Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

lagere citoscore dan schooladvies.

Bijna hetzelfde als het draadje hieronder, maar dan andersom. Zoon heeft TL advies gekregen, maar uit de cito kwam een score van 519. Rekenen was erg zwak. Hij zit en gaat naar speciaal onderwijs. Zijn iq is 116, maar het is een onzeker mannetje. Hij heeft erg veel moeite met rekenen en zijn scores zijn bij de andere vakken heel wisselend. Wij denken dat hij misschien beter naar kader kan gaan. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet.

Marie

Marie

21-05-2015 om 16:03

Kader is praktischer

Als je denkt dat hij geen "leerder" is en meer "praktisch leert" zou Kader wellicht beter bij hem passen. TL is erg theoretisch natuurlijk en wordt meer zelfstandigheid van leerlingen verwacht dan bij Kader is mijn ervaring.

Gaan kijken.

Wat past het beste bij hem? Tl starten op een school waar ze goede begeleiding kunnen bieden, waar ze ook kader niveau aanbieden zodat op-en afstromen niet zo'n probleem is. Of zit hij op kader direct beter op zijn plek?
Heeft hij al een school gekozen die deze mogelijkheden biedt? Op en afstromen gebeurt op alle niveau's en iets hoger inzetten lijkt me niet verkeerd.
Maar jij kent je zoon het beste, misschien wordt hij daar erg onzeker van? Misschien groeit hij op het vo en is het een laatbloeier? Met zijn iq moet hij het kunnen maar ik heb de ervaring dat dat lang niet alles zegt.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:17 Topicstarter

Nee

Het is wel een leerder in de zin van leergierig, erg onhandig met praktijkdingen, maar ik zie dat het leren op school hem moeite kost. Thuis is het net een professortje. Heel geïnteresseerd in dingen en hij weet ook een hoop. Hij heeft vanaf groep 6 TL advies, maar zie dat hij vaak niet heel hoog scoort. Zijn cijfers zijn gemiddeld voldoende, maar dat is dan weer opgebouwd uit meerdere cijfers die van een 2 naar 7 of 8 gaan. Rekenen zit hij nu op begin groep 7 en verder komt hij ook niet. Ik zie geen praktijkkind, maar ja, als het leren hem niet heel goed af gaat hebben we weinig andere opties voor hem. Wel geeft hij zelf aan veel zin in de kooklessen te hebben op de middelbare school. Ook is het een bouwer. Vanaf zijn 3e altijd in de weer met lego. Ik kan hem zelf maar moeilijk plaatsen.

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 16:17

nee

Op kader moet je ook de eerste twee jaar door alle theorievakken dus begin gewoon op mavo, afstromen kan altijd nog. Ik vind overigens die citouitslag wel heel erg laag, is er iets mis gegaan? Een vraag overgeslagen en daarna een heel reeks verkeerd ingevuld? Een 519 is eigenlijk basis.

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 16:18

oei

rekenen op begin groep 7 is dus wel ruim anderhalf jaar achterstand. Dat is fors. Wat zijn de citoscores? Dus ABCDE of I II III IV V?

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:20 Topicstarter

Geen keuze

Hij heeft adhd, autisme en tourette. Hij zit op cluster 4 onderwijs en gaat daar straks ook weer naar toe. Hij is 12, maar in doen en laten misschien net 9.Er is een TL klas, maar ook basis/kader. Als TL niet gaat moet hij wisselen van klas. Dat is voor hem niet verstandig.

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 16:25

dan

Dan zou ik de gok niet wagen en basis/kader doen maar nogmaals, wat zijn zijn citoscores?

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:43 Topicstarter

Reactie

Ik heb geen citoscores bij de hand. Op bet alternatief leerlingrapport staat Aviv uit, Begrijpend lezen E7, B8. DMT M8, rekenen E6, spelling M8, spelling werkwoorden B8.

Dit is van januari. Vooral rekenen is erg achter, de rest wel op niveau.
Wiskunde mag hij op een lager niveau doen. De rekentoets gaat hij nooit halen op TL niveau.

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 16:45

tja

De rekentoets op tl is niet anders dan de rekentoets op kader of basis dus dat gaat niet uitmaken.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:49 Topicstarter

Vakken

Hij zal op kader 4 jaar lang dezelfde vakken hebben. Niet 2 jaar theorie en dan pas praktijk er bij. Ze beginnen in de 1e al met koken en techniek. Dit gaat tot de 4e door.Verder hebben ze economie, wiskunde, Nederlands, Engels en biologie. Hetzelfde op TL. En daar hebben ze ook koken en techniek.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:50 Topicstarter

rekentoets

De beoordeling is anders en basis maakt f1 en kader en TL f2.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 16:52 Topicstarter

nee

Pfff, ik praat onzin. Wel 2f, maar andere beoordeling.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 17:06 Topicstarter

Mail

Aan de hand van de citoscore heb ik de juf gemaild en zij geeft aan dat zij het advies niet meer mogen wijzigen en het VSO ook niet. Wel kunnen we zelf een verzoek indienen om het niveau te wijzigen. De citoscore is door rekenen enorm omlaag gehaald. De rest was zo slecht niet. Op het formulier van cito staat overigens dat de score overeen komt met basis/kader.

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 19:29

andere beoordeling?

2F is toch echt 2F en dat geldt voor het hele VMBO.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 20:50 Topicstarter

Uitslag

Dochter kreeg 2 uitslagen. 1 op kaderniveau en 1 op TL niveau. Op 1 rekentoets.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 20:52 Topicstarter

Cijfer

Op kaderniveau scheelde het cijfer een hele punt met het cijfer op TL niveau. Ze zat zelf op TL.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 21:06 Topicstarter

Cito

Op de site van Cito staat dat cijferdifferentiatie is toegepast.

Melleke75

Melleke75

21-05-2015 om 21:25 Topicstarter

Nou

Ik kom er niet achter waarom dochter 2 cijfers heeft gekregen als de toets van BB tot en met TL een gelijke normering heeft. Volgens de school zat daar verschil in. (Eind schooljaar 2013/2014). Maar in dat geval gaat zoon het nog lastig krijgen, maar ik las al wel dat er nog een aangepaste rekentoets gaat komen voor kinderen met ernstige rekenproblemen waaronder dyscalculie. We gaan het wel zien. We hebben nog wat jaren voor ons. We kunnen er toch niets aan veranderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.