Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lesuitval in vo

onze dochter (2 vwo) heeft zeer regelmatig (dwz bijna elke dag) lessen die vervallen. Ze zijn dan niet vrij, maar worden in een lokaal gezet met een surveillant ervoor. ook tijdens mentor-uur of in de 'keuze-werk-tijd' moeten ze zelf bedenken wat ze gaan doen. dat wordt dus poppetjes tekenen of you-tube filmpjes kijken op het leerplein....
het ergert me zeer dat het zo lijkt alsof ze les hebben, (school haalt wel de verplichte aantal lesuren) maar dat er niet echt les gegeven wordt.
Wat zijn jullie ervaringen? heeft het zin om erover met de school te praten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

12-01-2011 om 20:51

Dat is wel vaak bij jullie

Hier een dochter in 2 gymnasium. Natuurlijk komt lesuitval voor. School probeert ervoor te zorgen dat lesuren zo verschoven worden dat het eerste of laatste uur uitvalt. Kinderen worden thuis gebeld (telefoonkring) als het eerste uur om die reden uitvalt, zodat ze niet voor niets komen.
Een tussenuur komt in de onderbouw weinig voor. Misschien gemiddeld 1x per maand. Dan is er inderdaad toezicht en moeten ze wat voor zichzelf doen.
Een mentoruur is een actief gebeuren met telkens een ander onderwerp.
Keuzewerktijd hebben ze niet ingepland staan.
Ik geloof dat vanaf de 4e meer tussenuren voorkomen. Maar dan zijn ze ook oud genoeg om daar goed mee om te gaan. Er is dan ook geen begeleiding meer geloof ik.

Aan de bel trekken

Hier was er bij één vak nogal veel lesuitval i.v.m. ziekte van de leerkracht. Die kinderen die missen dan op een gegeven moment zoveel lessen dat ze achter gaan lopen. Zelf heb ik een mail naar de mentor gestuurd met de mededeling dat ik had geconstateerd dat er voor dat betreffende vak wel erg veel lesuitval was geweest, en wat school van plan was om te doen om dat te voorkomen maar ook wat school van plan was te doen aan de achterstand die ongetwijfeld was opgelopen.
De mentor reageerde met een mail terug waarin ze aangaf heel blij te zijn geweest met mijn mail. Ze had het zelf al meerdere keren aangekaart bij de teamleider. Vlak daarop is school inderdaad met een oplossing gekomen.

Gr. Poezie.

susanne h

susanne h

19-01-2011 om 21:41 Topicstarter

Dus toch

dank voor jullie reacties, het blijkt dus toch niet normaal te zijn.
Ik ga het denk ik een tijdje bijhouden en trek er dan toch over aan de bel. Gelukkig zijn het steeds verschillende vakken, dus echt achterstand verwacht ik nog niet (moeilijk te beoordelen, ik weet niet waar ze moeten zijn nu).

Overigens zit ik juist niet in de randstad, geloof dat het hier met lerarengebrek nog wel meevalt. Mogelijk speelt mee dat het tweetalig VWO is, en dat dus niet elke docent het over kan nemen. (Maar ja, liever les in het Nederlands dan geen les lijkt me)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.