Elisabeth
16-03-2009 om 12:07
Leonardo onderwijs
hallo allemaal,
volgend schooljaar wordt er bij onze school een Leonardogroep gestart.
Mijn zoontje zit nu in groep 5, moest eigenlijk groep 3 overslaan, dat hebben wij niet gedaan, wel naar een andere school waar ze een verrijkingsgroep hebben. Een aantal uren per week gaat hij naar deze klas waarmee hij dan verder zelfstandig kan werken in z'n eigen klas. Helaas blijven er daarnaast nog vele uren over dat hij moet wachten...
Ik had al eerder van het Leonardo onderwijs gehoord, alleen omdat het niet in onze buurt was, vond ik het geen optie. Maar nu komt het wel dichtbij en wil ik me er wat meer in verdiepen.
Op de site vind ik de info wat summier en ook geen ervaringsverhalen.
Dus hopelijk is er iemand op dit forum die mij verder kan helpen?
Alvast bedankt !
groeten, Elisabeth

rixt
16-03-2009 om 12:38
Elisabeth
Als je je aanmeldt bij deze mailinglist http://groups.yahoo.com/group/mhb/?v=1&t=search&ch=web&pub=groups&sec=group&slk=2
dan kun je daar heel veel ervaringen horen over leonardo-onderwijs.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, omdat mijn dochter inmiddels op het voortgezet onderwijs zit. Als het er was geweest toen zij op de basisschool zat, had ik haar er onmiddellijk naar toe laten gaan.

Elisabeth
16-03-2009 om 13:02
Rixt
hallo Rixt,
bedankt voor je tip, hopelijk krijg ik snel een reactie!
groeten, Elisabeth

Nor@
16-03-2009 om 19:25
Elisabeth
Mijn zoon van 7 (bijna 8) zit op een Leonardoschool, je mag me mailen.
ook op www.hiq.nl kun je heel veel info vinden!
gr Nora

Elisabeth1
19-03-2009 om 19:13
Sorry nora!
ik had inderdaad even moeten laten weten dat ik heel blij ben met je tip! Op hiq staat erg veel info, ook over al m'n twijfels wat betreft m'n zoontje.
Ik wilde je privé mailen met wat vragen over Leonardo, maar dat gaat geloof ik niet via dit forum.
Op 6 april is er een info avond, daar ga ik zeker naar toe.
Wat ik me afvraag, doe je in groep 8 wel een citotoets, of mag je met Leonardo achtergrond zowieso naar het VWO? En hoe is de samenwerking met de school waarin ze zitten? Is er contact met de 'gewone' groepen, bijv. schoolreisje, paasontbijt etc...
groetjes, Lize

Minilot
19-03-2009 om 19:59
Meedraaien
Hoi Elisabeth
Bij ons hebben de achtste groepers de citotoets meegedaan met de reguliere groep 8. Voor de middelbare school moet je met de loting meedoen, je hebt geen voorrang bij plaatsing.
Hier zijn expres de twee Leonardogroepen tussen de reguliere klassen in de gang geplaatst. De gymles en museumbezoek doe je met de groep mee waarin je nu zou zitten. Het schoolreisje weet ik nog niet, ik geloof dat ze naar verschillende locaties gaan met alle groepen. Ik vermoed dat ze dan ook met de reguliere groep mee moet. Dat is een nadeel met vriendjes, mijn dochter doet L-groep 4, haar beste vriendin doet L-groep 5, is 6 maanden jonger, maar ze zijn met dit soort activiteiten dus nooit samen. Dan gaat het niet op leeftijd maar op de groep die je "doet". Dat dochter inmiddels midden groep 5 is met het reken- en taalprogramma telt niet mee.
Groetjes, Lot

Nor@
20-03-2009 om 10:32
Lize
Hoi Lize,
"Wat ik me afvraag, doe je in groep 8 wel een citotoets, of mag je met Leonardo achtergrond zowieso naar het VWO?"
Ik weet niet precies hoe dat zit, mijn zoon zit nu in groep 4. Maar vergis je niet, als je Leonardo hebt gehad, loop je toch weer voor op de kinderen die van de gewone basisschool komen, en mis je weer aansluiting, denk ik...Er komen nu ook op diverse plaatsen Leonardo Colleges.
"En hoe is de samenwerking met de school waarin ze zitten? Is er contact met de 'gewone' groepen, bijv. schoolreisje, paasontbijt etc..."
Ja, de Leonardogroepen draaien gewoon mee met de schoolaktiviteiten, en spelen met zn allen buiten...
Gr Nora

Elisabeth1
20-03-2009 om 18:50
Lot en nora
hoi Lot en Nora,
dus ook binnen een leonardo groep zijn er weer aparte groepjes, is ook wel logisch eigenlijk.
Wel vreemd dat je niet als Leonardo groep gewoon gym e.d. hebt, maar dan weer gekoppeld wordt aan je eigenlijke groep.
Maar dat is misschien dan weer per school verschillend.
De Leonardo groep komt bij ons op school, dus voor mijn zoontje zou het een voordeel zijn dat hij dus wel contact met z'n groep zou blijven houden. Alhoewel, zoveel aansluiting heeft hij daar niet...
wat de middelbare school betreft; ze lopen dan voor, maar toch nog niet met de nieuwe vakken, zoals wiskunde, economie, frans etc. ?
Ik verwacht wel dat al m'n vragen beantwoord zullen worden tijdens de info avond en voorlopig ben ik er nog helemaal niet zeker van of m'n zoontje daar op z'n plek zal zitten.
Leerkracht raadt een test aan, ze geeft ook les aan de verrijkingsgroep, dus wat dat betreft heeft ze er wel zicht op denk ik.
Soms gaat het heel goed op school en dan weer weken niet, hij is er ook aan gewend om op deze manier in de klas mee te draaien. Wachten, wachten, gewoon schoolwerk maken, verrijkingswerk, wachten.
Ik ben zo bang om een verkeerde beslissing te nemen. Hem laten zitten en over een paar jaar spijt krijgen, want je schooltijd mag toch leuk en leerzaam zijn. Maar gaat hij het leuker krijgen bij het Leonardo? En hoort hij daar wel? Testen is vrij prijzig, maarja, dan is er wel meer duidelijkheid.
En met de omgeving erover praten, helaas, ze vinden het toch een beetje raar lijkt het wel.
Hoe ervaren jullie dat?
groeten, Lize

Nor@
20-03-2009 om 19:40
Lize
hoi,
Je zegt:
"Wel vreemd dat je niet als Leonardo groep gewoon gym e.d. hebt, maar dan weer gekoppeld wordt aan je eigenlijke groep."
Nee, dat is niet zo, mijn zoon zit in de onderbouw, groep 1t/m4, op zijn vorige school zat hij in groep 4.
In bepaalde vakken, zoals Engels, Spaans, rekenen, taal, e.d. werken ze in groepjes, met ook kinderen van de bovenbouw, die hetzelfde niveau hebben. Zodat ze meer op eigen niveau kunnen werken.
Dat is de bedoeling van het Leonardo concept!
Gym, hebben ze gewoon met hun eigen Leonardogroep.
Je hebt nog een hoop vragen merk ik, ja testen is duur, maar je krijgt er zoveel voor terug! Een gelukkig kind!!
Als ik zie, na 5 weken Leonardo, hoe blij hij weer is op school, had ik niet durven dromen! Echt helemaal heerlijk!
In een Leonardogroep zit je tussen "peers" en dat is zoo belangrijk voor hb kinderen! Hij zegt ook zo blij te zijn nu niet meer gepest en genegeerd te worden, maar gewoon geaccepteerd te worden! Hij heeft nu al meer geleerd in 5 weken dan in 4 jaar normale bassischool...en dan niet te vergeten alle frustratie!
Ik rij nu 3 uur per dag om naar een Leonardo te kunnen gaan, dus dat jij die op je eigen school krijgt...te gek!
Ja, de omgeving...breek me de b.k niet open! Dat is je lot! Niets aan te doen! Maar deal with it..en je zult zien, dat je met ouders van andere Leonardo kinderen een heel ander contact krijgt!
groet,
Nora

Minilot
20-03-2009 om 21:06
Lize
Hoi Lize
De reden dat je bij ons gymt in je eigen groep is dat de onderbouw 5 t/m 9 jaar is, dat is een groot lengte- en motoriekverschil. De juf Engels heeft ook grote moeite met haar les want de 'kleuters' hebben dit jaar leren lezen, maar er zijn ook 5e en 6e groepers, dus het niveauverschil is enorm.
Mijn dochter is in september begonnen, de oude school had er een hard hoofd, ze zou het sociaal emotioneel niet aan kunnen tussen al die strebers, ze was altijd zo lief en rustig in de klas. Wat mij opviel was dat ze nooit tot spelen kwam, nooit langer dan 5 minuten ergens mee bezig kon zijn. Wat blijkt: het begin was leuk en spannend, in december kreeg ze een terugslag want het werk was toch erg moeilijk (tuurlijk als je altijd onderpresteert en nu ineens op niveau gaat werken). Nu heb ik een heerlijk kind in huis, ze speelt, ze heeft fantasiespelletjes, de obstipatie is eindelijk na jaren weg, ze durft nu zelfs bij buitenspelen op straat van zich af te bijten. De projecten die ze doen vindt ze geweldig, ze is al helemaal thuis in de ICT, kortom ik ben zo blij dat we de beslissing genomen hebben en geluk hebben gehad dat ze als allerlaatste werd ingeloot.
Gaat hij het leuker krijgen bij Leonardo: ja absoluut, de uitdaging, veel meer verdieping, maar ook drama, filosofie, leren onderzoeken en leren 'leren', je hoeft niet meer te wachten, je mag doorwerken zover je wilt.
De omgeving is een probleem, ja. Ik begin er nooit uit mijzelf over en als er vragen komen blijf ik heel summier en let erg op mijn woorden hoe ik vertel dat ze hoogbegaafd is en hoe het gaat.
Met een test heb je zekerheid en je gaat meteen anders denken, tenminste wij wel. Dat ze slimmer was dan haar klasgenoten dat hadden we wel door, maar hoogbegaafd nee dat was een stap te ver...Succes met de moeilijke beslissing.
Groetjes, Lot

Theodora
21-03-2009 om 17:10
Testen duur?
Praat eens met iemand die hb schoolkind was in de zeventiger jaren... wat die er voor over gehad zou hebben om toen getest te zijn en aangepast onderwijs gekregen te hebben... ik zou er ettelijke 1000-en euro's voor over gehad hebben.
Mijn zoontje is nu 7, ik heb een hele tijd gehoopt dat het bij hem mee zou vallen. Dit omdat ik het zelf zo lastig op school gehad heb indertijd. Nu blijkt dat hij vreselijk voor de muziek uitloopt. Hoewel school prima meedenkt wordt hij toch binnenkort getest.
Ik zou me de kans niet laten ontnemen om hem een gelukkige schooltijd te bezorgen doordat ik goed word geadviseerd wat het beste voor hem is.

Caro
22-03-2009 om 21:49
In onze woonplaats
Gaat volgend jaar ook een leonardo van start. En hier is toch echt een van de eisen dat het kind een IQ moet hebben van 130 of meer.
De enige manier om dat aan te tonen lijkt mij testen.
Overigens is hier het animo voor deze school nu al erg groot, dus het is niet eens zeker dat alle kinderen geplaatst kunnen worden.
Groet Caro

Elisabeth1
25-03-2009 om 10:24
Toch maar testen
Het valt me op dat iedereen die op het Leonardo zit, echt heel blij is dat ze de keus gemaakt hebben. Dus dat vind ik wel heel positief.
Ik las ergens op een forum dat er ook negatieve berichten zijn, alleen die kan ik dus nergens vinden.
Vanochtend met de juf gesproken en zij gaat nu eerst eens kijken wat er uit de HB testen op school komen. Ze hebben een soort HB protocol ???
We staan in ieder geval wel alvast op de wachtlijst voor Leonardo.
Ik ga ook eens bellen met een testbureau. Zo kom ik iedere keer een stapje verder en hopelijk kan ik zo de juiste beslissing nemen.
groeten, Lize