els
19-03-2011 om 13:22
Leesniveau
mijn dochter is groep 3 ingegaan met leesniveau E4. Ze is nu ruim een half jaar in groep 3 en ik had het idee dat ze nauwelijks vooruit is gegaan. Ze heeft weer een leestest gehad en zit nu op M4, oftewel eerder een terug gang! volgens juf zat ze net op randje E4-M4.
nu denk ik aan de ene kant, och ze loopt voor dus ik maak me niet druk. Aan de andere kant is ze in een half jaar lees-onderwijs, waarbij ze in groep 3 veel tijd aan lezen besteden, geen stap verder gekomen Dat geeft me toch een vervelend gevoel. wat vinden jullie?
Els

Mamvantwee
19-03-2011 om 14:17
Heeft ze zonniveau?
Wat leest ze in de klas? Doet ze de zonreeks of is er niets voor haar geregeld? Ik neem toch aan dat ze wel ander leeswerk krijgt dan de startende lezers. En wat zegt de leerkracht erover? Die moet toch ook zien dat er geen vooruitgang is?
Ter vergelijking: mijn dochter kwam met E3 in groep drie en heeft vanaf dag een zon gedaan en de juf is er altijd alert op dat ze haar best blijft doen. Dus als ze leestesten doen voor de 'gewone' leerlijn, dan moet dochter het beter en sneller doen. Ze zit nu op E4.
Ik denk dat de leerlijn door moet lopen, daar moet de school alert op zijn. Ga eens praten met de leerkracht.
Groet, Mamvantwee

An
19-03-2011 om 14:46
Dochter ook
Met mijn dochter 5 jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Kon aan het begin goed lezen en schoot de eerste maanden niets! op. Ik heb dat zo gelaten. Mijn redenatie was dat er zoveel op haar afkwam dat ze haar energie in andere zaken stak. Nu (groep 6) is alles goed gekomen. Eind groep 5 AVI+. En een leerling die goed meekomt met alles.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb toen ook wel mijn twijfels gehad hoor.
Groet, An

gruffalo
19-03-2011 om 14:47
Zon
ja ze is een 'zonnetje', dus de zon-werkboekjes in de klas samen met een stuk of 5 andere kinderen.
De leerkracht zei dat ze moeite had met langere moeilijke woorden als xylofoon en dat daar wel verbetering in zat. de reden waarom ik haar om de testresultaten vroeg is omdat ze naar mijn idee sinds september helemaal niet vooruit is gegaan met lezen.
mijn dochter is nogal makkelijk: de werkjes snel afraffelen en dan lekker kletsen en ouwehoeren in de klas... en dat ze dat heeft gedaan afgelopen half jaar?

Chippie
19-03-2011 om 15:25
E4 wat?
E4 zegt nog niet zoveel. Wat bedoel jij (of school) er precies mee. Las ze E4 boekjes (dat zegt dus niets over het niveau), moest ze van school op E4 lezen (dan beheers je dus M4, instructieniveau E4) of zat ze echt op beheersingsniveau E4 (dan laat je kinderen M5 boekjes lezen). Is ze eind groep 2 getest op school?
Om eerlijk te zijn denk ik dat je dochter las op E4 maar dat ze het no niet beheerste. En dat ze dus nu op E4 beheersingsniveau zit. Niets aan de hand. Gooi dat frustrerende AVI systeem gewoon eens in de hoek. Je dochter mag gewoon alles lezen wat ze leuk vindt. Of dat nu een Donald Duck Junior of Harry Potter is. Leesplezier is zoveel belangrijker dan AVI. Goede kinderboeken hebben geen AVI aanduiding, dat is niet voor niets. Lezen moet leuk zijn ipv een middel om een AVI hoger te komen.

Mamvantwee
19-03-2011 om 15:43
Werkhouding
Zo te horen vindt ze het wel gezellig in de klas, misschien wat te gezellig als ze veel lol zit te maken ten koste van de kwaliteit van haar werk. Ik zou het eerst met de juf bespreken, vragen wat zij ervan vindt en of er een plan gemaakt kan worden. Dat bedoel ik niet zwaar hoor, denk aan afspraken maken met je dochter. Bijvoorbeeld bij werkjes met geen fouten een sticker, of na vijf foutloze werkjes een sticker (dat heeft de juf van mijn dochter toegepast toen zij haar rekenwerk ging afraffelen terwijl ze al veel beter kon; na drie weken waren de stickers niet meer nodig en zit ze op pluswerk).
Dat lezen zou ik wat loslaten want zo te horen ligt daar het probleem niet. Ze heeft haag voorsprong niet nodig in de klas. Wij laten de kinderen thuis alles lezen wat ze willen. Ik haal boekjes uit de bieb en key nauwelijks op die leesniveaus, maar kijk naar de tekst zelf en bepaal of ze dat zou kunnen lezen. Er zijn zoveel leuke en spannende boeken rondom E4, en als ze het leuk vindt, komt dat uiteindelijk ook op school wel tot uiting.
Groet, Mamvantwee

Mamvantwee
19-03-2011 om 15:46
Pfff...automatische spellingschecker
Haag = haar
Key = kies
(kip tandoori werd laatst door dit ding vervangen door kip tandplak )
Groet, Mamvantwee

Els
20-03-2011 om 07:29
De juf heeft haar begin dit jaar en een paar weken geleden getest. Uit dit test kwam het E4 en M4 niveau dus ik denk dat dat het beheersings niveau is.
Het avi-systeem daar doe ik zelf niets mee. Ze lezen thuis dat waar ze zin in hebben, ik let thuis helemaal niet op Avi. Daarbij moet ik zeggen dat ze niet heel veel thuis leest, dan is ze lekker aan het spelen. Alleen als ze naar bed gaan dan wil ze na het voorlezen nog wel een boekje pakken om even te lezen. ik heb daar eigenlijk niet zo veel over nagedacht, als ze de hele dag op school is geweest dan hoeft ze van mij thuis niet per se te lezen.
Maar daar gaat de vraag eigenlijk ook niet over. Het zit mij dwars dat ze niet vooruit gaat.
misschien toch even met de juf gaan praten... al is het om haar mening meer duidelijk te krijgen.