janneke2421
29-03-2010 om 13:13
Latijn?
Hallo;
Is er voor een studie medicijnen (arts-tandarts-dierenarts)Latijn nodig? Met andere woorden: Is er VWO-plus nodig om arts te worden? Of is gewoon VWO (dus zonder Latijn)voldoende?
Ik hoop dat jullie mij hierover kunnen informeren.
Alvast bedankt en groetjes van janneke2421

cqcq
29-03-2010 om 14:09
Nee
Nee Latijn (en ook grieks) is niet verplicht, is alleen wel handig voor sommige studies. (zoals latijn voor medicijnen, en latijn en grieks voor theologie).

ijsvogeltje
29-03-2010 om 15:13
Als latijn verplicht was...
... dan was er vast niet zo´n overschot aan aanmeldingen voor die studies!

Chippie
29-03-2010 om 15:19
Niet verplicht...
Niet verplicht, een klein beetje handig ivm latijnse namen voor allerlei zaken (maar die izjn ook prima zonder latijn te stampen).

Jolijt
29-03-2010 om 15:20
Nee
En de toegevoegde waarde van Latijn is minimaal voor de studies die je noemt.
Het Latijn dat op school gegeven wordt is handig bij het doorgronden van andere vreemde talen. Tuurlijk leer je wel een aantal woorden die in de geneeskunde terug komen (caput = hoofd) maar de termen die veel voorkomen (bv dorsaal = aan/naar de rugzijde gelegen) leer je dan weer niet. En in geen enkele tekst zal een bovenbeenbot of een armspiertje voorkomen. Die woorden zijn dus voor een ieder, met of zonder latijn even nieuw.
Het voelt misschien als een voorsprong, maar na een paar lessen anatomie is iedereen vertrouwt met de latijnse klanken en gramatica komt bij de geneeskunde niet voor; het zijn enkel losse woorden.

Nikus
29-03-2010 om 20:38
Toevallig net een mailwisseling
gehad met een neefje van mij. Hij is notaris en adviseerde toch Latijn te kiezen. Nu is neeflief wel ongelooflijk taalkundig dus daar ligt zijn interesse ook.
Met zoon heb ik afgesproken nadat hij in het boek van jolijtszoon had gesnuffeld en an deze mailwisseling dat hij, als hij het kan bolwerken, toch latijn gaat doen!

Dierenarts
29-03-2010 om 22:03
Zonder latijn
Hier een dierenarts zonder latijn in het pakket en eerlijk gezegd heb ik het niet echt gemist. Zoals Jolijt zegt leer je vast wel een aantal woorden maar dan kost maar weinig extra tijd om dat te leren. Daarentegen was biologie niet verplicht toen ik ging studeren (25 jaar geleden...), en ik ben wel heel blij dat ik dat op de valreep toch gekozen heb want daar heb ik wel veel profijt van gehad.

Temet
30-03-2010 om 09:19
Latijn of geen latijn...
...dat is de vraag. Je moet ook kijken, denk ik, wat er wordt verdrongen door het Latijn. Latijn komt in de plaats van iets anders. Een ander vak, of - als het bovenop het reguliere pakket is (weet niet hoe dat tegenwoordig zit) vrije tijd. Weeg dat af.
Zelf heb ik Latijn gehad en het is me vaak gebeurd dat ik dacht 'goh, dit kan ik plaatsen omdat ik Latijn heb gehad'. Net als de neef van Nikus ben ik jurist, en in de juristerij komt Latijn een enkele keer ook wel eens van pas. Maar je kan werkelijk uitstekend zonder, en ik denk niet dat ik Latijn had gemist als ik het niet had gedaan.
Je moet het doen als je het leuk vindt en het niet in de plaats komt van iets wat je nog leuker of nuttiger vindt. En je moet het niet doen voor het nut, want dat is er amper.
Groeten,
Temet

Puck
30-03-2010 om 11:30
Wel handig
Ik heb ook een aantal jaren Latijn gehad en ik moet zeggen dat het in de vakgebieden waar veel vaktermen uit het latijn gebezigd worden toch wel makkelijk is. Natuurlijk kan je dat ook makkelijk zonder latijn in je vakkenpakket aanleren maar ik vond het toch wel makkelijk.

Astrid
30-03-2010 om 12:29
Zoon vindt latijn geweldig
Zoon heeft nu in de brugklas latijn en vindt het een geweldig vak. Lekker puzzelen en stampen. Kan zoon blijkbaar erg goed. Volgens zoon moet je ook echt van het vak houden, wil je het leuk vinden. Ik zie zoon nog wel in zowel latijn als grieks eindexamen doen. Niet voor een bepaalde studie, maar gewoon omdat hij het leuk vindt.
Bij hem komt latijn en volgend jaar grieks boven op de normale lessen. Maar bij zij hebben ook extra engels (2-talig) wat voor een deel ook nog eens boven op het aantal uren komt. Totaal 38 lesuren in de brugklas!

Jolijt
30-03-2010 om 14:22
Liefde voor latijn
Is inderdaad nodig om het tot het eindexamen vol te houden. Van de 20 en nog wat die er van dochters klas begonnen zijn er nog maar 6 over en daarvan vallen er eind van dit jaar weer af. Zoon is dit jaar pas begonnen, maar daar worden ook de eerste afvallers zichtbaar.

Martien
30-03-2010 om 14:49
Moeilijk vooraf te weten of het leuk is
Zoals anderen al eerder hebben aangegeven is Latijn geen must voor een later vakgebied (of het zouden juist studies Latijn moeten zijn).
Het heeft wel enkele voordelen. Het leren blokken van woordenlijsten bijvoorbeeld. Ook kinderen met een sterke logica kunnen van dit vak genieten (als ze niet afknappen op het blokken). Ik vergelijk het met puzzelen. De Gramatica is vrij logisch (met natuurlijk uitzonderingen etc). De vervoeging van een woord hangt af van de fuctie van het woord in de zin.
Door Latijn te doen, zal je makkelijker de grammatica oppikken van andere talen. Als je een romaanse taal leert, is het ook makkelijker met een achtergrond Latijn omdat er veel gelijkenissen in de woorden zijn.
Indien de ambitie dokter is, zal de leerling geholpen zijn dat hij heeft leren blokken (want al die spieren, botten en pezen hebben namen en die moet je blokken in welke taal die zijn maakt niet veel uit en dan hebben we het nog niet over alle andere dingen die geblokt moeten worden zoals de ziektes, remediën, ...), maar wetenschappen en wiskunde zijn minstens even belangrijk als niet belangrijker als goede voorbereiding.
Dochter zit in 1st jaar en vindt het leuk. Hier vallen ongeveer 50% van de kinderen na een jaar af (hier doen ook heel veel kinderen Latijn). Dochter vindt het leuk, vooral de teksten die ze vertalen en die zijn dan weer gebaseerd op de oude griekse en romeinse mythologiën.
Zelf heb ik het een jaartje gedaan. Na een jaar was bij mij de goesting over. Ik heb het eigenlijk altijd leuk gevonden dat ik die mini basislatijn heb (maar het meerst Latijn heb ik opgestoken van de tafelconversaties van mijn moeder met de andere 3 broers en zus die Latijn hebben gevolgd).
Het heeft ooit een kemel veroorzaakt op mijn toets Nederlands. De vraag was de Latijnse vertaling van 'pluk de dag'(carpe diem). Ik, met mijn dyslectisch hoofd, antwoordde 'cave canem' wat betekent 'pasop voor de hond' haha dit foutje gaat nu meer dan 20j later nog steeds mee.
groetjes

Massi Nissa
30-03-2010 om 18:59
Mooi
Ik had een waanzinnig goede docent klassieke talen. De enige docent bij wie ik (en de rest van de klas) teleurgesteld was als de bel ging aan het einde van het lesuur. Ik vond de klassieke talen daarom geweldig, al was ik veel beter in Latijn dan in Grieks.
Groetjes
Massi

janneke2421
30-03-2010 om 20:57
Veranderd t.o.v. vroeger?
Hallo allemaal;
Hartstikke leuk dat ik al een aantal reacties heb ontvangen! Ik meen dat men vroeger wel Latijn nodig had om na het voortgezet onderwijs medicijnen te studeren.
Klopt dat? En zoja, waarom zou dat inmiddels veranderd zijn?
Groetjes van janneke2421

groene specht
30-03-2010 om 23:01
Vroeger ook niet nodig of verplicht.
Simon Vestdijk (dode en terecht behoorlijk vergeten schrijver) heeft met HBS voor de oorlog medicijnen gestudeerd. Schijnt daar ook een minderwaardigheidscomplex van te hebben gehad. Dat kon.
Vestdjk schreef een boek (Ivoren wachters) waarin de hoofdrolspeler een arrogante gymnasiast was die te pas en te onpas Latijnse spreuken debiteerde. Die Vestdijk waarschijnlijk uit een boekje had gehaald, want er zat weinig logica in de citaten. Dat viel me destijds, toen ik het voor mijn boekenlijst las (ik denk in 5 gym) nog op, waardoor ik ook een hele biografie over die dodelijk saaie man ging zitten lezen. Blijkbaar kon je dan wel met HBS-B medicijnen studeren, maar omdat maar heel weinig mensen dat deden, viel je wel op, en wellicht buiten den boot.

Mariel81
31-03-2010 om 10:46
Wel handig, niet nodig
Latijn is goed omdat de meeste mensen er voor moeten stampen. Dat doe je op een opleiding geneeskunde ook - je hoeft niet slim te zijn om arts te worden, wel hard willen leren
Daarnaast is het leuk als je inderdaad kan zien waar namen vandaan komen en pik je het soms op die manier makkelijker op.
Ik heb geen Latijn gehad maar spreek zes talen waaronder Spaans/Portugees en dat is voor mij genoeg om de meeste termen makkelijk te kunnen herleiden. Vrienden van mij die het wel gehad hebben zeggen inderdaad ook "wel handig, niet nodig".
Mariel (arts)

Tarole
31-03-2010 om 23:41
Nikus
Zeg Nikus, waarom moet jouw zoon Latijn doen als hij toch technasium gaat doen? En hoe kan dat dan op school geregeld worden?

Nikus
01-04-2010 om 09:00
Tarole
Als men Latijn aanbiedt dan raad ik hem aan om dat te doen. Zeker omdat je talen altijd nodig hebt. Het legt een stevige basis en het technasium is VWO+ idem als Latijn. Waarom zou dat niet naast elkaar kunnen? Het Technasium wil niet zeggen dat je enkel Beta vakken hebt.

Tarole
01-04-2010 om 10:00
Technasium
Hier is het niet mogelijk bij het technasium ook latijn te doen. Ook geen andere extra vakken als cambridge english bijvoorbeeld. De school vindt het programma zo al zwaar genoeg en richt zich uitsluitend op de beta vakken.

Nikus
01-04-2010 om 12:08
Tarole
Nou ja, wat jammer dat een school dat bepaald. Het is toch aan de leerling om te bepalen wat hij/zij aankan?

marieke
01-04-2010 om 12:54
Ik ken alleen de keuze uit of tevhnasium of gymnsium. Dit is omdat op het technasium 4-6 uur per week wordt besteed aan het examenvak Onderzoek en Ontwerpen en op het gymnsium zo'n 4 uur aan of Latijn of Grieks. Vaak worden dan de andere theorievakken wat ingedikt want anders zouden kinderen op een gymnsium of technsium heel veel uren draaien. Mogelijk dat de school waar jouw zoon van plan is naar toe te gaan wel Klassieken als extra vak biedt maar logisch is dat niet en zit ook niet in het oorsponkelijke technasiumplan, zie oa http://www.technasium.nl/ en http://nl.wikipedia.org/wiki/Technasium

Mama
01-04-2010 om 14:33
Nikus
Op de school waar jouw zoon heengaat wordt sowieso geen Latijn aangeboden

Nikus
01-04-2010 om 15:04
Mama,
In V niet, in S wel.
We hebebn hem voor V aaangemeld maar hij kan natuurlijk altijd switschen. Wel jammer dat ze het in V niet aanbieden. We zien wel.
Marieke, beide sites ken ik.

nog een dierenarts
01-04-2010 om 20:34
Niet nodig
Hier geen latijn gehad en ook nooit gemist. De latijnse namen kan je toch heel makkelijk leren, zonder middelbare schoollatijn.
Wel schei- en natuurkunde, biologie en wiskunde nodig gehad.

koffiekwast
02-04-2010 om 09:20
Technasium kan hier ook gewoon op het gymnasium
Hier in Groningen op het gymnasium naast latijn en grieks ook gewoon technasium. Dus het 1 sluit het ander niet uit.
Cambridge Engels overigens ook nog er naast.
Volgens dochter is het goed te combineren en nog heel leuk ook.

koffiekwast
05-04-2010 om 13:25
Nikus
Ik vermoedde al dat jij het wist...volgens mij zit je niet zo ver uit de buurt! Succes met de as brugger trouwens.
Maar ik wilde toch nog maar even aan het draadje toevoegen dat het 1 het ander niet uit hoeft te sluiten.

Nikus
07-04-2010 om 18:34
Koffiekwast
Volgens mij is het P het gym dat samen met het UE het technasium heeft ontwikkeld.
Hoe vind je dochter het technasium. Zoon kan niet wachten. Die heeft een hyves ontdekt van de sience floor en is erg enthousiast.