Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jacobien

jacobien

13-05-2009 om 20:11

Letters herkennen

Mijn zoon van bijna 5 jaar herkent bijna alle letters van het alfabet (b, d en p is nog moeilijk). Hij vindt het erg leuk en probeert dan ook een beetje te lezen. Wij bieden hem de mogelijkheid met boekjes om te oefenen maar stimuleren het verder niet bijzonder. Nu vraag ik mij toch af of ik het bij de juf moet melden zodat zij hem opdrachtjes kan geven die hem hierin stimuleren. Of zal ik het gewoon op ze beloop laten? Wat zouden jullie doen?

Groetjes Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Laten

Ik weet niet wat het 'beste' is, maar je vraagt 'wat zouden jullie doen' en ik zou het op zijn beloop laten. Overigens zal Juf waarschijnlijk al weten of anders snel in de gaten krijgen dat je zoon de letters herkent.

Groeten,

Temet

Jvo

Jvo

13-05-2009 om 22:24

Ik zou..

..het gewoon op z'n beloop laten. Volgens mij is het redelijk normaal dat kinderen rond de 5 jaar aardig wat letters van het alfabet kennen.

Mijn oudste kon met bijna 4 al vrij goed lezen, dat hebben we alleen even aan de juf gemeld (omdat hij het waarschijnlijk in de klas niet spontaan zou laten zien), maar het verder ook gewoon laten gaan. Niet gepusht, niet afgeremd.

Jvo

Mamvantwee

Mamvantwee

14-05-2009 om 14:16

Wat wij doen

Onze dochter (net 5) kent ook heel wat letters, begint ook te lezen. Wij halen ook boekjes (avi-reeks) uit de bieb en laten haar er lekker mee stoeien. De juf weet het wel, we hebben het haar wel eens verteld. Nu is onze dochter ook een beetje meer onder de aandacht van de juf gekomen omdat ze op meer vlakken voorloopt, en heeft de juf expliciet getest welke letters ze al kende. Maar op zich hoef je er niets mee te doen hoor. Het is maar één onderdeel, dat lezen. Trouwens, letters herkennen is nog geen lezen. Alles komt in zijn eigen tempo.

groet, Mamvantwee

Annet

Annet

14-05-2009 om 19:34

Ik zou niet zoveel doen naar school

Je zoon is er enthousiast mee bezig op zijn eigen tempo en op eigen initiatief. Leuk toch. Dat zou ik gewoon lekker laten gaan. Hij pakt zelf wel op waar hij behoeft aan heeft. Wel ondersteunen natuurlijk maar dat doe je al.
Op deze leeftijd hoef je je ook niet druk te maken of zoon het wel op de juiste manier leert. Er zijn meer wegen naar Rome. Kinderen die vroeg met letters en lezen beginnen, kunnen het best wel aan dat de één een a zegt en de ander een aa. En dat de één een a schrijft en de ander een A. Die verschillen pakken ze er gewoon bij.

ik deel de mening van de andere mensen hierboven.
Gewoon alles op z'n beloop laten, komt wat komt. Als je zoontje er op school echt wat mee wil doen, kan je de juf nog altijd aanspreken.

Sinds de juf ontdekte dat mijn dochtertje kon lezen, mag zij soms brieven of verhaaltjes voor de klas voorlezen. Maar zeker niet elk kind zou dat trouwens leuk vinden. Ik denk verder niet dat dochter andere werkjes maakt.

Emmawee

Emmawee

15-05-2009 om 11:29

Hier op school

kregen wij nadrukkelijk het verzoek om het aan de leerkracht te melden, wanneer je thuis zag dat je kind opeens met letters, cijfers of iets anders heel gericht bezig was. Dit kan nl. wijzen op een 'gevoelige periode' en daar springen ze hier op school(het is een Montessorischool) graag actief op in. Zij gaan ervan uit dat een kind het best kan leren schrijven (bijvoorbeeld) in zo'n 'gevoelige periode' voor schrijven. En soms is die gevoeligheid op school niet zo goed merkbaar als thuis. Ik zou het dus gewoon melden, zonder daar verder verwachtingen bij uit te spreken. Of ik zou aan de leerkracht vragen of hij / zij het prettig vindt om zoiets te horen, of niet. Weet je meteen wat je moet doen als je zoon opeens begint te rekenen!
Groeten, Maw.

Vic

Vic

15-05-2009 om 15:45

Groep 3

Als kinderen naar groep 3 gaan 'moeten' ze de meeste letters kunnen herkennen. De meeste kinderen kunnen dan ook al eenvoudige (mkm) woordjes lezen. In groep 2 wordt daar ook de nodige aandacht aan besteed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.