Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer

Maar weer eens een draadje over leerlingenvervoer...
Onze dochter (9 jaar, klassiek autistisch en verstandelijke beperking) zit op een ZMLK-school, ongeveer 12 kilometer enkele reis.
Vanaf vorig jaar besloot onze gemeente zich opeens te bemoeien met de uitvoering van het leerlingenvervoer, d.w.z. dat je bij ziekte o.i.d. het kind niet meer bij het taxibedrijf moest ziek -en betermelden, maar d.m.v. een telefoontje naar de gemeente. Omdat dat in de praktijk niet werkte (het gemeentehuis is immers alleen open op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur) regelden de meeste ouders (wij ook) deze meldingen in de eerste instantie toch met het taxibedrijf. Daarnaast belden we ook de gemeente.
Nu heb ik een brief gekregen van de gemeente dat ze een extern buro hebben ingeschakelt die de taken van de gemeente gaan overnemen. We mogen dus absoluut niet meer zelf dingen regelen met het taxibedrijf, alles moet via de website (bellen kan niet meer) van dat buro.
Ik vind dat toch zo'n vreemde constructie...Buiten de extra kosten voor de gemeente (zo'n buro inhuren zal toch wel het nodige kosten?)gaat men er maar heel gemakkelijk van uit dat iedereen internet heeft. Verder moet je je kind voor 17.00 uur (op werkdagen)beter melden. Maar wat nu als het kind bijvoorbeeld ziek is, en in het weekend weer beter wordt? Dan bepaald dus de gemeente dat je kind op maandag ook maar moet thuisblijven. Of als het kind 's avonds opknapt? Dan kan het de dag erna ook niet naar school.
Ik dacht dat de overheid er zo op gebrand is onnodig schoolverzuim tegen te gaan. Maar zo werken ze daar toch zelf aan mee?
Is dat bij jullie ook zo raar geregelt? En hoe werkt dat dan in de praktijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

06-09-2010 om 09:40

Overleg met het taxibedrijf

Hoe staat het taxibedrijf hier tegenover? Mijn dochter is ook een tijd met de taxi naar school gegaan, en het gemakkelijkste vond ik nog om gewoon met de chauffeur (of de taxi centrale)te communiceren! Als we een vaste chauffeur hadden liep dat ook goed hoor, en dan vroeg ik aan hem "zal ik de gemeente nog even bellen of geef jij het door?" Het gaat soms ook allemaal zo omslachtig, ach ja, ambtenaren moeten ook hun geld verdienen
groetjes, Tess

Wenli

Wenli

06-09-2010 om 13:15 Topicstarter

Taxibedrijf wil wel maar mag niet

Ik heb het taxibedrijf bebelt, en die zeggen dat ze zich aan de regels van hun werkgever (de gemeente) moeten houden. En dat ouders dus niet meer rechtstreeks mogen/kunnen communiceren met het taxibedrijf.
Het is zelfs zo dat we niet spontaan kunnen besluiten onze dochter zelf op te halen van school. Dit moet je een dag van te voren (via internet) doorgeven.
Ik heb het er vanmorgen met de chauffeur over gehad (eerste schooldag), en die zei dat ik toch maar gewoon met het taxibedrijf moest bellen...
Een mobiel nummer heb ik helaas niet gekregen, een paar jaar geleden toen er nog een ander bedrijf reed wel. Dat maakte de communicatie een stuk gemakkelijker.
Ach ja, we zien wel hoe het allemaal gaat lopen, ik was gewoon benieuwt hoe dat bij andere mensen gaat.

Hanna

Hanna

09-09-2010 om 10:54

Taxibedrijf kan niet

Hier is het op zich wel goed geregeld met de taxi. Wij kunnen op de ochtend nog doorgeven of onze zoon wel of niet meegaat. Dus dat is geen probleem. Maar ik weet dat bij het bedrijf wat de ritten regelt (dus niet het taxibedrijf) gekeken kan worden of het betreffende kind al dan niet op het moment dat gebeld wordt in de taxi zit. Dat betekent voor het taxibedrijf als de communicatie niet via de lijn gaat die afgesproken is, er problemen kunnen ontstaan als ze een kind wel of niet in de taxi hebben zoals afgesproken.

Onze zoon wordt inmiddels al meer dan 10 jaar via zijn huidige taxibedrijf vervoert. Hij heeft individueel vervoer en kent alle chauffeurs. Hij kan regelmatig via de chauffeur toch regelen dat hij ergens anders wordt afgezet of iets eerder of later wordt opgehaald. En eerlijk is eerlijk ben ik daar heel blij om.

Als ik mijn kind zou willen ophalen, zou ik dat gewoon doen. Ik zou het melden en als de taxi bij school staat en het kind is weg, zullen ze dat op een bepaald moment echt wel doorkrijgen. Er staat toch niets in de regels dat wanneer je kind niet meegaat je zelf voor de rit moet betalen. Een ander alternatief geven ze je gewoon niet, dat is niet eerlijk. Ik denk dat de persoon die dit bedacht heeft er niet zo heel veel van snapt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.