Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
merel123

merel123

23-10-2008 om 09:36

Kring zonder namen op stoel in de klas

Sinds dit schooljaar is er in de kleuterklas van mijn dochter voor gekozen om geen namen meer op de stoelen te plakken omdat dit zoveel gedoe gaf in de klas met de juiste stoel bij het juiste kind vinden.
Het voordeel van deze aanpak voor sommige kinderen (o.a. mijn dochter) is dat ze zelf uit kan kiezen naast wie ze wil zitten. Vorig jaar was ze bang voor een paar kindjes omdat die wel eens sloegen. En als ze daar dan naast moest zitten, was het drama 's ochtends. Nu kan ik altijd zonder problemen weg 's ochtends.

Nadeel van dit systeem is dat er ook nogal wat geharrewar is over wie naast wie mag zitten. Andere kinderen geeft het weer een onveiliger gevoel omdat ze zelf moeten kiezen waar ze gaan zitten, terwijl dit vorig jaar al voor hen bepaald was. En er zijn kinderen naast wie verschillende andere kinderen weer niet willen zitten. En daar wordt dan weer flink tegen geageerd door vooral een bepaalde moeder.

Hoe gaat dit bij jullie op school? En ik vroeg me af of het een idee is om naamplaatjes aan te schaffen die je makkelijk op de stoelen kan vastmaken en weer losmaken. Dan kan de juf die gebruiken voor de kring 's ochtends en ze daarna weer eraf halen. En ze kan zelf bepalen welke kinderen naast wie komen te zitten, zodat er ook geen onnodige drama's 's morgens bij het afscheid nemen hoeven te ontstaan. Maar bestaan dat soort naamplaatjes? Of misschien heeft iemand een idee hoe je dit makkelijk zelf in elkaar kan knutselen?

Groetjes, Merel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sabje

sabje

23-10-2008 om 10:00

Hier hebben alle kinderen

een eigen stoel waar hun naam op staat.De naam is er op geplakt en heeft een kleur geel voor de jongste en blauw voor de oudste met een symbool erbij zodat het kind zelf de stoel kan herkennen.Kinderen hebben ook verschillende maten stoelen het ene kind is nu eenmaal groter dan een ander kind
Dit symbool staat ook op de kapstok en bij andere dingen die de kinderen doen.
Heel overzichtelijk voor de kinderen.
De juf zet 's morgens de stoelen klaar in de kring dus de juf bepaald waar je zit en dat is heel prettig. Je leert zo ook alle kinderen kennen in de klas als je nieuw bent omdat je elke keer ergens anders zit.
Ik zou het niet anders willen het lijkt mij heel erg als de kinderen zelf moeten kiezen dat wordt ruzie jantje wil alleen naast pietje en absoluut niet naast marietje wat voor marietje niet leuk is.
Zelfs in de hogere klassen bepaald de juf of de meester bij welk groepje ze zitten.Zo voorkom je ook kliekjesvorming en buitensluiting.
Zo gaat het bij ons op school dus

Geen eigen stoel...

Persoonlijk vind ik het heel vervelend als ouders hun kinderen wijzen op het feit dat er een ander kindje op "hun" stoel zit. Om 4- en 5-jarigen nu al zo sterk territoriumgericht te maken, dat kan later ook nog wel.

In de klas van onze oudste zitten de kinderen van groep 2 bij elkaar en die van groep 1 ook. Soms worden ze door elkaar gegooid, maar meestal starten ze 's ochtends bij hun "eigen" tafel en gaan hierna in de kring zitten.

De juf stimuleert de kinderen ook om eens met andere kinderen te spelen / naast te gaan zitten.

Linda

Eens met sabje

Hier op school in de kleuterklas ook namen op de stoeltjes, en op de kapstokken, bij het werkbord enz..
De school heeft een goed anti-pestbeleid en daar is dit ook onderdeel van.
Mijn zoontje kende binnen een paar dagen alle klasgenootjes.

Damajo

Luda

Luda

23-10-2008 om 10:19

Hier

mogen de kinderen wel zelf elke dag bepalen waar ze gaan zitten.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken, ik geloof niet dat het mijn voorkeur heeft.
Zoon is net 4 en heeft natuurlijk zijn voorkeuren (volgens mij ook omdat ie zich iets geintimideerd voelt door de grotere jongens die soms wel bijna twee jaar ouder zijn). Hij heeft al snel afgekeken van andere kinderen dat je de stoel naast je bezet houdt door je hand er op te leggen.
Wij zijn meestal wel vroeg dus dan gaat ie eerst kijken of er wel twee kleine stoeltjes naast elkaar staan, zo niet dan zorgt ie daar voor. Vervolgens gaat ie op een zitten met de hand op de andere voor z'n vriendje (het kleinste jongetje van de klas, toeval?).
Het geeft me erg gemengde gevoelens, maar ik heb bedacht dat ik dat maar los moet laten. Ik geloof niet dat er erg veel geharrewar is onder de kinderen.

Luda

Plien

Plien

23-10-2008 om 10:41

En hier

Hier staan de stoeltjes gewoon bij het eigen tafeltje als we 's morgens de klas in komen. Op elke tafel staat iets te spelen, daar gaan de kinderen mee aan de slag tot alle ouders weg zijn.
De kring wordt dus pas gevormd als er geen lastige ouders meer rondlopen . Ik heb wel eens een ochtend meegedraaid in de klas (mogen alle ouders om de beurt) en dat werkt als een trein. De kinderen zetten dus zelf hun eigen stoeltje in de kring en nemen dat later ook weer zelf mee naar hun eigen plek aan tafel. Nooit geharrewar over welke stoel van wie is.
Op de vloer staat een grote kring met gekleurde handjes geschilderd, op elk handje komt een stoeltje te staan. En de juf stuurt hier en daar wat bij en zorgt dat er geen kindjes worden buitengesloten of geweigerd.
Die symbooltjes worden hier trouwens ook gebruikt, je vindt ze terug op de kapstok, de stoeltjes, de laatjes (waar o.a. tekeningen in bewaard worden) en op de magneetjes op het planbord.

ayla

ayla

23-10-2008 om 11:51

Hier

geen eigen plekken en geen kring (gaan we de discussie nog een keer beginnen

Er zijn bij ons 2 grote tafels en 2 hoeken en de 'restauranttafel'. De kinderen mogen als ze binnen komen zelf weten waar ze gaan beginnen of wat ze gaan doen. Ze mogen bij de computers,ze mogen puzzels pakken.
Pas als de ouders weg zijn, gaat de meester wat taakjes 'verdelen'. Hij werkt blijkbaar bewust niet met eigen stoetjs en tafeltjes omdat hij zo zonder problemen groepjes bij elkaar kan zetten zonder dat kleuters klagen dat dat hun stoeltje is.

Rond 10 uur gaan de lampjes boven de restauranttafel aan, dat betekent dat ze om de beurt mogen gaan eten, ook hier weer geen eigen plek als de lampjes uitgaan moet iedereen klaar zijn. De kinderen worden zo wel flexibel. In het begin was het soms wel eens ruzie onder elkaar, die zit op mijn stoeltje maar ze zijn er nu aangewend

Irene

Irene

23-10-2008 om 12:16

En bij ons

Liggen er op de stoelen geplastificeerde kaartjes met de naam van het kind. Kind pakt kaartje van de stoel, legt dat in een mandje op tafel en gaat op z'n plek zitten.
Zo gaat het 3x per week, op de andere 2 dagen is er spelinloop en kun je tot 8:45u met je kind een werkje of iets doen. Daarna gaan de kinderen opruimen en in de kring zitten (dan kunnen ze dus zelf bepalen waar ze gaan zitten).

Oplossing

Je kunt natuurlijk klitteband gebruiken op de stoel en de achterkant van het naamplaatje als je een goedkope makkelijke oplossing wil!

En hier

net als bij sabje inderdaad, allemaal een eigen stoel met kleur en symbool. Zo heeft mijn dochter het lieveheersbeestje en oh daar is ze zo trots op! Hetzelfde symbool wordt inderdaad bij de kapstok gebruikt, erg overzichtelijk!

Hier zet de juf iedere ochtend de stoeltjes klaar, jongen/meisje om en om (maar dat is natuurlijk niet overal haalbaar) en de hulpjes van die dag (ook altijd een jongen en een meisje) mogen naast de juf zitten en helpen met bv tassen pakken, brieven uitdelen, deur dichtdoen na het buitenspelen en natuurlijk als eerste kiezen in welke hoek ze willen spelen.

Ik snap ook niet zo goed wat je met gedoe bedoeld. Het lijkt me nu juist een hoop gedoe!

Hier heel anders

Montessorischool. Elk kind heeft eigen stoel met tafel. Als ze binnen komen mogen ze een werkje kiezen: bouwhoek, poppenhoek, knutsels, tekenen, boekenhoek noem maar op. Als ze kring gaan doen, is alleen op maandagmorgen, pakken ze allemaal hun eigen stoel en maken daar gaandeweg de kring mee. Oudsten helpen de jongsten hiermee. Heerlijk! en met zoveel rust en weinig geharrewar. Wel eens een beetje dat gestoei van wie zit naast wie, mar over het algemeen heel gemoedelijk. En zoals gezegd: alleen op maandag dus met de kring beginnen wat ze dus zelf neerzetten. Op de andere komen ze binnen en gaan ze al zelf aan de slag.

angel3

angel3

23-10-2008 om 14:58

Zoveel scholen zoveel smaken

hier een jenaplan school. Er is een kring van bankjes en er zijn tafeltjes met stoeltjes. De tafels zijn hoek gerelateerd. Dus als je in de knutselhoek zit dan ga je daar zitten en als je iets met puzzels moet ga je in de andere hoek zitten. Er zijn vele kringmomenten, in de kring zijn ook de gezamenlijk leerdiongen over projecten en wordt er samen gegeten om 10 uur en voorgelezen en afgesloten etc etc.
De kring samenstelling wisselt elke 2 a 3 maanden. Dus voor 2 a 3 maanden hebben de kinderen een vaste plek. Dan wordt er weer gewisseld maar dat is altijd als de ouders weg zijn. Gewoon ergens op de dag. De kinderen zoeken een nw plekje uit met lichte sturing van de juf die toeziet op 'geneuzel' van ik wil niet naast jou etc.

Symbooljtes hangen inderdaad bij de jassen en bij de taakjes die ze kunnen kiezen.
groet

Cindy

Cindy

23-10-2008 om 15:22

Alleen naam, geen symbool

Bij ons staan op de stoelen alleen de namen van de kinderen, dus zonder symbool of aparte kleur oid. Mijn dochter is net 4 en weet al feilloos welke stoel van haar is; dat pikken ze toch wel heel snel op. De juf zet elke dag de stoelen in de kring, zo zitten ze telkens ergens anders. Elke dag mogen er twee kinderen naast de juf zitten als hulpjes en dat rouleert.
Hier werkt het op deze manier erg goed!

Cindy

Cindy

23-10-2008 om 16:52

Pelle

Ik had het ook niet opgevat als alleen symbolen .
Het valt me juist op dat ook op het planbord, de kinderen de namen heel snel doorkrijgen. Nu wordt het planbord ook vooral gebruikt door de groep 2 kinderen, dus dat helpt wel. Het keuzebord is er overigens wel voor groep 1 en 2, daar kunnen ze een labeltje aanhangen met hun naam. Dat labeltje is wel in een kleur; elke dag mag een andere kleur beginnen met kiezen. Het werkt bij ons erg goed! Maar ik bedoel er niet mee te zeggen dat andere systemen niet werken; het is maar net waar de school voor gekozen heeft...

Yaron

Yaron

23-10-2008 om 19:58

Ook alleen naam

Hier staat op het stoeltje ook alleen de naam, mijn zoon herkent nu na 2 maanden al veel namen van zijn klasgenoten. Zijn eigen naam herkende hij al na 2 dagen, geen enkel probleem dus. Is ook handig op het kiesbord, de kleuters kiezen zelf en als ze met een vriendje willen spelen weten ze precies waar ze hun naam moeten hangen.

Asa Torell

Asa Torell

24-10-2008 om 10:13

Bij ons schijnt het goed te gaan

met zelf een plekje in de kring kiezen, tot mijn verbazing. Misschien scheelt het dat de ouders in de klas voorlezen, en het kind meestal gewoon op de plek blijft zitten die de ouder uitgezocht heeft. Ook zijn het bankjes en geen stoelen, dus er valt meestal nog wel wat te schuiven en proppen als er nog eentje bij wil.
Maar goed, als ik mocht kiezen zou ik altijd voor indeling door de meester of juf gaan want ik denk dat er inderdaad veel drama van dat zelf kiezen kan komen als je pech hebt.
Ik geloof trouwens dat ze wel symbolen hebben, ik weet overigens niet of dat altijd goed gaat, kan me een verdrietig verhaal hier op OO herinneren waar een jongetje een kinderwagen werd. Dat vond ie niet zo leuk. Overigens kon zoon met 3,5 zijn naam al lezen op sinterklaaskadootjes, ik denk zomaar dat de meeste kinderen het al kunnen in groep 1, of snel kunnen leren.

ayla

ayla

24-10-2008 om 10:42

Ook symbolen

hier hebben de kinderen naast hun naam ook een symbool, altijd een dier. Dat staat bij hun hangertje bij de kapstok, bij het takenbord maar dus niet op de stoeltjes. Overigens, hier wisselt men 1 keer in de zoveel weken en krijgen de kinderen allemaal een ander dier. Misschien zodat ieder kind ook eens een minder leuk dier is

Bij ons

staan de stoelen wel in een kring, maar er staan geen namen op en toch heeft iedereen altijd dezelfde plek. Dat is vanaf dag 1 goed gegaan. Na een aantal weken zijn er wat kinderen verplaatst, maar ik weet niet of dat steeds na een aantal weken gebeurt of dat dat was, omdat een aantal kindjes het niet zo goed deden, naast elkaar.
Ik zoe overigens nooit problemen bij ons. Het is wel makkelijk zo, de kinderen gaan direct op hun eigen plekje zitten en daarna mogen ze een werkje uitzoeken en gaan ze aan de tafels zitten.

groetjes Charlotte

Sjillie

Sjillie

24-10-2008 om 15:14

Hier

ook namen op de stoel en de juf zet de stoelen al klaar. Kinderen zoeken zelf hun stoel en soms zijn ze er niet blij mee met naast wie ze zitten.
Helaas de rest van de dag kunnen ze vaak wel kiezen waar ze gaan zitten.

Lynna

Lynna

25-10-2008 om 07:54

Overzichtelijk

Bij mijn kinderen stonden de stoeltjes altijd in de kring met de namen erop. Kind pakte een boekje uit de mand die in het midden stond, ging op eigen stoeltje zitten lezen. Ouders bleven buiten de kring, dat vind ik erg overzichtelijk. Nu breng ik mijn nichtje eens in de week naar school. Ze hebben wel een stoeltje met naam erop, maar die staan niet in de kring. Ze moeten maar zien wat ze gaan doen tot het echt begint. Ouders lopen er doorheen, ik vind het erg rommelig. Geef mij maar die strakke structuur van een stoeltje met naam erop in de kring.

Jvo

Jvo

25-10-2008 om 09:57

Bij ons

Ook een Montessorischool. Alle kinderen hebben hun vaste plek in de klas en als er een kring wordt gemaakt, dan nemen ze zelf hun stoeltje mee. Ze beginnen elke dag gewoon met vrij werken, soms met de kring.

Met een kring aan het begin van de dag is het eigenlijk gewoon: wie het eerst in de klas is zit naast de juf en daarna sluiten alle kinderen gewoon aan. Wordt er een kring gemaakt midden op de dag, dan schuiven kinderen gewoon in de kring op de plek waar ze het dichtst bij zitten.

Gaat heel goed, en geeft eigenlijk nooit problemen.

Jvo

maan.

maan.

25-10-2008 om 14:58

Wel

hier dus wel.

Het biedt naar mijn idee het kind een stukje zekerheid, veiligheid: dit is mijn plek in deze chaos..

Geen gezeur over vriendjes die wel of juist niet naast elkaar willen zitten, geen gezeur over een pestkind waar niemand naast wil zitten.. van te voren al neergezet en juf kan zo sturing geven dat bepaalde kinderen ook naast andere kinderen kunnen komen te zitten.

Behalve een stickertje ook de naam op de stoel, en dat werkt zo goed, heel snel herkennen ze hun eigen naam en al vrij snel proberen ze ook de naam op de stoel naast zich te ontcijferen.

Mareld

Mareld

25-10-2008 om 22:15

Bij mijn oppaskind

In de klas van mijn oppaskind legt de juf geplastificeerde kaartjes met de namen van de kinderen op de stoeltjes. Ieder kind weet dan waar hij of zij moet zitten, het kaartje gaat in een mand in het midden van de kring. Daardoor inderdaad geen gezeur over wie naast wie gaat zitten, maar ook niet het gedoe van stoelen die verplaatst of geruild moeten worden omdat 2 kinderen niet goed naast elkaar kunnen zitten. De stoelen blijven op hun plaats, hooguit de kinderen moeten wisselen van plek.
Voor zover ik weet werkt het heel goed.

Verschillende smaken

Alles heeft zo zijn voors en tegens.
Vorig jaar zette ik nog een kring klaar met "rode" dopjes op de stoelen (de kleinste maat) en "gele" Rood was voor groep 1 en geel voor 2. Die zette ik dan om en om. De kinderen gebruikten de stoel ook wanneer ze aan tafel gingen werken. En maken dan ook weer de kring heel. Dit werd dan weer op zelfstandigheids bevordering gegooid(dit is trouwens een TOM onderwijs school)
Dit jaar hebben we echter wel voor gekozen om namen te hebben. Omdat sommige kinderen gewoon echt niet naast elkaar kunnen zitten. En om te voorkomen dat stille willies steeds maar achteraf zitten. Je hebt het dan een beetje zelf in de hand hoe de kinderen zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.