Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cynthia

Cynthia

24-10-2009 om 11:37

Lezende kleuter

Binnenkort hebben we een gesprek met de juf van onze dochter (net vijf geworden, groep 2). Ze kan al aardig lezen en geniet er enorm van. Vorig jaar heb ik het ook voorzichtig genoemd bij de juf, maar volgens haar zijn er tegenwoordig veel meer kinderen die al wat kunnen lezen. Maar toch heb ik het gevoel dat onze dochter meer kan dan al wat lezen. Ze leest de junior donald duck en uit de bibliotheek boekjes E3 en M4. Wat vinden jullie, is dit inderdaad niet ongebruikelijk voor een kleuter of moet ik het toch weer (met een voorbeeldje) onder de aandacht brengen bij de juf?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Daarom is kunnen lezen belangrijk

"Wat vinden jullie, is dit inderdaad niet ongebruikelijk voor een kleuter "
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Kleuters kunnen lezen, als ze de kans krijgen om het te leren. Als ze eenmaal lezen, dan leidt dat lezen vanzelf tot het sneller vergaren van belangstelling, ontwikkeling en vaardigheden dan kleuters die nog niet kunnen lezen.
Datzelfde verschil zie je ook bij tien jarige wel en niet lezers en zelfs bij volwassenen. Daarom is leren lezen zo belangrijk. Wie het niet leert, loopt achterstanden op. Wie het wel leert in een omgeving van niet lezers, loopt automatisch een voorsprong op.
Zo kunnen 'gewone' kleuters al lezend een 'ontwikkelingsvoorsprong' opbouwen ten opzichte van andere gewone maar niet lezende kleuters.
Een lezende kleuter is niet gebruikelijk (het komt voor, maar de meesten lezen niet wat jouw kind leest), maar dat heeft vooral met aanbod te maken. De dominante gedachte is nog steeds dat peuters/kleuters niet hoeven of kunnen leren lezen of zelfs dat het schadelijk voor ze is.
Je eigenlijke vraag is denk ik: duidt het leesgedrag van mijn kind op hoogbegaafdheid en verdient de voorsprong een aparte aanpak.
Ik zou zeggen: nee, niet zomaar. Hoewel dat ook weer relatief is. Als de school helemaal geen ruimte biedt aan lezende kleuters, de spelletjes of taakjes helemaal niets te bieden hebben voor een lezende kleuter, dan zou ik het daar wel over hebben.
Jouw kind geniet van lezen, het lijkt mij zinnig om dat genot te belonen. Overigens ook voor de andere leerlingen die dat genieten nog moeten leren en een voorbeeld daarin goed kunnen gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

lies

lies

24-10-2009 om 15:16

Lezen

hoi

mijn beide dochters konden al lezen in groep 1. Oudste was toen bijna Avi-uit, en had op veel meer gebieden een voorsprong. zo wilde ze ook graag rekenen enzo. Daar hebben we actie op genomen, ze wisten haar in de kleuterklas niet meer bezig te houden en is versneld naar groep 3.

jongste zit nu in groep 2, leest ook net als jouw dochter en houdt ook wel van rekenen maar is niet zo extreem als oudste. Ze kan lezen, vindt het leuk maar heeft meer dan genoeg aan al die extra taalwerkjes die ze op school kan krijgen. Ik heb het er met juf over gehad en hun aanbod van werkjes is meer dan ruim genoeg om jongste nog bezig te houden komend jaar. Oke ze zal volgend jaar in groep 3 een voorsprong hebben maar er zijn een aantal kinderen in elke kleuterklas die redelijk wat kunnen lezen: geen extreem geval en ze weten er op deze school goed mee om te gaan.

Jongste vermaakt zich nog prima in groep 2, zit lekker in haar vel en wordt tegelijkertijd uitgedaagd: ik zie geen reden om actie te ondernemen en juf ook niet.

Ik ben het met de juf van jouw dochter eens dat er veel meer kinderen zijn die in de kleuterklas kunnen lezen, en nog best goed lezen ook. Ik denk dat je eerder moet kijken naar of je kind nog lekker in haar vel zit, of ze op school voldoende uitdaging krijgt. Als dat niet zo is dan zou ik zeker nog even met juf gaan praten.

Groetjes
lies

Gerry

Gerry

24-10-2009 om 15:17

Ja, zeker melden

Het is zeer zeker de moeite waard om het te melden. Zeker als er op school aandacht aan letters besteed gaat worden, want daar zal voor je oudste niet veel te halen zijn. Op dit niveau kunnen lezen is echt niet alledaags, en daar zal je dit jaar en zeker in groep 3 goed op in moeten spelen. Verder zou ik toch maar naar de rest van je dochter's vaardigheden gaan kijken.

Miriam heeft volgens mij nogal een rooskleurig beeld over lezende kleuters. Mijn oudste zit nu op een Leonardo in groep 1, die school is vorig jaar gestart. Daar zitten nu 4 kinderen in groep 2 die er (bijna) vanaf het begin waren, allemaal hb geteste kinderen dus, geobserveerd om te zien of ze ook sociaal zouden passen, en van die 4 zaten er aan het eind 2 op avi 2, van de andere twee weet ik het niet, en dat was dus na bijna een jaar gericht leesonderwijs.

Dat is het punt

Gerry, niet alle hoogbegaafden leren makkelijk lezen (er zijn er zelfs met dyslexie). Tegelijkertijd: niet iedereen die makkelijk leert lezen is hoogbegaafd.
Wel of niet lezen is een te beperkte indicator om op af te gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Jvo

Jvo

24-10-2009 om 16:01

Inderdaad

Hier leren inderdaad bijna alle kinderen in de loop van groep 2 lezen. Bij de een gaat het wat sneller, bij de andere wat minder snel. Maar vanaf dat het kind interesse toont (ja, Montessorischool) is het materiaal voor handen.

Mijn oudste was een uitzondering, die kwam lezend op school en ging AVI-uit naar groep 3. Mijn jongste is wat meer gemiddeld en kwam met AVI 3 (getest) in groep 3.

Het leesonderwijs bij ons op school is helemaal individueel, waardoor school leeshonger ook niet probeert te remmen tot groep 3, en alle kinderen gewoon op hun eigen niveau en in hun eigen tempo kunnen leren lezen.

Inge M

Inge M

24-10-2009 om 16:17

Vraag naar het systeem van leren lezen in groep 3

Zolang je dochter nu gelukkig is op school, hoef je niet veel te doen in groep 2. Lezen kan ze thuis ook.
Maar vraag wel na hoe ze hiermee omgaan in groep 3. De methode Veilig leren lezen houdt rekening met verschillen. Kinderen die al kunnen lezen hoeven niet mee te doen met het leren van alle letters.
Maar dan moet de school die differentiatie wel gebruiken.
Navragen dus!

Gerry

Gerry

24-10-2009 om 17:14

Miriam

Inderdaad Miriam, niet alle hoogbegaafde kleuters leren makkelijk lezen. Wat denk je dat dat betekent voor jouw uitspraak dat alle kleuters kunnen lezen als ze de kans krijgen?

Chantelle

Chantelle

24-10-2009 om 19:46

Hier ook...

Hier ook een kleuter die begon met lezen toen hij 4,5 was en nu als en trein leest. Beter dan zijn broer in groep 4. Het gaat niet om tig kinderen in de klas die dat kunnen. Maar in groep 3 zijn er wel tig kinderen die al een beetje kunnen lezen. Zeker de wat latere leerlingen.
Op onze oude school liet hij helemaal niet zien dat hij kon lezen. De juffen deden niets met de info dat hij kon lezen. Hij heeft één keer de namenlijst mogen voorlezen. Na de Citotoets mocht hij aan de slag me tde software van groep 2, maar eigenlijk was dat op dat moment al onder zijn niveau. Ze keken alleen maar naar wat nog niet goed ging (hij draaide de b en d om, zijn broer 2 groepen hoger deed dat ook en daar was het een minder groot probleem).
Onze zoon taalt op school niet naar lezen. De legohoek is veel interessanter (ik ben erg blij met het feit dat hij graag speelt en graag met de andere kinderen speelt ipv zich dood vervelen). We gaan nu wel het gesprek aan omdat de leerkrachten ook zien dat hij weinig heeft aan letteroefeningen etc
Als je een (ouderwets) systeem hebt met klassen (beginnen met lezen in groep 3) dan zou ik inderdaad gaan vragen hoe ze dat volgend jaar zien. Maar maak je ook niet te druk; ik weet van de klas van mijn oudste dat een kind dat AVI 4 kan lezen een iets ander aanbod krijgt(met die kinderen gaan ze meer doen met begrijpend lezen, mogen moeilijker boeken lezen en de kidsweek).
Voor de volledigheid; E3 of M4 boekjes kunnen lezen, wil nog niet zeggen dat zij dat niveau al heeft bereikt.

De nuance

Gerry:"Wat denk je dat dat betekent voor jouw uitspraak dat alle kleuters kunnen lezen als ze de kans krijgen? "
Maar dat zei ik niet. Ik zei "Kleuters kunnen lezen, als ze de kans krijgen om het te leren." Dat is een algemene uitspraak die net zo opgaat als "dreumessen kunnen leren lopen".
Het woordje "alle" is jouw toevoeging. En dan hebben we het nog niet eens over de methode. Mijn zoon kon niet leren lezen van de gangbare methode. Hij leerde het zichzelf, in groep vijf. In één nacht bovendien. Van Avi 1 naar Avi uit. Roetsj....
Kleuters kunnen leren lezen als de de kans krijgen om het te leren. Dat staat als een huis. Dat wil niet zeggen dat alle kleuters het leren, zeker niet als je dat leren beperkt tot een specifieke methode.
Groet,
Miriam Lavell

Cynthia

Cynthia

25-10-2009 om 13:30

Reactie

Hoihoi,

Dank voor jullie reacties en meedenken!
Thuis leest dochterlief alles wat los en vast zit, ze geniet er zo ontzettend van! Zelf lees ik ook graag en haar grote broer verslind ook boeken. Ze groeit er dus ook aardig mee op. Ik weet dat het kunnen lezen, nog niet betekent dat ze het niveau ook beheerst.
Over wel of niet hb maak ik me nu nog niet zo druk. De kans is wel aanwezig; haar vader en broer zijn beide hb-ers en zelf heeft ze er aardig wat trekjes van. Naast (dus toch) de voorsprong in lezen, is ze erg goed in puzzelen (nu puzzels van 500 stukjes) en ze heeft een enorm ruimtelijk inzicht. Spelletjes als Rush Hour lost ze sneller op dan ik! Op dit moment loopt het gewoon wel lekker voor haar; ze doet een hoop en heeft er vooral veel plezier in. In mijn ervaring zijn ze op school toch niet voldoende ingesteld om kinderen met een voorsprong echt het onderwijs te geven wat ze nodig hebben. De extra dingen doen we dus wel zelf ! Maar ik ga wel aan de juf laten zien wat ze nu aan het lezen is, vooral om de overdracht naar groep 3 vast wat voor te bereiden. Fijn dat jullie meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.