Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

lesuitval in het vo vroeger en nu.

Toen ik op het VO zat, meer dan dertig jaar geleden, beschikte vrijwel het hele docentenkorps in mijn herinnering over een ijzeren constitutie. Er viel bijna nooit een les uit. Nu zit mijn zoon op het VO in de tweede en ik heb het idee dat hij dit jaar nog geen een keer volgens rooster les heeft gehad: iedere week valt er wel wat uit.
Vorig jaar heeft hij een tijd geen Frans gehad omdat de lerares wegens familieomstandigheden langere tijd afwezig was. In mijn tijd liet men dan in zo'n situatie een vervanger aanrukken en ik snap dat dat nu misschien moeilijker ligt. Maar hebben de VO-leerkrachten nu ook vaker griep dan vroeger, of is mijn herinnering gekleurd en leek het toen alleen maar alsof er bijna nooit wat uitviel, terwijl ze nu om de haverklap lessen missen?

Groeten,

Temet

Kan alleen voor mezelf spreken....

Maar ik sta nu 5 jaar voor de klas. 1 keer weekje echte griep gehad. Sterk gestel denk ik idd. En oh ja, 3 maanden uit de running wegens ernstig ziek kind inclusief behandelingen in buitenlands ziekenhuis. Maar toen was er gelukkig een vervanger. Al duurt dat vaak wel een paar weken voir dat geregeld is.

Overigens... ik heb wel vaker dan dat lesuitval, maar dat heeft dan te maken met bv een cursus, of begeleiding van een vakexcursie of iets dergelijks. Lesuitval betekent niet automatisch dat er iemand ziek is.

En ik geloof idd wel dat ziekteverzuim in het onderwijs vrij hoog is. Op halve kracht lesgeven gaat ook niet echt goed trouwens.

Ingrid

Inanna

Inanna

15-01-2018 om 14:01

hier niet

Uitval bij mijn zoon op school valt heel erg mee, bij mijn dochter is er iets meer uitval volgens mij, maar ook niet dusdanig dat het opvallend is.
In de 4e hebben wij een half schooljaar geen levensbeschouwing gehad omdat de docent in de ziektewet zat, geen vervanger voor gezien.
Heel vervelend was dat wij dat iedere keer pas op school hoorden en dat voor een 1e uur op maandag. Na een tijdje gingen we natuurlijk niet meer naar school, maar gokten we er op dat het wel weer zou uitvallen, zal vast op een zeker moment zijn misgegaan, maar dat herinner ik me niet.

mirella

mirella

15-01-2018 om 14:12

bij vlagen

Er zijn van die tijden dat er bijna geen lesuitval is en er zijn tijden dat er heel veel uitval is. Laatbik afkloppen maar op t ogenblik valt het wel mee. En zo herinner ik me het van vroeger ook eigenlijk.

Li

Li

15-01-2018 om 14:21

Mirella

Ze steken elkaar aan...

Bo

Bo

15-01-2018 om 14:23

Nee

Zoon zit in de brugklas en tot nu toe vind ik het uitstekend geregeld. Als er een lesuur uitvalt zorgen ze of voor een vervanger of het rooster 'schuift op' of ze maken er een 'domeinuur' (=huiswerkuur) van. Zoon zit nooit te niksen.

Heel netjes allemaal, ik kan me uit mijn jeugd veel tussenuren herinneren die ik overigens helemaal niet vervelend vond want dan gingen we naar het winkelcentrum of McDonald's. Dat mag op de school van zoon helemaal niet, ze mogen het terrein niet eens verlaten. Zelfs niet om naar huis te gaan als ze dichtbij wonen.

Li

Li

15-01-2018 om 15:31

hier vaak uitval

Dochter was laatst eens de klas uit gestuurd en slenterde de school door, op zoek naar de klas die altijd uitval heeft en dan zit te kaarten. En inderdaad, ze waren er.

Totaal andere herinnering

Als ik vroeger op school aankwam was mijn eerste gang naar het prikbord waar linksboven het briefje met de afwezige docenten hing. Ik zie het nog zo voor me. Daar stonden zeker elke dag wel drie namen op. Ophokuren of huiswerklokalen waren er toen nog niet, die uren werden meestal ledig en aangenaam doorgebracht - bij voorkeur niet op het terrein van de school.Behalve als er een repetitie die dag op de planning stond die nog wel wat voorbereidingstijd kon gebruiken. SO's waren destijds nog onverwacht. Kortdurende vervangingen kan ik me zeker niet herinneren. Dat lijkt me ook geen doen hoor, invallen voor een klas pubers. Hooguit misschien op het Reformatisch gymnasium Den Braeven Hendrick in Gapinge.

Klopt

Hoi, heb je het soms over de school van mijn zoon? Hier ook lekker veel uitval. Zoon fietst meestal voor een uurtje of drie naar school om vakkken te volgen " waar we toch niets doen". Uitzonderingen zijn wiskunde, grieks en economie, daar wordt gewerkt. Zoon zit in eindexamenjaar maar dat zorgt er echt niet voor dat er wat harder gelopen wordt. Leraren gaan naar China, hebben andere taken dan lesgeven of hebben een griepje. Vorige week, de eerste dag na de kerstvakantie viel er gelijk weer twee uur Frans uit. Later die dag kreeg zoon een appje van de docent. Zevond het zo fijn om mentor van zoons klas te zijn, bla bla en de woensdag zou ze echt weer komen hoor! Ik krijg weleens de indruk dat de kinderen er voor de docent zijn ipv andersom. Vandaag heeft zoon laatste uur Frans gespijbeld bij die leuke juf. Hij ging wiskunde leren voor de proefwerkweek. Groot gelijk.

Nee

Hier niet. Erg weinig uitval over het algemeen en in de onderbouw wordt het opgevangen door een andere leraar. Toetsen gaan dan gewoon door. De school van mijn jongste heeft een soort van flexibel rooster waarbij het vak dat deze week uitvalt word geruild met een ander vak, als dat mogelijk is. Dus je merkt weinig van zieke docenten. Tot groot verdriet van mijn zoon valt bijna nooit het eerste of laatste uur uit. Bij mijn oudste iets vaker, maar nog mondjesmaat.

Ik had vroeger erg veel uitval.

Vogel

Vogel

15-01-2018 om 20:15

Ik vond het ook verbijsterend die eerste jaren toen zoon op de middelbare zat, hoeveel uitval er was. De jaren daarna was het ook nog veel maar toen was ik er inmiddels aan gewend.
Ik kan me dat van vroeger echt niet herinneren.

Dees

Dees

15-01-2018 om 20:32

Telefoon

Hier veel uitval gehad in de beginjaren 90. Elke dag hingen er briefjes met lesuitval soms zoveel dat het balen was dat we voor dat ene uurtje rond 14:00 al om 8:45 op school waren. De telefoon boom was ook fijn.

Guera

Guera

15-01-2018 om 20:40

Hier ook niet

Zoon in 3 vwo heeft ook weinig uitval. Als er dan uitval is dan wordt het vaak opgevangen. Vroeger zat ik weleens 2 uur op een uurtje gym te wachten. Ik was braaf en spijbelde niet. En inderdaad zo zuur als je op school kwam vroeger en er viel de eerste paar uur uit.

@Emma

@Emma

15-01-2018 om 22:06

Jaren 70 en later

Heel lang geleden , ik lees het hier ook ergens: we renden naar het (krijt-) bord om te zien wie er afwezig waren. Wat dat voor gevolgen had voor tussenuren of jouw klas, dat konden we zelf uitzoeken. Ik lees in een andere draad over iemand die zich druk maakt over een tussenuur in de brugklas en dat er dan geen programma voor ze is......we woonden in een drugsstad hoor, toch zijn we niet massaal aan de coke gegaan in die verloren uurtjes.

Ik heb 18 jaar op een vmbo-school lesgegeven. Nooit ziek geweest, altijd invallen, ijzeren gestel zeg maar. Na de geboortte van mijn dochter heeft het een paar maanden langer geduurd tot ik weer op de been was na een zware bevalling. Daarna ouderschapsverlof en minder dag werken gedurende nog een jaar. Na dat jaar weer helemaal in de running. Ik heb daar, 5 jaar later, bij mijn afscheid nog een rotopmerking over gehad van mijn baas. Vergeef ik haar nooit. Volgens mij was ze jaloers.

Amelie

Amelie

15-01-2018 om 22:44

Veel uitval, zowel vroeger als nu

Ik herinner me van de tijd dat ik op de Middelbare school zat dat we behoorlijk vaak tussenuren hadden of de eerste of laatste uren vrij. Viel het eerste uur uit dan werd de telefoonboom in werking gezet en mededelingen voor de rest van de dag werden met de hand op een groot soort krijtbord geschreven dat in de hal van de school hing. Dat bord stond altijd vol.
Ook bij mijn dochter vallen er regelmatig lessen uit. Ze doen gelukkig niet aan tussenuren vrij, bij uitval tussendoor moeten ze onder begeleiding huiswerk maken.

Mia9

Mia9

15-01-2018 om 23:47

Regelmatig uitval

Nu bij dochter, maar niet zozeer door ziekte als wel doordat de docenten in alle jaarlagen staan, uitval bij mondelinge examens van 5 en 6, Romereis enz.. Wordt altijd omgeroosterd en ze lijken goed door de stof te komen, dus vind het prima.
Van vroeger kan ik me geen uitval herinneren, wel stakingen (België)

verbaasd

Los van hlijkt of er veel of weinig uitval is, (had eerlijk gezegd bij dochter het gevoel dat t niet anders was dan in mijn tijd...en dat het redelijk veel was) maar ik verbaas me er oprecht over dat veel mensen het fijn of nodig vinden dat er toezicht is.
Ik vond zelf de tussenuren een mooie manier om met klasgenoten te kletsen, een rondje centrum te doen als de tijd het toeliet, broodje halen op t station, even op de kazerne bij de paarden kijken.....kortom de wereld ontdekken.
Ook dochter dook regelmatig even de stad in met klasgenoten. Heerlijke onderbreking vd sleur.
En af en toe ook prima voor huiswerk of nog even voor een toets herhalen.
Wat mij betreft hebben ze tegen die tijd gewoon de leeftijd bereikt om er wat minder bovenop te zitten. Blij dat school dochter daar ook zo over dacht.

Maar het lijkt erop dat de tijden veranderd zijn.

Toen toch ook wel regelmatig

Tenminste voor mijn gevoel ik weet het niet meer exact maar dat heerlijke gevoel als er een of meerdere lessen uitvielen kan ik me nog goed herinneren! Langdurige afwezigheid en vervanging daarover kan ik me totaal niets herinneren en een zwangere juf is bij mij in die 6 jaar ook niet in beeld geweest terwijl ik toch op een grote school zat.
En inderdaad toen geen opvang of alternatief programma. Wij gingen vaak met grote groepen bij iemand die in de buurt woonde wat drinken of hangen in de aula. En, dat was ik vergeten, bij aankomst op school gelijk naar het bord lopen om te kijken of er iets uitviel. Wat ik nu wel hoor is dat de kinderen tussentijds de stad in gaan om wat te shoppen of te eten, dat deden wij dan weer nooit. En het wikken en wegen om wel of niet te spijbelen als je bijvoorbeeld 2 tussenuren had en dan nog 1 lesuur.

Temet

Temet

16-01-2018 om 11:54 Topicstarter

toezicht

Ik heb altijd het idee gehad dat dat verplicht binnenblijven bij een tussenuur (hier alleen in de brugklas) niet zozeer is voor de kinderen of hun ouders, maar meer voor de omgeving die geen overlast wil van rondhangende groepen scholieren die overal afval verspreiden...

Ik zie trouwens dat mijn veronderstelling dat er nu meer uitval is dan vroeger niet door de meeste mensen wordt bevestigd.

Wij hadden vroeger ook zo'n schoolbord in de hal, dat was inderdaad je eerste stop nadat je je jas aan de kapstok had gehangen. En een telefoonboom. Wat dat betreft is de groepsapp een vooruitgang, dan weet iedereen het meteen als er wat uitvalt. Zoon checkt hier altijd zijn telefoon nog voordat hij een hap van zijn ontbijt heeft genomen. Soms slaakt hij dan een vreugdekreet, dan weet ik dat er weer wat is uitgevallen...

Groeten,

Temet

Wordt de les ook ingehaald?

"Ik heb altijd het idee gehad dat dat verplicht binnenblijven bij een tussenuur (hier alleen in de brugklas) niet zozeer is voor de kinderen of hun ouders, maar meer voor de omgeving die geen overlast wil van rondhangende groepen scholieren die overal afval verspreiden.."
Ik denk dat het is om het een verplicht en dus subsidiabel uur te laten zijn. Een verplicht uur zonder docent telt in de verantwoording naar de Inspectie toe niet als 'niet geleverd onderwijs'.
Het aantal verplicht te leveren onderwijsuren wordt over de hele cursustijd gerekend. Veel uren maken in de brugklas(en), desnoods ophokuren, geeft ruimte om te schuiven in de andere klassen.

"Ik zie trouwens dat mijn veronderstelling dat er nu meer uitval is dan vroeger niet door de meeste mensen wordt bevestigd."
Ik weet dat niet zo zeker. Mijn kinderen (dertigers) hadden ook veel last van lesuitval. Maar het is toch meer een kwaal van de school (bezuiniging bij invallers) dan een werkelijk tijdverschijnsel.

Wat doet de school eigenlijk om de leerlingen de lessen in te laten halen? Dat Franse boek moet toch behandeld worden. Wie gaat dat wanneer doen?

Jaina

Jaina

16-01-2018 om 12:15

Wij hadden vroeger ook een bord naast de deur en dat was de eerste stop van de dag. In de pauze altijd weer kijken. Als de concierge daar op aan het schrijven was bleef iedereen gespannen staan. Er viel toch wel regelmatig een uur uit kan ik me herinneren. Laatste uren waren het fijnst maar ook tussenuren waren prima. Dan gingen we de stad in of ik ging even bij mijn oma langs die daar in de buurt woonde.

Mijn kinderen hadden/hebben ook regelmatig uren die uitvielen. Ik heb daar van de kinderen nooit klachten over gehoord.

Als ik een college niet door laat gaan dan klagen mijn studenten ook nooit. Ze klagen alleen als ze het niet weten van te voren en voor niks komen (en terecht). De administratie op de universiteit is niet denderend helaas.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-01-2018 om 22:44

Uitval, toen en nu

Ik zie niet zoveel verschil. Op het VO kwam er vrijwel nooit een invaller. Zelfstandig werken.
Leerlingen zijn altijd weer blij als er een docent ontbreekt, dat blijft hetzelfde dwars door alle onderwijsveranderingen heen.

Vroeger heb ik scheikunde grotendeels misgelopen doordat de docent halverwege het jaar ziek werd en er geen vervanger werd gevonden. Bij bedrijfsrekenen raakte een docent overspannen.
Het waren allebei vakken die ik daarna nooit meer volgde, maar voor degene die een andere richting koos, lijkt zoiets me toch best vervelend.

Tango

Tango

17-01-2018 om 14:00

Niet echt een verschil

Ik zie ook niet echt een verschil tussen vroeger en nu. Ik zat op een grote VO school en daar stond ook altijd de uitval op het bord. Er stonden altijd wel docenten op. Ik had ook regelmatig een tussenuur, eerste uur vrij etc. Je werd dan inderdaad gebeld 's morgens door een klasgenoot en moest daarna weer iemand anders bellen. Bij ons heette dat sneeuwbal geloof ik. We mochten inderdaad wel gewoon doen wat we wilden. Soms gingen we het centrum in of naar iemands huis als je twee tussenuren had. Voor 1 uur was dat meestal niet de moeite dan bleef je op school. Ben weleens met 2 tussenuren met iemand concertkaartjes gaan kopen, waren we nog te laat terug. Gelukkig kregen we geen straf toen we het uitlegden. Er stond een hele lange rij, duurde veel langer dan we verwacht hadden.
Ik heb nu kinderen op het VO. Beide hebben regelmatig uitval. Dochter komt nu vaak naar huis als ze 2 tussenuren heeft. Volgens mij moest ze de eerste 2 jaar wel op school blijven maar weet dat eigenlijk niet zeker meer. Zoon zit in de brugklas en gaat altijd lekker gamen in een tussenuur. Er is geen toezicht of zo. Als het lukt wordt er geschoven en lukt het niet zijn ze gewoon vrij. Prima vind ik. Hij gaat het terrein niet af, ik weet niet eens of dat mag eigenlijk. Volgens mij wel, want hij is weleens bij een vriendje thuis geweest met tussenuren.
Het enige verschil dat ik zie is dat docenten nu vaak heel lang afwezig zijn en uiteindelijk worden vervangen. Zal misschien toch de werkdruk zijn ofzo. Naar mijn idee had je dat vroeger toch minder.

lieverdje

lieverdje

17-01-2018 om 19:37

zelfde ervaring

Hier zit zoon in de brugklas en inderdaad ook hier veel uitval. Ik geloof niet dat hij al eens een week les heeft gehad waarin er niets was uitgevallen! Kan ik me van vroeger (jaren 90) ook niet herinneren eigenlijk.

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd of er op deze manier wel genoeg geleerd wordt inderdaad...over tussenuren maak ik mij niet druk. Overigens zijn die er ook bijna nooit want hier op school wordt de rest van het rooster altijd zo aangepast dat zoon bij uitval altijd later begint of eerder vrij is. Dat is dan wel weer prettig!

Wij hadden

Weleens uitval en dan ging ik naar huis,ik woonde letterlijk om de hoek.
Maar zoveel uitval als dochter in haar 2e en 3e jaar had....nee dat hadden we niet. Smorend hadden we een telefoonwinkels en ik had meestal bof want t ging nog heel ouderwets op alfabet en ik kwam in t midden en bleef dus thuis.
Het was ook wel echt dramatisch bij dochter. Soms stonden er wel 12 namen onder elkaar op magister.
4uur uitval per week was heel normaal. Zoon had zelfs een dik half jaar geen scheikunde. School had t na klachten van ons ouders ook door dat t echt minder moest.
Daarna verzonnen ze OLC uren. 80 studie uren per jaar die dochter door moest brengen in het studiecentrum van school. Waar dan weer leraren doorheen banjerden om te studie ruimte te claimen.
Dit proces hebben ze ook maar 2 jaar gedaan.
Daarna ging t wat beter,ook qua roosteren

Die stomme iPad met zijn autocorrectie

Die maat dr heel wat anders van....kent niet eens meer telefooncirkels,haha

Goede herinneringen idd aan dat krijtbord in de hal..

Waar de conciërges iedere ochtend de absenten op noteerden. Wij hielden de menstruatiecyclus van juffrouw Westra in detail bij. Iedere 4 weken 2 lessen uitval, daar kon je de klok op gelijk zetten. We wisten van te voren al dat we ons huiswerk niet hoefden te maken...hahaha.

En nu ik zelf docent ben ( en..klop af.....zelden ziek) herkenning bij mijn leerlingen. Die teleurgestelde snoetjes bij de deur van het lokaal als ik aan de late kant ben ‘ we hoopten dat u verviel mevrouw’ ... ‘ u vervalt ook nooit!’ hahaha...neeeeeeee....mevrouw T heeft een gigantische halfwaardetijd.... ( om maar even in stijl te blijven)

Ingrid

Stickertje

Stickertje

18-01-2018 om 07:06

voorstel tot afstromen gehad

Op de kop af een jaar geleden zaten we bij de mentor+teamleider om voor oudste te praten over afstromen. De talen vooral gingen toch wel heel en heel erg slecht.
We hadden hem aan voelen komen en waren voor leerjaar 2 en 3 even door magister gegaan om van beide vakken te bekijken hieveel uitval er was geweest.
Toen ik dat op tafel gooide, de ene mevrouw was bijna 40% van de lessen afwezig geweest, de ander 30, was school wel even geschrokken
Gelijk gestamelde excuses, dat er in de tweede altijd opvang was. Ik er meteen weer overheen dat een gymdocent met een tussenuur voor een klas zetten die duits moet krijgen niet echt helpt. Zelfstandig werken werd wel gedaan maar die gymmert vragen laten beantwoorden over naamvallen, dat lukt niet.
Exit afstroomvoorstel

@Emma

@Emma

18-01-2018 om 07:20

Stickertje

Pffff...wat extreem, afstromen na zo'n rooster
Dat bedoelen we natuurlijk niet met onze nostalgische verhalen over het krijtbord of over een uurtje laterfanteren in de brugklas.
Structureel geen onderwijs krijgen en een directie die daar geen beeld van heeft is een ander verhaal. Zelf als kind heb ik het nooit zo meegemaakt. Ik denk dat het nu erger is. Het lerarentekort groeit en voor veel scholen is het een serieus probleem invallers te vinden op korte termijn, ook in het basisonderwijs. Ik denk dat het de komende jaren er niet beter op wordt. Scholen hebben wel verplichtingen, en een directie die niet weet wat er speelt kan natuurlijk niet.

verbaasd

Ik ben juist verbaasd dat er op de school van mijn kind zo weinig uitval is. Soms wel veel als er andere klassen op excursie zijn en er veel docenten mee zijn ter begeleiding. Maar weinig uitval door ziekte. Heel anders dan op mijn school van vroeger. Misschien scheelt het dat mijn kind op een vrij kleine school zit en ik vroeger op een "leerfabriek" zat waar iedereen vrij anoniem was.

Ophokplicht is hier alleen in de brugklas. Dat heeft volgens mij niets met zwerfvuil te maken dus. Ik vond het eerlijk gezegd belachelijk. Want in de tweede mogen ze wel naar buiten. Mijn kind spijbelde wel eens tijdens die ophokuren. Ik heb gezegd dat de consequenties voor hemzelf zouden zijn, maar het niet verboden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.