Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-03-2012 om 14:56
Onze dochter wil graag volgend schooljaar naar een Leonardoklas die wordt opgestart op een middelbare school.
Heeft er iemand ervaring met een Leonardoklas op een middelbareschool. Waar moeten wij aan denken en op letten?
13-03-2012 om 15:47
Geen ervaring
maar wel (met kind in basisschool-Leonardoklas) benieuwd naar waar dit opgestart gaat worden.
14-03-2012 om 08:03
Biancabezig
Mijn zus werkt op een school waar ze dit jaar met een Leonardoklas zijn gestart (midden van het land). Zij geeft die klas ook les. De leraren die bij die klas zijn betrokken hebben allemaal een cursus gehad in het begeleiden van HB kinderen. Dat vond mijn zus belangrijk, omdat ze er een andere manier van benaderen heeft geleerd. Je kunt wel een stel HB kinderen in een klas stoppen en daaraan vervolgens dezelfde lessen geven als aan andere klassen, maar dat heeft niet zoveel zin. Dus daar zou je op kunnen letten. In de klas is in het begin ook veel aandacht besteed aan sociale omgang. Er zitten nogal wat kinderen in met vormen van autisme en de school was bang dat niet-autistische slimmerds feilloos manieren zouden vinden om die kinderen uit te dagen. Uiteindelijk is het een leuke klas geworden en krijgen de kinderen de uitdaging die ze nodig hebben, aldus mijn zus.
14-03-2012 om 08:07
Oja
Wat ik ook nog bedenk: de school van mijn zus werkt samen met twee universiteiten, maar ook met een Leonardo basisschool, om uiteindelijk de hele schoolloopbaan van de kinderen te stroomlijnen.