Lys Lionne
11-12-2008 om 23:13
Kurzweil
Wie heeft ervaring met Kurzweil? Vandaag voor het eerst van dit programma gehoord en ben eigenlijk razend enthousiast.

marie
12-12-2008 om 09:18
Dyslecties dus?
Hallo
Ik heb even "gegoogled", omdat ik geen flauw idee had wat je bedoelde en ik zag dat het een programma is voor dyslexie. Voor wie wil je het gaan gebruiken? Voor jezelf of je kind? En als het voor je kind is, is die dan al getest op dyslexie?
Er zijn trouwens meer instituten/mogelijkheden voor begeleiding bij dyslexie. Een dochter van een kennis gaat bijvoorbeeld naar het RID:
http://www.dyslexie.net.
En daar zijn ze heel tevreden over
Wat doen ze er op school al aan?
Verder vraag je hieronder naar de eisen voor Lwoo. Wist je al dat alle leerlingen in de brugklas getest worden op dyslexie? (eigenlijk veel te laat, maar dat terzijde).
Bij veel scholen wordt Lwoo alleen aangeboden in het VMBO, maar er schijnen ook scholen te zijn met Havo met Lwoo. Moet je maar eens zoeken in deze rubriek in het archief.
succes

Lys Lionne
12-12-2008 om 10:55
Marie
Marie, bedankt voor je zoekwerk, maar dat had ik uiteraard ook al gedaan Het RID is naar mijn idee niet te vergelijken met het gebruik van Kurzweil. De laatste is volgens mij een hulpmiddel in het onderwijs voor dyslectici en geen behandeling....
Ik zoek dus eigenlijk specifiek naar ervaringen over het werken met deze software. Het is voor zoon, die (uiteraard) dyslectisch is en komend jaar naar het VO gaat. Tijdens VO-schoolbezoek maakten we kennis met de mogelijkheden van werken met Kurzweil.

Vera*
12-12-2008 om 12:03
Demo
Bij Lexima kun je een demo aanvragen en dan werkt die 30 dagen.
Als je het wilt aan schaffen doe het dan dit jaar nog i.v.m. de belasting aftrek (volgend jaar is er een hogere drempel).
Ook is het verstandig om het dit schooljaar nog aan te schaffen om er vertrouwd mee te zijn als je zoon naar de brugklas gaat.
Voor dochter (nu groep 5)wil ik het ook aanschaffen (en zelf kan ik het ook gebruiken)Ik vind het voor haar nog wel vroeg maar dit jaar haal ik de drempel en maar volgend jaar weet ik het nog niet.

Grasmus
12-12-2008 om 22:27
Basisschool
Onze dochter gebruikt sinds kort Kurzweil (neemt haar eigen laptop mee naar school), ze zit in groep 6. Ze gebruikt het nog maar vrij kort, maar ik heb het idee dat het haar echt goed helpt. We hebben nu boeken in gescand voor taal en begrijpend lezen. Ze zegt dat het veel makkelijker voor haar is om de teksten te begrijpen, en daardoor beter de vragen kan beantwoorden.
Wij zijn er nu al mee begonnen zodat onze dochter er mee leert werken en het haar eigen is tegen de tijd dat ze naar het VO gaat. Bovendien heeft ze een flinke achterstand en we hopen dat het op deze manier niet nog groter wordt.
Via Dedicon zijn er nu ook schoolboeken in KES-bestand (= Kurzweil) verkrijgbaar voor het VO. Maar helaas alleen nog maar voor het VMBO. Het is nu nog een proef, wellicht wordt er een vervolg aan gegeven.
Kurzweil wordt ook steeds vaker op het VO gebruikt.
Als je belangstelling hebt weet ik een forum waar je meer info e.d. kunt vinden.
Het RID is inderdaad behandeling en in die zin niet te vergelijken met Kurzweil. Wij hebben een combi van deze twee .
Het is een prachtig programma met ontzettend veel gebruiksmogelijkheden (woordenboeken bijvoorbeeld, ideaal voor het VO). Maar het is behoorlijk prijzig en je moet goed afwegen ook of je zoon gemotiveerd is om hiermee aan de slag te gaan.

Lys Lionne
13-12-2008 om 01:19
Laptop zelf kopen
Wat ik uit het korte gesprekje met de coördinatrice begreep is het op de VO-school die wij op het oog hebben sinds dit jaar zo dat de ouders de laptop aanschaffen en de school de software....

Grasmus
13-12-2008 om 10:14
Mooi
Nou Lys,
Dat zou geen gekke regeling zijn! Wij hebben geprobeerd om dit ook zo met de school van onze dochter te regelen, maar dat zat er toch echt niet in, helaas. Ik zou het zeker doen. Het programma is erg duur dus het scheelt je heel wat geld. En de laptops worden steeds goedkoper. Verzekeren tegen diefstal is trouwens vrijwel niet te doen, laptops op scholen worden overal uitgesloten...

Hes@
15-12-2008 om 10:54
Wij ook
Lys, ik loop met precies dezelfde vraag. Wat een geweldig forum is dit toch, hè?
Het programma ziet er prachtig uit. Kan mijn dochter eindelijk browsen op internet. En dat wordt voorgelezen wat het kind typt, dat is toch ook een geweldige hulp.
Maar mens, wat duur en dan heb je ook nog een scanner nodig en een goede koptelefoon en zo. Als de gebruikservaringen goed zijn dan heb ik dat er wel voor over. Ze heeft er nu op de basisschool al wat aan en het blijft nuttig zolang ze naar school gaat. Het programma kan ook Frans en Duits lezen.
Ik hoop dat er nog meer mensen reageren met ervaringsverhalen.
Op de amerikaanse site zag ik trouwens dat er al een versie 11 is terwijl Lexima versie 10 verkoopt. Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer 11 in NL komt en wat de upgrade kost.
Vera, op allerlei sites en forums wordt gezegd dat je een gratis demo kunt krijgen maar ik kan dat op de site van Lexima niet vinden. Kun jij misschien uitleggen hoe dat werkt?
Groet,
Hes@

Vera*
15-12-2008 om 11:11
Demo kurzweil
Op www.lexima.nl heb je rechts(boven) het 'zoeken' kadertje. Daar typ je demo in. In totaal zijn er 34 opties gevonden. Nummer 3 is kurzweil demo aanvraag.
Aangezien volgend jaar de drempel voor belastingaftrek omhoog gaat, waarschijnlijk boven € 32.000,- wordt het 5.75 % is het belastingteruggavetechnisch slimmer om het dit jaar nog aan te schaffen. Volgend jaar mag je bijna niets meer aftrekken en dan kom je maar met moeite boven je drempel. Voor de belasting geldt dat het betaald moet zijn maar de levering kan best in 2009 plaatsvinden.

Vera*
15-12-2008 om 21:12
Lys lionne
Het is heel fijn dat de vo school zelf Kurzweil heeft maar het is wel handig om er van te voren mee te leren werken. Vraag de demo aan en installeer het elke 30 dagen op een andere computer. De brugklas is al spannend en vermoeiend genoeg. Dan moet je niet je energie óók nog in een computerprogramma moeten steken.

kiek0001
16-12-2008 om 12:30
Geweldig programma!
Hoi Lys,
Onze dochter heeft vanaf groep 6 (nu groep 8) met kurzweil gewerkt. Haar enige bezwaar was dat de laptop zo zwaar was en zoveel ruimte op haar tafel innam. Maar verder alleen maar lof over het programma. Onze dochter was eindelijk in staat om leuke boeken te kunnen lezen en niet meer die kinderachtige boeken over de olifant en het circus De woordenschat wordt door het lezen ook uitgebreid. Sommige woorden bestaan bijna alleen in boeken zoals bv. enfin.
Onze zoon bleek ook dyslectisch te zijn. Na groep 3 is hij van school gewisseld en op de nieuwe school bleek hij eigenlijk totaal niet te kunnen lezen en school wilde hem terug zetten naar groep 3. Maar hij had net een schoolwisseling achter de rug en dan weer van klas wisselen vond ik geen goed idee. Dan maar doubleren in groep 4. Ik heb toen ook voor hem Kurzweil voorgesteld en alle boeken ingescand. Het ondersteunde hem bij het lezen. Uiteindelijk heeft hij groep 4 niet over hoeven te doen. Nu zit hij in groep 5 en hij gebruikt Kurzweil bij zijn toetsen. Tevens lezen we iedere avond in bed met Kurzweil. Pas geleden hebben we bv briefgeheim gelezen. Een boek dat hij anders nooit had kunnen lezen. (en hij heeft inmiddels avi 6 zonder tijd gehaald)
Het enigste nadeel vind ik het inscannen en het corrigeren. Hier gaat veel tijd inzitten. Ik hoop dat ooit de kes-bestanden te bestellen zijn.
Inmiddels hebben mijn kids wel een klein laptopje gekregen, acer aspire one. Helaas kan er geen cd in de laptop, maar heb ik via een externe brander het programma geinstalleerd. Dit laptopje past zo in de tas en het beeld is groot genoeg om te kunnen lezen.
Zoals al eerder geschreven, Kurzweil is een hulpmiddel, geen behandeling. onze dochter heeft een behandeling bij het Iwal gehad. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de andere behandelcentra. Onze zoon gaat komend jaar aan een behandeling beginnen.
Mocht je meer willen weten, kun je me beter via email bereiken: kiki_0001 apestaartje hotmail punt com
ik lees hier heel af en toe...
succes!
groet,
kiki

Lys Lionne
16-12-2008 om 13:58
Kiki
Ik heb je berichtje opgeslagen, mocht ik meer willen weten dan mail ik je! Bedankt voor dat aanbod.