Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Langzame werker, hoe de cito maken?

Dochter, groep 8 is een trage werkster, ze krijgt haar werk maar moeilijk af, thuis gaat het beter, ze gaat als een speer door dr huiswerk heen. haar resultaen zijn goed, alleen haar weektakenlijst is korter omdat ze een volle op school niet af krijgt. Huiswerk is gewoon gelijk met de rest van de klas.
Mijn vraag is nu: Wat nu als zij dr cito niet afkrijgt? Dan heeft ze heel veel fout, want niet ingevuld is fout lijkt mij. Dan komt ze straks wellicht op een lagere opleiding dan ze qua niveau aankan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet eens

Ik zou het niet aan je dochter vertellen. Ik snap dat je een risico er in ziet, maar probeer het in proportie te houden. Als jouw angst afstraalt op je dochter ben je alleen maar verder van huis.

In eerste instantie zou ik het bespreken met de juf en niet met je dochter. De CITO is wel een toets met een beperkte tijd maar het is een toets waarbij de kennis en het begrip wordt getoetst; het is niet een toets onder tijdstdruk zoals bij IQ-tests waar het merendeel van de kandidaten niet eens alle opgaven af krijgt.

Vraag aan de juf of zij een probleem ziet. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat je dochter iets lager scoort dan zonder tijdslimiet maar nog steeds binnen dezelfde bandbreedte voor een bepaald type vervolgonderwijs.

Het is ook erg lastig om 1000 keer als kind te horen dat je langzaam bent... met dat soort etiketten en terugkoppelingen moet je erg opletten. Misschien is ze langzaam maar wel zorgvuldig. Misschien zijn snelle kinderen juist slordig. Misschien heeft ze andere positieve kanten die het lage tempo compenseren. Misschien is er een onderliggend probleem dat beter onderzocht moet worden voordat zij met haar tempo wordt geconfronteerd...kortom, soms doe je met rechtstreekse terugkoppeling meer kwaad dan goed.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2009 om 22:13

Nou rodebeuk

ik begreep van de week van een leerkracht dat de Cito toch echt wel met tijdsdruk komt hoor....De drempeltoets daarentegen heeft minder tijdsdruk

Nasha

Volgens mij is de CITO niet zo ontworpen dat de meerderheid van de kandidaten de opgaves niet op tijd af heeft. Bij IQ-tests zijn er onderdelen waar dat wel het geval is.

Maar goed, dat kun je een nuanceverschil noemen.

Hoe dan ook, zou het helpen bij een toets met tijdsdruk om van te voren tegen een leerling te zeggen 'je bent altijd te langzaam'? Ik denk het niet. Dat zal een stuk meer uitleg vergen.

kaatje43

kaatje43

18-11-2009 om 09:10

Mijn jongste dus ook

Ook ik denk soms: ojee als het met de Cito maar goed gaat. Ik zeg het niet tegen hem hoor. Ik denk dan altijd wel aan een jongen vorig jaar bij hem in de klas die altijd minder taken had omdat hij zo traag was, maar in groep 7 al een cito mocht maken en bleek dat hij VWO+ score had. Het zijn natuurlijk ook veel multiple choice vragen en dat gaat sneller dan zelf dingen opschrijven, althans bij mijn zoon. Afleiding is natuurlijk ook een groot punt en dat heb je minder tijdens de Cito.

Astrid

Astrid

18-11-2009 om 11:20

Mijn zoon is ook heel sloom, maar de cito ging juist goed

Ik heb een superslome zoon. Op de basisschool had hij nooit z'n taakjes af. Op een gegeven ogenblik kreeg hij ook kortere taakjes om het toch een keer af te krijgen. Bovendien was wat hij deed allemaal goed. Er waren weken dat de kortere taakjes redelijk vaak af waren, maar er waren ook maanden dat zelfs die niet afkwamen. Zo ging het jaren door. Er zijn zelfs jaren geweest dat de leerkracht hem elke 5 min. moest toespreken om vooral door te gaan met het werk.

De cito bleek zoon wel op tijd af te hebben. Het was stil in de klas en er was weinig afleiding. Normaal is het vrij rumoerig. Dat blijkt dus duidelijk uit te maken.

Zoon zit nu in een 2-talige gymnasium brugklas en is nog steeds extreem sloom. Hij heeft hierdoor een bepaalde kaart waarmee hij bij repetities e.d. extra tijd kan krijgen. Dat kan dus wel op het voortgezet onderwijs! Alleen heeft hij deze kaart nog nooit nodig gehad. Volgens zoon is er altijd genoeg tijd. Dat komt omdat het bij repetities stil is in de klas.

Thuis gaat z'n huiswerk nog steeds sloom. De klas schijnt 1.5 a 2 uur per dag over het huiswerk te doen, hij doet er 4 a 5 uur per dag over. Te veel afleiding in z'n hoofd thuis.

Melleke75

Melleke75

18-11-2009 om 16:43 Topicstarter

Langzaam werken...

hoeft geen belemmering te zijn voor een middelbare school. Ik heb die vraag hier eens neergelegd, maar iemand, ik meen Mirjam Lavell, gaf toen als antwoord dat dat niet uitmaakte voor de Middelbare school omdat ze het werk toch vooral thuis moeten doen. Leren kan ze wel heel erg vlot. ze kijkt het 1 keer door en ze kent alles, hiervoor haalt ze dan ook hoge cijfers. Van mij hoeft ze helemaal niet naar een hoge opleiding, ik had zelf VMBO-TL in mijn hoofd en haar juf ook. Hiervoor moet ze alleen wel een juiste cito-uitslag hebben, want de school waar ze naar toe gaat kijkt daar naar.

Melleke75

Melleke75

18-11-2009 om 16:50 Topicstarter

Pelle

dat idee had ik ook dat ik dat nu toch wel eens zou moeten weten hoe het komt dat ze zo langzaam werkt. In groep 7 hoorde ik het voor het eerst, de meester zei toen dat ze erg snel afgeleid is, hij zou kijken hoe hij haar kon helpen. Helaas is het nooit van de grond gekomen. Haar juf had het dit jaar al snel door en vertelde dat ze geen idee had hoe het kwam, want het is altijd heel stil in de klas tijdens het werken, ze kletst ook niet tijdens de les en is erg serieus tijdens het werken. Zelf weet ze ook niet waar het door komt. Gisteren had ze 4 a4tjes vol sommen mee en die had ze in een half uurtje af. Ze vloog heel snel door de sommen heen en had ze allemaal goed. Ze rekent vlot en snapt de sommen ook. Wel is ze erg onzeker en wat faalangstig, misschien is dat de reden. Ik wil toch nog een gesprek met de juf aanvragen om te zien of er nog wat mogelijkheden te zijn. Het verschil tussen het werken thuis en op school is groot, terwijl ze het thuis ook in de woonkamer deed terwijl haar broers rondliepen en de tv aan stond. Ik snap er echt niks van.

Katie

Katie

20-11-2009 om 23:51

Hier ook zo

Ik zou me er niet te druk over maken, als haar juf maar weet wat ze in huis heeft dan zal een evt slechtere uitslag van Cito ook niet bepalend zijn.

Onze dochter is zo'n zelfde meisje. In groep 6 werd door haar leraar al gezegd dat dat het punt is/was waar ze waarschijnlijk op uit zou vallen als de citotoets gemaakt moest worden. Altijd op het rapport de vermelding dat ze traag werkte. Intussen is dat al jaren achter de rug, heeft ze de cito toch heel goed en is ze op het Vwo terecht gekomen waar ze het bovengemiddeld doet. Nu heeft ze geen last meer van het traag zijn, leert gemakkelijk en scoort daardoor heel goed. De eerste jaren was met huiswerk ed wat moeilijker, veel te veel tijd ging daar in zitten. Achteraf denk ik toch dat het door te perfectionistisch willen zijn kwam, al had ze dat niet echt zelf door. Nu snapt ze beter dat er prioriteiten gesteld moeten worden, dus er mag ook wel eens iets blijven liggen van schoolwerk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.