Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

30-01-2009 om 19:19

Lage score cito groep 2 taal

Mijn dochter heeft pas de citotoets in groep 2 gemaakt. Voor het taalgedeelte had ze een D score.
Is er een site waar ik taaloefeningen voor groep 2 kan vinden? Of misschien een site waar ik gelijksoortige testen kan vinden zodat ik weet waar ze mee bezig zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

toch nog een keer met de leerkracht gaan praten, die moet dat toch kunnen uitleggen en inzichtelijk maken. Ik vind die toetsen ook zo apart bij kleuters, als ze er geen zin in hebben dan doen ze maar wat.

Even ter geruststelling

Mijn zoon had een dikke D voor rekenen in groep 3. Inmiddels zit hij in groep 8 en nu heeft hij een dikke A. Hij is er zelfs beter in dan lezen, waar hij destijds A op scoorde. Ik wil ermee zeggen dat die cito's in de lagere klassen niet direct een goed beeld scheppen. Als het een kleuter is die nog niet rustig aan een tafeltje kan zitten, wil dat nog niet zeggen dat hij/zij niet goed mee kan komen. Er kan veel veranderen in de ontwikkeling van een kind. Stimuleren is natuurlijk altijd ok, maar uit ervaring weet ik ook dat te veel er mee bezig zijn, juist het tegenovergestelde van wat je wilt, bewerkstelligt.
Hou het in de gaten, maar hecht er ook weer niet al te veel waarde aan...

gr. J.

Mijn zoon

had in groep 2 een C op Taal van Cito...proest...hij kon al lezen, had hij zichzelf geleerd, het duurde hem te lang...enne...geen zin in die onzin op de computer...
school dacht dat hij het echt niet kon...ahum

Geen oefeningen, maar

Voorlezen. Elke dag een kwartiertje bij het slapen gaan of zo is de allerbeste manier om de woordenschat van een kleuter te vergroten. Nog gezellig ook. Prentenboeken zijn leuk en dan ook lekker samen over de prenten. Echt, werkt als een speer voor de woordenschat.

jan

jan

31-01-2009 om 22:58

Marieke

Ik haal maar weer eens mijn kleutercito uit mijn bakje, hier op mijn bureau. Even rommelen en ja, daar istie weer.
Ik vind dat als er, dmv een cito, eisen worden gesteld aan kleuters dat je dan zo ongeveer ook wel mag weten wat die eisen dan eigenlijk zijn. Overigens heeft juf een oefenboekje en misschien kun je vragen of je dat mee naar huis mag nemen. In de inleiding van de cito pleit men er ook voor eerst te oefenen voordat die cito koud op het dak van de kleuter wordt gelegd. Immers..als je zoiets nog nooit gedaan hebt, is er een grotere kans dat het misgaat.
Nu de citotoets: het draait om 1.passieve woordenschat, 2. kritisch luisteren, 3. klank en rijm, 4. laatste en eerste woord horen, 5. schriftorientatie, 6. auditieve synthese.
passieve woordenschat: waar zie je de groenteboer? Zet een streep onder de groenteboer (kiezen uit 4 plaatjes). Dit ook met andere woorden als 'bestek' e.d.

Kritisch luisteren: Bart woont in een huis met een schuin dak. Zet een streep onder het goede plaatje. Ook moeilijkere verhaaltjes/plaatjes met meer mensen en kinderen..

Klank en rijm: Hier zie je muis-raaf-aap-kat. Welk woord 'begint' met een aa? Of Welk woord rijmt er op plant? En dan noemt juf vier woorden. Zet een streep enz.

Laatste en eerste woord horen: Welk woord zeg ik het eerst? (4 woorden) Zet een streep onder het goede plaatje.

Schriftorientatie: Zet een streep onder 'de letter'. of het 'woord'. Zet een streep onder de 'middelste letter'. of: Zet een streep onder de twee dingen die je kunt lezen.

Auditieve synthese: de juf gaat hakken en plakken: Zet een streep onder s-o-k (goeie plaatje)

In totaal zijn het 56 vragen.
Veel dingen kun je thuis aan tafel e.d. oefenen. Mag ik van jouw de m-e-l-k?
Veel plezier met spelen/oefenen!

Groet! Jan

Marieke

Marieke

03-02-2009 om 13:33

Bedankt

voor de geruststellende woorden. Ik zal nog eens met de juf overleggen of ik wat extra moet gaan oefenen. Voorlezen doen we al elke avond.
Jan, bedankt voor de uitleg, hier heb ik wat aan!
Marieke

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2009 om 14:46

Marieke

eind vorig jaar kreeg ik ook zo'n mededeling (zie mijn draadje boven)....Zoon scoorde ook heel laag op de taal en ordenen toets....ahum, de test was van een half jaar daarvoor....nu, net de taal-uitslag gekregen, een B-score....zelf hebben we inderdaad een beetje geoefend, spelenderwijs....onder het eten....onderweg....met als resultaat: zoon zit achterin en ziet op een gebouw een grote O en K .... hij murmelt.... O-K ....daar staat OK mama!!!! Ja jongen goed van jou!! Om meteen daarna....OK-Sok-Mok-Lok te gaan noemen....Hij komt er wel...

Van dochter weet ik de score helaas nog niet....

Geduld

Vorig jaar ook een D hier en nu een b Ach.. sommige dingen komen wat langzaam. Mijn zoon is gewoon niet heel taalvaardig en zijn concentratie is ook niet altijd even goed. Dit jaar is hij er beter aan toe dan vorig jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.