Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leesmethode gezocht

Dochter van bijna 5 wil graag lezen. Kent alle letters, tweeklanken, en maakt daar woorden van, soms met hakken en plakken, soms sleept ze, sommige woorden zijn geautomatiseerd. Gaat dus van een leien dakje, lijkt me. Maar nou komt ze steeds de uitzonderingen tegen, bijv. dat de "e" vaak als [uh] uitgesproken wordt, maar natuurlijk lang niet altijd. Dat de "a" soms een [aa] is, soms niet. Dat soort dingen. Als ik het haar probeer uit te leggen, maak ik het te ingewikkeld, merk ik. De "a" is een [a] als-ie tussen 2 medeklinkers staat bijv. Weet niet eens of het helemaal klopt, maar het concept medeklinker is ook gewoon nog een brug te ver. Dus: hoe leren kinderen dat eigenlijk? Er moet een methode voor zijn, ik hoorde mijn oudste over het letterdiertje bijv. Of leert ze het ook wel vanzelf, gewoon lezenderwijs?
(wellicht ten overvloede: ze vraagt hierom, is heel enthousiast aan het lezen en vraagt dus ook zelf steeds wanneer het dan een [uh] is en wanneer niet).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-11-2011 om 12:51

Gaat vanzelf

Mijn jongste begon ook jong met lezen en spreekt zelfs nu (groep 3) het woord 'een' nog wel eens uit als één. Daar is ook niets mis mee. De uitspraak van aa en a is meestal afhankelijk van het woord, dus dat gaat op een gegeven moment vanzelf. Mijn dochter kan nu zelfs woorden lezen waarvan ze de betekenis niet kent, en dan gaat de uitspraak ook goed Ik heb me nooit zo bezig gehouden met spellingsafspraken, omdat ik die zelf niet in detail ken. Wel bij bijvoorbeeld het woord hond, dat ik dan uitlegde dat het meervoud honden was en het daarom eindigt op -d.

Anneque

Anneque

20-11-2011 om 13:35 Topicstarter

Klopt niet eens zeg

"De "a" is een [a] als-ie tussen 2 medeklinkers staat bijv. Weet niet eens of het helemaal klopt, .."
Lees nu pas terug wat ik schreef, dit slaat natuurlijk nergens op. Maar mijn vraag blijft staan.
Maar misschien gaat het idd helemaal vanzelf, heel grappig dat jouw dochter blijkbaar heeft leren aanvoelen/inzien hoe je een willekeurig woord moet uitspreken, Vic. Ws. is lezen dan idd een kwestie van gewoon doen.

ishtar

ishtar

20-11-2011 om 15:05

Kikker- en ezel-woorden

zo leert jongste het op school. Kikkerwoorden hebben een dubbele medeklinker 'in het midden', dat maakt de voorstaande klinker kort, ezel heeft er maar 1 'in het midden' en dat maakt de klinker lang.
Verder noemen ze de stomme 'e' een fopletter, en dat is een kwestie van aanvoelen. (zo zijn er meer fopletters, de 'ee' in beer bijvoorbeeld klinkt meer als een 'i' dan als een 'ee')

Vic

Vic

20-11-2011 om 15:24

Spellen

Mijn dochter kan wel al heel goed lezen, maar het spellen van woorden blijft een uitdaging met al die fopletters. Het woord beer zou ze dus zomaar als 'bir' kunnen schrijven, terwijl ze het wel juist leest als er 'beer' staat. Ze had laatst een stukje geschreven en daar stond o.a. 'omgeveer' in. Maar goed, dat is dan weer iets wat ze op school mogen aanleren

Anneque

Anneque

20-11-2011 om 16:04 Topicstarter

Vermoeien

Nee, ik wil haar zeker niet lastig vallen met veel te complexe theorieën, maar wel graag een antwoord kunnen geven. Ze vraagt nl. waarom de "e" de ene keer de [e] is, dan weer de [ee], en dan weer de [uh]. Dan kan ik zeggen: dat leer je vanzelf (wat ik eigenlijk ook wel geloof), maar liever geef ik antwoord. Op haar niveau. Dat met die kikker- en ezelwoorden, zoiets zoek ik, alleen moet ik dan toch iets met de medeklinkers. Tis verder ook geen probleem hoor, en ik neem vast aan dat ze het wel leert, maar er is natuurlijk ook gewoon een methode voor. In gr. 3 leren ze het niet lukraak, maar krijgen ze verhalen over letterdiertjes etc.
Ze heeft idd haar naam maandenlang anders geschreven, omdat ze vond dat-ie zo klonk (had ze ook gelijk in). Ze wist dat de rest vd wereld het anders schreef, maar zíj deed het zo. Punt uit Kleine donder

ishtar

ishtar

20-11-2011 om 16:34

die r is ook een fopletter, maar op onze school noemen ze die ee ook echt fopletter, want anders uitgesproken.

Anneque...

'kijk mijn letter'

Erreg leuk. Voorleesboek. Gaat de rest vanzelf...

Ingrid

Tango

Tango

20-11-2011 om 21:27

Gaat niet altijd vanzelf

Merk ik bij Tangozoon. Hij leest nu ook redelijk, maar heeft erg veel moeite met dit soort 'onlogische' woorden. De leest hij bijvoorbeeld nu wel als du, maar je, te en me nog steeds als jè, tè en mè. Vanavond nog uitgeprobeerd, notabene met een Leeswegboekje waar voor zo'n stomme e dan een kleiner gedrukte e staat.
Bij Tangodochter ging dit destijds veel vlotter. Tangozoon kan ook eindeloos het woordje 'het' blijven hakken en plakken. Op een gegeven moment mocht hij dat niet meer van me en nu doet hij dit dus in zichzelf. Nou ja, het zal vanzelf wel komen en het ene kind is het andere niet.
Maar Anneque, ik zou gewoon met jouw dochter beginnen met eenvoudige boekjes, daarin kom je nog niet van dit soort 'onlogische' woorden tegen.

Tango

Tango

20-11-2011 om 21:28

Ik bedoel bijvoorbeeld

De eerste leesweg- of leespadboekjes. Staan hier gewoon in de bibliotheek. Of andere AVI-start boekjes.

Anneque

Anneque

20-11-2011 om 21:47 Topicstarter

Ingridt

LOL! Kent ze uit haar hoofd... Had ik by the way wel aangeschaft na een tip van jou in een ander draadje, dus alsnog bedankt . Maar dat heeft ze dus al een jaar in huis. Ze kan lezen, geen probleem (er is sowieso geen probleem, laat ik duidelijk zijn), ik dacht alleen dat er wel een simpele manier zou zijn om haar ff uit te leggen hoe dat zat met die stomme e en zo. Heb vanavond (madame wilde zelluf voorlezen, ipv ik háár) gezegd dat ze, als een woord raar klinkt (bijv. [zè] ipv [ze], ze moet proberen om de e dan maar es als [uh] uit te spreken. Dat werkte wel, ze probeert gewoon wat goed klinkt en zo komt ze er ook uit. Denk idd (P) dat kikker en ezel nog veel te hoog gegrepen is qua uitleg.

Anneque

Anneque

20-11-2011 om 21:57 Topicstarter

Tango

Ja, ik heb vanavond Sus en Jum opgeduikeld (door oudste indertijd nors opzijgeschoven, maar nu kwam het van pas). Grotendeels klankzuivere woordjes, allemaal maar 1 lettergreep, en het ging als een trein. Erg leuk, ze heeft er zo’n lol in! Da's ook wel es fijn, na minimaal 1 problematische lezer. Die overigens, laat ik gelijk ff een updateje doen, heel goed gaat qua lezen! Opende ooit een draadje waarin een veel van jullie ook reageerden: http://tinyurl.com/88e3kxb. Het heeft erg lang geduurd, maar hij trof een superjuf in gr. 4. Voor díe juf deed hij alles, zélfs ’s avonds een stukje lezen. Zo heeft hij langzaam maar zeker wat meer leeskilometers gemaakt, en opeens had hij de smaak te pakken. Hij las een boekje uit de Dinobaai-reeks, was gegrepen en sindsdien leest hij, keurig intrinsiek gemotiveerd, iedere avond trouw een hoofdstukje. Leuk hè? Had Rodebeuk toch gelijk (en vast meer van jullie): heb vertrouwen in je kind…..hier ging die vlieger idd op.

dc

dc

20-11-2011 om 22:22

Engels

Mijn zoon leert te lezen in het engels. Da's pas echt een onregelmatig drama. En hij onthoudt het gewoon wanneer een I als een ai of als een i uitgesproken moet worden bijvoorbeeld. Ik denk dat het gewoon heel veel leeservaring kost.

Anneque....

grappig!!

Maar dan wordt het nu tijd voor Vos en Haas deel 1. En dan deel 2, en dan deel 3. loopt zo smooth van AVI 1 omhoog, en met zo'n lekker verhaal dat ze het probleemloos gaat oppikken denk ik, al die rare stomme e-s en andere dingen.

Ingrid

Vic

Vic

21-11-2011 om 21:49

Een toppertje hier

Er is ook een Avi2 of 3 boekje van Carrie Slee waarin het over poep en plas gaat. Mijn dochter is een net meisje maar dat vond ze toch een hilarisch boek

Tango

Tango

21-11-2011 om 22:24

Hoe heet het, vic?

Weet je de titel nog van het boekje? Lijkt me echt iets voor Tangozoon, hoewel hij nog niet aan avi 2/3 toe is. Maar het onderwerp vindt hij vast wel erg grappig en hij is tot nu toe niet echt makkelijk aan het lezen te krijgen. Misschien dat het hiermee wel lukt.

Vic

Vic

21-11-2011 om 22:32

Boeken

Ik weet niet meer welk boekje het was, maar we hebben er meer gelezen van Carrie Slee. Zijn allemaal leuk, en niet van die suffe verhaaltjes.
http://www.carryslee.nl/boeken.php?leeftijd=7

Oh, vic...

ik weet wat je bedoelt. Ik ben absoluut geen carrie slee fan, maar in de kleutertijd hebben ze dat soort dingen idd erg leuk gevonden. Heette erniet eentje iets van 'een krokodil in de heg' of zo? Gaat over 2 jip & janneke achtige kindertjes, en die verhalen zijn idd een en al flauwe poep en pies humor. Ik denk trouwens wel dat dat meer voorleeswerk is dan gemakkelijk zelflees voor een beginnende lezer....

Even googelen (misschien bedoel je wel iets heel anders, maar ik had ineens een deja vu door die poep en pies & carrie....)

Laatmaar

het zijn andere. mark & Eefje, idd van Carrie S. Jemig, daar heb ik lang niet aan gedacht. Blij toe trouwens, dat we die fase voorbij zijn...hahaha!

Ingrid

(overigens, anneque, als onze dochters dezelfde smaak hebben...die van mij is e-norm fan van Jok v Leeuwen. Volgens mij heeft die ook wel beginnende lezer boekjes gemaakt, toch? en anders voorlezen....zo leuk! De metro van magnus, en nog zoveel ander leuks! Ook voor als ze jaren ouder is!)

Anneque

Anneque

22-11-2011 om 09:23 Topicstarter

Joke van leeuwen

Ja, die "Sus en Jum" die ze nou aan het lezen is, is van Joke van Leeuwen, allemaal korte woordjes, erg knap hoe ze daar toch iets lolligs van heeft weten te maken ("dat is geen koe, Jum, dat is een kie. Die zegt niet boe, maar bie").
Vos & Haas is een heel goed idee, mooi cadeau voor Sinterklaas, die prachtige bundel.
Poep- en piesverhaaltjes slaan vast ook aan, vooral bij de grote broers, van wie er ook één aan het leren lezen is. Dus die google ik ook nog even!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.