Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lezer

Lezer

24-08-2018 om 09:52

enthousiasmeerplicht

Ik zou pleiten voor een "enthousiasmeerplicht" voor docenten. Ook in het VO.
Verder is het bedroevend dat er studenten naar de pabo gaan die "niet zoveel met lezen hebben".
De lees-opvoeding op de pabo kan ook een stuk beter.
Leesonderwijs is naast verplichte literatuur vaak oefenen met strategieën en vragen beantwoorden over onbelangrijke teksten. Geen suffer vak dan Nederlands in het VO. Het is schandalig hoeveel kinderen er laaggeletterd van school komen. Het verbaast me niets dat NL naar de 14e plaats is gezakt.

mwah

" Schrijver Ted van Lieshout vindt dat dit moet worden aangepakt: hij pleit bij Radio EenVandaag voor het invoeren van een leesplicht."

Wij van WC-eend adviseren (verplicht gebruik van) WC-eend...

En het idee om kinderen in het onderwijs vast te houden tot ze goed kunnen lezen lijkt me ook niet zo denderend.

Dat het ondertussen erg zorgelijk is dat hele horden het VO verlaten zonder goed te kunnen lezen en schrijven staat wat mij betreft als een paal boven water, maar de ideeën van meneer Van Lieshout lijken me niet werkelijk bijdragen aan een oplossing.

Groeten,

Temet

Enthousiasme

Verplichten is rampzalig voor het enthousiasme. Ik heb als kind echt veel gelezen, minstens een boek of 4 per week, de bieb was mijn tweede thuis. Maar toen kwam het verplicht lezen van een bepaald boek op de middelbare school en dan moesten we dat in een groepje bespreken. Ik vond het een rotboek, niet door heen te komen maar was wel de enige die het uit had. Als groep kregen we een 4 omdat niet iedereen het uit had en het verslag dus rammelde. Daarna moest ik nog literatuur lezen voor de boekenlijsten. En sindsdien lees ik amper een boek, soms in de zomervakantie eentje.

Mijn dochter is een selectief lezertje. Ze leest de Donald Duck, Fantasia etc. Er zijn mensen die dat geen niveau vinden hebben en dat dat geen goed leesmateriaal is. Ze zou Superjuffie of zo moeten lezen voor de zinsbouw. Dat zal best, maar ze vindt het niet leuk! Je leert lezen door te lezen. Dus ik laat het gewoon gaan, ik ga niet moeilijk doen over wat ze leest, maar wel dat ze leest. Ze is trouwens 8 jaar en AVI uit dus lijkt mij dat ze het prima doet op de pretboeken.

Donald Duck

Er is beslist geen reden om neer te kijken op de Donald Duck. Dat is op dit forum al vaker betoogd, ik weet niet meer door wie, maar ze had gelijk. Over het taalgebruik in de DD wordt bijzonder goed nagedacht, er worden regelmatig fraaie woorden aan de vergetelheid ontrukt, er worden mooie woordspelingen bedacht - je kan het een stuk slechter treffen. Alleen zijn de zinnen wel kort, het blijven natuurlijk strips.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

24-08-2018 om 13:37

AnnaNiem

"Mijn dochter is een selectief lezertje. Ze leest de Donald Duck, Fantasia etc. Er zijn mensen die dat geen niveau vinden hebben en dat dat geen goed leesmateriaal is. Ze zou Superjuffie of zo moeten lezen voor de zinsbouw. Dat zal best, maar ze vindt het niet leuk! Je leert lezen door te lezen. Dus ik laat het gewoon gaan, ik ga niet moeilijk doen over wat ze leest, maar wel dat ze leest. Ze is trouwens 8 jaar en AVI uit dus lijkt mij dat ze het prima doet op de pretboeken."

Da's toch al hartstikke mooi voor een achtjarige. Mijn achtjarige leest (naast Donald Duck) nu Dummy de Mummie. Vind ik ook al heel mooi.

Daarnaast lezen we hem nog steeds voor, nu uit Griekse mythen. Vindt ie prachtig. En hij luistert naar Harry Potter en In de ban van de ring luisterboeken.

Daarnaast kijkt ie helaas naar de grootste triefel op Youtube. Maar afwachten waar dat allemaal op uitdraait.

Maar volgens mij zijn uit zichzelf lezende kinderen tegenwoordig al bijzonder genoeg.

Ad H (ot)

"Daarnaast kijkt ie helaas naar de grootste triefel op Youtube. Maar afwachten waar dat allemaal op uitdraait."

Op basis van de ervaring hier is mijn voorspelling: op het te pas en vooral te onpas hanteren van diverse krachttermen en andere kreten in zowel het Engels als het Nederlands, en mogelijk ook op een hockey-r als hij die nog niet van zichzelf had (maar misschien geldt dat alleen voor meisjes die naar Meisje Djamila etc kijken, dan blijft jou dat bespaard)

Groeten,

Temet

Ik niet

Ik kijk er niet op neer, maar er zijn mensen die echt menen dat je ze meer moet voorschotelen dan het leesvoer wat nu populair is bij de jeugd.

https://www.trouw.nl/home/kinderen-verdienen-betere-boekenvoeding-dan-al-die-mutsen-en-losers~a1c5aa84/

Maar goed in dat artikel wordt Paul van Loon ook weggezet als beter maar nog niet goed genoeg. Terwijl Dolfje Weerwolfje voor 7-9-jarigen is geschreven. Deze kinderen kunnen net zelfstandig lezen bij een normaal leertempo. Wil je die echt vermoeien met lange zinnen en wollig taalgebruik in de vorm van beeldspraak? Daar zijn ze nog niet aan toe. En je hoeft ook geen literatuur te lezen om goed te kunnen lezen, er wordt een tikje elitair gedacht door de commissie wc-eend.

Goede boeken

Je kijkt wat je kinderen leuk lezen vinden maar je kijkt ook naar de inhoud. Ik heb de mazzel dat mijn kinderen al snel konden lezen want ik vond die avi boekjes zo niets. En ik mocht ze gelukkig eigen boeken meegeven op school.
Niets mis met Griekse mythologie. We hadden een mooi boek van Imme Dros en dat nodigde zoon in elk geval uit tot voor zijn leeftijd zinnige vragen.
De Donald Duck is hier ook stukgelezen. We hebben nog een paar pockets in de kast staan.
De middelbare school is wel een antidotum maar ik zie dat zoon het lezen alweer te pakken heeft. Die vraagt nu boeken voor zijn verjaardag.
Dochter zit nog even met die leesdwang. Ik ben benieuwd.
Gelukkig hebben alle scholen van mijn kinderen het lezen altijd serieus opgepakt en ook mochten ze lezen wat ze interesseerden. In de onderbouw van het voortgezet was dat nog rijp en groen.
Het is die lijst die het wat tegenmaakt. Maar ja, ik zou het toch ook weer niet afgeschaft willen zien.
Gelukkig krijgt dochter op school hulp van de bibliothecaresse bij het uitzoeken van de boeken.
Maar een goede leesstructuur lijkt me ook in het digitale tijdperk juist heel goed.
Er is veel goede literatuur voor kinderen, voor alle leeftijden eigenlijk.

Bella

Bella

25-08-2018 om 02:07

Zo jammer

Volgens mij is beide belangrijk; enthousiasmeren en enigzins verplichten tot lezen. (met weinig aanvullende eisen)
Dochter hier leest totaal niet. Moest op bs zo'n 6 boeken per jaar lezen, en deed dat met veel plezier. Verder las ze nauwelijks, ondanks al mijn stimulans. (huis vol boeken, veel voorlezen, vaak naar bieb enz)

Op vo moet ze 1 boek per jaar lezen...tss, ik vind het zo bedroevend.
Kreeg ik haar op bs nog wel hier en daar enthousiast voor een extra boek, op vo lukt dat echt niet meer. Ze leest alleen als het moet. En dat doet dan zoveel plezier dat ze gelijk weer een boek gaat lopen of lezen, maar dat ebt dan weer weg. (en Netflix roept hard)
Het komt niet in haar systeem, op die manier.
Ik vond vo dus een grote achteruitgang. (en niet alleen op dat gebied,)
Ik zou haar gunnen dat ze zeker 10 boeken moest lezen per jaar. (Nederlands, en dan ook nog wat Engels want dat heeft ze in 3 jaar maar 1 x hoeven doen)
Een boek of 10 is makkelijk haalbaar. Wat mij betreft kiezen ze wel zelf de boeken uit.

mijk

mijk

25-08-2018 om 11:02

Een kennis van mij

Geeft les op een vmbo in een achterstandsgebied in Nederland daar leest de hele school iedere week een uur. Geen les maar lezen. En dat vind ik het mooiste. De docenten en het ondersteunend personeel pakt dus ook een boek..... Verder geen verslagen of zo wel hulp bij het uitzoeken van boeken ( en een schoolbieb). Vond ik toen ik het een paar jaar geleden hoorde zo'n mooi plan...

Mijk

Tango

Tango

25-08-2018 om 21:33

Nee zeg!

Wat een raar idee zeg! Vooral dat op school moeten blijven tot er een bepaald niveau behaald is. Op welke school dan eigenlijk? En hoe zit dat bij kinderen met bijv. dyslexie?
Verplichten te lezen vind ik echt geen goed idee. Enthousiasmeren wel. Verplichte boekenlijsten mogen wat mij betreft worden afgeschaft. Vreselijk vond ik dat, die oude boeken lezen en al die boeken voor Engels en Frans. Gelukkig lees ik nog steeds wel graag, maar wel wat ik zelf wil lezen.
Mijn kinderen lezen helaas niet graag. Dochter heeft het best een tijd gedaan en vond een boek voor school ook geen ramp, als ze zelf maar mocht uitkiezen en dat mocht gelukkig. Behalve bij Engels en dat vond ze erg lastig. Ik heb niet het idee dat je met het Engels dat je op VMBO krijgt een Engelstalig boek kan lezen.
Zoon heeft dyslexie en leest nauwelijks. Hij moest afgelopen jaar in de brugklas ook een boek lezen voor een boekbespreking. De leerkracht had keurig rekening met hem gehouden en een dun boekje uitgekozen. Zoon heeft het bijna helemaal uitgelezen en het laatste stuk heb ik voorgelezen.
Wat ik verder nog verbazend vond in het stuk is dat een leerkracht van groep 6 het bijzonder leek te vinden dat hij die groep nog voorlas. Daar kijk ik dan van op. Hier thuis heb ik heel lang voorgelezen, zeker tot groep 8 wel. Overigens vind ik dat hier nog wel wat te behalen valt. Tegenwoordig lezen de juffen en meesters veel minder voor maar laten ze het digibord het werk doen en wordt er vaak een film gekeken. Vind ik zonde.

Lezer

Lezer

25-08-2018 om 23:34

Literaire competentie

Leesonderwijs is natuurlijk niet alleen enthousiasmeren met leuke boekjes en vooral niets verplichten. Lezen vormt de basis voor woordenschatontwikkeling, kennis van de wereld, grammaticaal inzicht en stelvaardigheid. Het betekenis geven aan teksten en een zekere gelaagdheid kunnen opmerken is een wezenlijk deel van het literatuuronderwijs. Dat geldt niet alleen voor VWO'ers die Max Havelaar "moeten" lezen, maar ook voor alle basisschoolleerlingen en leerlingen in andere afdelingen van het VO.
Lezen is een vak, leesonderwijs geven helemáál.

Triva

Triva

26-08-2018 om 01:35

Tango

'Behalve bij Engels en dat vond ze erg lastig. Ik heb niet het idee dat je met het Engels dat je op VMBO krijgt een Engelstalig boek kan lezen.'

Vmbo heeft meerdere niveaus en engelse boeken hebben ontelbare niveaus dus dat is een vreemde opmerking. Sowieso is het handiger om engels als luisterboek te lezen, met meelezen dus en hoe doe je in hemelsnaam examen als je geen engels kúnt lezen?

Het meest zorgelijke

Het is met het Nederlandse onderwijs net als met overgewicht. Hoe meer aandacht, hoe meer campagnes, goede bedoelingen en "inbedding in het programma", hoe groter het probleem wordt.
Ik vermoed dat hier dezelfde fout wordt gemaakt als met de bestrijding van de hoofdluis. Er gaan bakken met aandacht naar irrelevante bijzaken (knuffels in de vriezer, autostoelhoezen wassen), terwijl het voornaamste (kammen, kammen, kammen) letterlijk over het hoofd gezien wordt.
Zo zullen de prestaties van de leerlingen tegenwoordig steeds beter en steeds fijnmaziger worden bijgehouden, terwijl het van echt les geven steeds minder komt om over het evalueren van de lesmethoden zelf (werken die wel?) maar te zwijgen.
Maar ja. Als de beste leerkracht van het jaar al vindt dat het op school eigenlijk best goed gaat, wie gaat er dan nog wat veranderen?

Tango

Tango

26-08-2018 om 22:26

Triva

Ik bedoelde in dit geval VMBO-T, maar moet zeggen dat dochter op school ook wel heel slechte docenten Engels heeft getroffen. Hielp allemaal niet echt. En de boekjes die ze verplicht moesten lezen van school waren er niet in luisteruitvoering. Het waren echt van die school-leesboekjes. Ik heb een aantal zelf gelezen en vond ze ook nog niet eens makkelijk. Maar ik lees ook niet graag Engels. Dus ze zal het van mij hebben.

Op leesteksten liep dochter overigens ook vast hoor, ze had voor Engels een 5 op haar eindlijst. Gelukkig trof ze net een paar teksten die ze redelijk begreep. Hetzelfde zie ik overigens bij zoon nu ook. Lees- en luistertoetsen gaan heel moeizaam bij Engels. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat ze die in de brugklas al krijgen. En zeker niet op VMBO-Basis

Lezer

Lezer

27-08-2018 om 11:43

Engels

Bij Engels wordt vaak ten onrechte gedacht dat "ze het wel oppikken" van Netflix, games of soc media.
Dat is niet zo: vooral Engels lezen is hartstikke moeilijk en daar heb je echt instructie bij nodig. De spelling is, zeker voor dyslecten, erg ingewikkeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.