Even niet
22-11-2011 om 08:58
Kwalificatieplicht en bokkende zoon
Onze oudste zoon (19) is in het tweede jaar van zijn MBO opleiding de fout in gegaan om min of meer op zijn lauweren te gaan rusten. Daardoor had hij aan het einde van het schooljaar zijn werk niet af en kreeg hij te horen dat hij zou gaan doubleren. Dit wilde hij absoluut niet en na een goed gesprek met zijn mentor, de directeur van de opleiding en mijn man heeft hij een tweede kans gekregen. Hij moest de ontbrekende opdrachten maken en twee dagen naar school komen en dan zou het goed komen. Ondertussen had hij namelijk al werk gevonden (voor vier dagen in de week incl. de zaterdag). Wij vinden dat ze hem behoorlijk gematst hebben. Mijn man ging elke zondag met hem om de tafel zitten en ze hielden een schema bij van het werk dat hij nog moest inleveren zodat er meer overzicht voor hem was. Nu bleek afgelopen weekend (o.a na een brief van school gericht aan mijn zoon) dat hij zich niet heeft gehouden aan de afspraken en wederom tegen ons en school heeft gelogen en ook nog heeft gespijbelt. Hij is vanmorgen naar school gegaan en aangegeven dat hij wilde stoppen met de opleiding. Nu blijkt dat dit niet kan. ( vanwege de kwalificatieplicht moet hij minimaal MBO 2 hebben gehaald).
Hij is nu nog bozer ( gelukkig laat hij nu wel emotie zien en eerder niet). Ik hoop dat hij de boosheid om kan zetten in actie, maar ik vraag me werkelijk af waar dit naar toe moet als hij wederom blijft hangen in zijn lethargische houding...
Ik heb hem inmiddels voorgesteld om een loopbaancoach te consulteren omdat wij vast lopen met hem. Daar wil hij echter ook niets van weten. Hij heeft vandaag een afspraak op school om te bespreken hoe het nu verder moet.

cqcq
22-11-2011 om 10:10
Niet kwalificatieplichtig
School heeft zoon niet goed voorgelicht. De kwalificatieplicht geldt maar tot je achttiende. Je zoon is niet meer kwalificatieplichtig. Wel moet school het voortijdig schoolverlaten melden aan het RMC.
Je zoon zelf zal daar alleen 'last' van hebben als hij een bijstandsuitkering aanvraagt. Dan wordt namelijk gekeken of hij wel een startkwalificatie heeft. In de huidige situatie waarin je zoon een baan heeft kan hij stoppen met school.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/documenten-en-publicaties/brochures/2010/08/31/iedereen-een-startkwalificatie-de-regionale-meld-en-coordinatiefunctie-voortijdig-schoolverlaten.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-jongere-een-bijstandsuitkering-krijgen.html

M Lavell
22-11-2011 om 10:18
Liegen
Je zoon is niet meer kwalificatieplichtig. Hij is 19. Dan stopt dat. Uitzondering daarop is als hij om een uitkering bij de gemeente zou gaan. Die krijgt hij niet. Dan wordt hij eerst kwalificatieplichtig.
Maar hij heeft een baan.
Er zijn wel wat kwesties: Hij heeft stufi gehad. Als hij geen diploma haalt, dan moet hij alles terug betalen (schuld).
Als hij zijn baan kwijt raakt dan kan hij dus geen uitkering aanvragen. Hij moet dan eerst weer naar school. Dat zal hem wellicht worst wezen, maar dan heb jij hem dus lethargisch en zonder inkomsten op de door jou betaalde bank liggen.
Als je dat als doembeeld voor je ziet, zorg dan dat je daarover heldere afspraken maakt. Of werken (en kostgeld betalen) of naar school.
Overigens kun je heel boos worden over een zoon die liegt. Maar ja, als zelfs de school liegt dan kun hem dat weer niet zo verwijten. De werkelijke kwestie is waarschijnlijk dat zoon de school als bad van trage stront ervaart.
Daar mag je best uit willen.
Blijft, zolang hij met jullie samenwoont, dat jullie hem als lethargisch blok aan het been ervaren. Daar mag je best vanaf willen.
Laat hem lekker geld verdienen en daarvan ook een bijdrage doen in de kosten. Hou het een beetje zakelijk. Geef hem zelfstandigheid. Dan kan hij zelf kiezen wat beter is: naar school of werken.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
22-11-2011 om 16:28
Bbl
Kan hij geen BBL doen in plaats van BOL? Dan kan hij blijven werken en zijn papiertje halen.
Tsjor

Even niet
23-11-2011 om 00:11
Oké
Ik had er wat over zitten lezen en snapte het inmiddels helemaal niet meer. Nu wel dank zij jullie. Toch geloof ik dat ik zoonlief niet wijzer ga maken op dit moment. Hij heeft zijn boosheid volgens mij net omgezet in werkvlijt ( zolang als het gaat duren). Ik zie hem toch liever met diploma. Hij heeft een half jaar contract op het werk en als hij inderdaad de zak krijgt zitten we pas echt met de gebakken peren. Hij mag van school blijven werken, maar moet wel op maandag en dinsdag op komen dagen en lessen volgen (en de ontbrekende opdrachten van vorig jaar inleveren). Omdat hij van woensdag tot en met zaterdag moet werken is het een hele volle drukke week, maar daar heeft hij zelf voor gekozen. Ik ga nog wel even kijken naar BBL opleidingen.
Thanks girls !

M Lavell
23-11-2011 om 11:58
Jokken lijkt me geen goed idee
Even niet:"Toch geloof ik dat ik zoonlief niet wijzer ga maken op dit moment. "
Ik denk dat je dat wel moet doen. In de kern gaat het je erom dat hij meewerkt aan zijn eigen ontwikkeling en daar niet sneaky en met leugentjes tussenuit piept.
Je wil dat hij eerlijk is. Dat hij verschijnt waar het moet en geen smoezen verzint.
Dat gaat niet samen met hem achter zijn rug dom houden. Reken maar dat hij vandaag of morgen van iemand anders te horen krijgt dat de school liegt. En dan is er helemaal geen land met hem te bezeilen.
Ga een gesprek met hem aan. Wees eerlijk en open over wat je van hem verwacht. Je wil hem zelfstandig en verantwoordelijk voor zichzelf. Niet lamlendig en zonder diploma of uitkering aan de keukentafel.
Daar zijn twee oplossingen voor: Of hij haalt een diploma (hij zit op school en gaat ook, al dan niet in combinatie met werk) of hij heeft een vaste baan.
Stippel voor hem uit wat jij gaat doen om dat doel te bereiken (je gaat dat bbl uitzoeken, je betaalt misschien al een deel van zijn studie) en wat je van hem verwacht: hij gaat naar school en maakt er serieus werk van zolang hij geen vaste baan heeft en totdat hij dat mbo2 diploma heeft.
In die tussentijd is hij natuurlijk vrij om een vaste baan te verwerven. Als dat eerder komt dan een schooldiploma, dan kan hij stoppen.
Je kunt, je moet, zelfs eerlijk zijn over je angsten. Wat je te vertellen hebt heeft het gevaar in zich dat hij precies dat gaat doen waar jij geen zin in hebt: stoppen met school en afhankelijk blijven van jou, want geen recht op een uitkering als zijn baan stopt.
Je vertelt het toch en je doet een beroep op vertrouwen. Je vertrouwt hem, je moet erop vertrouwen, dat hij mee zal werken aan zijn eigen onafhankelijkheid.
Op diezelfde manier verwacht je voortaan van hem openheid over zijn daden. Dus niet meer jokken over school svp. Zelfs niet als hij bang is dat eerlijkheid hem in de problemen brengt. Daar moet hij overheen stappen. Dat doe jij ook.
Groet,
Miriam Lavell

Even niet
23-11-2011 om 23:15
Miriam
Je hebt gelijk. Ik heb het vanavond direct aangekaart. Hij was er zelf al achter gekomen en op basis van de andere informatie (geen uitkering bij werkeloosheid en ook niet bij arbeidsongeschiktheid) besloten dat hij dan maar door de zure appel moet bijten.
En nu maar hopen dat hij dit met succes doet !
G