Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kritiek op school....hoe? (sorry, nogal lang...)

Ik heb al een poosje ergernissen over de gang van zaken van de basisschool van mijn kinderen.
Meestal ben ik goed in staat om tegen iemand te zeggen waar het op staat maar in deze voel ik me behoorlijk belemmerd.
Ik heb namelijk sterkt het gevoel dat het uiteindelijk niet op prijs word gesteld als ik mijn kritiek in eigen persoon uit. Ik pas er voor om als 'zeur' aangemerkt te worden. En ook wil ik niet dat mijn kinderen voor de school 'de kinderen van die zeurmoeder' worden. Het klimaat op de school is naar mijn gevoel niet open genoeg voor kritiek. En toch moet ik het kwijt.

Nu loop ik al een poos rond met de volgende ergernissen: -de deur van de school gaat vaak niet op tijd open
-leerkrachten zijn niet aanwezig in de klas op het moment dat de leerlingen binnen komen.

Ergernis 1 levert logistieke probleempjes op. Er is een nogal rigide 5-minuten regel. De eerste bel gaat om 9.25 uur, dan pas gaan de deuren open, de tweede gaat om 9.30 en dan moeten alle kinderen in de klas zijn (met jassen en trommels opgeruimd) en gaan de lokaaldeuren dicht.
De meeste ouders hebben 2 kinderen, velen ook 3, het is vrijwel onmogelijk om beide kinderen naar het lokaal te brengen, jassen etc. op te bergen, even gedag te zeggen of nog een praatje te maken in 5 minuten tijd, zeker niet als lokalen nogal ver bij elkaar uit de buurt liggen en je je met zo'n driehonderd ouders door smalle gangen heen moet wurmen.
Als dan leerkrachten ook nog eens pas om 9.27 uur op hun dooie gemak (kopje thee in de hand, slenterend) de deur open gaan doen kom je gegarandeerd in tijdnood.
En dan presteren ze het ook nog eens om in elke maandelijkse nieuwsbrief ouders op te roepen om vooral niet te laat te komen, tsssk.

Ergernis 2 is dus dat leerlingen vaak in een leeg lokaal binnenkomen. Om 9.25 uur zitten de meeste leerkrachten nog in de lerarenkamer met koffie en thee (je ziet ze zitten door het raam) De ouders en leerlingen spoeden zich op datzelfde moment al naar de lokalen.
Vervolgens kom je dus vaak met je kind aan in een leeg lokaal. Geen leerkracht aanwezig die het kind welkom heet, die goedemorgen zegt, die klaar staat voor een eventueel persoonlijk bericht. (NB: er ligt wel een notitieblok voor mededelingen, dat werkt heel goed maar niet voor persoonlijke dingen)
Ik vind dat persoonlijk gewoon niet netjes en het staat niet welkom naar de kinderen toe. Het komt zelfs wel eens voor dat een leerkracht er om 9.30 uur nog niet is, in dat geval wordt er een ondersteunende kracht neergezet die de klas opvangt tot de leerkracht er is.
Nu ben ik zelf een werkende ouder en veel van die leerkrachten hebben zelf ook kinderen. Ik weet dondersgoed dat het ’s morgens altijd een enorm gehaast is en dat er ook altijd nog kans is op tegenslag in het verkeer. Te laat komen kan iedereen een keer gebeuren, ook leerkrachten, maar dit is stelselmatig. Als ik om 9.00 uur op mijn werk moet zijn ben ik er meestal om uiterlijk 8.50 uur. Dat geeft het genoeg tijd voor het opruimen en pakken van mijn spullen, een kopje koffie en het opstarten van mijn PC. Op het moment dat het 9.00 uur is ben ik aan het werk, ik werk mijn uren want daar krijg ik ook voor betaald. Dat is niet meer dan normaal in mijn werkomgeving, ik vind het ook getuigen van professionaliteit dat je op tijd begint.
Als ik op mijn werk pas om 9.00 aan zou komen zetten, dan nog mijn spullen moet gaan regelen en een kopje koffie ga halen kom ik in de problemen. Dat is simpelweg ‘not done’.
Van de leerkrachten op de school van mijn kinderen verwacht ik hetzelfde. Ik vind echt dat, op het moment dat de deur opengaat (op tijd!), er een leerkracht aanwezig moet zijn in het lokaal, die de leerlingen welkom heet.

Nu ben ik me hierover al een poosje flink aan het ergeren. Ik wil dit de school kenbaar maken. Maar ik heb geen zin om klokkenluider te zijn. Ik wil niet dat ik, of indirect mijn kinderen, hierop aangekeken worden.
Ik zit er momenteel hard over te denken om anoniem een brief te versturen, naar zowel de directie als de MR, maar het voelt laf.
Hoe pak ik dit het beste aan?
En wie heeft er ervaring met het uiten van kritiek naar de school toe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

02-02-2010 om 09:59

Zorra

Waarom heb je het idee dat j er op aangekeken gaat worden. Als je je ergernissen op een opbouwende manier met evt. suggesties voor verbeteringen naar bijv. de WR stuurt. Zou dat problemen geven? Op de school van onze kinderen zijn ze altijd wel blij met constructieve bijdragen van ouders. Uiteraard zijn ook hier ouders die altijd wat te zeuren hebben en het allen bij afzeiken van de school laten zonder een positieve bijdrage te leveren en die worden idd niet zo serieus genomen. Maar als jij het hier in een normale brief via de MR of directie zou spelen dan is er hier niets aan de hand.
Ik ben trouwens met je eens dat een leerkracht 's morgens in de klas hoort te zijn op het moment dat de kinderen binnenkomen. Ten eerste voor het toezicht en te n tweed om idd ouders even kort te woord te staan. Dat leerkrachten stelselmatig te laat komen vind ik echt een slechte zaak, geeft ook geen goed voorbeeld naar de kinderen.
Wat betreft de inlooptijd: waarom zou je 3 kinderen naar hun klas moeten brengen? De kinderen van groep 3 gaan hier ook zelfstandig naar hun klas en de ouders gaan ook in principe niet meer mee de klas in. Dus dat probleem zie ik niet zo.

Tineke

Tineke

02-02-2010 om 10:10

Wat is wijsheid

Ff samenvatting: de kinderen mogen vijf minuten voor de les begint naar binnen. Het is (blijkbaar) gebruikelijk dat de ouders de kinderen in de klas brengen. Er is dan ook nog geen leerkracht aanwezig.
Nu zijn er wat opties: je kunt de tijdnood voorkomen door niet al je kinderen zelf in de klas te brengen. Alleen voor kleuters is het wel fijn, maar grotere kinderen kunnen het best zelf. Misschien wat ongezelliger, maar het kan wel. Gewoon voor de buitendeur een kus en een aai over de bol.
Klagen over de gang van zaken, hoeft niet per se klagerig en zeurderig. Je zou eerst eens aan andere ouders kunnen vragen hoe zij erover denken. Je zou ook gewoon aan de leerkracht kunnen vragen, waarom het beleid is dat je mededelingen op een notitieblok moet schrijven ipv even persoonlijk spreken. (misschien werden de leerkrachten wel gek van iedere ochtend minstens twintig ouders die hen wilden spreken).
Probeer in elk geval uit je ergernis te stappen en de boel gewoon zakelijk te bekijken. Eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Kinderen kunnen makkelijk even alleen zijn. Op een school van mijn kinderen was het de gewoonte dat alle kinderen meteen zelf aan het werk gingen met schrijven. De leerkracht kwam dus binnen als alle ouders weg waren, de klas rustig aan het werk, een heerlijk begin van de dag.
Dus hoe en wat je ook doet, ik zou niet zo met oordelen lopen gooien, maar vooral rustig naar het waarom vragen. En zeker geen anonieme brief sturen, dat wekt boosheid op en daarmee bereik je so wie so niks.

Jacobien

Jacobien

02-02-2010 om 10:19

Waarom maak je er geen melding van bij de MR. Misschien dat zij meer van dit signalen ontvangen hebben. Zij kunnen de problemen dan met de directie bespreken.

Bastet

Bastet

02-02-2010 om 11:46

Gewoon even mailen of langsgaan

Vanwege een soortgelijke ergenis heb ik recent nog een mail gestuurd naar de directie,zij gaven vervolgens aan er direct mee aan de slag te gaan.Zie niet teveel beren op de weg!
Groetjes,bastet

Guinevere

Guinevere

02-02-2010 om 11:57

Groter en groter

Ik ben het met de voorgaande posters eens. Je kunt gewoon naar de directeur stappen en dit aankaarten. Waarom zou je dan een zeurmoeder zijn? Jij zit er maar mooi mee.
Zo te lezen stoort het je al een hele tijd. Daardoor wordt het probleem voor jou steeds groter. Nadeel daarvan is dat het emotioneel gezien ook steeds groter wordt. En de mores op jouw werk hoeven niet persé dezelfde te zijn als die op de school.
Dus probeer je boosheid en irritatie achter je te laten. Als je de directeur tegenkomt in de gang vraag je of die even tijd heeft, en dan geef je aan dat je het fijn zou vinden als de schooldeur tijdig open gaat, omdat jij daardoor in tijdnood komt en zo onbedoeld de kinderen te laat af moet leveren. Zonder verwijtend te worden, hou het bij jezelf! Alleen vertellen wat het gevolg voor jou is.
Ikzelf vind het trouwens niet erg als de juf nog/even niet in de klas is als de kinderen naar binnen mogen. Alleen bij de kleuters vind ik dat belangrijk.

Stuur je posting door

Ik vind je posting helder en helemaal niet klagerig. Als je die in een mail naar de directie stuurt, inclusief de mededeling dat je geen zeurmoeder wilt worden, kan niemand je er op aankijken. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze er niks mee doen. Nou, in die situatie zit je nu ook al.

Kinderen in de klas brengen

Je hoeft toch niet 2 of 3 kinderen in de klas te brengen? Zelfs oudste kleuters zijn volgens mij al in staat om zelf hun jas los te maken en op te hangen en hun brooddoos op de daarvoor bestemde plaats te deponeren. Daar hebben ze hun ouders niet voor nodig hoor.
Vind wel dat het netter is als een leerkracht in de klas is als de kinderen binnen komen. Niet om ouders te woord te staan, maar om de kinderen te begroeten en de dag gewoon meteen te beginnen.

Maar als het je dwars zit, bel dan gewoon eens met de MR, of vraag gewoon aan een juf waarom ze er niet is!
Maak het niet zwaarder en ga al helemaal niet beginnen met anoniem schrijven. Een goed directeur deponeert anonieme schrijfsels meteen waar ze horen: in het ronde archief!

tonny

tonny

02-02-2010 om 15:09

Niet anoniem

Houd het bericht bij jezelf.

'ik vind het niet prettig dat de leerkrachten nog niet in de klas zijn als de kinderen binnen komen; ongezellig, rommelig.'

Als ouder alletwee/drie je kinderen naar de klas brengen - dat doet vrijwel geen mens! Alleen een jongste kleuter breng je even weg, de andere twee/drie gaan zelf naar hun lokaal.

Ik zie het probleem niet hoor

Zeker is dat het beslist niet mijn keuze zou zijn om anoniem te gaan klagen. Dat wekt alleen irritatie op. Daarbij begrijp ik al die moeders in de klas niet. Vanaf groep 3 afscheid bij de deur. Kus op de bol, even zwaaien en go...

Ik zie het probleem ook niet zo

Hier gaat de bel ook om 5 voor half 9 en om half 9 moeten de kinderen in de klas zijn. Vanaf groep 3 gaan de kinderen gewoon alleen naar binnen. Doen zelf hun jas uit en hun eten/drinken op de daarvoor bestemde plek. Kan met gemak in 5 minuten. Hier brengt geen ouder zijn/haar kind in de klas vanaf groep 3. Tenzij er iets heel belangrijks te melden is wat het kind zelf niet kan.
Groep 1 en 2 gaan via een andere ingang vanaf kwart over 8 met ouders tot in de klas. De ouders worden er om half 9 "üitgestuurd".

Nasha 1st

Nasha 1st

02-02-2010 om 22:47

Zit te denken

volgens mij gaat hier de bel ook 5 minuten van te voren....geen probleem, in groep 3 is het niet meer gewenst dat je als ouder meegaat (enkele die-hards uitgezonderd die het gewoon blijven doen). Eigenlijk is het in groep 2 al niet meer gewenst, na de herfstvakantie.....

vlinder72

vlinder72

03-02-2010 om 09:25

Hier drie kinderen

De tip van Tonny klinkt het beste. Geef aan dat jij het ongezellig vindt als de leerkracht nog niet in de klas is. Hier op school mogen de kleuters 10 minuten van te voren de school in. Groep 1 mag je mee de klas in, groep 2 afscheid bij de deur maar er zijn natuurlijk altijd ouders die weer mee moeten lopen. Vanaf groep 3 (ander schoolplein) mogen de ouders niet eens meer het schoolplein op. Die kinderen gaan zelf 5 minuten van te voren naar binnen (schoolbel). Geen problemen hier dus. Ik zeg dag bij het hek tegen mijn zoon in groep 4, ik breng eerst mijn kind in groep 1 naar haar klas en help met haar spulletjes en haar jas in de luizenzak doen ondertussen doet mijn zoontje in groep 2 alles zelf en als ik naar buiten loop zwaai ik door de deur van zijn klaslokaal nog even naar mijn zoontje in groep 2. Soms komt hij dan nog snel een kus halen. Ik ben eigenlijk altijd zo klaar. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de juffen ook al in de klas zijn. Dat moet ook wel want de kleuterjuf moet zelf de deur open doen.

Vraagje

Zou het kunnen dat de leerkracht de ouders ontloopt?
Ik begrijp ook niet wat al die ouders elke dag maar weer van de juf moeten. Niet zo lang geleden had ik het er over met een leerkracht die ook een dochter heeft die voor de klas staat. Haar dochter omschreef het als een stuk aandacht. Het zijn ook vaak de zelfden die elke dag opnieuw de aandacht van de juf claimen.

Pffff, ik mikte zoonlief altijd in de klas, kus op zijn bol en weg weer. Had wel andere zaken te doen. Alleen als er echt iets was thuis (daan ziek of ed.) dat maakte ik er kort melding van.

Maar nu was ik in vele ogen een ontaarde moeder, dat moet ik er dan wel weer bijvermelden. Ik heb dat nooit zo hoor. Als ik om me heen hoor hoe vaak men school belt of een "gesprekje" met de leerkracht wil...
Ik spreek de leerkracht van zoon 3x per jaar tijden de ouderavond/overleg van het LGB

kaatje43

kaatje43

03-02-2010 om 11:52

Ouderraad

Ik zou eens een brief inbrengen bij de ouderraad. Dit is bij ons op school ook al eens gebeurd. Waarschijnlijk zullen meer ouders deze ervaring hebben. Bij ons op school werd dit dan weer door de Ouderraad aan de MR gemeld, waar de directeur in zit.

Tango

Tango

03-02-2010 om 21:48

Gewoon melden

Ik zou het zeker gewoon even melden, niet anoniem. Dat de deur te laat opengaat is lastig, zeker als de tijd tussen het openen van de deur en de tijd dat ze in de klas moeten zijn kort is. Overigens snap ik niet helemaal dat je zegt dat dit 5 minuten is, maar dat de leerkrachten altijd te laat in de klas zijn. De klassendeur gaat dan toch ook later dicht?
Ik vind trouwens wel dat jullie deuren heel laat open gaan, om 9.25 u. Dan zitten ze bij ons al bijna een uur op school, zal wel een foutje zijn.

Wat betreft het meelopen naar de klassen ben ik het eens met eerdere posters. Bij ons lopen de ouders zelfs naar de kleuterklassen al gauw niet meer mee. Berichten geven we door aan de juf bij de ingang. Niet op een kladblok, is wel heel onpersoonlijk ja.

Verder zullen ze mij op school ook af en toe een zeur vinden, denk ik. Vandaag nog een mail gestuurd over de slechte telefonische bereikbaarheid van school vanmorgen. Ik moest nu alleen maar doorgeven dat ik Tangozoon toch niet eerder kwam halen voor fysiotherapie omdat deze afspraak onverwacht niet doorging. Werd er dus niet opgenomen zodat ik maar langs ben gereden! Tja, dat vind ik dus errug slordig. De concierge liep dus gewoon rond, maar had de telefoon niet gehoord. Stel dat je belt met iets echt dringends!
Maar goed, gewoon even gemaild naar de directie met mijn naam eronder.

Zorra

Bij mijn school gaat de 1e bel 08:20 (en de buitendeur open) en de 2e bel 08:30 en gaan de klassendeuren al dicht. Ik weet dat dat best kort is als je 3 kinderen hebt hoor. Mijn directeur houdt de tijd heel goed in de gaten en bonjourt alle leerkrachten de koffiekamer uit tegen 08:20. Hop, naar je klas.
Elke leerkracht moet wettelijk een half uur voor aanvang op school zijn!!! Bij ons is dat uiterlijk om 08:00 aanwezig.
Ik zou nooit een anonieme brief sturen. Ik waardeer zelf als juf heel erg dat mensen eerst komen praten en als dat niet helpt of er verandert niets, dan kan je altijd nog een brief sturen. Maar wel met je naam eronder, of namens een paar ouders.

Oja en

Op de school van mijn kind gaat het anders: daar mag je als ouder niet meer mee naar binnen vanaf groep 3. Tenzij er even iets heel kort gemeld moet worden. Wat resulteert in kinderen die zelf naar binnen gaan en dan heb je de haast niet van al je kinderen wegbrengen.
Maar ik geef eerlijk toe dat ik het als ouder niet zo leuk vind.

Zorra correctie

Ik weet niet zeker of het wettelijk is dat leerkrachten een half uur voor aanvang op school moeten zijn, of dat ons bestuur dat bedacht heeft. Ik denk wettelijk.

Emmawee

Emmawee

04-02-2010 om 20:46

Zorra

Het lijkt mij het handigt om op school eens te vragen waar je met eventuele op- of aanmerkingen over de algemene gang van zaken terecht kunt. Dan weet je in elk geval zeker dat je de juiste weg bewandelt. Dat is handig voor nu, maar ook voor straks. Je zult misschien wel vaker vraagtekens hebben bij de manier waarop dingen geregeld worden.
En als je dit op niet verwijtende toon doet, maar gewoon vanuit de gedachte dat er altijd zaken te verbeteren zijn, dan valt dat meestal best goed. Vraag het gewoon eens aan de juf, als je die prettig vindt, of aan degene met wie jullie bij de kennismaking gesproken hebben.
Groeten! Maw.

Zorra

Zorra

08-02-2010 om 11:02 Topicstarter

Dank voor de reacties

Een anonieme brief gaat het niet worden heb ik besloten. Ik ga nu eerst polsen op het schoolplein, kijken of er medestanders zijn. In dat geval zou ik misschien ook samen met andere ouders kunnen 'klagen'.

Ik weet wel dat het op veel scholen helemaal niet gebruikelijk is om mee te lopen naar de klas maar op deze school is dat dus wel zo. Zelfs t/m groep 8 lopen er ouders mee. Ik voel me daardoor min of meer verplicht om ook mee te lopen, ik wil niet dat mijn kinderen als enigen alleen de school in moeten. Bovendien vind ik het vaak ook heel gezellig in de klas, even een babbeltje maken met andere kinderen, even naar de werkjes kijken.
Dus afzetten bij de deur is een beetje een no-go voor mij.
Nu vraag ik me trouwens ook nog af hoe laat een schooldeur eigenlijk gemiddeld open gaat.
Hier dus om 8.25 uur. Maar ik weet van andere scholen dat dat vaak al om 8.15 uur is. Dat zou voor mij een godsgeschenk zijn ivm het gesjees richting werk.
Dus: hoe laat gaan bij jullie de deuren open?

amk

amk

08-02-2010 om 11:24

8:15

gaat de deur open en om 8:30 moet je toch echt wel buiten staan. Zwaaien voor het raam is niet gewenst.

8.15 voor de kleuters

en de kleuters gaan met ouders
8.25 voor 3 t/m 8 en die gaan alleen

Vic

Vic

10-02-2010 om 12:29

08.15 uur

In onze schoolregels staat dat de inloop (alleen voor de kleuters) is van 08.15 tot 08.25 uur. Om 08.30 uur beginnen de lessen en moeten de ouders de school hebben verlaten. Een mooi streven Praktijk is dat de leerkrachten om 08.15 uur nog fijn aan de koffie zitten en het minimaal 5 minuten later wordt dat de deur open gaat. Ouders weten dat, dus die komen ook gewoon 5 minuten later, en zo schuift alles op. Ik maak me maar niet druk meer over die 5 minuten. Alleen als ik een afspraak heb en persé om 9 uur op mijn werk moet zijn, maak ik wel eens een terloopse opmerking richting de juf. Of ik trommel oudste op (die dan op het plein speelt om gezamenlijk met de leerkracht naar binnen te gaan) om haar zusje te begeleiden en ga zelf alvast door naar mijn werk. Dat is ook weer in strijd met de schoolregels, waarin staat dat oudere brusjes niet in de klas mogen komen. Nou... daar wil ik dan wel de discussie over aangaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.