Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

31-03-2017 om 23:23

Leerlingdossier - Parnassys

Wat is het verschil tussen Parnassys en het leerlingdossier? Is Parnassys HET leerlingdossier?
Of vind ik in het leerlingdossier nog hele andere informatie?

De school schrijft in Parnassys in het notitiescherm bij mijn zoon medische informatie. Het betreft een tijdelijk probleem. Mag dit?
Dit valt toch onder bijzondere persoonsgegevens waar een verbod op rust?
Het is handig voor de leerkracht om te weten en ik heb haar mondeling geïnformeerd, maar het staat nu dus in Parnassys.

@Emma

@Emma

01-04-2017 om 00:34

Leerlingvolgsysteem

Parnassys is een leerlingvolgsysteem waar toetsgegevens in staan. Er staan ook observaties in, als het leervorderingen betreft.
In het leerlingdossier zitten persoonlijke gegevens.
Ik weet dat er in leerlingvolgsystemen knoppen zitten om incidenten of medische gegevens te vermelden. Ik weet niet precies of een school dat mag doen. Ik weet wel dat alle leerkrachten en meestal ook stagiaires in het leerlingvolgsysteem kunnen. Mijn ervaring is dat veel mensen met die gegevens aan de haal gaan en daar in de omgang met mijn kind een bepaalde mening op na houden. Ik hou daar helemaal niet van. Als ik jou was zou ik met de zorgcoördinator of IB'er in gesprek gaan en vragen wat de meerwaarde is van die informatie over jouw kind in Parnassys. Je kunt vragen of het verwijderd kan worden.

Pien

Pien

01-04-2017 om 09:30

Verschil notitie en dossier

In Parnassys kun je een notitie maken. Die komt dan in de 'map' van het kind te staan en is te lezen door iedereen die inlogt en naar die groep/kind gaat. In deze map maken leerkrachten aantekeningen over oudergesprekken, gesprekken tussendoor en zaken als 'ouders gaan scheiden' of 'kind is verhuisd' of 'kind heeft een bril gekregen'.

Als een kind van school gaat, wordt er een DOD aangemaakt, een digitaal overdrachtsdossier. Hierin staan de notitie niét. Er staan alleen schoolresultaten in: toetscijfers, Cito-gegevens en een eventueel onderwijsperspectief/groeidocument.

Parnassys is een administratiesysteem, waar het leerlingvolgsysteem en het dossier een onderdeel van zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.