Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Studentenmoeder

Studentenmoeder

23-08-2016 om 16:31

Let op: als je oudste een aanvullende beurs aanvraagt en je hebt meer kinderen.

Ik kwam er vandaag achter dat als je oudste kind een aanvullende beurs aan wil vragen ze niet automatisch vragen of er nog andere, jongere kinderen in het gezin aanwezig zijn. Ik voel me best wel dom omdat er in het telefoongesprek ook letterlijk gezegd werd dat een aankomend student hier zelf van op de hoogte moet zijn.

Wij ouders kregen allebei keurig een brief met welk verzamelinkomen over 2014 werd doorgegeven en ook daar stond op de voorkant niets over het doorgeven van je kinderen in bij DUO. Op de achterkant staat wel dat je moet doorgeven als de gegevens niet kloppen maar ik mis op de voorkant geen kind omdat dat kind geen studiebeurs heeft aangevraagd.

Geef dit dus door als je mensen kent met een niet al te hoog totaal inkomen van beide ouders waarvan 1 of meerdere kinderen studeert of gaat studeren. Je moet per ouder inloggen bij DUO met je digid (geschikt maken voor aanvullende sms controle, duurt ook weer max 5 dg) en dan ga je naar 'mijn ouderbijdrage' en wijzig je rechts je kinderen. Ik moest mijn beide kinderen toevoegen en je zou toch denken dat dat wel bekend moet zijn.

Wij krijgen hierdoor 45-55 euro meer per maand.


Elfje65

Elfje65

24-08-2016 om 07:55

Ik vind het wel logisch

Duo gaat niet zelf in de gaten houden welke kinderen van het gezin recht hebben op wat dan ook. Ze houden niets zelf in de gaten. Jij bent zelf verantwoordelijk hiervoor. Voor de tegemoetkoming ouders geldt hetzelfde.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-08-2016 om 09:35

Logisch, maar...

...met al die computers en een BSN zou het toch mogelijk moeten zijn dat er ergens een belletje rinkelt bij DUO: "Hé, twee kinderen, wacht even!"
Gebeurt ook bij de Belastingdienst en zo. Toen mijn kinderen op zichzelf gingen werd alles automatisch aangepast. Ik hoefde niets te doen, de toeslagen (om maar eens wat te noemen) werden automatisch aangepast.

Het blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat je hoofd wel eens overloopt van alle regeltjes en bepalingen.

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 09:40

Logisch?

Ik vind het volstrekt niet logisch dat ik als ouder zelf, dus met mijn digid naar DUO moet (dienst uitkering en onderwijs) om daar in te vullen dat mijn beide (!) kinderen bestaan. Dus ook mijn oudste.

Dit soort dingen heeft mijn zoon nergens kunnen lezen en hij werd er ook niet op gewezen toen hij de aanvullende uitkering ging aanvragen. Er ging mij dan ook alleen een lampje branden omdat ik al eerder heb gekeken op hoeveel geld mijn zoon recht had als aanvullende uitkering. Als je dat vooraf niet hebt gedaan heb je geen idee over het te ontvangen bedrag. Veel mensen denken ook dat ze niets krijgen maar wij zitten heel dicht tegen de grens en toch ook nog 140-150 euro pm.

Angela67

Angela67

24-08-2016 om 09:49

formulieren

Duo kan best wel weten dat de meeste mensen die 1 kind hebben, er ook wel eens twee zouden kunnen hebben. Natuurlijk stel je dan dus die vraag op een formulier dat is toch normaal? Dat is wat mij het meest stoort, dat zij zich gewoon niet verplaatsen in de aanvrager/aanvragers. Je moet vaak zo ontzettend veel 'overbodigs' invullen en dan zouden ze dit niet vragen . . ?
gr Angela

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 10:26

precies

en daarbij, ik vind dat ik behoorlijk op de hoogte ben maar ik heb echt nooit ergens gelezen dat ik als ouder iets moet doen met mijn digid als mijn kind een studievoorschot/aanvullende beurs wil aanvragen. Juist op OO wordt er altijd maar geroepen dat je je kind dit allemaal zelf moet laten uitzoeken. Mijn kind heeft hier echt niets van gelezen. Hij vraagt het aan, zijn ouders krijgen keurig een brief dat hij het heeft aangevraagd met het verzamelinkomen van het betreffende jaar, 2014 maar niet dat jij dan vervolgens ook nog wat anders moet doen. Ja op de achterkant dat je wijzigingen moet doorgeven maar ik mis helemaal geen kind op de voorkant, daar stond alleen de naam van mijn aanvragende zoon, die zelf niet eens geregistreerd stond op DUO onder mijn naam.

Elfje: toon mij maar eens waar dat staat zodat mijn zoon verantwoordelijk kan worden gehouden, dus in informatie die mijn zoon had moeten zien bij het aanvragen van de aanvullende beurs.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-08-2016 om 11:19

Grens

Ik kom er maar moeilijk achter wat die grens is. Stel dat een ouder 42.000 verdient (verzamelinkomen) en de ander 10.000. Beide (gescheiden) ouders hebben andere kinderen. Krijgt de student dan iets?

Rekentool

https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/mbo34/aanvullende-beurs

De vraag komt in de rekentool voorbij.

"Broers en zussen
Hoeveel broers en zussen van 12 tot en met 17 heb je die geen studiefinanciering krijgen?

0
Hoeveel broers en zussen van 18 of ouder heb je die voltijds op vmbo, havo, vwo of vavo zitten?

0
Hoeveel broers en zussen heb je die een aanvullende beurs krijgen?"

Tihama

Tihama

24-08-2016 om 12:16

Ze vragen het toch wel?

Ik begrijp het echt niet. Het lijstje vragen dat AnneJ opsomt ben ik ook tegengekomen.

Dus welke vraag is het nu precies die ze níet stellen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-08-2016 om 13:13

Gek

Als ik die rekentool invul en steeds 1000 euro in mindering breng, gaat de aanvullende beurs ineens van 110 naar 0. Dus dan kun je beter een uurtje minder werken als ouder.

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 13:57

klopt

Dat zei ik ook, ik had de rekentool gebruikt, al een paar maanden geleden en ik had, zoals men op OO altijd roept het verder mijn zoon laten uitzoeken. Zowel mijn man als ik kregen keurig een brief met het verzamelinkomen wat gebruikt werd en toen ik dat nog een keer checkte met de rekentool kwam hetzelfde bedrag er uit.

Mijn zoon was blij met het te verkrijgen geld, ik had hem het bedrag van de rekentool niet genoemd, maar toen ik het toevallig zag was dat dus ruim 45 euro per maand minder.

Ik heb hem gevraagd het nogmaals aan te vragen (aanvullende studiebeurs) omdat hij wel vaker wil dat zijn broertje niet bestaat maar die vraag kwam dus helemaal niet voorbij bij de aanvraag. Dat vond ik vreemd: wel bij de rekentool, niet bij de aanvraag en ook geen informatie over hoe je eventuele broers en zussen toevoegt.

Hij heeft gebeld en toen hoorde hij dus dat zijn beide ouders via hun digid zelf dingen moesten gaan invullen bij DUO. Nu is mijn vraag: hadden jullie dat geweten? Mijn beide kinderen staan dus niet gekoppeld aan mij en mijn man bij DUO, ook mijn oudste kind niet die de gegevens van zijn ouders moest invullen voor de aanvraag van de aanvullende studiebeurs.

Dat is toch vreemd? En als je dan zowel telefonisch als hier hoort dat je kind daar zelf verantwoordelijk voor is is mijn tegenvraag: hoe moet hij dat weten?

Farasha

Farasha

24-08-2016 om 16:24

Dank je!

Ik wist dit ook niet. Voor mijn oudste scheelt dit ruim €100 per maand. Omdat ik het exacte inkomen van zijn vader niet weet, is het me nooit opgevallen. En nu hopen dat zijn vader het ook zo snel mogelijk doorgeeft - zijn ouderbijdrage is veel hoger dan de mijne.

Bizar, DUO is toch overheid? Ze weten blijkbaar wel automatisch wie pa en ma zijn, maar niet of er nog broertjes/zusjes zijn?? Nergens in het aanvraagproces wordt aangegeven dat beide ouders met hun eigen Digid moeten inloggen om in hun eigen account gegevens aan te vullen.

Balen voor mijn man - stiefkind is net afgestudeerd, maar hij had (met 3 stiefbrussen) dus ook recht gehad op meer....

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 16:47

kijk eens aan

Meteen duidelijk dat er hier dus wel degelijk een probleem is. Iets waar al die mensen op OO met hoge inkomens natuurlijk geen last van hebben. Voor de zekerheid: geef dit door aan mensen die je kent met een lager inkomen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-08-2016 om 16:53

Precies, Farasha

DUO wist precies te vertellen dat vader een x-bedrag moest bijdragen. Als er nou een broer of zus van een al studerend kind zich aanmeldt voor stufi, dan zou datzelfde slimme computersysteem toch meteen een signaaltje moeten krijgen?

Net zoals wanneer de apotheek een signaaltje krijgt als mevrouw een bepaalde pil voorgeschreven krijgt terwijl mevrouws dossier een contra-indicatie geeft.

Met "logisch" bedoelde ik enigszins ironisch dat de overheid er van uit gaat dat iedereen de regels hoort te kennen. Komt niet helemaal lekker uit de verf, realiseer ik me bij het teruglezen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-08-2016 om 16:55

Raar

Ik heb me suf gegoogeld voor een overzicht met maximaal inkomen of de afbouwtabel, maar ik vind alleen maar rekenhulpen. Echt irritant! Weten jullie waar ik zo'n overzicht kan vinden?
Volgens mij kunnen we fiscaal wel wat schuiven (ex dan, want die heeft een partner) waardoor dochter toch een beetje stufi krijgt. Ik vind het in ieder geval wel zuur dat schijnbaar iedereen het krijgt behalve wij,

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 16:57

maar Sally

Mijn oudste kind was niet eens gekoppeld aan mij en mijn man. Toch vreemd aangezien hij wel gekoppeld is aan mij en mijn man qua inkomen. Wij hadden nog nooit ingelogd met digid bij DUO, hoe had ik moeten weten dat dat nodig was, hoe had mijn zoon dat moeten weten? Hij kreeg keurig telkens een mail wat hij moest doen voor de inschrijving van het HBO, dat stond er niet bij en wat heb IK met DUO te maken?

Elfje65

Elfje65

24-08-2016 om 18:37

Studentenmoeder

Ik weet niet waar je op doelt, maar daar heb ik het niet over. Ik doel alleen maar op het feit dat DUO niet automatsch alle kinderen meeneemt in hun berekening en dat jezelf op alles heel alert moet zijm. DUO doet helemaal niets automatisch. Ook als je geen recht meer hebt op eem OV geven ze niet even een reminder. En hun site is zo vreselijk slecht dlat je op een vraag twee verschillende amtwoorden kan krijgen. Dus nee, bij DUO gaat niets automatisch. Laat DAT een waarschuwing zijn voor slle studenten(ouders). Misschien had ik beter miet logisch,maar het is nu eenmaal zo moeten antwoorden. Ik ben zelf ook al 2 weken bezig om uberhaupt een antwoord te krijgen van ze.

Studentenmoeder

Mijn dochter krijgt geen aanvullende beurs vanwege ons inkomen, maar ik wist wél dat jongere schoolgaande kinderen meewogen voor de bepaling van de hoogte van een aanvullende beurs. Ik heb die rekenhulp wel eens gedaan. Mijn man is straks zijn baan kwijt en qua ww zou dochter wel in aanmerking voor een aanvullende beurs, ware het niet dat wij een fijne spaarrekening hebben.

skik

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 21:55

skik

er staat toch duidelijk dat ik ook wist dat jongere kinderen meewogen maar dat ik niet wist dat je die zelf als ouder via DUO met je eigen DIGID moet opgeven.

Nogmaals: mijn zoon heeft het allemaal keurig aangevraagd, we kregen keurig een brief met welk verzamelinkomen gebruikt werd voor de aanvraag. Hij heeft dus wel moeten doorgeven wie zijn ouders zijn of dat ging blijkbaar wel automatisch. Hoe kon ik, en vooral hij, weten dat er niet automatisch dan ook broertjes en zusjes boven water komen?

De vraag is dus vooral: waarom krijgt hij dat nergens te zien en waarom gaat zowel het telefoonpanel als OOforummers er van uit dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om daar achter te komen?

Ik wist bijvoorbeeld allang dat je moet doorgeven dat je een diploma hebt of dat je stopt met de OV kaart maar ja als je dat niet doet dan stroomt het geld juist binnen bij DUO aan boetes. Als je nalaat al je kinderen door te geven scheelt het juist geld voor DUO. Ik maak mij zorgen om de mensen met de lagere inkomens die dit niet weten. Voor ons scheelt het al rond de 50 euro per maand en nogmaals. Ik dacht ook dat de verzamelinkomengrens ergens op 45.000 lag maar het ligt dus op 50.000

Tihama

Tihama

24-08-2016 om 22:32

Ahhh

Ik begrijp het nu: de vraag komt WEL in de rekentool voor, maar NIET in de werkelijke aanvraag?

Dat is inderdaad heel verraderlijk.

Ik laat overigens (ongeacht wat 'men' hier op het forum roept) dit soort dingen nooit alleen door mijn kinderen uitzoeken. Ja, ze mogen het uitzoeken (leerzaam) en daarna gaan we het samen doornemen voor er iets officieel gedaan wordt.

Studentenmoeder

Studentenmoeder

24-08-2016 om 22:42

precies tihama

Je begrijpt het nu inderdaad. Zo is het.

En als ik het mijn zoon helemaal echt zelf had laten doen was ik er ook niet achter gekomen. Ik moet zeggen dat ik het wel ergerlijk vind hoe vaak er bij bepaalde draadjes niet wordt gezegd dat je het je kind zelf moet laten doen. Hoe oud? Dat kan hij toch zelf? Ik denk wel eens dat dat vooral gezegd wordt door mensen wiens kinderen niet geholpen wíllen worden. Gelukkig die van mij wel. Hij zit dus gewoon bij dit soort dingen naast mij met zijn eigen laptop. Samen kijken we of we de boeken bij bolcom of de opgegeven bookshop bestellen. Daar leert hij ook van en op een fijnere manier, met zo min mogelijk negatieve gevolgen als het fout gaat.

Studentenmoeder

Zo ver ben ik natuurlijk niet gekomen, dus dat het bij de daadwerkelijke aanvraag niet naar voren komt wist ik niet. Alleen zou het dan wel opvallen dat het bedrag bij de aanvraag lager is dan dat van de rekenhulp. Omdat het mij bij de rekenhulp opviel dat jongere kinderen een item was, heb ik uit nieuwsgierigheid het een keer mét en een keer zonder jongere kinderen berekend. En dat scheelde.

Zo'n aanvullende beurs zou ik ook niet 100% aan mijn kind overlaten want ik zou wel van te voren één en ander vertellen wat ik er van weet (want dat heb ik dan al uitgezocht) en vragen of het allemaal lukt. Meestal krijg ik dan een 'jahaaaa'.

skik

Farasha

Farasha

25-08-2016 om 09:34

Nooit zelf ontdekt

Wij waren hier nooit zelf achtergekomen. Vader weigert informatie over zijn inkomen aan mij of kind te geven. Ik heb op basis van de beurs die kind krijgt mbv de rekentool een schatting van zijn inkomen gemaakt. En - heel dom dus - ervan uitgegaan dat die andere kinderen wel bekend zouden zijn bij DUO.

Ex verdient blijkbaar meer dan ik dacht .

Weet iemand of een aanvullende beurs ook met terugwerkende kracht wordt toegekend?

O jee.

Ik geloof dat wij ook even wat na moeten kijken. Bij de rekentoets idd moeten vermelden of er broertjes of zusjes waren. Ik weet niet of dat nu in het uiteindelijke bedrag is meegenomen. Zo te lezen dus niet. Ik moet dit dus zelf doorgeven bij duo?

Studentenmoeder

Studentenmoeder

25-08-2016 om 15:35

Melleke

Ja inloggen bij DUO zoals in de eerste posting staat: 'Je moet per ouder inloggen bij DUO met je digid (geschikt maken voor aanvullende sms controle, duurt ook weer max 5 dg) en dan ga je naar 'mijn ouderbijdrage' en wijzig je rechts je kinderen. Ik moest mijn beide kinderen toevoegen en je zou toch denken dat dat wel bekend moet zijn. '

Studentenmoeder

Studentenmoeder

25-08-2016 om 17:37

eindelijk

kon ik het nu ook voor mijn man invullen want die moest eerst een brief krijgen voor sms aanmelding.

Er staat ook het volgende bij: Geef hier de gegevens van uw kinderen door, ook kinderen die niet studeren en stief- of pleegkinderen. Dit kan invloed hebben op uw ouderbijdrage.

Dus niet alleen je eigen kinderen moet je dus opgeven!

Stenna

Stenna

26-08-2016 om 00:02

raar hoor

Want DUO heeft wel een directe link met de gemeente basisadministratie. Je kunt als student niet zomaar zelf je adres wijzigen op de duo site, omdat ze dit adres direct uit het gba laden. En ook een directe link met de belasting waar ze de inkomens van de ouders uit ophalen. Kortom, ze hebben heus wel de gezinssamenstelling.

Studentenmoeder

Dankjewel, ik ga er mee aan de slag!

Nagekeken

Mijn dochter krijgt precies het bedrag wat er ook bij de rekenhulp uitkomt, waar dus aangegeven is dat wij nog een kind hebben. Bij haar klopt het dus gewoon.

Farasha - beetje zuur

Je kunt de beurs alleen over het lopende schooljaar ook met terugwerkende kracht terugvragen. Het schooljaar loopt tot 1 september, vandaag dus.
Overigens had ik dit voorjaar gehoord dat de beurs dan slechts tot 1 januari teruggevraagd kon worden, dus dat gaat dan niet om een heel schooljaar.
Die mogelijkheid is nog niet zo lang geleden verruimd.

Studentenmoeder

Studentenmoeder

01-09-2016 om 16:14

Melleke

Is jouw oudste net begonnen? Heb je zelf bij DUO doorgegeven dat je kinderen hebt? Hoe kan het dat het bij de één wel automatisch gaat en bij de ander niet? Dat is natuurlijk nog gekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.