08:07:

[..]

Euhm speelgoed (kind ontwikkeld zicht razendsnel), kinderopvang, billendoekjes, lichaamsverzorging zoals zeep en creme enzo, flesspenen en gewone spenen. Kleding kan bij een snel groeiende baby aardig oplopen, de mijne groeide soms in een maand van te groot naar te klein voor kleding.

Ah ja, hier alleen maar kleine baby’s en borstvoeding. En ik ben absoluut niet zo dat ik veel speelgoed koop voor de kinderen. Hoogstens iets op Koningsdag of bij de Kringloop. En zoals iemand anders hierboven al zei: je krijgt best veel van familie/kennissen/vrienden/buren. 

Het is dus zo duur als je het zelf maakt. In ons geval dus best weinig. Later met de sportclubs, uitjes, vakanties en als ze meer zelf willen worden ze duurder. 

Kinderopvang is wel erg duur tegenwoordig inderdaad! Die had ik even niet meegerekend. 


kinderopvang is by far de grootste kostenpost.

heb je je wel al ingeschreven voor kinderopvang? Als je in een grote stad en/of de randstad woont zo snel mogelijk voor minimaal 5 verschillende locaties aanmelden. Dan heeft hij/zij misschien voor zijn eerste verjaardag een plekje.

anders rekening houden met terugval in salaris.

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 11:42:

Toch vreemd, dat je er niet over na denkt. Als iemand geen eten of kleding kan kopen voor een kind, dan is dat maar vreselijk en niemand hier die eerst niet nadenkt wat het allemaal kost. als je een riant salaris hebt, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar als je dat hebt, stel je hier de vraag niet, denk ik. Zou goed zijn, als er meer over nagedacht wordt.

Bij TO gaat het om hoeveel er per ouder bijgedragen wordt zometeen, dat is de oorsprong van de vraag, niet of ze het al dan niet kunnen betalen.

Jesse_1 schreef op 24-09-2022 om 12:02:

[..]

Bij TO gaat het om hoeveel er per ouder bijgedragen wordt zometeen, dat is de oorsprong van de vraag, niet of ze het al dan niet kunnen betalen.

En ze kunnen blijkbaar allebei zonder problemen 500 Euro overmaken naar de gezamenlijke rekening, dus ik denk niet dat ze heel krap zitten.

TO, je zou vast kunnen uitrekenen wat de opvang gaat kosten en dan daar nog 200 Euro bij, dan zit je denk ik ruim genoeg. En je kan toch altijd na een paar maanden kijken hoe het uitkomt? Dan kun je het altijd weer bijstellen.

Jesse_1 schreef op 24-09-2022 om 12:02:

[..]

Bij TO gaat het om hoeveel er per ouder bijgedragen wordt zometeen, dat is de oorsprong van de vraag, niet of ze het al dan niet kunnen betalen.

Dit staat in de OP



Wij hebben echter geen flauw idee wat een kind eigenlijk gemiddeld kost.

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 12:06:

[..]

Dit staat in de OP



Wij hebben echter geen flauw idee wat een kind eigenlijk gemiddeld kost.

Uit jouw reactie:

"Toch vreemd, dat je er niet over na denkt. Als iemand geen eten of kleding kan kopen voor een kind, dan is dat maar vreselijk en niemand hier die eerst niet nadenkt wat het allemaal kost. als je een riant salaris hebt, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar als je dat hebt, stel je hier de vraag niet, denk ik. Zou goed zijn, als er meer over nagedacht wordt."

Als je een riant salaris hebt, waarom zou je hier dan niet een vraag stellen over de verdeling van het geld of überhaupt om een herijking te doen van je geld zonder dat dat hoeft te betekenen dat je in de problemen zou kunnen komen? Misschien hebben ze andere plannen die veel geld kosten en willen bedenken of dát dan nog kan.
Jouw aanname dat ze geen riant salaris hebben 'omdat ze dan hier geen vraag stellen' vind ik erg kort door de bocht.

wat je zou kunnen doen is vanaf nu al iedere maand een bedrag opzij zetten. Dat kun je dan gebruiken voor dingen die je eenmalig aanschaft (bijv maxi cosi). En wen je  eraan dat je dat geld niet aan andere dingen besteedt. 

Toen kind nog een baby was, gingen we ook minder / goedkoper op pad (bijv minder uit eten, bioscoop etc).  

Kinderkamer en kinderwagen kwamen van schoonzus. Alleen nieuwe matrasjes gekocht. Kind groeide niet snel, dus kleding ging relatief lang mee. Borstvoeding bleek lastig, dus overgestapt op flesvoeding. 

Opvang was destijds de grootste kostenpost. Nu (ze is 9 jaar): sportclub, muziekles, dingen als nieuwe fiets.   
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.