Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Laptop klas wel of niet doen?

Vandaag de brief gekregen dat zoon is aangenomen op de school van zijn eerste keuze. Meteen de vraag (en die moet voor 26 april worden beantwoord) of zoon in de laptop klas wil, met een hele brief er bij welke laptop en de kosten. Het gaat om een kleine notebook van 13.3 inch via de rent company, kosten: 3 jaar lang 20€ en daarna de mogelijkheid tot koop.... Dus 720€ alleen al aan huur en daarna nog de (eventuele)koopkosten!

Wie zijn kind zit in een laptopklas en wat zijn de voordelen?

Wil eerst even wat info verzamelen dus info welkom!

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ik niet snap (ot)

Er zijn vziw vanuit de arbowetgeving eisen en beperkingen aan beeldschermwerk. Ik hoor daar nooit iets over als het gaat om computers in de school. Is daar dan geen probleem?

Groeten,

Temet

Nyntje

Nyntje

19-04-2012 om 15:29

Ook laptop, geen kosten

mijn dochter heeft ook een laptopklas. Maar zij heeft helemaal geen kosten. Wij betalen niets en hebben deze in bruikleen. Ik snap niet dat je ervoor moet betalen. Ze mag er zelf wel eea opzetten, maar wij hebben alleen een uitleencontractje hoeven tekenen. Verzekering loopt via de school. Ik weet niet of mijn dochter deze laptop meerdere jaren houdt overigens.
Ik vind in jullie geval ruim 700 euro een belachelijke prijs.
Verder gebruikt onze dochter hem elke dag, moet dus wel steeds mee naar school. Er wordt in de klas op gewerkt, in de pauze en ook na schooltijd. Dus het is wel zinvol

gewoon-ik

gewoon-ik

19-04-2012 om 15:53 Topicstarter

Meer info

De kosten zijn voor de huur en de verzekering van de laptop. Zelf kopen mag niet, de reden weet ik niet maar dat hoorde ik van een moeder die vorig jaar hetzelfde "probleem" had. Haar zoon gaat in de 2e naar het vmbo maar evengoed zitten ze vast aan het huurcontract van 3 jaar.

In de brief stond trouwens ook: dat de kinderen maar 30% van de tijd op de laptop zullen werken , omderzoek geeft aan dat het leerrendement terug loopt als leerlingen meer dan 30% van de schooltijd met een computer werken. De leerboeken blijven de komende jaren dan ook zeker in gebruik.

Daarom wil ik weten wat de voordelen zijn van de laptopklas.

Nyntje

Nyntje

19-04-2012 om 16:13

@gewoon-ik

minder boekengebruik is bij onze dochter geen sprake van. wel wordt deze elke dag meegesjouwd naar school. Van wat ik weet wordt de laptop wel min of meer elke dag gebruikt. Ik hoor haar er in ieder geval nooit over klagen.
Wat vaag trouwens dat je er dan nog 2 jaar aan vast zit, mocht je na het eerste jaar de school moeten verlaten. dat zou voor mij al reden genoeg zijn om het niet te doen. Vraag me af of de school je uberhaupt mag en kan verplichten om deze laptop onder deze voorwaarden te accepteren??

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2012 om 17:05

Duur he!

Mijn neefje gaat naar een school met laptopklas. Zij moeten er bijna 900 euro voor neertellen. Ik hou er niet van dat ouders op die manier op kosten worden gejaagd voor iets wat een school als soort van experiment gaat uitvoeren. De groep kinderen met een minimum inkomen valt zo buiten de boot.

Jillian

Jillian

19-04-2012 om 17:07

Zou het niet doen

Ik zou het niet doen. De prijs is echt enorm hoog voor een simpele laptop. Ook fijn trouwens dat je er nog twee jaar aan vast zit als je na een jaar gaat switchen. Dat zouden voor mij al twee redenen zijn om het niet te doen.

Daarnaast zie ik de toegevoegde waarde van een laptop klas ook niet in. Op veel scholen wordt er sowieso al veel met ICT apperatuur gewerkt of er wordt van de leerlingen verwacht dat ze een deel van het schoolwerk per computer maken thuis. ICT vaardigheid leren ze dus sowieso wel.

Als je daarnaast ook nog elke dag een stapel boeken mee moet sjouwen heb je dat voordeel ook al niet.

Daarnaast vind ik de hele dag naar zo'n schermpje staren (voor school en vast thuis ook nog voor games/chatten en dergelijke met vrienden) ook niet echt gezond.

In elk geval zou de school wel met een heel goed verhaal moeten komen om mij te kunnen overtuigen van de voordelen van een laptop klas boven de normale brugklas.

Annet

Annet

19-04-2012 om 21:30

Ik zou een aparte klas niet doen

Hier een Gym waar iedereen een laptop heeft. Tot aan dit schooljaar gebruikte iedereen een laptop van school waar je als ouder een flinke vergoeding voor betaalt. De kosten zijn niet alleen het ding zelf maar ook het onderhoud en de voorzieningen van wifi en zo.
Vanaf volgend schooljaar mogen kinderen een eigen laptop gebruiken of de versie van school huren. De brugklassers hebben geen keus, die moeten de versie van school huren.

Als een laptopklas een uitzondering is, hoef je niet veel te verwachten van de toepassingen in de klas. Deze klas is eerder proefkonijn voor leraren om de mogelijkheden te onderzoeken.
Ik zou daar nooit extra voor betalen als het onderwijs in de andere klassen hetzelfde is. Je voor drie jaar vastleggen is sowieso absurd.

Laptop issue hier nog gekker

Tis hier nog gekker, wij zijn verplicht een nieuwe apple laptop te kopen, minimaal 1400 euro, krijgen een beetje korting als we het via school doen . Mogen er wel zo lang mee doen als we zelluf willen, hij is van ons ..

Ragdoll

Ragdoll

20-04-2012 om 09:35

Mmm

heb wel een idee wie er allemaal 'wijzer' van wordt. De school en het bedrijf die de laptops levert en jullie als ouders laten betalen…veels te veel overigens.

Aan gewoon-ik: ik zou het niet doen. Belachelijk om zo'n bedrag voor een simpele laptop neer te tikken. Toegevoegde waarde is er niet en jullie betalen gewoon de kosten die eigenlijk voor rekening van de school zouden moeten komen. Is gewoon een zo'n deal tussen school en zo'n leverancier. Het gaat gewoon om centen verdienen hoor.
Koop gewoon een goedkopere om thuis op te werken, maar wellicht hebben jullie gewoon een computer thuis staan.

Ik zou het niet doen

Ik vind het veel te veel geld en ik zou er ook geen 3 jaar aan vast willen zitten.

VO school van mijn dochter heeft ook laptop-klassen. De kinderen krijgen hun laptop kosteloos van school verstrekt en ze hebben daarnaast nauwelijks boeken. Bijna alle theorievakken zijn met de laptop. Op de laptop mag je niks zelf installeren, dat zit achter een wachtwoord/code, je kan hem alleen gebruiken. Je moet hem in de zomervakantie inleveren, dus is echt alleen voor schoolwerk bedoeld.

ishtar

ishtar

20-04-2012 om 11:19

Vaak zit

er ook nog onderhoud en dergelijke bij.
Wij betalen voor de laptops van de Leonardo 30 euro pm, en dat is precies het bedrag (uitgesmeerd over 3 jaar) dat de school kwijt is aan de leverancier. School verdient er bij ons dus geen cent aan. (overigens is het hier wel een overeenkomst die je aangaat met school voor de duur van de schooltijd, dus ga je binnen die 3 jaar van school hoef je verder niks meer te betalen)
Die eventuele koopkosten zullen niet hoog zijn. Een 3 jaar oude notebook is al behoorlijk verouderd.

Discriminatie

Wel een erg duur grapje. Maar alles ligt wel aan jouw financiele middelen. Als je kind het graag wil maar jij kunt het niet betalen, dan kan je kind niet naar de laptopklas. Dat vind ik discriminatie. Alleen kids met ouders die geld hebben kunnen daardoor meedoen.

Trouwens, school sluit in dit geval een groot contract af met een leveranciers, daardoor krijgen ze flinke kortingen.

Een laptop waar je zoveel voor moet betalen, ook al is het ding verzekerd, dat is best veel. Als dat ding tussentijds stuk gaat, hoe gaat school daar dan mee om? En je zou dan in ieder geval eigenaar moeten zijn aan het einde van de rit. En wat te doen met tussentijds uitval of beeindiging van het contract?

Diverse middelbare scholen binnen onze woonplaats werken ook veel met laptops. Ik heb er eentje opgezocht en daar staat dat je bv 131 aan diverse kosten per jaar aan schoolgeld betaald, en daar zit ook het gebruik en de verzekering van een macbookje in. Wil je niet voor die dienstverlening betalen dan moet je zelf een laptop aanschaffen. Overigens staat ook in die overeenkomst dat er max 30% van de tijd met de laptop wordt gewerkt.

Nou ja, ik stel eigenlijk de regeling die de school van je kind aanbied ter discussie. Dat is niet je vraag.
Je kind wordt er niet beter of slechter van. Doet je kind niet mee dan krijgt het nog steeds goed onderwijs. En kids zijn tegenwoordig zelf ook erg gis, die gaan thuis gewoonn op de pc verder. Het is dus aan jou of je het financieel aan wilt gaan. Jammer dat de school deze keuze geeft, want ik vind het een manko voor de rest die geen keuze hebben. Of allemaal en het dan goed regelen, of geen van allen, zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.