Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Qwendo

Qwendo

06-02-2009 om 17:40

Lage cito score hele groep 4

Hoe zijn bij jullie de cito scores ?
Bij onze dochter in de klas is slecht gescoord.
80% van de klas heeft een D of zelfs E score.

We twijfelde al aan het onderwijs dat door de meester gegeven wordt.
Maar dit is toch wel een hele schok.

Hoe moeten we hiermee omgaan ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

06-02-2009 om 17:47

Dat is niet best!

80% van de kinderen behoort dus tot de slechtste 25% van Nederland! Een normale verdeling is 25 - 25- 15 - 10 (A - B - C - D - E). Ik weet niet wat voor soort school het is (opleiding ouders, thuistaal)? En hoe lagen de Cito's vorig jaar?

Dit is echt bizar! Als je vorig jaar een B haalde is het écht moeilijk om een half jaar later een D of E te halen.

Qwendo

Qwendo

06-02-2009 om 18:00

Aanvulling

Even een aanvulling op de vragen van Nivea.
Het betreft een witte klas alle kinderen zijn in nederland geboren en hebben ouders die ook hier zijn geboren.

Voor wat betreft opleiding ouders de school staat in een dorp huizen prijzen liggen hier hoog. Niet of nauwelijks huur woningen.
In ons geval zijn beide ouders HBO geschoold.

Ik weet van onze dochter dat ze vorig jaar voor rekenen een A scoorde en nu een C.
Taal meen ik me te herinneren een B en nu dus een D voor methodisch lezen en een E voor spelling.

Reacties over wat we hieraan als ouders kunnen doen zijn meer dan welkom.
Een ontgoochelde Qwendo

Nivea

Nivea

06-02-2009 om 18:18

Hier...

Jeetje, dit is echt bizar. Ik zou direct actie ondernemen richting de directie en MR. Krijg je daar geen poot aan de grond, dan zou een stap naar de onderwijsinspectie niet eens een ondenkbare stap zijn. Het is denk ik ook goed om te bezien of ze achterlopen qua methode etc.

Nivea

Nivea

06-02-2009 om 18:23

Vergeten te zeggen...

Van jullie school zou je geen 25-25-15-10 verdeling verwachten (want in die verdeling zijn ook alle scholen meegenomen waarbij de kinderen met heel wat minder zijn ingestroomd) maar bv 30 - 40 - 10 - 5 (ik noem maar wat). Ter vergelijking; hier een zelfde school als die van jullie. 80% van de kinderen scoort B en A (kleutergroep, dat is wel anders).

senta

senta

06-02-2009 om 21:14

Cito-score per groep?

Maken jullie scholen dan de CITO-scores per groep bekend?
Dit is nu juist iets wat ik ook graag zou willen weten. Mijn dochter zit ook in groep 4 met een paar docenten waarbij ik vraagtekens heb. Kan ik hier naar vragen? Ook naar ontwikkeling van de hele klas t.o.v. vorig jaar? Ik heb het idee dat ze dit niet willen doen omdat er veel zeer zwakke leerlingen in de klas zitten.

Qwendo

Qwendo

06-02-2009 om 21:26

Niet per groep

De score is bij ons niet per groep bekend gemaakt.
Maar er is verteld dat hij door de hele groep zwak gemaakt is.
Omdat onder de ouders al enige tijd twijfel is over.
Is er gewoon bij alle ouders geinformeerd naar de score.

Van de 35 kinderen hebben er 27 een score lager dan C.
Omdat de resultaten van 'andere' opdrachten wel voldoende zijn zegt de school dat de cito niet begrepen is. En dat er geen rede is tot paniek.
Echter wij als ouders zijn erg geschrokken.

Groep 7 ouder

Groep 7 ouder

06-02-2009 om 21:39

Dit kan niet

Hier moet je echt actie op ondernemen. Heb ooit per ongeluk toen mijn dochter in groep 4 zat de citoscores rekenen van haar klas onder het kopieerapparaat gevonden. De school vertelt niet aan de ouders hoe hun kind scoort, wat dat betreft hebben jullie nog geluk met jullie school. Daarom ging ik dus zelf maar even kijken, eerst bij mijn eigen kind en toen wilde ik ook wel even weten hoe ik dat moest zien tov de rest, dus ik beken, heb het hele formulier bestudeerd. Van de 20 kinderen hadden er 10 een A score. Betreft een witte school in Vinexlocatie in de randstad, meeste ouders HBO of hoger geschoold.

Nivea

Nivea

06-02-2009 om 23:40

Qwendo

Wat zijn die andere opdrachten dan? Methodegebonden toetsen? Okee, dan zou ik die graag in willen zien.

Hoe kan het nou dat een hele klas de Cito niet begrijpt? Eventueel zou de klas dan de Cito nog een keer kunnen maken (de gegevens zijn dan wel iets minder betrouwbaar omdat ze twee keer dezelfde toets hebben gemaakt).

"Geen reden tot paniek". Ammehoela (maar dat had je zelf ook al begrepen).

senta

senta

06-02-2009 om 23:54

35 leerlingen?

Ik lees tussen de regels door dat er 35 leerlingen in de klas zitten! Misschien is deze uitslag ook een aanleiding om de groepsgrootte eens aan de orde te stellen. Extra ondersteuning vragen?

Wie heeft er wel ervaring met het bekend maken van CITO-scores per groep? Is dit een teken van openheid van de school?

Wilma

Wilma

10-02-2009 om 16:52

Cito van je eigen kind krijg je toch wel te horen?

Dat van je eigen kind krijg je toch wel te horen, lijkt me toch vrij standaard, maar ik begrijp hier dat dat dus niet 't geval is. Wat raar, ik zou er gewoon naar vragen hoor, 't is jóuw kind.

En zoals jij 't beschrijft, Qwendo, daar zou ik ook geen genoegen mee nemen.

Groetjes,
Wilma

Bianca 1971

Bianca 1971

11-02-2009 om 00:06

Cito-score

Bij mijn dochters staat de cito-score zelfs op het rapport! Zou het heel raar vinden als ik die niet zou horen.

Jvo

Jvo

11-02-2009 om 08:46

Niet

Hier hoor je de citoscore niet, tenzij je er specifiek om vraagt. Ik heb daar geen probleem mee. De juf presenteert een zeer uitgebreide observatie van mijn kind, wat het kan, wat het doet, wie het is. Een citoscore voegt daar m.i. niks aan toe, tenzij die score niet in overeenstemming is met de observatie (maar in dat geval hoor je dat van de juf).

Het is op zich ook wel rustiger, geen citostress bij de kinderen (eindtoets doen ze niet), geen cito-opschepperij bij de ouders, kinderen hebben niks te vergelijken.. heerlijk! Ondanks dat ik weet dat ik de uitslag hoor als ik daar om vraag, heb ik daar gewoon nog geen behoefte aan gehad.

Jvo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.