Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joep

joep

04-10-2010 om 10:49

Lezen groep 2/3

Nog even een concrete vraag. Mijn zoon van 5, heeft vorig jaar rond de kerst al het advies gekregen van de orthopedagoog om met lezen te beginnen. Inmiddels heeft hij eigenlijk zichzelf al e.e.a. aangeleerd. Hij begrijpt hoe het moet en kan elk willekeurig woord lezen van 3,4,5 letters, mits er niet b.v. ch of au of zo instaat, dus de letters moeten uitgesproken worden zoals je ze ziet.
Juf constateert dat hij niet alle letters kent, dus dat hij niet kan lezen. Mijns inziens begint hij eigenlijk achteraan, dus met het grote geheel. Ik denk er nu over om juf voor te stellen om hem eens wat woorden voor te leggen en hem met groep 3 mee te laten leren lezen. Hij zit er toch bij en leert hij het "zoals het moet". Of denken jullie dat dit dan te hoog gegrepen zal zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

04-10-2010 om 10:56

Joep

Ik begrijp dat je zoon in een groep 2/3 combi zit. Heb je er al eens over nagedacht wat hij straks in groep 3 gaat doen als je hem nu laat meedraaien met leren lezen. Verveelt hij zich zo duidelijk dat je denkt dat hij met groep 3 moet meedoen? Als er verder geen problemen zijn zou ik proberen te vermijden dat ze stof van een jaar verder gaan doen omdat je het jaar erop tegen het probleem aanloopt dat ze de stof beheersen

joep

joep

04-10-2010 om 11:09

Of je je nu verveelt of straks

Natuurlijk heb ik hier over nagedacht. Ik denk dat het hem voor nu een leuke uitdaging zou kunnen bieden. Als je zo aan toe bent dat je het zelf al gaat doen, waarom dan niet op school. Hij verveelt zich inderdaad behoorlijk, waardoor hij heel ongeconcenteerd en suffig lijkt (eigenlijk de hele dag een beetje op de automatische piloot). Het beste zou misschien zijn een programma dat een beetje op maat is, maar omdat ze dat nooit kunnen bieden, lijkt mij dit een praktische oplossing. Mijn vraag is m.n. of ik hem er niet mee overvraag, dat het te moeilijk zal zijn. Ik weet niet precies hoe hard ze van stapel lopen in groep 3.

joep

joep

04-10-2010 om 11:17

Pelle

Ik heb hem nu natuurlijk niet bij de hand. Dit zijn wel woordjes waar hij een eind mee komt, maar het tempo zal hij niet halen.
Zou je zeggen als hij dit haalt dat het goed genoeg is voor groep 3 en als hij het niet haalt dat we er beter niet aan kunnen beginnen. De groep 3ers die nu bij hem zitten kennen nog maar 10 woorden, dus moeten zij dit nu eigenlijk ook kunnen, als ik het goed begrijp?

Vic

Vic

04-10-2010 om 11:17

Goh

Leuke link, Pelle. Ik snap nu waarom jongste nog geen Avi heeft. Dat ging wel een stuk sneller dan wat zij leest.

joep

joep

04-10-2010 om 11:22

Pelle

Omdat hij een cito vooruit getoetst is en foutloos kon plakken/hakken en wat nog meer een voorwaarde zou zijn om aan lezen te beginnen.

billie

billie

04-10-2010 om 11:23

Herkenbaar

Dochter moest ook in groep 3 weer helemaal opnieuw beginnen met de letters, want ze kende ze niet allemaal. (in de kleuterklas ook al gehad, terwijl ze mi toen wel al kon lezen ook) Maar ik wist dat dat niet de manier voor haar was. Gewoon lezen, en dan kwamen de letters vanzelf wel.
En als hij zelf al aan het lezen geslagen is, lijkt me dat programma zeker niet te zwaar voor hem. (hoe zwaarder hoe liever ook, zou ik zeggen. Je merkt vanzelf wel als het té is, maar dat lijkt me echt niet)

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 11:27

Ayla

Een kind wat gaat lezen,hou je niet tegen door hem onderwijs te onthouden.Sterker nog,hij pikt waarschijnlijk al heel veel op doordat hij samen met groep 3 in een lokaal zit.
bastet

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 11:31

Ps ayla

Mijn dochter las al begin groep 3,zij deed deels mee met de les,mocht wat vooruit werken,of las gewoon zelf in een boek.

joep

joep

04-10-2010 om 11:37

Zoiets dacht ik ook bastet

Lezen is natuurlijk oneindig, er valt altijd wel iets te lezen.

joep

joep

04-10-2010 om 11:39

Pelle?

Wil je nog even laten weten hoe het zit met het tempo lezen, als jij denkt dat het te hoog gegrepen is,als je het tempo niet haalt, vraag ik het natuurlijk niet.

Vic

Vic

04-10-2010 om 12:04

Joep

(Ik ben dan wel geen Pelle). Om mee te kunnen doen met het lezen in groep 3 moeten kinderen de meeste letters kennen. Het beheersen van Avi1 is geen voorwaarde, omdat groep 3 juist bedoeld is om te leren lezen.

ayla

ayla

04-10-2010 om 12:08

Weet ik

ik heb zelf een exemplaar hier zitten dat in groep 1 begon met lezen. Wat ik echter wel bedoel is dat als je hem wilt laten meedoen met groep 3 ga dan even goed met school om tafel zitten om te kijken wat de plannen zijn voor komenden maanden en jaren. Ik zou het niet zomaar klakkeloos gaan doen.

Trouwens Joep, Als een kind dat stukje foutloos op het tempo kan lezen zoals het bedoelt is dan is hij al verder dan bedoelt begin groep 3. het eerste avi niveau halen ze volgens mij gemiddeld pas halverwege het jaar of zelfs nog iets later. Je zoon hoeft dit dus niet te halen om mee te kunnen met de groep.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

04-10-2010 om 12:11

Gebruikelijk?

Het is bij ons op schol redelijk gebruikelijk dat kinderen in de loop van groep 2 het kunstje doorhebben. Zeker de helft van de kinderen kan al wat lezen in groep 3. Als er materiaal voor handen is en hij het zelf wil zou ik 'm niet afremmen. Vooral omdat je lezen toch niet tegenhoudt als het kwartje eenmaal is gevallen.

Vervelen in groep 3 hangt helemaal af van de manier waarop het onderwijs is ingericht. Zelfs mijn oudste (las goed met 3 jaar en was met 5 jaar AVI-uit) heeft zich in groep 3 geen seconde verveeld. Hij werkte gewoon op z'n eigen niveau vooruit. Klassikale leesinstructie zou natuurlijk wel heel saai zijn geweest voor hem...

joep

joep

04-10-2010 om 12:38

Vic,

lieve schat, wie het weet mag het zeggen hoor. Ik ben bij dat jullie zo goed meedenken. Ik vind het nogal wat om op school te gaan vertellen hoe zij het moeten aanpakken, vandaar de onzekerheid.
Ik vind dat wel bijzonder mw koekepeer dat bij jullie zoveel kinderen dat kunnen. Ik heb de indruk dat dat hier niet zo is. Hier wordt al geaplaudiseerd als er iemand in groep 3 wat letters kent.
Ik ben er overigens nog niet echt uit. Ik zal vragen wat de juf denkt (waarschijnlijk niets, maar toch).

ayla

ayla

04-10-2010 om 12:45

Heel divers

ik hoorde deze week van ouders van vriendinnetje dat het niveau in groep 3 heel divers is. Kinderen die maar net de letters kennen en kinderen die al uit pluk van de petteflet kunnen voorlezen.

Maylise

Maylise

04-10-2010 om 13:14

Hier

Op de school van mijn kinderen waren in groep 3 altijd wel een paar kinderen die al konden lezen. Mijn eigen kinderen hebben zichzelf ook lezen aangeleerd toen ze nog in groep 1/2 zaten en gingen vlot lezend naar groep 3. Ze waren nooit de enigen die al konden lezen. Het werd door de school als relatief normaal gezien om al in groep 2 te leren lezen buiten school om. In Groep 3 bieden ze dus ook instructie op niveau aan. Kinderen zaten in verschillende groepjes afhankelijk van hun niveau. Ze deden aan AVI lezen (boekjes lezen van eigen AVI niveau) en vrij lezen (zelf boekjes mogen kiezen). Dat ging heel prima. Lezen op AVI niveau vonden mijn kinderen saai maar goed dan is het maar saai voor een uurtje per week, de rest van de tijd mochten ze boeken vrij kiezen. Toen een van mijn zoons in groep 3 zat waren er vier vlotte lezers en die mochten dan ook met elkaar een boek lezen om hardop lezen te oefenen als de nog niet lezende kinderen klassikaal gingen oefenen. Kortom je kan in groep 3 ook echt wel op niveau lesgeven als het moet. Ik vond onze groep 3 nog wel redelijk klassikaal. Het kan nog veel individueler maar zelfs zij deden wel een poging.

Kinderen tegenhouden heeft geen zin. Ze leren dan zichzelf wel lezen. En jouw zoon is er duidelijk klaar voor.

Maylise

Bea2

Bea2

04-10-2010 om 21:29

Beetje off topic nav mvrkoekepeer

Een goed advies voor joep heb ik niet echt, behalve dat ik denk dat het weinig uitmaakt. Een kind dat wil lezen, gaat toch wel lezen, en in groep 3 valt er juist met lezen prima op eigen niveau te werken.
De reactie van MvrKoekepeer en de reactie van joep daar weer op, gaat over iets wat ik me al lang afvraag, namelijk hoe vaak komt het nou voor dat kinderen al lezend naar groep 3 gaan? Hier op het forum lijkt dat vaak voor te komen, maar dit forum is vast geen doorsnee van de NL bevolking. Op de school van mijn zoon is het heel zeldzaam, 1 of 2 kinderen per groep 3. Hij kon eind groep 2 al veel letters herkennen en met véél moeite 3-letter woorden lezen, en was daarmee de snelste van zijn groep 2. Is deze school nou een uitzondering of zijn scholen waar veel kinderen in groep 3 al kunnen lezen, de uitzondering?
Niet dat het iets uitmaakt, maar ik vraag het me al langer af! Weet iemand uit de onderwijswereld dit misschien?

Vic

Vic

04-10-2010 om 21:53

De norm

Het leerdoel van groep 2 is dat kinderen 15 letters moeten kennen. Dat wordt ook echt geturfd in een lijstje. Op de twee scholen die ik heb meegemaakt waren per kleuterklas ongeveer 3 kinderen die al konden lezen. Ik ken maar 1 kind dat vloeiend kon lezen voor ze naar groep 3 ging (niet mijn kind).

Kweetniet...

Maar hier, op onze hele gemiddelde dorpsschool is het niet zo ongebruikelijk hoor...

Ik heb 3 kinderen, en 2 daarvan konden al heel behoorlijk lezen toen ze in gr 3 begonnen. Beide keren werden ze in een of ander plusgroepje gezet waar zeker 3 of 4 andere klasgenootjes in zaten. Geen idee hoever die precies waren qua lezen, maar in ieder geval ver genoeg om niet met het normale program mee te doen .

Ingrid (overigens vind ik het allemaal niet zo heel belangrijk, hoe vroeg of laat ze leren lezen. Ik heb geen 'geteste' kinderen, maar ik ben er vrij stellig van overtuigd dat de enige die gewoon in groep 3 heeft leren lezen de slimste van het stel is. En de vroegste lezer van de 3 (min of meer AVI uit voor ze naar groep 3 ging) heeft absoluut niet de beta genen van haar moeder geerfd, dat is me al wel duidelijk. Dus die heeft voorlopig genoeg andere dingen waar ze zich in vast kan bijten)

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

04-10-2010 om 22:38

Bea

Mijn kinderen zitten op een Montessorischool. Al vanaf groep 1 zijn ze met letters en voorbereidend schrijven en -lezen bezig. Schuurpapierletters, schrijfdans, letters naschrijven in schelpenzand, je eigen naam schrijven/stempelen (groep 1). En woorden (fonetisch) stempelen of leggen met lettervormen, of later zelf schijven, beginnende leeswerkjes en uiteindelijk eventueel leren lezen (groep 2).

Veel kinderen gaan dus echt met leeservaring naar groep 3. Misschien nog niet allemaal te meten in AVI-niveaus, maar die zitten er zeker ook tussen (mijn kinderen AVI-uit, maar dat is vrij uitzonderlijk, en AVI-4).

Het komt imho dus doordat kinderen de ruimte en tijd krijgen om te leren lezen als ze daar aan toe zijn. Het is niet iets wat tot groep 3 bewaard wordt, maar gewoon vanaf dag 1 onderdeel uitmaakt van de leeromgeving. Er zijn trouwens ook wel kinderen die er echt pas in groep 3 aan toe zijn.

Vic

Vic

04-10-2010 om 22:47

Ingridt

Mijn jongste (5,5) kan aardig lezen, nog geen avi, maar qua rekenen vind ik haar echt slim. Ze maakt sommen tot ongeveer 12, herkent de cijfers tot honderd, het valt haar uit zichzelf op dat bij huisnummers steeds eentje ontbreekt (en ze kan zo verder tellen). Verder lukt het haar om een IKEA-handleiding te ontcijferen en mama te vertellen wat ze moet doen. Zou ik hier een betaatje in de dop hebben? Lijkt me wel heel leuk, met alleen maar alpha-ouders en zussen

Maylise

Maylise

04-10-2010 om 23:44

Bea

Op de school van mijn kinderen waren al lezende kinderen in groep 3 zeker geen uitzondering. Het ging om een gewone openbare school in een gemiddelde buitenwijk. Niks speciaals dus maar toch waren er altijd wel wat kinderen in groep 3 die al (een beetje) konden lezen. Misschien dat ze in de kleuterklassen veel aandacht gaven aan letters leren vergeleken met andere scholen? Ik weet het eigenlijk niet. Ze waren in de kleuterklassen al wel bezig met letters maar ik weet niet of dit veel/weinig is in vergelijking met andere scholen.

Maylise

Bastet

Bastet

05-10-2010 om 07:51

Bea

Ik kwam er toen mijn dochter vijf was,achter dat ze kon lezen.Het enige wat ik heel veel heb gedaan,is voorlezen,wij zijn allemaal fanatieke lezers hier.Ik heb ook niet de indruk dat er bij de kleuters heel veel gedaan werd op dat gebied,niet zoveel als ik hier weleens lees op het forum.Maar goed,ze is nu ruim tien jaar,vorige zomer bleek ze ineens behoorlijk goed engels te spreken,ze heeft een taalknobbel kennelijk.
Bastet

ayla

ayla

05-10-2010 om 08:59

Hier

Op Ayladochter haar oude school waren wel meerdere kinderen die konden lezen. De norm was dat de kinderen minimaal tussen de 20 en 25 letters van het alfabet moesten kennen. In groep 2 zijn ze daar ook al met woordjes begonnen maar dat is vrij normaal. Ik weet dat er kinderen waren die de borre boekjes konden lezen maar ook kinderen die echt moeite met de letters hadden. Dochter is vorige week avi getoetst en heeft avi 3 gehaald. Ze heeft echter groep 3 overgeslagen en is van twee naar 4 gegaan. manlief komt uit een talenfamilie, dochter is denk ik daar ook wel mee behept. Kan na twee weken Italië een aantal woorden Italiaans tegen de kindjes praten.

Mamvantwee

Mamvantwee

05-10-2010 om 09:56

Laten lezen hoeft toch niet op school?

Ik begrijp niet zo waarom je een kind in groep 2 instructie van groep 3 wilt laten volgen. Als hij lezen leuk vindt, laat hem dan gewoon lezen als hij dat wil. Haal eenvoudige boekjes uit de bibliotheek (niveau Start). In de klas kunnen ze volgens mij beter andere uitdagendere werkjes geven. Laat hem een bouwplaat uitknippen en in elkaar zetten, of de loco voor de voorlopende kleuters, spelletjes om de woordenschat te vergroten, dat soort dingen. an kan je zoon straks in groep 3 op zijn eigen niveau met de leesinstructie aan de gang.

Mijn zoon zit in groep 2, hij wordt deze maand 5 en hij leest veel en graag nu niveau begin groep 4. Maar op school krijgt hij geen leesles, wel veel aangepast werk in groep 2. Volgend jaar in groep 3 krijgt hij dan op zijn niveau leesles. In Veilig Leren Lezen zal dat wel zon worden.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.