Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
rood kopje

rood kopje

18-04-2011 om 22:17

Leerlingdossier opgevraagd, ivm onderzoeken

Ik heb een kopie opgevraagd van de gegevens over ons kind. Ik heb een kopie gekregen van het leerlingdossier. Er staat een bepaald verhaal in wat een heel verkeerd beeld kan geven. Door een leerkracht zou er iets gezien zijn wat een van de ouders gedaan zou hebben. Dit klopt echter niet met hoe het beschreven staat. Kind is inderdaad wel beetgepakt, maar niet neergesmeten. Kind is gevallen. Ook de reden waarom kind zou zijn vastgepakt klopt niet (omdat ik niet goed praat, niet goed uit mijn woorden kom), kind is vastgepakt omdat kind niet wilde luisteren naar ouder. Bij het vastpakken is kind gevallen, waardoor het ernstiger leek dan het was. Door een leerkracht is dit gezien en zo is het dus beschreven in het dossier.
Ik wil dit er uit hebben, want het klopt niet en kan een heel verkeerd beeld bij anderen geven.
Ook zijn er verhalen niet compleet, aanvulling die ik gegeven heb is er niet bij vermeld...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rood kopje

rood kopje

19-04-2011 om 12:38

Niemand?

weet iemand dit?

Poging wagen?

Het is het niet waard Roodkopje dat leerlingendossier. Ik weet niet wat hiermee de bedoeling is maar ik zou een aangetekende brief sturen dat ze die zaken er maar uit moeten halen en dat je verspreiding daarvan verbiedt.
En geeft zoiets zeker niet in handen van zorgverleners. Het is het niet waard.
Waarom heb je het eigenlijk nodig?

Vraag de school

En laat zeker de school niet ongeremd communiceren met de hulpverlening.
Wat willen ze weten bij die onderzoeken? Hebben ze geen vragenlijst? En die wil je bij jou ingeleverd hebben en niet rechtstreeks retour.
En zeg het maar duidelijk dat je niet wil dat er een hoop onzin gecommuniceerd wordt maar dat het probleem van je kind opgelost wordt.

Wat ik altijd gehoord heb van mijn directie

Is dat als ouders dingen niet correct vinden in het dossier dat ze mogen eisen dat er een aantekening bij komt te staan. Met daarin wat de ouders anders zien.
En terecht.

Niet doen

Ook al heb je een correctie bij zo'n dossier gevoegd dan nog staat er zo'n suggestief verhaal. Ik zou dat niet meer accepteren. Je denkt, ze zien heus wel dat dat niet klopt, nou vergeet het maar.
Ze krijgen juist ogen als schoteltjes. En heus niet iedereen hoor, maar er zijn er teveel die het allemaal wel als signalen zien en dan mag jij eerst je verdedigen en waar je voor komt, het eigenlijke probleem van je kind is dan al bij jou komen te liggen.
Niet aan beginnen.
Gewoon zeggen dat je zo'n miezerig dossier niet serieus kunt nemen.

rood kopje

rood kopje

19-04-2011 om 22:06

Vandaag

toch maar een afspraak gemaakt met de ib-er om er over te praten. De stukken tekst besproken en zij gaat het met de leerkrachten bespreken wat mijn opmerkingen erbij zijn. Dus ik ga er van uit dat zij er wel wat mee gaan doen. Ik hou de vinger aan de pols.

Het moet uit het dossier

Rood kopje, die anekdote moet uit het dossier. Het hoort niet thuis in een schooldossier. De gegevens zijn niet relevant voor het onderwijs. Het voorval betekent niks voor de lessen taal of rekenen.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

20-04-2011 om 10:33

Miriam, het dossier

Ik ben ook van plan dat dossier eens te gaan aanpakken op irrelevante verhalen. Wat is het criterium? Alles eruit wat niet direct met leren te maken heeft? Maar de handelingsplannen en evaluaties zullen erin moeten blijven, toch?

De school moet bewijzen

Moek, er is geen criterium. De school moet aannemelijk maken dat de verzamelde gegevens noodzakelijk zijn voor het geven van onderwijs. Daaruit volgt dat alleen die gegevens beheerd mogen worden, die daarmee een directe relatie hebben.
Wat dat is, kan per kind verschillen. Zo is het vanzelfsprekend dat die gegevens die nodig zijn voor het krijgen of houden van een leerlinggebonden budget; iq, sociaal-emotionele problematiek, etc., wel bewaard mogen worden in een dossier van een kind voor wie zo'n aanvraag gedaan is of wordt, maar niet bij een kind waarbij dat niet aan de hand is.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

20-04-2011 om 14:20

Dankjewel...

Dat zal ik in mijn achterhoofd houden. Dat betekent dat ik mijn plan beter npog een jaartje kan uitstellen, want dan is er toch geen LGF meer. Dus de diagnose is dan ook niet relevant meer. Alleen nog een globaal verhaal over hoe het met hem ging in zijn schoolloopbaan (eerst dramatisch, daarna goed).

Klopt dat? Ik denk namelijk aan de middelbare school. Ik heb genoeg lopen leuren bij basisscholen en wil dat niet nog eens moeten doen.

Leuren

Hm, tja, hoe het over twee jaar zal gaan is nog onduidelijk. Je bent dan toch afhankelijk van mogelijke indicatieprocedures die het samenwerkingsverband zelf hanteert. Dat neemt overigens niet weg dat de LGF gegevens verwijderd kunnen worden en in samenvatting weergegeven kunnen worden. Zodra de indicatie niet meer bestaat (of niet meer geldig is), zijn de gegevens ook niet meer relevant.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.