Vic
30-08-2011 om 22:59
Lezen en rekenen groep 3
Mijn dochter is vorige week begonnen in groep 3. Al op de tweede dag heeft ze een Avi-toets gehad en M4 gehaald. Ze is dus boven het niveau Zon van Veilig Leren Lezen. De komende weken krijgt ze twee keer per week RT om te leren hoe ze zelfstandig de boekjes door kan werken. Als dat klaar is, mag ze verder met Estafettelezen (niveau groep 4).
Met rekenen komt ze ook al een eind in het groep 3 werk (geautomatiseerd tot 10, en verder tot 20). School wil haar de eerste weken gewoon mee laten doen met alle instructie, en pas na de eerste toetsen verrijkingsstof aanbieden. Op die manier omdat het hele groep 3 gebeuren nog best intensief is.
Volgens mij klinkt dit allemaal goed en logisch. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

ayla
31-08-2011 om 09:04
Vic
het klinkt idd niet verkeerd, ze zien dat je dochter een voorsprong heeft en zijn ermee bezig. Haar even laten wennen kan ook goed zijn, alleen let wel op, sommige kinderen zijn sneller verveeld dan je denkt en dan zijn die paar weken net te lang, hou het dus goed in de gaten

rodebeuk
31-08-2011 om 09:34
Vic
Hmm... ik zou het splitsen.
De voorsprong bij lezen komt heel veel voor, dat is een vaardigheid die met een grote spreiding voorkomt. Ik zou gewoon kijken of het lukt om haar helemaal uit dat avi-verhaal te krijgen en haar gewoon laten lezen waar ze zin in heeft. Dus ook avi uit boeken. Da's voor het lezen. Daarnaast heb je vaak verbreding zoals Humpie Dumpie of Pluskaarten en dan vergeet ik er nog wel een. Ik vermoed dat die RT daarop doelt. Evt kan je even informeren of er ook andere mogelijkheden zijn. Vaak is het tekstverklaren en het komt er op neer dat de zaakvakken wat naar voren gehaald worden - misschien zijn er onderwerpen waar ze erg in is geinteresseerd, vaak zit daar wel wat ruimte in.
Rekenen vind ik een stuk lastiger. Natuurlijk kan je wel wat differentiëren maar in mijn ervaring is dit toch al gauw bezigheidstherapie. Hier heb ik geen goede tips voor, en ook geen goede ervaringen mee. Ook dat ze de instructie moet meedoen is heel begrijpelijk, een nieuwe groep 3 is al werk genoeg voor een juf de eerste weken, maar het is wel errug lastig. Juffen zijn vaak bang voor hiaten, het gevolg is dat die slimme kinderen eindeloos moeten luisteren naar wat ze al weten. Nou ja, ik kan daar wel een lang verhaal over typen maar dat wordt erg hypothetisch. Ik zou bij het rekenen héél goed opletten, echt de vinger aan de pols houden.

Vic
31-08-2011 om 21:00
Rode beuk en ayla
Jullie hebben natuurlijk al in een vroeg stadium gekozen voor versnellen, toch? Ik zie dat nog echt niet zitten. Dochter is aan het eind van de dag zo aan het stuiteren en ik vermoed dat dat komt door het stilzitten de hele dag. Dat terwijl ze nu nog zeker drie keer per dag mag buitenspelen, en ook geregeld nog een half uurtje in de knexhoek mag. Dat zit er in groep 4 niet meer bij.
Dat wat Rode Beuk zegt over de bezigheidstherapie is wel angstvallig herkenbaar. Oudste is ook nagenoeg haar hele basisschooltijd bezig gehouden met allerlei leukigheid. Er is nu wel een plusklas op school, twee dagdelen per week, maar die is pas vanaf groep 7. Het scheelt denk ik wel dat oudste niet met een voorsprong naar groep 3 ging. Die was gewoon lekker op niveau en is daarna als een speer gegaan. Jongste is al een tijd bezig met lezen en rekenen, dus misschien gaat zij wel langzamer als ze stof op niveau krijgt. En dat weet ik nog niet eens zeker. Ik heb haar laatst een keer verteld hoe het werkt met optellen van grote getallen, en dat kan ze dan in een keer toepassen. Heel apart vind ik dat. Ze vindt het nu in ieder geval heel erg fijn dat ze het allemaal zo goed kan volgen (is zooo onzeker).

Vic
31-08-2011 om 21:32
Rb en ayla
Nog even een vraagje. Waaraan merkten jullie dat je kind heel intelligent was? Ik twijfel ernstig bij jongste (misschien testen?). Ze is zo lastig in te schatten. Laatst heb ik haar bijv. uitgelegd hoe rummikub werkt. Ik heb 1 spelletje 'open' gedaan, en al bij het derde spelletje kon ze zelf alle 'tactieken' toepassen en winnen. Is dat gewoon handigheid, of intelligentie? Ze kan ook goed dingen in elkaar zetten en snapt IKEA-handleidingen. Aan de andere kant zit haar trui vaak achterstevoren, haar schoenen aan de verkeerde kant en 'vergeet' ze dat een klapdeur/schommel/etc. ook weer terugkomt als je hem wegzwiept

rodebeuk
31-08-2011 om 22:11
Vic
tsja, ik ben nu met de verkeerde nick begonnen. Als beuk heb ik nooit details gegeven over mijn kinderen in dit verband. Dat ik weet.
Testen lijkt me absoluut niet het eerste station. Als een school niets doet zonder test doen ze ook niet veel met test. Ik zou als eerste inzetten op goed contact met juf en ib. Ik weet het, makkelijk gezegd.
Heel erg jammer vind ik het, dat de boel nog steeds zo standaard en klassikaal verloopt.
Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je wilt testen. Ik heb dat gedaan bij oudste omdat ik precies met die vragen zat die jij ook stelt. Je zoekt wat grond onder je voeten. Maar eigenlijk (been there, got the T-shirt) kom je niets meer te weten dan je al weet. Je hebt gewoon een kind voor je en een goede juf moet zien wat dat kind nodig heeft. Kinderen leren toch het beste van ervaringen, dus je wilt dat een kind ervaringen opdoet waardoor het zich kan ontwikkelen. En ja, helaas hebben slimme kinderen soms een ander aanbod, andere ervaringen nodig om zich net zo te ontwikkelen als dat inmiddels elusieve niet bestaande gemiddelde normale reguliere kind.
Kan dus niet zeggen wat je moet doen!

Vic
31-08-2011 om 22:31
T-shirt
Ja, dat dacht ik ook. Been there, done that, maar jongste is toch uit heel ander hout gesneden dan oudste. Daar was het allemaal heel duidelijk en die toevallige test was een geval 'leuk om te weten, en we stoppen hem in de knutselwerkjesdoos'. Bij jongste heb ik de eerste drie jaar gedacht dat ze aan de andere kant van het gemiddelde zat qua intelligentie. Praten deed ze amper, en haar verdere gedrag gaf ook geen aanleiding om anders te vermoeden. Gelukkig heb ik heel goed contact met de juf en IB'er, en ze willen heel erg meedenken over wat een kind nodig heeft (heb ik ervaren). Maar voor nu willen ze het dus even aankijken. Is misschien ook wel het beste.

ishtar
31-08-2011 om 23:08
Nee he
dit klinkt heel herkenbaar, en hier ging dat fout!
Zoon kwam met avi7 en rekenen eind groep 3 een A groep 3 in. En juf heeft hem gewoon vanaf het begin alles met rekenen opnieuw laten doen. En daarnaast 'mocht' hij extra werk doen (waar hij uiteraard geen zin in had) Lezen kreeg hij zonnetjewerk (dat is vanaf avi2, maar best pittig, volgens juf (NOT) groepslezen ging op niveau, zat ie met kinderen uit groep 6-7 een boek over piratenmeiden te lezen. Boeiend voor een jochie van 6. Het heeft heel wat maanden geduurd voor we ze eindelijk zover hadden dat hij met rekenen groep 4 werk, IN groep 4 mocht doen (wel helemaal aan de andere kant van hetzelfde lokaal, groep 3/4) En dan nog mocht hij pas de tafels (tafeldiploma) doen toen alle kinderen uit groep 4 dat gehaald hadden, want het was anders zo sneu voor de 4egroepers. Wat het voor zoon betekende was uiteraard niet interessant...
Als ik jou was zou ik heel gauw zorgen dat er getoetst en verrijkt/verbreed wordt!

ayla
01-09-2011 om 09:26
Omdat
Slim zijn nou eenmaal niet alles zegt, oudste kan links en rechts niet uit elkaar houden, doet haar trui binnenste buiten aan en klimt in een boom om er daarna een uur in te zitten want ze had van te voren niet bedacht dat ze er niet meer uit zou komen.
Ik kan er ook vaak met verbazing naar kijken en het is dat ik een cijfertje heb die het bewijst want af en toe….Ze heeft echter ook aan een half woord voldoende, haalt je verbaal helemaal onderuit als het nodig is en heeft vaak dingen eerder door dan ik. Het blijft lastig inschatten, ik dacht dat ik het na de oudste wel wist maar bij jongste twijfel ik even hard, hij is ook zo anders. Het is dat iedereen in mijn omgeving zegt dat hij zo intelligent is want ik zou het echt niet weten. Zaak is vooral niet te lang te wachten, zit er bovenop en blijf goed opletten. Ik heb jongste zijn juf al moeten lastigvallen maar hij hoeft in ieder geval niet meer tot 10 te leren tellen

ayla
01-09-2011 om 09:32
Trouwens
Dat stuiteren, zou dat niet zijn omdat ze gewoon niet moe is aan het einde van de dag? Ik bedoel, waar zou ze moe van worden, alles is te makkelijk. School blijft bezigheidstherapie zoals Rode Beuk het zegt, vaak merk je toch dat ze de stof al lang beheersen als de school ermee begint, zelfs als het stof van een hoger niveau is.

Fransien
01-09-2011 om 10:37
Makkelijk/moeilijk
Soms kun je heel erg uitgeput raken van niets doen of leren en daar kan je kind ook last van hebben. Zonnetjes-boekjes zijn helemaal niet pittig, het is een ietsje minder saai (volgens mijn dochter dan). Hoe zit de juf er in? Wil ze iets of wil ze het eerst tot de kerst aankijken?

rodebeuk
01-09-2011 om 10:52
"tot de kerst"
..waar heb ik dat eerder gehoord?
Ach, de tremulaties en tribulaties van een bestaan dat in schooljaren is ingedeeld. Iedere september weer de schone lei..druk tussen herfst en oud en nieuw... cito in het voorjaar.. dan nog even tot de zomervakantie.
Grrr.. toen een leerkracht op de ouderavond zei dat hij al het pluswerk had geschrapt tot aan de herfstvakantie, om lekker clean te beginnen..
Het is idd lastig als ouder om aan te voelen wat de dynamiek is op school en hoe je daar het beste mee om kan gaan. De eerste week is sowieso slecht om de juf aan te schieten, maar ja, wanneer dan wel.

Alcedo atthis
01-09-2011 om 16:20
Groep 3 was lastigste jaar
Zoon zit inmiddels in groep 6, maar achteraf gezien was groep 3 het lastigste jaar. Blijkbaar is het voor leerkrachten moeilijk om in dat jaar serieus werk te maken van verrijkingswerk. Er was allerlei moeilijker rekenwerk, maar het beperkte zich nog steeds tot optellen en aftrekken tot 20. Maar dan een beetje anders verpakt. Is even leuk, maar het zette voor hem geen zoden aan de dijk. Dat zonnetjes-lezen stelt ook echt niet zo veel voor. Pas in het voorjaar ging school er 'echt werk' van maken en werd besloten tot een directe overstap naar groep 4. Die - en dat zeggen we met de kennis van nu - niet goed is aangepakt en daardoor 'mislukt'. Lees: versnelling terug gedraaid.
Het volgende scholjaar ging wat beter, groep 5 is echt goed gegaan (structureel een eigen programma) en het lijkt dit schooljaar ook weer de goede kant op te gaan. Godzijdank niet 'we wachten tot de kerstvakantie'. Tijdens het dagelijkse stil lezen, leest hij nu Engelse boeken (heeft hij zelf bij de bieb gehaald, en de juf moedigt het ook aan, wat een opluchting). Hij heeft diverse eigen werkboeken (samen met 2 andere kinderen, dat scheelt denk ik ook), en sinds deze week weer een eigen weekplan. Ik juich niet te vroeg, maar het lijkt positief te gaan!

Vic
01-09-2011 om 21:19
Oei
Ik was eigenlijk niet ontevreden met de huidige situatie, maar daar zitten toch nog valkuilen in? Voor het lezen heeft de IB'er mij verteld dat de Zonnetjesboeken veel te makkelijk zijn. Ze moet nu de kernen van VLL doorwerken om te leren omgaan met zelfstandigheid. Als dat goed gaat mag ze door met het Estafette Lezen, en voor zover ik heb begrepen is dat niveau groep 4.
Rekenen is wel een heikel punt. Ik heb die boekjes eens doorgebladerd en vooral het begin is echt heel eenvoudig. Ik geloof dat ze nu nog bezig zijn met cijferherkenning tot 10. Er zit een zittenblijver in de klas en van dochter begreep ik dat hij wel aangepast rekenwerk heeft. Ik zal over een paar weken eens vragen of dat geen optie is. Moet ze natuurlijk wel eerst laten zien dat ze 8 ballonnetjes kan tellen. Daar lijkt de lol nu al wat vanaf te gaan ;-(

ayla
02-09-2011 om 09:28
Vic
Het ligt ook aan jouw kind, er zijn ook kinderen die het prima vinden als niet al het werk op hoog niveau is, die hobbelen lekker mee en zoeken hun uitdaging ergens anders. Ik kan dat vanaf hier niet inschatten. Bij ons was avi lezen vorig jaar losgelaten, dochter las lekker wat ze wilde, al waren het suske en wiske’s. Rekenen werkt ze nu met routeboekjes, dus vooraf toetsen en compacten en verrijken. Ik weet echter niet of dit systeem ook al in groep 3 is.
Poeh, ik heb een baalochtend, oudste huilend naar school gebracht, het schooljaar is duidelijk weer begonnen
Trouwens die ballonnetjes tellen, ik heb met jongste het zelfde probleem, zit net in groep 1 maar telt nu tot over de 100. Moet hij in de klas appeltjes tellen tot 10…..na een gesprekje met de juf hebben we besloten dat hij ook de werkjes van groep 2 mag doen en dat hij het pakket slimmeriken krijgt. Het is niet zo dat hij dwars ervan wordt dat hij makkelijk werk moet doen maar een echte uitdaging is het nou ook weer niet voor hem

Primavera
02-09-2011 om 10:08
Het blijft bezigheidstherapie
Vic:"Jongste is al een tijd bezig met lezen en rekenen, dus misschien gaat zij wel langzamer als ze stof op niveau krijgt. En dat weet ik nog niet eens zeker."
Ik weet zeker van niet. Je beschrijft een kind wat niet alleen voorloopt, maar ook nog eens razendsnel nieuwe stof oppikt. Vooral dat laatste is lastig voor scholen, omdat de lesstof er vaak op gebaseerd is om door veel herhaling het kwartje te laten vallen. Voor slimmere kinderen is er met een beetje geluk stof die de meest simpele stappen minder herhaalt en gelijk met de variaties op de moeilijker stapppen begint.
Alleen voor kinderen waarbij het kwartje meteen valt, valt de stof niet aan te slepen. Dat is hoe dan ook toch niet meer dan bezigheidstherapie. Die kinderen kun je ook gelijk de eindtoets van een jaar geven, uitleggen bij ieder onderdeel wat de bedoeling is en eventuele regels aanvullen die ze nog niet gehad hebben en in 2 weken zijn ze dan klaar met de stof waarvoor standaard een jaar staat.
Mijn jongste die ook zo is heeft overigens wel een zeer prettig jaar in groep 3 gehad. We hebben haar juist om te zorgen dat ze niet met een (al te grote) voorsprong in groep 3 zou komen groep 2 laten overslaan. Het wennen aan de nieuwe structuur/juffen/vriendjes, aan elkaar leren schrijven en tekenen hebben haar genoeg beziggehouden. Ipv een knexhoek tekenen ze hier namelijk veel in groep 3 met de bedoeling om bijv. de kinderen te laten visualizeren hoeveel 8 balonnetjes nou zijn en 1 meer of minder. Dat had dochter niet nodig, maar ze greep dat wel aan om er ware kunstwerken compleet met achtergrond van lucht, wolken en weilanden met bomen van te maken en verder in de tijd die ze overhad al haar werkjes met eigengemaakte tekeningen te illustreren. Als ze niet zo van tekenen had gehouden hadden we wellicht wel een probleem gehad.
De scholen moeten hier nog beginnen, maar ik ben benieuwd hoe het nu in groep 4 zal gaan. Ondanks dat ze geen extra werk gehad heeft beheerst ze inmiddels namelijk wel al alle stof die ze dit jaar zou moeten krijgen door half wat naar het materiaal van de oudere brussen te kijken en af en toe een vraag te stellen. Ik hoop dat ze nog mag blijven tekenen om haar werkjes te illustreren.
Kinderen die snel nieuwe stof oppikken gaan niet langzamer als ze op niveau zijn, ze gaan alleen maar sneller. Verder zegt het verkeerd aantrekken van kledingstukken natuurlijk geen barst over hoe goed een kind op school kan leren. En daar gaat het hier om, niet zozeer over hoe intelligent ze nou precies is, maar hoe snel ze de schoolstof zich eigen zal maken en zoals je haar beschrijft zal dat zeer snel zijn mits ze de motivatie niet verliest.
Persoonlijk zie ik niet zozeer de meerwaarde van testen in, behalve als je van die kort-minded juffen als in een draadje hierboven treft, die menen dat extra of interessanter werk alleen aan kinderen met een HB-etiketje is voorbehouden of als je kind totaal verkeerd ingeschat wordt. Om zo'n moment zou ik overwegen om dan ook maar zo'n etiketje te halen.
Groeten Primavera

Vic
02-09-2011 om 13:23
Juf gesproken
Ik heb even de juf aangesproken en gezegd dat dochter het rekenen maar 'stom' vindt (ze wilde gisteren en vandaag niet naar school). Juf had al gemerkt dat de werkjes veel te makkelijk waren, maar dochter had ze ook niet heel snel af. Dat verbaast me dan weer niets, want als het niet leuk is heeft ze geen zin om ermee door te gaan. De leerkracht was wel blij met mijn signaal en zou met de IB'er bespreken wat ze er verder mee konden doen. Ze wil niet op eigen houtje dingen laten overslaan.

rodebeuk
02-09-2011 om 13:50
áls ik het niet dacht!
Wat schreef ik in mijn eerste post:
"Juffen zijn vaak bang voor hiaten, het gevolg is dat die slimme kinderen eindeloos moeten luisteren naar wat ze al weten."
Want ja, inmiddels is het doel verschoven van kinderen helpen in hun ontwikkeling en dus dingen aanbieden die ze nog niet kunnen maar die ze wel kunnen behappen naar de Citoscores hooghouden.
Gaap. Zoooo ontzettend jammer dit.

Tango
02-09-2011 om 22:22
Wat ik me afvraag
Is of hier nu wel sprake is van een slim/hoogbegaafd kind. Ik haal het er niet echt uit hoor. Oke, ze leest behoorlijk boven haar niveau, maar dat komt toch vaker voor? En rekenen? Cijferherkenning etc. dat doen ze toch al in de kleuterklassen? Dat station is mijn zoon ook allang gepasseerd. Die rekent ook met gemak tot 10 en daarboven lukt ook nog wel. Maar die zou ik toch echt niet meteen bovengemiddeld intelligent willen noemen.
Natuurlijk moet ze wel werkjes op niveau aangeboden krijgen, maar om het nou meteen maar over versnellen etc. te hebben. Of zie ik het nou verkeerd?

Primavera
03-09-2011 om 09:58
Tango
Tango, het gaat er toch helemaal niet om of Vic's dochter nu Hb is of niet, maar dat ze nu in groep 3 nog stof moet doen die kennelijk erg onder haar niveau is en haar motivatie ondermijnt.
Als ik me het goed herinner was er vorig jaar al twijfel of ze niet moest versnellen naar groep 3, omdat ze zover was dat ze de stof wel aan zou kunnen. Ze liep toen al voor. Wat ik zoal in mijn omgeving heb gezien is dat die kinderen groep 2 vervolgens nog wel doorkomen omdat het vele spelen daar gewoon leuk is, maar als ze dan het jaar erop in een verder saaie groep 3 stof gepresenteeed krijgen die ze een jaar eerder al beheersten, gaat de kont tegen het krib.
Verder denk ik dat de dochter van Vic wel boven het gemiddelde zit wat intelligentie betreft. Niet zozeer door de voorsprong die ze nu heeft, maar vooral door de beschrijvingen hoe snel ze nieuwe dingen met 1 keer uitleg oppikt. Ik vraag me af of ze juist niet wordt onderschat vanwege de aanvankelijk wat langzamere verbale ontwikkeling.
Groeten Primavera