dubje
07-06-2012 om 19:05
Lastige keuze [tweetalige havo of havo/vwo?]
Wij (onze dochter) zitten in een luxe positie. Ze mag kiezen tussen een havo/vwo brugklas of een tweetalig havo brugklas.
Havo/vwo is les op vwo niveau maar de verwachting is dat dat vwo te hoog gegrepen is.
Dochter wil zelf graag tweetalig doen maar twijfelt. Wat zouden jullie motivaties zijn voor de ene of de andere brugklas?

Marjolein
07-06-2012 om 23:13
Havo vwo
Hier absoluut geen talenwonders, daarom zou ik nooit voor tweetalig kiezen. Is jouw kind een talenwonder? Dan kun je het overwegen.
Toch denk ik dat ik zou kiezen voor havo vwo.
Dan kan ze nog opstromen naar vwo. Als ze over dat beetje extra beschikt, kan haar dat misschien wel op het VWO brengen.
Als jij nu al denkt dat dat er niet inzit, waarom zou ze dan wel een tweetalig havo kunnen? Dat is ook moeilijker dan "gewoon" Havo, maar leidt op tot hetzelfde diploma.

dubje
07-06-2012 om 23:43
Marjolein
Als je geen talenwonder bent is onderdompeling juist een goede manier om een taal te leren (zeggen de mensen met ervaring)
De dochter van mijn vriendin doet tweetalig en scoort voor Frans en Duits maar net aan en Engels gaat een stuk beter (plus prima cijfers voor de beta vakken) Volgens mijn vriendin zou het cijfer voor Engels net zo 'net voldoende' zijn als ze gewoon vwo zou hebben gedaan.

Marjolein
08-06-2012 om 08:29
Onderdompeling
is inderdaad een fantastische manier om een taal te leren. Daar ben ik het van harte mee eens.
Maar de andere vakken zijn al moeilijk genoeg. Als je door de uitleg in het Engels compleet de clou van de uitleg mist, zak je een niveau af. En eindig je op TL, niets mis mee, maar jammer als je Havo zou kunnen en het door een talenexperiment niet kunt volgen.
Ik denk dat tweetalig geweldig is voor kinderen met VWO + aanleg. Kinderen met Havo+ aanleg, kunnen - vind ik - beter al die extra effort inzetten om VWO te doen.
Zo, nu heb je er een mening naast. Succes met verder dubben!

skik
08-06-2012 om 09:19
Engels versus duits en frans
Mijn dochter (op een gewone havo en dyslectisch) staat er ook veel beter voor bij Engels dan bij Duits en Frans. Engels is zo alomtegenwoordig, ze pikken al zoveel op via muziek, tv-series, de computer dat dat al een bekende taal is. Frans en Duits horen en lezen ze buiten de lessen eigenlijk nooit. Dus aanraking met Engels die ze toch al krijgen bevordelijk voor de resultaten bij Engels, daar heb je niet persé tweetalig onderwijs voor nodig. Ik zou ook voor de havo/vwo-brugklas kiezen.
skik

Mare
10-06-2012 om 21:00
Tweetalig
Onze dochter (14) zit in de 3e van het tweetalig VWO. En nee, ze was geen talenwonder - op haar lagere school kwam Engels nauwelijks aan bod. En ze kan goed leren maar had n CITO-score van 543. Prima, maar even ter achtergrondinfo dat het niet een meisje is die het allemaal aan komt waaien.
Belangrijk denk ik, en dat mis ik een beetje, wat wil/denkt jouw kind zelf? Ze moeten het tenslotte zelf doen... Onze dochter koos zelf heel bewust voor tweetalig, ook al was die school veel verder weg. In vergelijking met vriendinnen die gewoon VWO doen is er wel heel veel verschil overigens. Dochter spreekt echt vloeiend en met het grootste gemak Engels. Ze spreken op school ook steeds Engels, ook tijdens gym, keuzewerktijd etc. Als ze hier met klasgenootjes is schakelen ze net zo makkelijk van NL naar EN, met taalgrapjes en al. Beter dan het gros van de Nederlanders, dus die toegevoegde waarde heeft het zeker wel - voor wie dat leuk of belangrijk vindt ivm een vervolgstudie. Bijna alle vakken (alleen FR, DU, NL en godsdienst zijn in het NL) worden vanaf het begin in t Engels gegeven,en dat is echt pittig! Vakken als biologie, wiskunde, schei- en natuurkunde - echt zwaar. Ik ben zelf door mijn ouders tweetalig opgevoed, maar zelfs ik heb moeten afhaken omdat ik die terminologie niet ken. En; vanaf de 4e, komend jaar dus, moeten ze al die termen weer in t NL gaan leren want dan zijn de lessen voortaan in het NL ivm de voorbereiding op het examen. Ook weer extra lastig.
Dochter heeft het Anglia examen waarmee ze de 1e 3 jaar van het IB afsluiten met merit gehaald, en wil ook de komende 3 jaar nog verder ermee. Dit betekent iedere week extra lesuren Engels, fikse verdieping (essays schrijven, debating etc) maar ze is vastbesloten dus we steunen haar daar in. Het is echter beslist een verhoogde moeilijkheidsfactor!
Over de keuze havo/vwo kan ik dus niks zeggen want geen ervaring met die keuze. Wel met TTO. Wij en vooral dochter vindt t geweldig, dus dat was n goede keuze. Mn alle zaken rondom international awareness zoals ze het noemen vindt ze geweldig. Workshops van Shakespeare, van standup comedians, trips naar Canterbury en London, een exchange programm, in de 4e een internationale stage, maar ook het regelmatig volgen van propgramma's op de BBC, het lezen van de Times etc. Bij onze school was er een toelatings-intake; kinderen moeten zelf goed hun motivatie kunnen verwoorden en niet 'omdat mn vader zegt...'Tot slot, voor TTO betalen we per schooljaar zo'n 500 euro per kind extra.
Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt bij je beslissing!
mvrgr
Mare

dubje
11-06-2012 om 11:34
En het is geworden
De tweetalige brugklas gaat hem worden. Dit was dochters eerste keus maar ze had de toelatingstest heel raar slecht gemaakt vandaar dat ze zich had neergelegd bij een havo/vwo brugklas (op een school veel dichterbij)

Marjolein
11-06-2012 om 20:52
Zeker
en gemotiveerd klinkt je dochter. Leuk!
Laat je volgend schooljaar nog eens horen hoe het gaat?

Marjolein
11-06-2012 om 20:52
Zeker
en gemotiveerd klinkt je dochter. Leuk!
Laat je volgend schooljaar nog eens horen hoe het gaat?