Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-02-2009 om 11:20
Aanrader om te lezen,
Onderwijsrecht advocaat geeft haar mening op de site van het NRC knop opinie over de oorzaken en gevolgen van het grote aantal leerlingen die de school verlaten zonder diploma
Lees en laat je mening horen!
zie http://www.nrc.nl/opinie/article2143973.ece/Leerlingendossiers_zijn_niet_meer_dan_verslagen_van_gemiste_kansen
Doortje.T
08-02-2009 om 10:09
Eens
Ik ben het eens met de onderwijsadvocaat. Maar ik vrees dat die mening niks gaat opleveren. Onderwijs is ondertussen een beroepssector, een branche, met instellingen die begrotingen maken, risico's inschatten en werk wel of niet willen doen.
Zolang het recht op onderwijs niet gewaarborgd is in wetgeving die scholen verplicht aan leerlingen ook werkelijk onderwijs te leveren, zal er niet zo veel veranderen.
Alle plannen die er nu zijn, zullen opnieuw leiden tot het in voor het management behapbare delen opknippen van leerlingcontingenten die aan zekere kenmerken voldoen. Zie de leerlingendossiers. Die gedragen zich als arbeidsdossiers en hebben daar net zo goed de functie de werkgever het recht te verschaffen de werknemer te lozen.
Groet,
Miriam Lavell
08-02-2009 om 12:48
"Zie de leerlingendossiers. Die gedragen zich als arbeidsdossiers en hebben daar net zo goed de functie de werkgever het recht te verschaffen de werknemer te lozen."
En worden regelmatig 'opgepimpt' als duidelijk wordt dat er een leerling geloosd moet worden. Dingen die je dan normaal niet zou opschrijven (een docent/mentor heeft waarachtig wel wat beters te doen dan eindeloos die stomme dossiers bijwerken), moeten er dan ineens wel in. Liefst nog wat aangedikt. Ik zeg niet dat er ronduit gelogen wordt in die dossiers, maar je moet ernaar kijken met een zeeeer relativistisch oog.
Handelingsplannen zijn ook zoiets, hij/zij die als docent nog nooit een HPL achteraf heeft opgesteld om een REC te kunnen aanvragen, werpe de eerste steen.
Die advocaat heeft in mijn ogen heel erg gelijk, maar de mentaliteitsomslag die vereist is om dit soort misstanden aan te pakken, zie ik nog niet gebeuren. Het onderwijs is een logge Leviathan geworden.
Groetjes
Massi