jopi
24-09-2011 om 17:03
Lezen groep 3- wat is 'normaal'?
Hallo,
Mijn zoontje zit nu een aantal weken in groep 3. Hij komt dagelijks met gemaakte lees en rekenwerkjes thuis en begint al aardig lol te krijgen in lezen.
Hij spelt hardop de letters en leest dan het woord. Zo leest hij kleine zinnetjes. Ik vind het echt heel goed en vooral leuk dat hij het leuk vindt. Maar gister toen hij zich vergiste in een letter en ik de goede voor hem las begon hij opeens heel hard te huilen omdat "iedereen" in de klas beter kan lezen dan hij. Volgens hem konden de 5 andere kinderen in zijn groepje allemaal beter lezen en ook zijn beste vriendje leest beter. Dat laatste klopt, die kon al hele zinnen lezen in groep 2. Dat "iedereen" om hem heen ook beter leest geloof ik nauwelijks.
Vandaar mn vraag: het is toch meer de regel dan de uitzondering dat een startende groep 3-er nog moet spellen en zo de woordjes leest? Of konden jullie kinderen allang lezen voor dat ze naar groep 3 gingen?
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal namelijk in mn omgeving.
En hoe kan ik voorkomen dat mijn zoontje lezen minder leuk gaat vinden of faalangstig wordt door zijn aanname dat hij het minder goed doet, want hij vertelde ook dat hij in zijn groepje om die reden niet hardop wil lezen.
Half okt. zijn de 1e tien minutengesprekjes. Dus nog wat lang om de juf te polsen.

Loes3
24-09-2011 om 22:10
Normaal....
Hebben jullie ook maan, roos, vis? Dan zijn er leesnivaeu's en zou je weten of hij meer hulp nodig heeft dan gemiddeld. Ik zou het even aan juf vragen.
Loes

Dumbledore
24-09-2011 om 22:28
Denk het wel hoor
Als ik het zo lees dan leest je zoontje prima hoor. Niet dat ik er super veel verstand van heb.
Mijn zoontje is ook in groep 3 begonnen en kan soms ook erg onzeker erover zijn. Jongetjes van 6 vergelijken ook veel met elkaar en doen misschien ook wat meer stoer/overdrijven.
Ik heb pas een draadje gestart in de rubriek zorgenkinderen. Dat ging ook over het lezen in groep 3. Misschien wel leuk om te lezen.
Mijn zoon doet dit ook vaak, niet altijd:
"Hij spelt hardop de letters en leest dan het woord. Zo leest hij kleine zinnetjes. Ik vind het echt heel goed en vooral leuk dat hij het leuk vindt."
Soms leest hij ook ineens een wordt in 1 x. Ik heb trouwens voor mijn zoontje woordkasteel gedownload. Dat is een programma wat volgens mij gebruikt wordt van groep 3 tm 5. Is best leuk hoor. Er zitten ook flits letters/woorden in het programma en dat gebruiken ze op school ook.
Ik laat mijn zoon een aantal keren per week oefenen. Hij vindt dat erg leuk!! Voordeel/nadeel ervan is dat als hij een woord ziet dan moet hij het vervolgens natypen. Erg leuk natuurlijk dat hij de letters op het toetsenbord leert kennen maar alleen hardop roepen is wat mij betreft al genoeg. De juf van school vertelde me dat ze dat ook doen in de klas. De kinderen vinden het geweldig en brullen allemaal keihard het goede woord of de goede letter. grinnik.

Dumbledore
24-09-2011 om 22:30
Oh en
inderdaad gewoon even naar de juf gaan hoor. Of hebben jullie binnenkort een info avond... Bij ons vertelde ze namelijk dat de kinderen af en toe werkjes en weekoprdachten mee naar huis krijgen. Met de input vd juf weet je nu waar je op moet letten. Maw woorden of je kind het goed doet.

moeders
24-09-2011 om 23:49
Herkenning
Mijn dochter las ook al spellend bij de kleuters. Toen ze in groep 3 kwam durfde ze niet hardop te lezen in de klas, waarschijnlijk omdat ze vond dat de andere kinderen het veel beter konden dan zij. Ik vond het thuis behoorlijk goed gaan, omdat ze alles spellend kon lezen en ook al af en toe hele woorden in een keer las. Toch begon de juf te klagen en ik vroeg mij af welk niveau een kind dan in groep 3 dient te hebben. Nu na zoveel jaar blijkt ze dislectisch. Misschien dat ze dat toen al aanvoelde.

Toke
25-09-2011 om 00:10
Grote verschillen
Hier in groep 3 van zoon grote verschillen in leesvaardigheid. Sommige kinderen lezen al hele zinnen en heel vlot, andere kinderen spellen nog letter voor letter. En allebei hoort het in groep3. Volgens mij leest je zoon dus gewoon op groep3-niveau, maar heeft hij de pech in een groepje te zitten waar andere kinderen wat verder zijn.
Ik zou het zich even laten ontwikkelen, het komt meestal vanzelf goed. Ondertussen kun je wel zijn zelfvertrouwen vergroten, bijvoorbeeld door aan te geven dat hij op andere vlakken weer verder is en dat kinderen nou eenmaal niet op alle vlakken allemaal even ver zijn. Mijn kinderen zijn heel snel met lezen, maar tergend langzaam met zwemmen.
Overigens denk ik dat het deels ook voortkomt uit het feit dat in groep3 die verschillen ineens zichtbaar zijn voor kinderen onderling. Bij de kleuters maken ze werkjes en doen ze weleens een toets enzo, maar ze vergelijken de resultaten niet. In groep3 is dat anders, daar zien en horen ze voortdurend de resultaten van anderen. Bij zoon in groep3 werken ze met maan-roos-vis en met zon- en maankinderen. Kinderen weten feilloos wie een zonkind is en wie een maankind. Vraag me af of dat nou wel zo functioneel is in de klas.
Hoe dan ook zijn ze daardoor 'ineens' gefocust op wie de beste is.
Overigens - beetje o.t. - zoon hier leest al jaar goed en makkelijk en heeft bij de kleuters al heel wat leeswerk groep3 gedaan. Ik vroeg me dus wel een beetje af of dat wel goed zou gaan in groep3; of de verveling niet heel rap zou toeslaan en of hij niet teleurgesteld zou zijn. Maar nee hoor, hij kwam de eerste week trots thuis met zijn woordje vis. Nu kon hij echt lezen, want nu had hij het geleerd!

Vic
25-09-2011 om 10:51
Hoor het hier ook
De verhalen van ouders met onzekere kinderen hoor ik hier ook op het schoolplein. Er zijn in de klas wat kinderen die al hele zinnen lezen, een paar die korte woordjes lezen, en een hele groep die spellend leest. Al die variaties vallen binnen 'het normale'. Daarbij, je zit in groep 3 om te leren lezen en daar is ook het programma op afgestemd. Niet voor niets begin je met het woordje 'ik' en niet een of ander ingewikkeld woord met 12 letters en 4 lettergrepen.

Picasso
25-09-2011 om 14:12
Inderdaad
Ook bij ons nog flinke verschillen in groep 3. Maar de kinderen die al vlot lezen werken op de gang zodat het niveau in de klas wat meer op 1 lijn ligt (en de snelle lezers hebben de uitleg niet nodig). Ook per groepje worden de kinderen een beetje bij elkaar gezet die hetzelfde niveau hebben zodat het prettig werken is voor ze.

Toke
25-09-2011 om 17:42
Klassikaal
Oh ja, ik vind het maatwerk/niveau-onderwijs zeker veel beter dan klassikaal onderwijs. Zo bedoelde ik mijn opmerking niet. Maar ik vraag me wel af of het nodig is om de verschillen in de klas zo expliciet te benoemen door zonkinderen/maankinderen/kinderen met raket of ster. Hoeft van mij niet. Ik zou inderdaad liever zien dat kinderen in groepjes werken die hetzelfde niveau hebben. Dan zijn de verschillen (die er inderdaad zijn, daar is ook niks mis mee) niet zo nadrukkelijk aanwezig en voelen kinderen zich niet meteen als 'dom' bestempeld als ze toevallig nog niet zo ver zijn. Want dat is het in het geval van de draadjesstarter, maar zo voelt haar zoontje het niet. Dat vind ik jammer, omdat het niet nodig is.

Vic
25-09-2011 om 19:46
Zon, maan, ster
De woorden zon, maan en ster vind ik vrij neutraal klinken. Sterker nog, ik heb geen idee wat de maan- en sterkinderen precies doen (mijn dochter doet de zonboekjes). Volgens mij hebben ze met rekenen niet van die benamingen, maar ook daar weten de kinderen natuurlijk wel van elkaar wie er pluswerk krijgt. Dat boeit ze trouwens niet zo, want iedereen mag wel eens wat op de pc doen (dat vinden ze belangrijker dan het niveau van het werk

Toke
25-09-2011 om 19:59
Zon maan ster
Toen oudste in groep3 zat gebruikte school andere methode waarbij kinderen ook in groepjes werkten. Groepje dat heel zelfstandig werkte en heel ver was, groepje dat wat meer aandacht van de juf kreeg etc. Ik heb oudste nooit gehoord over in welk groepje hij zat en in welk groepje de anderen. Iedereen maakte gewoon de werkjes, op eigen niveau maar het werd niet vergeleken. Nu gaan ze lezen en moeten zonkinderen iets anders doen dan maankinderen. Zo legt de juf dat ook aan de klas uit en het staat ook op het digibord terwijl ze aan het werk zijn. Maakt per saldo dus niks uit qua werkjes en de niveauverschillen, maar alle kinderen weten te vertellen wie zonkind is, wie maankind. En ook dat zonkinderen het verst zijn. Niet erg, maar wel als kinderen daardoor ten onrechte het gevoel krijgen dat ze het niet goed doen.

ChrisH
26-09-2011 om 10:23
Verschil lost op
Het onderlinge verschil bij het begin van groep 3 is vaak groot, maar aan het eind van het schooljaar zul je zien dat vrijwel iedereen zonder hakken en plakken kan lezen.
Maar daar heeft je zoon nu nog even niks aan natuurlijk.
Chris

Chippie
26-09-2011 om 10:52
Niveau is prima....
Zijn niveau is prima. Maar dat doet niets af aan zijn gevoel dat 'iedereen beter leest'. Verschillen in groep 3 zijn gewoon erg groot qua lezen. Het ene kind is net aan lezen toe en de ander leest al boeken.

MoederVan3
26-09-2011 om 19:03
Nivea lijkt me prima
Als ik het zo lees lijkt het me dat je zoontje het prima oppakt. Ik zou het voor de zekerheid wel even bij juf navragen. En dan je zoontje proberen uit te leggen dat hij het prima doet, al zijn andere kinderen vlotter.
Mijn ervaring is dat iets minder vlot of iets vlotter leren lezen heel weinig zegt over de toekomstige schoolcarriere. Ik heb kinderen die in groep 3 bij de trage lezers hoorden naar het gymnasium zien gaan en kinderen die half groep 4 AVI uit waren, naar de MAVO.

jopi
28-09-2011 om 17:39
Dank
Voor alle reakties!
Heel fijn om te lezen dat het inderdaad nog zo ver uit elkaar kan liggen.
Inmiddels bij de juf even ter sprake gebracht, en die gaf aan dat er in de klas ook aandacht is voor verschillen in wat kinderen kunnen en weten en dat de kinderen leren daar geen issue van te maken of waarde oordeel over te geven of onzeker van wordnen.
Of zijn nivo goed is ging ze zo op de valreep einde dag in de klas niet in. Dat zal dan wel het 10-min gesprekje worden.

Fianna
28-09-2011 om 19:52
Hier ook zo
Klinkt een beetje als het niveau van mijn zoon. Woorden die ze hebben behandeld (van maan, roos, vis) leest hij zonder eerst te spellen en andere woorden spelt hij eerst. Volgens zijn juf: 'prima op niveau, hij draait goed mee'.
Oudste zoon las ook zo, rond deze tijd groep 3 en is nu een uitstekende lezer.
Ik denk dat de juf zo op de valreep niks wilde zeggen om dat ze misschien bang was dat ze niet zeker wist wat het niveau van je zoon was, zo uit haar hoofd?
Als ik jou was zou ik me absoluut geen zorgen maken.